Raadplaatjes (eerste ronde)

Helaas Haley. Maar ook de AgTruck is van begin af aan gebouwd als sproeier. En dat is mijn kist dus niet. Het heeft dus geen zin om alle "standaard" agricultural kisten op te gaan noemen, want die zijn het allemaal niet.

Succes!
 
Chaseplane,

Die hint had ik inderdaad opgemerkt, maar aangezien ik niet into agricultural kisten en hun voorgeschiedenis ben, heb ik die maar aan mijn laars gelapt :biertje:
 
Via deze hint, "Het is een (unieke?) ombouw van een toestel met een heel andere functie", dacht ik dat het wel eens een omgebouwde Chipmunk kon zijn .


Cheers
Art
 
Art, hoe doe je dat? Geweldig, want dat is het inderdaad. Ik stel je voor aan de G-AOTF, een Chipmunk 23 die uitgerust is met een Lycoming motor en omgebouwd is voor agro activiteiten en het slepen van zweefvliegtuigen. De kist is zijn leven dus als gewone tweepersoons trainer begonnen. Vóór de canopy kun je het luik zien van waar vroeger de tweede piloot zat. Daar kan nu een grote tank met brandstof of verdelgingsmiddel geplaatst worden, of gewoon bagage in meegenomen worden. Mogelijk is dit dus de enige Chipmunk met fatsoenlijke bagagecapaciteit ;)

_R8G7068_800x533.jpg


Aan jou de eer . . .
 
Chaseplane, ik was op zoek naar omgebouwde kisten, maar bleef steken bij de Stearmans en andere biplanes en kon geen directe verbinding maken met een laagdekker.
Het woordje "uniek' in je hint deed een lichtje branden. Ook Chipmunks zijn omgebouwd tot cropdusters en ik meen te moeten veronderstellen dat deze bepaalde kist zelfs een van de weinige single cockpit Chipmunks was, (Uniek).
Dit zou dan echter tegenstrijdig zijn met jouw opmerking inzake de plaatsbepaling van de voorste cockpit, als het inderdaad een dual was.

Heb altijd al een cropduster willen vliegen, is er echter nooit van gekomen.

De nieuwe challenge.

Welk vliegtuig is deze vierwieler?

pic1iv6.jpg


Cheers
Art
 
Art,

G-AOTF begon zijn carriëre als gewone Chipmunk T10 bij de RAF, met serial WB563. De conversie naar Lycoming, agro en tug zijn allemaal van later datum. Op dit moment wordt het toestel nog steeds gebruikt bij de RAF Gliding and Soaring Association, maar ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat 'ie te koop is. Misschien iets voor je uitzet? Anders eens op RAF Halton informeren of je daar niet een vlucht met het toestel kunt maken :)
 
En wat die nieuwe raadplaat betreft, ik meen daarin de klassieke lijnen van een hele vroege Farman te herkennen. Ik houd het even bij de Farman IV.
 
Chaseplane, tsja, dat zou wat zijn om met deze kist een zweefvliegtuig op te trekken, of even een van die vergeten en vergane 8th Airforce velden te buzzen.

:eek:fftopic:
Maar vliegen is voorbij. lang geleden, toen ik trouwde met mijn echtgenote afgesproken. Als ik het haal is het vliegen voorbij op mijn 56 ste verjaardag. En zo was het. Toen de de dag kwam heb ik mijn licences aan de muur gehangen, letterlijk, en mijn logboeken op de plank gezet naast de boeken van Richard Bach.

Ik heb in mijn carriere genoeg vliegers gezien die op het moment van pensioen door het "niet kunnen loslaten" syndroom zien gaan en zich figuurlijk met handen en voeten aan de cockpit deur vastklampten of, na de afscheidsreceptie, twee dagen later weer gewoon in uniform met de Jeppesen koffer door de vertrek hal liepen op weg naar een reis zonder doel in een leeg universum.

Doorgaan met General Aviation, vliegclub, zweefvliegen, instructie geven etc?
Neen, niet omdat ik het niet meer leuk vind maar op is op, je moet sentimenten niet laten bepalen hoe je met je leven verder gaat.
Verder voel ik er ook helemaal niets voor een ander te laten bepalen waneer ik stop, dat een keurings arts zegt dat het voorbij is of, Godbetert, je op een dag verteld zal worden dat je alleen nog maar met een safety pilot mag vliegen?

Dank U. I did it my way.

Mijn echtgenote vind het prima en laat mij fijntjes weten dat ik nu als consultant twee keer zoveel verdien, in de helft van de tijd en dat zonder verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.:haha:

On Topic.

Neen, niet van Meel en neen, niet Farman,hoewel close moet ik zeggen, zo close zelfs dat Farman nog een rechtzaak aangespannen heeft tegen de bouwer van dit vliegtuig wegens vermeende plagiaat. Heeft hij niet gewonnen.

Cheers
Art
 
Art, respect voor je opvatting en je beslissing. Ik zie ook bij ons een aantal pensionado's die na een paar dagen de kriebels krijgen en het pak weer aantrekken.
Their Beer, maar ik kan me heel goed in jouw gedachtengang inleven.

De raadplaat, er is al het nodige geopenbaard en met wat ik nu weet denk ik dat het de Bristol Boxkite is die door Sir Stanley White, de oprichter van de British and Colonial aeroplane Company, is gebouwd met hulp van Farman's tekeningen. Henri vond het niet leuk en eiste genoegdoening. Sir Stanley kon echter aantonen dat zijn Boxkite zoveel verbeteringen in zich had ten opzichte van de Farman Boxkite dat er geen sprake was van plagiaat.
Hieronder een filmpje van een Boxkite Replica:
[YOUTUBE]nBFFXhi6QEc[/YOUTUBE]

Am I right?

Greetz,
TD
 
Back
Top