RA, zweefvliegen, klasse E en commercieel verkeer

JC

Active member
Naar aanleiding van een vraag van een ander forum member hier een kleine uitleg over de situatie in NRN en wat een RA is.

Een RA is een "Resolution Advisory". Dit komt van de TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Als er verkeer (met transponder mode A of C) in de buurt komt krijg je eerst een TA (Traffic Advisory: "Traffic Traffic"). Je zit dan een bliepje op een soort radar scherm. Je doet niets, alleen heel goed naar buiten kijken. Als het verkeer dichterbij komt krijg je een RA. Dit kan zijn:
"Climb Climb", "Decend Desced", "Monitor Vertical Speed" etc. Je moet dan direct de autopilot eraf gooien en doen wat de computer zegt (letterlijk, hij praat). Het andere verkeer is dan ECHT dichtbij. Op zich niet erg, maar dan moeten we papieren invullen, en daar houden we niet van ;)

Meestal gebeurd dit in klasse E airspace met zweefvliegtuigen, vooral bij NRN. Officieel staan de zweefvliegtuigen in hun recht om op 3000 ft op 10,1 nm van de landingsbaan te vliegen, want in klasse E heeft een zwever voorrang op een gemotoriseerd vliegtuig (dus ook op een hele grote, 450 km/h vliegende en 65,000 kg wegende Boeing). Ook kun je zeggen: "ja en in klasse E is het "see en avoid". Klopt allemaal.

2 opmerkingen: aanvliegend op de ILS moeten wij checklists afwerken, waardoor we het see-and-avoid principe niet heel goed kunnen toepassen. Anderzijds, wat denk je dat er gebeurd als er een botsing komt? Wij een deuk in metaal, de andere kist wil ik niet aan denken.
Er geldt ook iets als airmanship. Omdat je in een sloot mag springen, doe je het toch niet?
Het is niet handig om door aanvliegroutes van vliegvelden te vliegen waar ofwel veel, ofwel groot verkeer, vooral IFR, komt.

Verder is het dus heel handig om de transponder ook daadwerkelijk aan te zetten, en dan liefst op mode C. Als je dan vliegt waar je mag vliegen, en jij ziet ons niet en wij jou niet, dan zal TCAS ons allebei een voortijdige "landing" besparen.
Wat wel leuk is om op te merken is dat het erg opvalt dat de toestellen die het dichst bij de aanvliegroute/ ILS zitten meestal de transponder uit hebben..... Swiss cheese anyone?

Dit is niet bedoeld om ruimte in de lucht af te dwingen. Ook niet om belerend over te komen. Ik wil puur inzicht geven in onze kant van het verhaal. Ik ben zelf groot voorstander om binnen 15 mijl van een grote baan tussen 2500 en 5000 weg te blijven. Toen ik net mijn brevet had realiseerde ik me dit ook niet.

Voor degenen die van EHDP vliegen: wij vliegen idd recht over "jullie" baan als wij landen op baan 09. Meestal vliegen wij richting westen, 4 nm ten zuiden van de baan en draaien net voorbij EHDP richting rechter base. Hier heb ik eigenlijk nooit problemen gehad omdat wij dan nog op (denkt hard na) zo'n 3 à 4000 ft zitten. Hoe hoog komt een lier eigenlijk?


Welterusten!
 
[disclaimer over niet zweefvliegen en zo]
Ik heb me laten vertellen dat je een nette start maakt als je een hoogte bereikt van 1/2 maal de lengte van de kabel. Dus bij een kabel lengte van 1000 meter haal je ongeveer 500 meter hoogte. Een echt goede vlieger/lierist combinatie zal daar nog wel wat op kunnen doen. Een kabellengte van ongeveer 1000 meter is redelijk standaard dacht ik.

Dat is nog wel iets minder dan de 2000 voet van Talsma trouwens. Op VFR kaarten staat ook nog wel eens aangegeven hoe hoog een lier kan komen. Maar nu weet ik zo even uit mijn hoofd of dat ook op de DFS kaarten staat.
 
Op zich een goed verhaal JC.

Maar hebt niet al te veel schrik... Zweefvliegers zijn er gelukkig wél op getraind om heel goed naar buiten te kijken en de kans is dus heel groot dat hij jou wel heeft gezien.

Het zal je niet zijn ontgaan dat de transponder (mode S) sinds een paar jaar verplicht is in o.a. ook zweefvliegtuigen. Misschien valt het je daarom nu des te meer op hoeveel er in de buurt kunnen zweven. Vroeger zag je ze (als je ze al zag) alleen maar visual. Ook in die tijd heb ik heel weinig gehoord over near misses glider vs airliner.

Omdat de transponder verplicht is, vind ik het raar dat je regelmatig zwevers ziet die de transponder uit hebben. Ik weet wél dat die peperdure apparaatjes (die we van IVW op stel in sprong moesten aanschaffen) in den beginnen niet zo betrouwbaar waren omdat de ontwikkeling ervan nog in de kinderschoenen stond (bugs). Ook heeft Dutch Mill het laatste jaar problemen gehad met hun systeem i.v.m. de overload aan info (al die gliders erbij) zodat het systeem regelmatig "crashte". We moesten toen zelfs een paar maanden de transponder uitzetten in bepaalde gebieden!

Wat betreft je airmanship zou ik de bal ook willen terugkaatsen:
Ik heb ook verhalen gehoord van airline-pilots die op een kort hopje even net onder de cumulus wolken (in E-airspace) door willen raggen. Het moge duidelijk zijn dat dit ook niet van airmanship getuigt!

Gr. TEC
 
Last edited:
1500-2000 ft, tnx
Is transponder ook in Duitsland verplicht? Volgens mij niet?
Oh, ik geloof best wel dat de zwevers ons zien, des te erger ;) En ik wil trouwens ook niet alle zewvers over 1 kam scheren, het merendeel vertoond wel goed airmanship. En het gaat natuurlijk ook niet alleen over zewevers.

TEC, wat je laatste: Klopt, ook niet slim!
 
1500-2000 ft, tnx
Is transponder ook in Duitsland verplicht? Volgens mij niet?
Oh, ik geloof best wel dat de zwevers ons zien, des te erger ;) En ik wil trouwens ook niet alle zewvers over 1 kam scheren, het merendeel vertoond wel goed airmanship. En het gaat natuurlijk ook niet alleen over zewevers.

TEC, wat je laatste: Klopt, ook niet slim!

In Duitsland volgens mij nog niet nee.
 
Soms komen ze wel hoger dan 2000ft...
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=-Dw6r_1r91M[/YOUTUBE]
bijna 4800ft
 
1500-2000 ft, tnx
Is transponder ook in Duitsland verplicht? Volgens mij niet?

Ja en nee. Een transponder is onder 5000 voet in Duitsland (dan heb ik het even niet over het stuk zuidduitsland waar ze de grond wat hebben opgehoogd) niet verplicht.
Vanaf 5000 voet tot 10.000 voet (of FL 100) is een mode S transponder verplicht, maar je kunt ontheffing krijgen van FIS om toch boven die 5000 voet uit te komen, ook zonder mode S. De kans om die ontheffing te krijgen (in flight aanvragen trouwens) neemt af naarmate je "minder" transponder hebt.

(Mode C meer kans dan mode A en mode A meer kans dan geen.) Overigens is het ook mogelijk dat je ondanks je Mode S transponder geen toestemming krijgt om boven de 5000 voet uit te komen.

@JC mbt TS: Ik begrijp je punt en waardeer je zienswijze. Zoals je zelf eigenlijk impliciet al aangeeft, heb je e.a. wellicht niet zo politiek correct verwoord als had gekund. Geeft verder niet, daar lees ik wel langs heen.
 
... Overigens is het ook mogelijk dat je ondanks je Mode S transponder geen toestemming krijgt om boven de 5000 voet uit te komen.

Bedoel je hiermee dat je een klaring moet vragen voor >5000 in luchtruim E (of lager)? Heb ik zelf nog nooit van gehoord of gedaan.
 
Last edited:
Maar hebt niet al te veel schrik... Zweefvliegers zijn er gelukkig wél op getraind om heel goed naar buiten te kijken en de kans is dus heel groot dat hij jou wel heeft gezien

Als een verkeersvliegtuig met 250 kts recht op je af komt dan is de kans heel groot dat je hem niet ziet. Het begint namelijk heel klein, maar wordt heel snel groot.

Ik denk dat het probleem is dat een hoop mensen vliegen en niet weten waar ze zijn. Men vliegt, denkt ergens te zijn maar komen er op het laatste moment achter dat ze niet zijn waar ze denken te zijn.

De oplossing is, verplicht een soort van tomtom waarbij alle airspace is aangegeven zodat iedereen weet waar ze zijn. Ik denk dat als elk toestel straks met een mode A of mode C gaat rond vliegen dat de radar redelijk vol raakt voor de controllers.
 
@JC mbt TS: Ik begrijp je punt en waardeer je zienswijze. Zoals je zelf eigenlijk impliciet al aangeeft, heb je e.a. wellicht niet zo politiek correct verwoord als had gekund. Geeft verder niet, daar lees ik wel langs heen.

Tnx voor je reply.

En politiek correct: nee, dat ben ik niet ;)
 
En toen raakte de radar ook vol. Eerst had LVNL problemen en moest iedereen onder TMA 1 zijn transponder alweer uitzetten, toen kreeg Dutch Mill in het weekend problemen en mocht je in de weekenden in de meeste TMA's je transponder niet meer aan hebben.
 
Als een verkeersvliegtuig met 250 kts recht op je af komt dan is de kans heel groot dat je hem niet ziet. Het begint namelijk heel klein, maar wordt heel snel groot.

Ik denk dat het probleem is dat een hoop mensen vliegen en niet weten waar ze zijn. Men vliegt, denkt ergens te zijn maar komen er op het laatste moment achter dat ze niet zijn waar ze denken te zijn.

De oplossing is, verplicht een soort van tomtom waarbij alle airspace is aangegeven zodat iedereen weet waar ze zijn. Ik denk dat als elk toestel straks met een mode A of mode C gaat rond vliegen dat de radar redelijk vol raakt voor de controllers.

Beste Pilotsince99,

Tijden veranderen. Je mag er gerust vanuit gaan dat tegenwoordig elke zwevert die overland aan het vliegen is een GPS aan boord heeft met in 9 van de 10 gevallen een moving map met daarop zelfs de airspace. Dus je tweede alineaatje kun je skippen...

LX8000%20with%20Flarm%20Objects.jpg
 
Afgelopen zomer meegemaakt dat een aantal zweefvliegers het kennelijk leuk vonden om tussen de 2000-3000ft vlak onder een mooi cumulus wolk te hangen voor het ils gebied bij Eelde te gaan hangen. De toren kon hun niet altijd op radar zien, vanwege hun bochten. Niet bepaald handig van die jongens.

Vraag me af of ze dan ook te zien zijn op tcas?
 
Ik zie misschien iets over het hoofd in deze discussie maar;

In airspace klasse E vliegend wordt IFR niet gescheiden van VFR verkeer.

Of voor de slechte verstaander; Onder VMC omstandigheden is/zijn de gezagvoerders zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de voorrangs en uitwijk regels. En onder deze verantwoordelijkheid valt ook het aanpassen van snelheid, op het juiste moment de checklist uitvoeren, accepteren van shortcuts of andere routes, het verlengen van je verblijf in airspace E etc...

De enige oplossing is alles airspace klasse A of B.
 
Beste Pilotsince99,

Tijden veranderen. Je mag er gerust vanuit gaan dat tegenwoordig elke zwevert die overland aan het vliegen is een GPS aan boord heeft met in 9 van de 10 gevallen een moving map met daarop zelfs de airspace. Dus je tweede alineaatje kun je skippen...

LX8000%20with%20Flarm%20Objects.jpg

Zolang dit niet verplicht is kunnen we hier ook niet van uit gaan! Ik ben zelf ook een actief zweefvlieger geweest en onze toestellen hadden niet allemaal deze spullen aan boord toen ik nog actief aan het zweven was. Nu weet ik dat meer en meer toestellen GPS aan boord hebben, maar niet allemaal. Ten tweede wees ik niet alleen naar zweefvliegen, maar naar general aviation in het algemeen.

Ga je overland, cross country of hoe je het ook noemen wilt, dan is een GPS moving map inderdaad geen overbodige luxe. Mrs PS99 is een controller in London airspace en ze heeft bijna elke dag wel te maken met infringers zonder clearance in haar airspace. Is niet alleen gevaarlijk, maar brengt ook onnodige vertragingen voor de rest van het vliegverkeer mee.

Om alles dan maar class A te maken ben ik ook geen voorstander van. Ik ben nog steeds een groot voorstander van general aviation en hoop straks ook weer vaker te kunnen gaan zweven, maar er hoeft maar 1 botsing te gebeuren en het kan wel eens afgelopen zijn met de vrijheid die er nu nog is.

moet zeggen dat de LX8000 er redelijk gelikt uit ziet..;)
 
Bedoel je hiermee dat je een klaring moet vragen voor >5000 in luchtruim E (of lager)? Heb ik zelf nog nooit van gehoord of gedaan.

Ik zal mijn boek er nog eens op naslaan en als het zondag een beetje weer is, deze vraag even aan mijn vliegleraar voorleggen. Maar dat is wel min of meer wat ik geleerd heb ja. Met Mode S krijg je die klaring voor stijgen boven 5000 eigenlijk altijd, maar ik ken een gast die een keer naar beneden is gestuurd door FIS omdat het erg druk was. Ik heb die dag alleen naar FIS zitten luisteren en die gasten hadden echt geen tijd om een kopje koffie te gaan lurken.

n.b. Ik vlieg UL (3 asser), als je D-E vliegt is de kans dat ze je naar beneden de 5000 sturen kleiner en uiteraard heb ik het er over dat je VFR op die hoogte wil gaan zitten. In Nederland mag je met een UL helemaal niet zo hoog komen.
 
Ik zie misschien iets over het hoofd in deze discussie maar;

In airspace klasse E vliegend wordt IFR niet gescheiden van VFR verkeer.

Of voor de slechte verstaander; Onder VMC omstandigheden is/zijn de gezagvoerders zelf verantwoordelijk voor het toepassen van de voorrangs en uitwijk regels. En onder deze verantwoordelijkheid valt ook het aanpassen van snelheid, op het juiste moment de checklist uitvoeren, accepteren van shortcuts of andere routes, het verlengen van je verblijf in airspace E etc...

De enige oplossing is alles airspace klasse A of B.

As je mijn beginpost goed gelezen had staat dat daar ook vermeld. Ik geef alleen dat het ondanks dat het je recht is om daar te vliegen het toch niet handig is.
De engie oplossing is airmanship, niet alles dicht gooien. Dat is een paardenmiddel.
 
Back
Top