PPL vs GPL

Pirke

New member
Na enkele jaren geleden het pilotenberoep opgegeven te hebben als richting, wil ik het toch als hobby weer oppakken. Even een korte introductie: ik ben 30, master afgerond (TU/e), een goede baan (wel 1 verdiener ivm nog studerende partner), geen kinderen, wel hond, kunnen aardig rondkomen met vrijstaand huisje en een leuke oude Duitse auto. In het verleden heb ik wel eens zweefgevlogen, iets van 20 starts ofzo. Ook wel eens hier en daar een proefles in een Cessna gemaakt. Wegens de financiën heb ik het vliegen nooit doorgezet, maar daar is nu ruimte voor. Ik twijfel echter tussen PPL en zweefvliegen.

Zweefvliegen is de goedkoopste vorm, voor gemiddeld 1000 euro per jaar kun je elk weekeinde in het seizoen gaan vliegen als je dat wilt. Het is wel een hele club cultuur, waarbij je niet eventjes een paar uur gaat vliegen: het is een behoorlijke investering van tijd voor relatief weinig vliegtijd.

Gemotoriseerd vliegen is dan wel weer een stuk duurder. Zo'n 10-15k euro voor PPL, en redelijk duur per uur. Je hebt dan wel alle vrijheid die je wilt. Wel heb ik begrepen dat het in België of Duitsland goedkoper is (hoeveel?), en ik woon hier in omgeving Venlo.

Hebben jullie tips voor mij die kunnen helpen bij mijn keuze? Beide vormen van vliegen spreken me aan (nee ik ga ze niet allebei doen). Het "echte" vliegen van zweefvliegen, en de vrijheid van gemotoriseerd. Een motorzwever is natuurlijk een uitkomst, maar zijn die te huur tegen schappelijke prijzen? Ook het voordeel van PPL is het gemak waarmee je anderen mee kan nemen.

Als ik ga zweefvliegen wil ik zo'n 2 a 3 dagen per maand gaan vliegen in het seizoen, of misschien wel meer als vrouw en hond mee willen naar het veld (geen idee of zij het ook zou willen leren).

Bij de PPL richting wil ik ook af en toe eens wat vliegen, beetje afhankelijk vd kosten. Misschien zelfs een keer mee op vakantie en/of een participatie om goedkoper te kunnen vliegen. Wat kost het eigenlijk op jaarbasis voor als je af en toe eens wilt gaan vliegen? Dat is natuurlijk lastig zonder een exact uren aantal op te geven, maar dat aantal weet ik domweg nog niet. Wat is gebruikelijk onder de recreatieve PPL vliegers?

Tips zijn welkom!
 
Pirke,

Zweefvliegen is niet alleen goedkoop, maar ook de meest zuivere manier/vorm van vliegen.

Beschik je over 'veel' vrije tijd, ben je 'n team player en wil je echt vliegen voor weinig, klikkerdeklik.

Meer dan 10 jaar zweefvliegen voor de kosten van 'n PPL opleiding, het is maar waar je voor kiest ;)

Motorvliegen:
Niet naast de deur, maar het overwegen waard, klikkerdeklik (Cessna 152 € 125,-- per uur incl. instructie).
 
Hoi,

Heb een GPL en een PPL en het zijn toch wel twee verschillende dingen. Vind je vliegen leuk "om het vliegen" en vind je het niet zo belangrijk om met vrienden een weekend naar Ameland te vliegen (of de Provence of...) ga dan zweefvliegen. Ja, het kost veel tijd. Zeker tot aan je GPL moet je echt wel veel tijd investeren om opgeleid te worden en ook winteronderhoud te plegen, theorie etc. Je wordt lid van een vereniging met alles wat daarbij hoort. Je krijgt er in de meeste gevallen veel gezelligheid voor terug en in iedergeval een prachtige hobby waar je erg veel plezier aan kan beleven. Maar zweefvliegen biedt je alles wat je dan zoekt in de luchtvaart tegen schappelijke kosten.

Ik ben nu ook 30 met partner en het blijkt toch dat ik voor zweefvliegen minder tijd heb. Ik geef een of twee keer per maand instructie en af en toe (een max twee keer per jaar) vlieg ik overland en dat is wel jammer. Met zweefvliegen moeten zoveel variabelen op het juiste moment bij elkaar komen. De belangrijkste daarvan zijn: tijd, weer en beschikbaarheid toestel. Lukt dat, dan is er weinig mooiers.

Dit voorjaar heb ik mijn PPL gehaald en dat geeft je ongekend veel mogelijkheden om leuke dingen te doen. Tijd, weer en beschikbaarheid zijn nu ineens minder kritisch, maar daar betaal je voor. Al is het alleen al om nog even 's avonds na je werk boven de wolken te kijken (aardig weer en daglicht natuurlijk een must).

Onderschat de kosten niet. Tijdje terug een rondje Nederlandse wadden gedaan (met een ouderwetse AVGAS piper, dus geen diesel of voordelige rotax), maar je kan voor de twee en een half uur vliegen inclusief drie landingen prima een jaartje zweefvliegen. Je vliegt per jaar minimaal twaalf uur, maar ik denk dat je toch wel meer wilt vliegen na het halen van je brevet. Houd daar dus rekening mee.

Ohja, als de hond mee gaat: http://www.safeandsoundpets.com/index.html :)

Wat je ook kiest: vliegen is fantastisch! Veel plezier.
 
Last edited:
Je vliegt per jaar minimaal twaalf uur, maar ik denk dat je toch wel meer wilt vliegen na het halen van je brevet. Houd daar dus rekening mee.
:duh:

Verstandig is anders, minder dan 12 uur in de laatste 12 maanden is geen probleem, zit je wel aan 'n skill test met €xaminator vast i.p.v. 'n lesvlucht van 1 uur met instructeur ;)
 
Voordat ik aan m'n PPL begonnen ben heb ik een half jaar mogen proeven aan het zweefvliegen. Ongeveer uurtje of 15 zweefvliegen gedaan en ondanks dat ik het erg mooi vond nam het ook veel tijd in beslag. Vliegdagen van 8 tot 20 uur waren vanzelfsprekend. Zoals Bobo ook aan gaf: het is een vereniging, een teamsport, en dat moet je liggen. Ik had er gewoon geen tijd voor (en kon eerlijk gezegd de zin ook niet opbrengen om daar hele weekenden voor op te offeren, ik heb genoeg andere dingen te doen ;)). Ik heb toen m'n zinnen gezet op PPL.

Inmiddels is de PPL binnen en de kosten van gemotoriseerd vliegen liggen natuurlijk veel hoger dan bij het zweefvliegen. Daar krijg je wel een stukje vrijheid voor terug en persoonlijk vind ik het ook leuker omdat je minder gebonden zit aan één locatie.

Ik moet bekennen dat ik nu ook wel eens vliegdagen heb van 8 uur in de ochtend tot in de avond. Maar dan vlieg je in de ochtend naar Texel, geniet je daar van het terras, fiets je wat rond en vlieg je op het eind van de dag weer terug.
 
Het probleem van weinig tijd en genoeg andere dingen te doen herken ik zeer, al is het wel een kwestie van prioriteiten stellen. Zweefvliegen is inderdaad mooi, maar het moet maar net goed weer zijn als ik zin heb. Vandaar dat de vrijheid van PPL me aanspreekt. Eventjes een dagje texel lijkt me heerlijk ;)

Hoe zit het met de kosten van vliegtuighuur als je daar op het terras zit? Betaal je puur de vliegtijd en de parkeertijd is gratis? En als je dan bijvoorbeeld een weekje ermee weg zou willen ipv 1 dag?

Financieel heb ik ruimte om PPL te halen, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. En voordat ik zo'n investering doe wil ik alle opties goed overwogen hebben.
 
Je betaalt per vlieg uur, sommige verhuurders rekenen de motortijd (de "hobbsteller") andere verhuurders rekenen de zuivere vliegtijd met bijvoorbeeld wat extra tijd voor het taxiën en de run-up. Staat de kist op de grond dan rekent de verhuurder jou over het algemeen niks.

Sommige velden rekenen een parkeertarief, maar dat is voor een veld als Texel meestal geen kapitaal, misschien een paar euro en als je een nachtje blijft misschien wat meer. Landingsgelden kunnen wel aardig oplopen zeker op een zondagavond. Tarieven liggen tussen de € 15,00 tot € 40,00. Iets om uit te zoeken als je touch en go's gaat doen. Uitwijken naar Duitsland is ook de moeite waard, daar is vliegen wat minder duur...

Een week of weekeinde weg kan na overleg en onder bepaalde voorwaarden meestal wel - maar soms ook niet, afhankelijk van de verhuurder. Bedrijven die scherpe huur rekenen hebben meestal wel beperkingen aan het langer meenemen van kisten. Dat ding levert alleen vliegend wat op, en ze hebben er dus niks aan als jij een lekkere strandwandeling aan het maken bent.

In Venlo heb je volgens mij toch dat "Tradeport" zitten, die hebben ook een vliegschool waar je voor je RPL kan worden opgeleid op een lichtere klasse vliegtuigen met een veel gunstiger uurtarief. Het RPL heeft wel beperkingen en er kan alleen op tweezitters gevlogen worden. Met vrienden naar Texel wordt dan al lastig. Toch zou ik die mogelijkheid zeker bestuderen. Lijkt me een mooi compromis tussen kosten en flexibiliteit (heb overigens geen affiliatie met die lui...:))

Dit is die vliegschool trouwens: http://www.cycloonholland.nl/NL/vliegschool.php
 
Last edited:
Als je weinig tijd hebt, maar toch bijvoorbeeld wel je vakantie(s) aan zweefvliegen zou willen besteden, kan ik je GAE als club erg aanraden.
Ze vliegen elke woensdag, zaterdag en zondag vanaf Terlet, en daarnaast zo'n 10 weken per jaar (2 voorjaar, 6 zomer, 2 herfst) op een vaste locatie in Frankrijk (met eigen materiaal en instructeurs).
www.zweven.eu
www.facebook.com/zweefvliegen
Alvast veel vliegplezier! :)
 
Zoals al eerder gezegd is zweefvliegen een echte teamsport. Ik vertrek s ochtends om 8:30 en ben -zeker in de zomer- nooit voor 22h thuis. (Nou blijf ik wel altijd even aan de bar hangen en eet ik vaak ook even wat op de club)
Aan de andere kant is de club net een grote familie en heb ik er al veel vrienden aan over gehouden. Nadeel van het vliegen is natuurlijk wel dat het veel meer afhankelijk is van het weer of er gevlogen gaat worden. Daarnaast wordt er bij de meeste clubs in de maanden nov-maart niet/nauwelijks gevlogen.

Als je het zweefvliegen overweegt, kun je eens bij de ZES kijken. Geen idee hoe deze club tegen afgestudeerde TU'ers aankijkt, maar het is een club die verbonden is aan de TU/e.
 
In mijn eerste jaar studie (lang lang geleden) heb ik een paar maanden bij de ZES gevlogen, totdat financiën ervoor zorgden dat ik stopte.

Weet iemand wat het kost om in België of Duitsland een PPL te halen?

Een andere optie die ik zie om de kosten te drukken en mijn droom toch nog enigszins te realiseren is om een eenmanszaak te starten om rondvluchten etc te verzorgen, waardoor alle kosten (incl PPL en CPL) aftrekbaar zijn voor de belasting. Misschien hou ik er uiteindelijk nog wat zakgeld aan over. Tijdens mijn studie heb ik al eens eerder een eigen bedrijf gehad (VOF, daarna eenmanszaak) en de belastingdienst is dan echt je grootste vriend.
 
Voor rondvluchten heb je een commercieel brevet nodig, bijvoorbeeld een CPL. Je mag geen geld verdienen met een PPL. Verdiep je ook even in de vergunningen/licenties en andere BS.

Wat wellicht wel een mogelijkheid voor je is: je kan even zoeken op het forum, er zijn leden die hun (PPL) opleiding van hun belastbaar inkomen hebben afgetrokken, omdat ze er hun beroep van willen maken, maar daar dan later van hebben afgezien. Zelf ben ik daar maar niet aan begonnen.
 
Je hebt inderdaad een vergunning: AOC nodig.
http://www.ilent.nl/onderwerpen/tra.../vereiste_documenten/air_operate_certificate/

http://www.ilent.nl/onderwerpen/tra...en_regelgeving/rondvluchtbedrijven/index.aspx

ILenT:
Kosten
Basisvergunningen kosten ten minste 20.000 euro. Afhankelijk van het soort operatie en het aantal typen, approvals en regio’s, kan deze kostenpost oplopen tot meer dan 30.000 euro. Deze kosten gelden alleen voor het AOC. Voor AtoA ligt het bedrag voor het AOC rond de 4500 euro.
 

Voor rondvluchten dus een "light" AOC (AtoA). Wel goedkoper (4500 E) maar het blijft een hoop werk (lees: administratie). Algemeen merk ik op: Geld verdienen in de kleine luchtvaart, dat lukken er maar heel weinig. De meeste kost het geld. Maar: wie niet waagt, wie niet wint. (maar reken je er niet rijk op).
 
4500 euro voor alle AtoA vergunningen is te doen. Ik moet alle kosten maar eens goed op een rijtje gaan zetten. Ik kan hier een goed meerjarenplan van maken, waarbij ik mijn huidige baan gebruik als financiering en als het geheel wat loopt steeds minder loondienst gaan werken. Als ik dan ook al een vliegtuigparticipatie heb, kan ik ook nog eens goedkoop uren maken.

Hmmz, dit topic is weer mooi van onderwerp verschoven. Genoeg stof om over na te denken.
 
Voor rondvluchten dus een "light" AOC (AtoA). Wel goedkoper (4500 E) maar het blijft een hoop werk (lees: administratie). Algemeen merk ik op: Geld verdienen in de kleine luchtvaart, dat lukken er maar heel weinig. De meeste kost het geld. Maar: wie niet waagt, wie niet wint. (maar reken je er niet rijk op).

Rijk worden is niet mijn doel. Als ik op deze manier het verlies kan beperken ben ik al blij. Als ik het naast een parttime baan doe ben ik er niet afhankelijk van om te overleven, en als mijn partner klaar is met haar master heeft ook zij een goed inkomen. Ik heb het zojuist uitvoerig met haar besproken en ze staat er achter, zoals het hoort ;)

Nu even alles laten bezinken...
 
Ik weet niet of zo'n AtoA AOC zo'n haalbaar (terugverdienbaar) idee is. Een aantal opmerkingen:

Na je PPL (45 uur) moet je nog 105 uur extra hebben om aan je CPL te beginnen (150 uur). De CPL opleiding duurt 25 uur. Voor je aan deze CPL opleiding begint ben je ongeveer 4000 euro kwijt aan alle theorie voor je CPL en de examens.

Je CPL wordt dan pas weer afgegeven als je minimaal 200 uur hebt. Los van het feit dat je weer een nieuwe brevet aangifte doet (501 euro), kost het je dus een hoop extra uren en geld om aan je CPL te komen. Je moet jaarlijks gekeurd worden (medische klasse 1) om je CPL te mogen houden. PPL is een 5 jaarlijkse keuring onder de 40. Dan je AtoA certificaat nog en een kist zien te vinden die je van de verhuurder of eigenaar op de AOC mag zetten voor rondvluchten.

Wat betreft de participatie, ik denk niet dat je mede participanten blij zullen zijn dat de kist ingezet wordt voor commerciële doeleinden.

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar geld verdienen in de luchtvaart is best lastig.

Al dit geld had je ook om kunnen zetten in reiskosten om voor 150,- euro per uur een Cirrus SR20 te kunnen vliegen: http://www.ffg-braunschweig.de/flotte/preisliste.html

En dan mag je zelf bepalen waar je naartoe vliegt! :biertje:

Wel een stukje A2 afrijden, maar dan heb je ook wat :)

Vliegen is gewoon een dure hobby. Wellicht is instructeur worden een haalbaarder alternatief.
 
Is het eigenlijk ook mogelijk om met een eigen kist je brevetten te halen? Door bijv een (freelance) instructeur in te huren? En mag je überhaupt een vliegtuig op je naam zetten als je geen brevet hebt?

Hoe reëel zijn de volgende bedragen voor een Cessna 172 oud beestje (M/N serie ofzo rond de €50k aanschafprijs ivm budgetbeperking):

Variabele kosten per uur:
Avgas: 25 * 3 = 75
Motor: 30000/2000 = 15
Onderhoud en overig: 25

Totaal variabel: 115/uur

Vaste kosten (schattingen):
Rentekosten (5% over 50000) = 2500
Stalling: 2000
Verzekering: 2000
Jaarlijks onderhoud en overig: 2000

Totaal vast: 8500/jaar

Op het eerste gezicht lijkt dit niet verstandig, maar laten we zeggen dat ik daarvoor mijn redenen heb (droom eigen vliegtuig ofzoiets, zonder aan anderen vast te zitten). En ja ik wil er mee op vakantie en in kunnen lessen, niet perse in die volgorde ;)
 
Terug naar de openingsvraag: als PPL te duur is, en zweven niet genoeg vrijheid biedt, dan is een ULM misschien een alternatief? Daarmee kun je op reis, misschien zelfs nog net met zijn tweetjes. Maar commercieel werk is er helemaal niet mee mogelijk, en ook nacht- en instrumentenvliegen zijn uitgesloten. Staat kwa wettelijke mogelijkheden eigenlijk dichter bij een zwever dan bij een PPL-bak, realiseer ik me nu plots.

Wel erg plezierig vliegen, lieden die kunnen vergelijken beweren meestal dat ULM zelfs prettiger vliegt dan een C152 of PA28 of zo.
 
Is het eigenlijk ook mogelijk om met een eigen kist je brevetten te halen? Door bijv een (freelance) instructeur in te huren? En mag je überhaupt een vliegtuig op je naam zetten als je geen brevet hebt?

Dat laatste mag uiteraard. Je kan namelijk ook een CPL'er inhuren om je rond te vliegen.

Een vliegopleiding hoort volgens mij bij een vliegschool te gebeuren en of een freelancer gemakkelijk een eigen vliegschool op kan richten weet ik niet. Wel weet ik dat er vliegscholen zijn (bv. Nimbus air) waar je met je eigen toestel kan aankomen voor vliegles.

P.
 
Een keuze waar ik ook vaak mee worstel. Als ik de financiën zou hebben zou ik zeker gaan voor een PPL licentie, want zoals je zegt, zweven is tijdrovend (maar daarom niet minder leuk!)

Al moet je er bij zeggen dat je voor die 10 a 15k PPL opleiding toch al een degelijke 2dehands basiszwever kan kopen, die dan ook volledig van jou is, waar je op goede weekends 4-5u mee kan boven blijven. Het is wikken en wegen. Ik denk dat ik zweven nooit volledig zal opgeven, daarvoor is het te leuk!
Laat weten wat het uiteindelijk geworden is!
 
Back
Top