R/T praktijk

ribruijn

New member
Nu ik m'n theorie helemaal af heb (ik vier nog steeds feest :grijns: ) sta ik voor de volgende uitdaging:

26 april praktijkexamen Radio Telefonie...

Heeft iemand nog tips/tricks and do's/dont's voor me?

BTW: ik gebruik het ARTI boek van Dhr. Schutten, inclusief de bijbehorende 4 CD's (die kan ik al aardig meelullen...)

Thanx wederom!
 
Hoi,

Ken het gevoel mbt je theorie, lekker he !

Voor RT praktijk; Probeer te relax te zijn, ga niet haasten, of snel praten. Neem ook je tijd voor je voorbereidingen.
Ik moet zeggen dat het mij allemaal erg mee viel, maar ja misschien had ik mazzel (of ben ik gewoon goed.. :rt: :D )

Kijk ff voor een examen verslag op http://martin.groesbeek.biz

Veel succes!
 
En dit is posting nummer 100 :yeehaa:

Deze had ik al eens gelezen... Als ze allemaal zo makkelijk zijn kan ik nu al op en hoef ik geen 1,5 week meer te oefenen!

Wat ik bedoelde was zaken die ze vrijwel altijd vragen, instinkertjes en zo. Ik heb eens gelezen dat ze wel eens vragen om het aantal "Passengers on board" in plaats van het bekende "Persons on board (POB)". Mensen die vervolgens als antwoord POB geven krijgen steevast het antwoord: "En wie bestuurt de kist nu dan? Niemand?"

Weet iemand meer van dit soort leuke anekdotes?
 
De "toren" is alleen met jou bezig, dus oppassen dat je niet reageert als een zogenaamde oproep wordt gedaan naar een toestel met bijna hetzelfde callsign.

Wat ik me nog herinner ('t is al weer 2 jaar geleden):

Ik kreeg o.a. de vragen (niet echt spectaculair):
- What is your heading?
- How is the whether? (VMC)
- Maastricht is closed, what is your alternate?
- Vliegtijd? Antwoorden met EET.
 
Kijk, die eerste optie is inderdaad een leuke instinker, zeker als er snel wordt gesproken...

Wederom bedankt Mr. Cola...
 
Ik vond het ook meevallen (en een toffe examinator, dat helpt ook al mee). Als je niet zeker bent van wat de Gnd/TWR/Dutchmill info/Amsterdam Information tegen je zei, gewoon opnieuw vragen. Beter een keer opnieuw vragen dan het maar half begrepen hebben (en niet opnieuw durven vragen) en daardoor mogelijk een ongeluk veroorzaken.

Instinkers die ik kan verzinnen:

- het gebruik van Q codes (al hebben ze die bij mij niet gebruikt (behalve QNH));
- squawk 7000 als je boven de 1200 voet komt buiten de CTR

Succes,
Froggy
 
Oorspronkelijk gepost door Colaatje

Wat ik me nog herinner ('t is al weer 2 jaar geleden):

Ik kreeg o.a. de vragen (niet echt spectaculair):
- How is the whether? (VMC)

kreeg ik vorig examen, wel in het off. alfabet antwoorden.

succes.
 
Oorspronkelijk gepost door piper28
VMC
kreeg ik vorig examen, wel in het off. alfabet antwoorden.

succes.
Weet je het zeker? Volgens mij hoef je dit niet te spellen als victor mike charlie. Net als bijvoorbeeld VFR en QNH mag je gewoon de letters uitspreken.
Tijdens mijn examen gebruikte ik "vee em cee" (op z'n Engels), en heb daar geen opmerking over gehad.
 
...en heb daar geen opmerking over gehad

Dat wil niet zeggen dat je het goed hebt gedaan ;) :D ;) Bij mijn weten is het officieel ook Victor Mike Charlie... Vee Em Cee zal heus wel door de beugel kunnen aangezien dit een veelgebruikte term is...
 
Oh geweldig.
Bedankt voor het terugbrengen van een herinnering.

Praktijk examen R/T....
What a joke!!

Oh ja, is er ook nog steeds een morse examen? Gebruik ik ook nog iedere dag.

Ik zie het er nog eens van komen dat er ergens in de buurt van Lelystad ofzo een verkeerstuin wordt aangelegd met een startbaan, taxibanen, ramp, toren etc.

Dan moet je daar taxi-examen doen met R/T in een tot vliegtuigje omgebouwde skelter.:D

Nee, dit is niet ouderwets commentaar leveren maar gewoon ontzettend lachwekkend als je het door niet nederlands vliegersogen bekijkt.
 
Indeed, niet te geloven waar ze allemaal geld aan kunnen verdienen... :1855: :rolleyes:

FD
 
Ik vroeg me nu eigenlijk af... wat als je nu tijdens je R/T examen... een MAYDAY declared (uit eigen iniatief uiteraard al bij het uittaxien door een motorbrand)... Mits je deze goed voltooid kunnen ze je hierop toch nooit laten zakken???
 
Mayday tijdens TAXIEN en dan nog slagen?? Good luck!!
Zou nog maar ff de stof doornemen als ik jou was :D
 
Ik heb morgen mijn praktijk RT IFR.
Nou ik wat vraagjes daarover:

Krijg je weer zo'n spellingsoefening zoals bij VFR of krijg je meteen je opdracht?
Is het een beetje te doen...zijn de examinatoren strenger dan bij VFR?
En waar moet je op letten?

Alvast bedankt

Afterburner
 
Mayday tijdens TAXIEN en dan nog slagen??...
...Goed dan net na take-off

Tijdens een noodsituatie (bijv. engine failure) net na take-off moet je je allereerst bezig houden om de kist aan de grond zetten en jezelf niet bezig gaan houden met een mayday call.
No way dat ik die hele mayday riedel ga roepen en mezelf dan niet voor 100% kan concentreren om de kist aan de grond te zetten. Ik denk trouwens dat de TWR snel genoeg in de gaten heeft dat je een noodsituatie hebt.
 
code 7700 mode C doet wonderen

...om jezelf niet te hoeven concentreren op het veilig aan de grond zetten van de kist. :eek:

Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd dat tijdens een noodsituatie je allereerst bezig moet zijn met het vliegen van de kist en pas indien je er tijd voor hebt, een mayday call doet en/of transponder instelt op 7700.
Mij lijkt dat als je net na take-off (op ±100 à 200 voet) een failure krijgt, je al je tijd nodig hebt om die kist neer te zetten.
 
De enige juiste volgorde: Aviate, Navigate, Communicate!
En wat betreft de IFR R/T... ik denk dat als je je VFR R/T al hebt je dat hele alfabet niet hoeft op te noemen, kan overigens best, bij mij was t VFR en IFR vlak na elkaar dus ik weet niet of dat moet.
Verder valt 't allemaal reuze mee. Delivery, clearance teruglezen, en dan elke keer reporting points en ETA van je volgende punt.
Overigens 1 tip... als ze je vragen wat de weersomstandigheden zijn moet je altijd zeggen dat je in IMC zit, anders komen ze met moeilijke opdrachten van traffic blabla .... als je IMC zit kan je dat allemaal niet zien en kun je domweg headings volgen.
Verder nog een tip voor zowel IFR en VFR bij 't taxien ben je altijd familiar with the airport, kunnen ze ook niet met moeilijke taxi instructies komen. Maak 't jezelf gewoon niet moeilijker dan nodig.. Succes allemaal
 
Back
Top