Procedure hoger beroep IVW

Floppie

Member
Goededag,

Enkele weken geleden ben ik gekeurd voor een Medical Classe 1 bij AMC. Enige punt was dat ik net na mijn geboorte een operatie heb gehad dus dat moest nog even onderzocht worden. na enkele weken hebben de medici die er verstand van hebben, besloten dat ik geschikt ben en dat er een positief advies gegeven zou worden aan het IVW.
Echter, IVW besloot dit advies NIET op te volgen en heeft me afgekeurd. Reden: de operatie die ik heb gehad staat niet in het uitzonderingenlijstje, dus ik ben niet geschikt. Dat terwijl de uitzonderingen die wel vermeld staan, vele malen ernstiger zijn dan wat ik heb. Ik heb namelijk op dit moment totaal 0 afwijkingen en functioneer als een ieder ander. Ook is er geen verhoogd risico. Dit zeggen ook de cardiologen.
De hoofdkeuringsarts heeft mij ingelicht dat IVW zijn mening niet wilde opvolgen. Ik wil dus in hoger beroep gaan.
Probleem punt: Ik hoor niks officieel via de IVW!
IVW heeft alleen een mededeling gestuurd naar de vliegschool die mij een brief hebben gestuurd met: U bent afgekeurd, bedankt voor belangstelling :eek:
Ik had toch minstens een brief verwacht met de mogelijkheden voor een hoger beroep enz.
Nu wil ik jullie vragen of iemand weet hoe zo'n procedure werkt? Krijg ik uberhaupt nog een brief van IVW? Moet ik ze zelf een brief sturen dat ik in beroep ga, hoe lang gaat er over heen enz.
Graag hoor ik zo vele mogelijk info over de hele procedure.

Met vriendelijke groet,
Floppie
 
Last edited:
Bel IVW even en zeg dat je zit te wachten op de uitslag van de keuring, waar ja als keurling gewoon recht op hebt.

Schrijf ook een brief aan de minister V&W met kopie aan de Nationale Ombudsman als je daadwerkelijk bent afgekeurd, maar ze horen je zelf ook een beroepsmogelijkheid te geven.

S.
 
@ SR20Fly, Ik zal IVW eens bellen of er nog een brief mijn kant op komt.

@ Easy737:Zie PM
 
Last edited:
Beste Floppie,
Bij deze wil ik je even verwijzen naar Dit topic, gaat ook over iemand die (al dan niet onterecht) is afgekeurd. Er is misschien wat nuttige info voor je te vinden.
 
Floppie, je hebt als burger mogelijkheden je hier tegen te verweren. Kijk op de site van de Nationale Ombudsman hoe het werkt. Je moet een bepaalde procedure volgen, eerst bezwaar bij de betreffende instantie, etc. Zorg dat je schriftelijk op de hoogte wordt gesteld, maak kopieën van je eigen brieven, noteer met wie je spreekt indien het telefonisch gaat, vraag schriftelijke bevestigingen, etc.

Je behoort op de hoogte te worden gesteld van de termijn waar binnen je antwoord kunt verwachten. Duurt het antwoord langer, dan kun je weer klagen.

Wat ook interessant is om te onderzoeken, is wie dan wel het advies van het medisch keuringscentrum verwerpt. Dit dienen artsen te zijn, want alleen zij mogen je medisch dossier inzien. Ik heb indertijd geruchten gehoord dat het op een gegeven moment juristen waren die alleen naar de letter van de wet kijken met je dossier in de hand. Dit mag dus niet. Het heeft niet direct iets met je probleem te maken en het is geheel niet zeker of het waar is, maar allicht handig om in de gaten te houden.

Succes en bijt je als een terriër vast!
 
Hoi Diana,

Dank voor je reactie
Ik heb begrepen van AMC dat ik in beroep kan gaan tegen het besluit van de IVW binnen 6 weken. Na mijn bezwaarschrift zou er dan een onafhankelijke medische commissie over oordelen en dan moet je hopen dat IVW dat advies overneemt. Is voor deze eerste stap (het normale bezwaar) ook al een procedure via de ombudsman nodig of is dit nog een stap verder?
Het zou natuurlijk het beste zijn als straks de IVW een eventueel positief van de onafhankelijke commissie direct opvolgt :)
Ik ga sowieso nog een belletje plegen naar AMC, want mijn keuringsarts ging ook nog een brief sturen naar IVW dat ze er toch nog eens goed naar moesten kijken en dat ik goedgekeurd moet worden. :)

Floppie
 
"U kunt een beroep doen op de Nationale ombudsman als u bijvoorbeeld geen antwoord krijgt op uw brief, als u vindt dat de afhandeling van uw zaak veel te lang duurt of als u vindt dat de overheid zich in uw geval niet aan de wettelijke voorschriften houdt."

De Nationale Ombudsman is dus zo'n beetje 'end of the line'. Eerst dus de normale procedures, bezwaren etc. afronden. Verder zou ik naar het topic gaan dat hierboven al is getipt, van Marcel Nihot die ook al met IVW in de clinch is geweest. Stuur hem een privébericht, mogelijk kan hij je tips geven over hoe je met het IVW moet omgaan in deze zaak.

Houdt ook die "6 weken" termijn in de gaten. Ik heb er 's een vraag neergelegd die ook binnen 6 weken beantwoord zou worden, en ik moet nu nóg antwoord krijgen (zeker drie jaar later).
 
Ierdere keer als ik dit soort verhalen hoor gaan mijn nekharen overeind staan. Die IVW, stelletje landverraders.

Sterkte, laat je idd niet met een kluitje in het riet sturen.

Heb je rechtsbijstand? Maak er gebruik van!
 
Back
Top