Vorig jaar in Australie heel veel gevlogen met Qantas en veel problemen ermee gehad (lees kerosine lek bij motor 744 etc.) Toen kwam ik ineens het boek "The Men Who Killed Qantas" tegen, wat me erg interessant leek. Hierin wordt onder meer uitgelegd hoe met name de onderhoud van qantas de laatste jaren erg verslechterd is. Talloze voorbeelden staan erin vermeld en interviews met (ex)werknemers.
Nu durf ik niet te beweren dat dit het probleem achter de A380 was (tevens ook mee gevlogen), maar het is allemaal wel verdacht, vooral omdat de dag erna ook een 744 motor in de hens stond en 5nov. weer iets was.
Misschien ligt het allemaal aan mij en heb ik wellicht een ietwat sceptischer beeld dan anderen, doordat ik het boek gelezen heb.
Op Pprune staat hier ook een heel stuk over.
Volgens mij bewijst Qantas met deze actie, het op de grond houden van de 380's, juist dat ze geweldig veel waarde hechten aan veiligheid. Ik ben ook van mening dat Qantas dat ook daadwerkelijk doet. Ook van bronnen in de australische luchtvaartwereld blijf ik dit horen.
Dat er in een boek, met zo'n titel, negatief wordt gesproken over Qantas verbaast me niks. Toch richt ik me liever op objectieve journalistiek, dan een dergelijk boek.
Overigens ben ik wel benieuwd naar de andere slechte ervaringen die je op je vluchten met Qantas hebt gehad, wie weet verandert dat mijn beeld ook weer een beetje.