Prop Strike !

http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={A6FF4BE1-D9E0-4EBF-ACBC-D6C397BBED2B}&check=online

Helaas geen decompressie zoals in het artikel staat, maar magnetos die aan stonden, ik vernam gisteren dat de man is overleden. Sterkte voor zijn familie en vrienden gewenst.

sc
 
Triest om dit te lezen. Familie en vrienden ALLE sterkte toegewenst.
 
Minder :(

Ik zou volgensmij nooit zelf zo'n prop aanslingeren. Vind het er toch altijd maar riskant uitzien.
 
@Fish. Er is niks gevaarlijks aan. Ik heb honderden motoren (J3 t/m PA28R) aangeslingerd. Je moet natuurlijk wel ff weten waar je mee bezig bent, brakes on, mags on/off e.d. :biertje:
 
Ik neem aan dat deze meneer ook wel wist waar hij mee bezig was.. Je gaat niet zomaar een prop aanslingeren lijkt me..

Ik sluit me in iedergeval bij Fish aan. Nooit zal ik een prop aanslingeren...
Gaat honderd keer goed.... You guys know the rest..

cheers.
 
Als mijn batterij op is `s winters dan LAAT ik hem aanslingeren! Gelukkig maar 1 keer gehad.
 
Als je ergens alleen (solo) met een J3 of DH82 staat, kun je niet anders.
 
Jongens waarom zijn hier niet HEEL simpele aanduwstangen voor gefabriceerd? Kan nooit zo moeilijk zijn.
 
Wie zegt dat hij de prop wilde aanslingeren?
In de tijd dat ik bij een vliegschool werkte moest ik vaak kisten naar binnen duwen/trekken... het gebeurde niet heel zelden dat 1 of andere mooiweervlieger vergat de magneten en/of de masterswitch uit te zetten...
Oordeel niet te snel!

En je zal het net die ene keer niet hebben opgemerkt...
 
Een van de dingen die ze me op school op het hart drukten, is dat je te allen tijde met je tengels van de prop afblijft (dus ook bij het duwen en trekken van de kist). Ik kan me een situatie voorstellen dat het heel lastig wordt om je aan dat principe te houden, maar het lijkt me toch een goed idee. Veiligheid was het toverwoord, nietwaar?
 
Ja maar die kisten moeten hoe dan ook uit de hangar worden gehaald en er later weer in worden geduwd. Niet veel opties over dan! hahaha

Verder is het helemaal niet gevaarlijk zolang je maar weet wat je doet en wat je moet checken.

Tja of het een toverwoord is... common sense (boeren verstand) vind ik een handiger en beter woord eerlijk gezegd.
En dat geldt voor heel erg veel situaties in de luchtvaart!
Juist door ergens over ná te denken voorkom je gevaarlijke situaties.

Trouwens, hoe checkte jij dan tijdens je opleiding de voorrand van de prop zonder er aan te zitten?
 
Last edited:
Toestel uit de hangar trekken gaat toch vaak makkelijk aan de prop. Ik heb het altijd eng gevonden, en hoe cru het ook is, in dit geval wordt leren van de fouten van een ander wel een erg serieuze zaak... :traantjes
 
Bij oudere motoren zoals PW Radiaal en DH Gipsy Major, is het met de hand doordraaien van alle cilinders i.v.m. hydrolock de normaalste zaak van de wereld.
 
Ik neem aan dat deze meneer ook wel wist waar hij mee bezig was.. Je gaat niet zomaar een prop aanslingeren lijkt me..

Ik sluit me in iedergeval bij Fish aan. Nooit zal ik een prop aanslingeren...
Gaat honderd keer goed.... You guys know the rest..

cheers.

honderd keer goed? Dus de oude pipercubs hebben een nieuwe piloot nodig alle 100 uur??
 
@Bart. Ik denk dat dit het verschil is tussen de oude aviators en de nieuwe lichting piloten.

Ik ben met aanslingeren grootgebracht :D

Geen startmotor of platte batterij? aanslingeren die hap :biertje:
 
Ik heb enkele jaren terug regelmatig een C210 met de hand gestart wegens slechte bat. Moet wel zeggen als ik erop terugkijk dat dat misschien juist een beetje erover was... dom ben je in je jonge jaren niet?
 
Bart..

Dat zijn mijn woorden wel heel letterlijk nemen he ;)
Ik snap dat oude vliegtuigen vaak aangeslingerd moeten worden..
Tja en uiteraard moet er dan iemand zijn die het moet doen..

Ik zal het in iedergeval niet zijn...
De point van mij is.. Deze beste meneer op deurne wist denk ik ook wel wat ie deed.. en toch gaat het fout ??
Het blijft gewoon gevaarlijk en daar kun je niet omheen.

Groet.
 
Back
Top