real men don't go-around!?

hmm lijkt me ook best een lastige approach als je 1,5 nm voor de rwy nog een bocht van bijna 90 graden moet draaien! dat kan bijna niet zonder overmatige bank voor die hoogte!
kan me wel voorstellen dat het vliegveld niet meer gebruikt wordt...
 
of;

In case of a failure before V1... screw it this town sucks, were going home! questions ?

(bovenstaande brief echt gehad)
 
Even ter verduidelijking:

Is de baan niet meer in gebruik vanwege deze app??
 
verbaast me om te zien dat er hier nog mensen zijn die de approach nog niet echt kenden, tenminste, aan de reacties te zien :) Blijft een superapproach, en dat filmpje? tja..... ;)
 
Ik heb de discussie over dit topic van de zijlijn gevolgd tot nu toe maar wil nu, zonder arrogante bedoelingen, de dames en heren mijn two cents geven.

Daar gaan we,

In elk vliegtuig zit een stuur, stick of yoke. Echte vliegers weten waar dat gereedschap voor dient en gebruiken het dan ook waar nodig.
Elk vliegtuig heeft ook pedalen en die zijn er niet om mee te fietsen.
Echte vliegers weten waar die voor dienen en gebruiken ze ook als het nodig is.
Vliegtuigen hebben ook throttles, echte vliegers weten dat je hiermee de snelheid kan laten oplopen of afnemen en doen dat dan ook als het nodig is.

Dit heeft niets met macho gedrag of real men do or don’t do rubbisch te maken.
Een vlieger zit voorin om een aantal elementaire en cruciale handelingen uit te voeren als de situatie daarom vraagt.
Hiervoor zijn twee dingen nodig. Een, je moet de limieten van de kist kennen en Twee, je moet je eigen limieten kennen.
Met die twee eigenschappen ga je van A naar B. Als eenmaal op B aangekoemen en aan een van de twee voorwaarden is niet voldaan, dan is het missed en wegwezen.
Is aan de voorwaarden wel voldaan dan ga je landen, de ene keer gaat dat beter dan de andere, afhankeleijk van het weer en de approach omstandigheden.

Nu naar Kai Tak.
Ik zie niets abnormaals of gevaarlijk in dat Alitalia filmpje. Dat soort landingen waren orde van de dag in Hongkong. Ik heb ze veel slechter gezien.
Met die niet te voorspellen gusty crosswind wist je nooit precie hoe je uit de final turn kwam en het resultaat was meestal dat je niet fijn opgelijnd was. Corrigeren dus en soms flink ook. Niks stabelised approach vanaf 500 ft. en alle toeters en bellen doen het tegelijk.Werken totdat je bij de exit was. Negentig van de honderd landingen waren knots/boem en vaak getraverseerd. Het ging niet anders. Meneer Boeing bouwde altijd al degelijke onderstellen en de bogeys deden de rest. Heb dan ook zelden iemand daar een greaser zien maken.
Maar ook heb ik daar landingen gezien waarbij de vlieger 5 seconden later uit de final turn kwam dan zijn kist, Het KAL filmpje wat iedere keer weer voorbij komt springs to mind.
Ging het op Kai Tak wel eens falikant mis? Ja, maar niet meer of minder dan op andere internationale vliegvelden.
Ben zelf daar een keer missed gegaan en kon hem wel redelijk goed kwijt bij de tweede poging.
Ben ook een keer uitgeweken omdat Ik zag dat het toen mijn dag niet was, voor enkele anderen ook niet overigens.

Resume van het verhaal, Kai Tak was altijd een enerverende approach en menigmaal moest je het beste uit je kist en uit jezelf halen. Niks macho gedrag en real men bull, gewoon je werk als vlieger doen. Als je dat niet kon bleef je beter thuis.
Geen rocket science, vliegerschap en de limieten kennen, that’s all there is to it.

Cheers
Art
 
Aeolus heeft de app zelf gedaan? :D nice ! :grijns:

Ik neem aan dat je onder mijn nickname gezien hebt welke Typeratings e.d. ik heb? :grijns:

Nee was het maar zo. Maar ik heb genoeg dingen gezien om een mening over de approach te kunnen vormen, en te kunnen stellen dat het inderdaad een superapproach is. En na het lezen van het verhaal van Art moet ik hem helemaal gelijk geven. En dat 'tja' van me sloeg er ook niet direct op dat ik van mening was dat de piloten zo aan het prutsen waren o.i.d.

De kwaliteit van het filmpje en beter gezegd de point of view is dan ook dusdanig slecht dat je daar uberhaupt geen mening over kunt geven in deze.
 
real men don't go-around!?

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.flightlevel350.com/Aircra...ideo-3520.html


na een minuutje of 8 wordt het interessant.

Art zijn "two cents" kan ik natuurlijk niet evenaren, maar na het kijken van het filmpje zie ik echt niks bijzonders, okee toegegeven ze komen niet super uit na de checkerboard, maar paniek?? niets van gemerkt, GA nodig?? ook niet,...... gewoon een echte Kai Tak landing waar ik er een stuk of 6 mee heb mogen maken (helaas niet op het flightdeck).

Just my Quarter cent ;-)
 
aaaahhh ART,

de ervaring spreekt, beste stuurlui etc. die gasten die alleen maar europa doen weten niet wat het is om te werken met ICTZ, typhoons, hoge MSA, slechte ATC, CBs tot FL660, landen die elkaar niet liggen, altenates een uur verderop en ga maar door.

k.
 
Back
Top