Het is inderdaad off-topic, maar toch nog even hierop reageren:
Als je een grootcirkel wilt vliegen van Groningen naar Ameland dan kun je natuurlijk je neus in de goede richting draaien en daarna alleen nog maar je vleugels horizontaal houden. Als je dat héél nauwkeurig doet kom je misschien nog in de buurt van dat eiland ook. Maar als je hetzelfde probeert naar IJsland dan is de kans best groot dat je dat eiland straal voorbij zult vliegen, omdat alle kleine koersfoutjes nogal oplopen in de tijd, zelfs al is het windstil.
In theorie heb je dus gelijk, maar in de praktijk zul je toch echt een referentie moeten hebben om af en toe die kleine koersfoutjes die er onvermijdelijk insluipen te corrigeren. Als je alleen over een kompas beschikt en persé die grootcirkel wilt blijven volgen dan zul je dus continu je referentie-heading moeten aanpassen.
(Overigens, als je een gyrokompas loskoppelt van het magnetische kompas dan haal je enkel de variatie eruit: je gaat een track vliegen i.p.v. een heading. Om echt een in de ruimte gestabiliseerde gyro te krijgen zul je ook het richtmechanisme dat de gyro continu in horizontale raakvlak met de aarde uitlijnt eruit moeten slopen. Je vliegt namelijk helemaal niet langs een rechte lijn, maar langs een cirkel! Maar als die gyro niet meer in dat horizontale vlak wordt uitgelijnd dan kun je het geen kompas meer noemen, omdat de kompaskoersen nu eenmaal zijn gedefiniëerd t.o.v. dat horizontale raakvlak / de lokale meridiaan.(*))
Conclusie: met alléén een kompaskoers tot je beschikking is het volgen van een grootcirkel vrijwel niet te doen, ongeacht of die koers nu uit een magnetisch kompas, een gyrokompas, een INS of een ADIRU komt.
(*) Helaas voor jou ben je niet de eerste die gridnavigatie uitvindt, anders had je nu beroemd kunnen worden. :haha: