R/T praktijk

Overigens 1 tip... als ze je vragen wat de weersomstandigheden zijn moet je altijd zeggen dat je in IMC zit, anders komen ze met moeilijke opdrachten van traffic blabla .... als je IMC zit kan je dat allemaal niet zien en kun je domweg headings volgen.

Zeggen dat je in IMC zit als je VFR R/T praktijkexamen doet???
 
Ik ben ook niet echt bang voor het R/T examen, hoor...

Theorie Operations and Air Law vond ik veel lastiger omdat je bij deze vakken altijd vragen kunt krijgen die je niet in de reguliere theorieboeken kunt vinden, en je dus nooit alle stof voor 100% kan beheersen...

Als je voor je R/T zakt heb je eigenlijk gewoon niet genoeg geoefend, toch?
 
ik heb mijn IFR RT gehaald :cool:

nou moet ik zeggen dat het niet bepaald moeilijk is en dat je het wel HEEL erg moet verprutsen wil je het niet halen.

succes nog ribruijn maar het komt echt goed!! ;)

Afterburner
 
Ik ben ook niet echt bang voor het R/T examen, hoor...

Maar ben je nu uiteindelijk geslaagd voor het examen?
Heb hem zelf ook maandag gehad en gelukkig ben ik geslaagd!!! Moet zeggen dat de heren examinatoren er behoorlijk doorheen zaten zo tegen het einde van de middag :grijns: ;)
 
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb dit examen (wat van alle examens zo'n beetje de hoogste slagingskans heeft) NIET gehaald...
Ik heb alles (dus zowel de theorie als R/T middels zelfstudie gedaan). Voor de theorie kon dit dus wel (ook gezien m'n HTS vliegtuigtechniek opleiding), hier heb ik 11 examens gedaan over de 9 vakken. Niet slecht dus...

Echter: ik heb de R/T volkomen verkeerd voorbereid. Thuis met de cd's geoefend tot ik de fraseologie perfect beheerste. Ik heb hier echter nooit kaaretn bij gebruikt, en eigenlijk ook nooit veel aantekeningen gemaakt, alleen geleerd "op te dreunen". Gevolg is dus dat ik bij T/O de runway heading moest volgen, dit dan ook perfect teruglas, maar me eigenlijk nooit goed van m'n positie bewust was (niet op de kaart gekeken).
Zo was ik op gegeven moment ook m'n hoogte "vergeten". Wel goed teruggelezen, inclusief meldingsmomenten maar na het teruglezen weer snel vergeten...

Gevolg is dus dat ik mezelf een dure cursus (300-400 Euro) heb bespaard, maar het heeft me wel een examenpoging van 50 Euro gekost...
Ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat ik nog eens ga oefenen met aantekenmateriaal en kaarten voor me, de herexamen aanvraag heb ik al op de post gedaan!
 
300 tot 400 euris vind ik wel een beetje aan de ruige kant voor een R/T praktijkopleiding.
Als ik me goed herrinner heb ik er 165 of 175 voor betaald. Daar kwam ook nog eens bij dat we les kregen van een luchtverkeersleider, die dus echt wel weet hoe de zaken aan te pakken.
Als je de volgende keer niet slaagt misschien toch maar eens naar het zuiden afzakken voor een echte cursus? :D

Cheers,
Granitus
 
300 tot 400 euris vind ik wel een beetje aan de ruige kant voor een R/T praktijkopleiding.

Ben ik het compleet mee eens al heb ik zelf wel zo'n cursus gevolgd. Enorme hap met geld maar zoals iedereen weet... je PPL halen in Nederland is duur... en door een R/T cursusje te geven kun je daar handig op inspelen.
Goed ik heb het gehaald dus wat zeur ik dan... maar vind de verhouding van wat je betaald t.o.v. wat je in de lessen leert minimaal (dit zeg ik als ing. in de luchtvaartbranche). Je leert alles wel degelijk beter te plaatsen en op een rijtje te zeggen. Toch kreeg ik van mijn examinator toch een aantal opmerkingen waarvan ik dacht daar had ik tijdens mijn cursus toch wel op gewezen mogen worden.
Denk dat mensen (ribruijn) met een luchtvaarttechnische dan wel operationele achtergrond dit wel zeker door zelfstudie afkunnen. Heb je een kennis met PPL/CPL/ATPL ga daar eens een paar avonden mee oefenen... met hetgeen wat je bespaart kun je weer een uurtje of 2 extra voor vliegen...
 
*ROFL* 400 Euro???? voor dat bedrag kon ik tijdens m'n opleiding ruim 5 uur C172 vliegen.. I luv the US..
 
Mja 5 uur C172, of je daar nou zo blij mee moet zijn :rolleyes:
Kun je beter je geld uitgeven aan het huren van een vliegtuig.
 
FD en T&G, die partial panel NDB approach van jullie heeft een paar shroefjes losgeslagen zie ik. Hoeveel extra uurtjes C172 heb je daarop moeten oefenen?
You made your point guys! ;)

Now hush...
:p:
 
Voor mij is de gecombineerde RT van VFR en IFR ook al jaren geleden maar ik herinner me de volgende dingen.
1) voordat je 'echt' met de controllers mag gaan praten moest je even een paar woorden en getallen spellen aan je begeleider. Indien dit goed gaat mag je verder.
2) Knal je zinnen er lekker vlot achter elkaar uit. Ik kan me herinneren dat ik met een aantal anderen zat die, terwijl ik al op FL330 zat, nog bezig waren met hun taxiopdrachten. Het is niet real-time, al dachten die anderen er volgens mij wel zo over. Ik 'vloog' in minder dan twee minuten bij REKKEN nadat ik vanaf Rotterdam had moeten vertrekken. Man die Boeing had nog nooit zo snel zo'n afstand overbrugd.
3) Ze maakten het me moeilijk met baancondities. Je moet namelijk de brakingconditions op de baan TERUG LEZEN. Dus niet enkel de "cleared to land runway 28". Het is een verplicht nummertje.
4) Vergeet niet de bekende: "BEHIND landing B737 lining up BEHIND"
5) Voor de amerikaanse cowbows:
het is lastig om de 121point5 om te leren zetten naar 121decimal5
en de "passing 5000 for 10000" naar "passing FL50 climbing to FL100.

Good luck voor een ieder die er nog aan moet geloven.

Windhear leaving post 37 climbing to post 38.
 
passing FL50 climbing to FL100

Nou met dat woordje TO had mijn instructeur dus wat problemen.
Beter gewoon weglaten en passing FL50, climbing FL100 TO klinkt gewoon te veel als 2 (in het engels tuurlijk)
Geeft verwarring in: leaving 500 feet climbing to 1000 feet. Kan worden opgevat als 2000 feet.
 
cleared to go 17 left, seeeeee yaaaaaaa

Nee, just kidding. Maar in de us lopen idd wat cowboys rond. Wat ook een verschil is met europa is "postition and hold" ipv 'line up and wait'..

FD
 
"FD en T&G, die partial panel NDB approach van jullie heeft een paar shroefjes losgeslagen zie ik. "
---

Je moest eens weten ;)


"Hoeveel extra uurtjes C172 heb je daarop moeten oefenen?"
---

Geen. Alles in een keer gehaald.



FD
 
Granitus

Ik ben het met je eens. De to zal wal niet gebruikt worden. Maar... zoals ik al schreef.. het is lang geleden, in een vorig leven...

Cheers

Winshear touching earth again
 
Back
Top