Ronde landingsbanen

Cpt Oveur

Member
Ik zag dit voorbij komen:
http://nos.nl/artikel/2163875-deze-...ht-door-een-nederlander-en-een-wereldhit.html

Even afgezien van het feit dat 3,5 kilometer doorsnee niet echt veel kleiner dan bestaande landingsbanen is; Ik kan me niet voorstellen om met de 11 met een landing distance required van zo`n 2500 m (natte baan, MLAW) hier een kwart rond te gaan. Nadat ik over het dijkje op een scheve baan ben geland. Al helemaal niet als er sneeuw ligt. Ik vind rechtdoor landen al spannend genoeg.

Het argument dat je uit elke richting aan kan vliegen: Hmm, hoe zit dat met hindernisvrijheid, noise abatement, luchtruimstructuur? Approach lights vanuit elke richting? Hoe gaat dit de capaciteit van de baan verhogen, iedereen wil toch nog steeds in de zelfde richting starten en landen? En als je twee banen wilt, doen we dan twee cirkels in elkaar?

Leuk idee, zo'n oneindige baan. Maar dat zo`n cirkel van 11km beton nou echt beter is dan twee baantjes naast elkaar kan ik me slecht voorstellen.
 
Helemaal mee eens, ik snap ook niet waarom dit zoveel media-aandacht krijgt. Ik kan zonder lang na te denken vele praktische bezwaren verzinnen...
 
@ppp: woehahaha!

Ernstig dan: het wordt pas echt stuitend als je verneemt dat de "geniale" bedenker er een pak Europese subsidies heeft mee weten binnen te rijven. Gewoon gek zijn brengt je nergens, maar grondig gek zijn betaalt goed, blijkbaar...
 
En als je twee banen wilt, doen we dan twee cirkels in elkaar? .

Twee cirkels *boven* elkaar natuurlijk! Denk 3D!

Maar wat Csaba al schrijft, het is natuurlijk helemaal van de zotte dat hier publiek geld aan uitgegeven is/wordt. Natuurlijk is er niks mis met een beetje out-of-the-box filosoferen, maar dit soort waanzin met belastinggeld laten betalen? :eek!:
 
Het lijkt mij dat het voordeel van in elke richting kunnen starten verdwijnt zodra je in de start of landing een stuk van de baan hebt afgelegd en daarmee vanzelf een andere wind voor je bakkes krijgt. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet tot ongelukken zou gaan leiden.
Meerdere banen tegelijk in gebruik hebben is bij dit idee ook niet mogelijk.
Het best is nog de aloude formule van rechte banen in verschillende richtingen. Die moeten elkaar dan wel kruisen, maar er zijn voldoende luchthavens waar zulke banen zonder problemen gelijktijdig in gebruik zijn.
 
Het plan van Jan Dellaert uit 1956 was eigenlijk nog niet zo slecht. Ook geen probleem met kruisende banen.
Plan%20Dellaert%20Amsterdam%20Museum-web.jpg
 
Back
Top