Ik heb de discussie over dit topic van de zijlijn gevolgd tot nu toe maar wil nu, zonder arrogante bedoelingen, de dames en heren mijn two cents geven.
Daar gaan we,
In elk vliegtuig zit een stuur, stick of yoke. Echte vliegers weten waar dat gereedschap voor dient en gebruiken het dan ook waar nodig.
Elk vliegtuig heeft ook pedalen en die zijn er niet om mee te fietsen.
Echte vliegers weten waar die voor dienen en gebruiken ze ook als het nodig is.
Vliegtuigen hebben ook throttles, echte vliegers weten dat je hiermee de snelheid kan laten oplopen of afnemen en doen dat dan ook als het nodig is.
Dit heeft niets met macho gedrag of real men do or don’t do rubbisch te maken.
Een vlieger zit voorin om een aantal elementaire en cruciale handelingen uit te voeren als de situatie daarom vraagt.
Hiervoor zijn twee dingen nodig. Een, je moet de limieten van de kist kennen en Twee, je moet je eigen limieten kennen.
Met die twee eigenschappen ga je van A naar B. Als eenmaal op B aangekoemen en aan een van de twee voorwaarden is niet voldaan, dan is het missed en wegwezen.
Is aan de voorwaarden wel voldaan dan ga je landen, de ene keer gaat dat beter dan de andere, afhankeleijk van het weer en de approach omstandigheden.
Nu naar Kai Tak.
Ik zie niets abnormaals of gevaarlijk in dat Alitalia filmpje. Dat soort landingen waren orde van de dag in Hongkong. Ik heb ze veel slechter gezien.
Met die niet te voorspellen gusty crosswind wist je nooit precie hoe je uit de final turn kwam en het resultaat was meestal dat je niet fijn opgelijnd was. Corrigeren dus en soms flink ook. Niks stabelised approach vanaf 500 ft. en alle toeters en bellen doen het tegelijk.Werken totdat je bij de exit was. Negentig van de honderd landingen waren knots/boem en vaak getraverseerd. Het ging niet anders. Meneer Boeing bouwde altijd al degelijke onderstellen en de bogeys deden de rest. Heb dan ook zelden iemand daar een greaser zien maken.
Maar ook heb ik daar landingen gezien waarbij de vlieger 5 seconden later uit de final turn kwam dan zijn kist, Het KAL filmpje wat iedere keer weer voorbij komt springs to mind.
Ging het op Kai Tak wel eens falikant mis? Ja, maar niet meer of minder dan op andere internationale vliegvelden.
Ben zelf daar een keer missed gegaan en kon hem wel redelijk goed kwijt bij de tweede poging.
Ben ook een keer uitgeweken omdat Ik zag dat het toen mijn dag niet was, voor enkele anderen ook niet overigens.
Resume van het verhaal, Kai Tak was altijd een enerverende approach en menigmaal moest je het beste uit je kist en uit jezelf halen. Niks macho gedrag en real men bull, gewoon je werk als vlieger doen. Als je dat niet kon bleef je beter thuis.
Geen rocket science, vliegerschap en de limieten kennen, that’s all there is to it.
Cheers
Art