Rentevast periode

San`85

New member
Vraagje: Wat zouden jullie kiezen als je de keuze had tussen de volgende rentevast periodes en waarom?

3 Jaar 4,9%
5 Jaar 5,15%
10 Jaar 5,80%
 
Ligt er nogal aan waar het over gaat......

Gaat het om je hypotheek die 30 jaar gaat lopen en voor een huis waar jij nog 10 jaar verwacht te wonen?
Gaat het om een lening voor een auto?
Gaat het om een lening om piloot te worden?

In het eerste geval zou ik kiezen voor de 10 jaar.
In het tweede geval zou ik kiezen voor de 3 jaar. (Nou ja, ik zou geen lening afsluiten voor een auto, maar dat is een ander verhaal.)
Voor je studie.... Nou, dan ga ik me weer afvragen hoe veel ik ga lenen en nog een heleboel andere dingen....
 
Bereken het verschil wat je per maand moet betalen bij een 3, 5 en 10 jarige lening. Is het verschil acceptabel?

Ik heb bijv een hypotheek voor m'n huis voor 5 jaar laten vastzetten. Ik kon ook voor 10 jaar lang vastzetten. Ik heb het verschil berekend, was circa 100 euro per maand. 100 x 12 x 10 = 12000,- euro extra betalen voor 10 jaar lang "garantie". Voor mij is dat teveel. Als de rente na mijn 5 jaar vaste periode zal stijgen, zal dat mij veel minder kosten dan de 12000,- euro!
 
Vraagje: Wat zouden jullie kiezen als je de keuze had tussen de volgende rentevast periodes en waarom?

3 Jaar 4,9%
5 Jaar 5,15%
10 Jaar 5,80%

verschillende periodes aanbieden is m.i. niks meer of minder dan speculeren op de marktrente.

Als je verwacht dat de komende jaren de krediet rentes gaan dalen, dan is een zo kort mogelijke periode wenselijk. Als je denkt dat de rente voor kredieten al op de bodem zitten en dat over de komende 10 jaar dit wel eens flink zou kunnen toenemen naar bijvoorbeeld 8% of misschien nog wel hoger, dan zou je maar zo eens een lage rente voor langere tijd willen vastzetten.

Het blijft een complex spelletje met een keuze waar je als financieel leek meer geluk kunt hebben dan wijsheid.

Statistieken rentes


Mijn mening/inzicht (LET OP: GEEN ADVIES!!!)
Persoonlijk denk ik dat we nog steeds een erg lage rentestand hebben en dat als je de mogelijk hebt om iets voor meerdere jaren vast te zetten tegen een "voordelige" rente, dit voordelig kan uitpakken. Wanneer de kredietcrisis een keer voorbij is zal de ECB (europese centrale bank) de rentes omhoog gooien om zodoende de inflatie tegen te gaan. In 2009 werd aangekondigd twee verhoging in dat jaar te doorvoeren, maar dit is juist door de krediet crisis van de baan gegaan. Maar je kan er denk ik wel vanuit gaan dat op lange termijn de rentes weer gaan stijgen. Zoals je ziet.. het blijft speculeren.
Wat fotojunky ook al zei, de beslissing zal mede afhangen van factoren als het doel, het bedrag en de verwachte duur.
 
Je kan ook kijken naar wat je je kan veroorloven. Verwacht je realistisch een behoorlijke stijging van inkomen over enkele jaren, dan zou je nu voor de laagste lasten kunnen gaan en de rest later zien. Moet je nog een baan vinden, ga dan voor de zekerheid. 5 jaar is eigenlijk een mooie periode. Als alles normaal verloopt verdien je over 5 jaar meer dan je nu doet.
Wat ook belangrijk is: tijdens de periode dat je rente vaststaat, is het ontzettend kostbaar om hem af te kopen - als je bijvoorbeeld naar een andere bank over wil stappen.
 
Je kan er inderdaad op verschillende manieren tegenaan kijken en het blijft inderdaad speculeren. Ik heb inmiddels gekozen voor 5 jaar tegen 5,15%

In ieder geval bedankt voor jullie reacties/meningen/inzichten.
 
Back
Top