PPL vs GPL

Hoi Pirke,

leuk dat je wil gaan vliegen!
Ik zelf ben momenteel student en heb nog een paar jaren voor de boeg tot dat ik klaar ben. Maar ik wil alsnog op een gegeven moment beroepspiloot worden.(lees voor dat ik 28 ben).
Vorig jaar ben ik bij de DSA gaan zweefvliegen, op Terlet. Ontzettend leuk. Ben daar een klein jaar geleden redelijk snel solo gegaan. Dit jaar nog maar weinig gevlogen ivm. weer en studie dat even wat belangrijker is. Het oppakken van mijn niveau van vorig jaar heeft lang geduurd.
Zweefvliegen is ontzettend gaaf en gezellig, maar kost ook veel tijd zoals al eerder gezegd. Verder kan het soms ook frustrerend zijn als de winter erg lang is geweest.
Gezien de beperkingen van zweefvliegen toch maar de knoop doorgehakt.
Ik ben afgelopen Juli met mijn PPL opleiding begonnen en moet nu nog mijn praktijk examen doen. Ik heb/doe mijn opleiding in Duitsland, omdat ik daar ook gewoond heb. Oorspronkelijk wou ik mijn PPL in Amerika gaan doen, maar door omstandigheden niet door gegaan.
Ik ben tot nu toe in totaal iets rond de 8k€ kwijt.
Ik heb 40 Uur op een Diamond DV 20 Katana gelest. Dit is een 2 pers. toestel met Rotax 100Pk en draait op Euro 98. Vliegt heerlijk en zuinig. Prima voor overland vliegen. €/uur moet je rekenen rond de 120€/uur in Duitsland.
De verblijvende 5 uur heb ik op een C172 gevlogen. Gewoon om ook die aantekening te hebben dat ik ook 4 personen gelijk mee kan nemen. Die kist mag helaas niet meer op Mogas (Euro 98) draaien, daarom met duur Avgas. Die kist kost iets rond de 190€/uur.

Ik zie verder nog wat voordelen om in Duitsland je PPL te gaan doen:
- beetje goedkoper
- heel veel leuke veldjes waar je naar toe kan ( je hebt dan namelijk geen LPE nodig, maar alleen een medical en je RT)
- je betaalt geen 90€ per theorie vak, maar slechts 130€ per keer dat je examen gaat doen
- Landingsgelden vallen ook op grote velden als Münster en Hannover voor lesvluchten heel erg mee( rond de 10€)

Enige nadeel:
- je skills in duits moeten goed zijn, anders wordt het moeilijk met de Theorie, want die is volgens mij niet in het engels te doen.


Ga eerst lekker je PPL halen en dan kijken welke volgende stappen realistisch zijn. Ik denk dat een beetje ervaring opbouwen op een bekende kist uit de opleiding geen kwaad kan.

Succes met het nemen van een beslissing en sorry voor het lange verhaal! ;)
 
Back
Top