PPL: Rotterdam of Lelystad

wsh

New member
Goedendag

Ik ben nieuw en enthousiast in deze wereld. Na jaren van mijmeren moet het er nu toch maar eens van komen dat ik mijn brevet ga halen.

alleen mijn vraag is dan ... waar?
Ik woon in Halfweg. Dus Lelystad en Rotterdam zijn alle 2 een optie waarbij rotterdam iets dichterbij is.

Ik krijg de indruk dat vliegen op Rotterdam een stuk duurder is dan op Lelystad (en dan heb ik het niet over de landingsrechten). Aan de andere kant heb ik ooit gehoord dat het voordeel van het leren op rotterdam is dat je gelijk gewend bent aan een geregeld veld met alles wat daarbij komt kijken.

Wat is wijsheid?
 
Ik zou zelf eerder voor Lelystad of Hilversum kiezen dan voor Rotterdam, juist omdat Rotterdam een geregeld veld is.

Voordeel van ongeregelde velden: Even instappen en een paar rondjes vliegen is een stukje makkelijker.
 
Hilversum doet niet mee?

Daar leer je geen crosswind landingen.;) Wel hoe je blubber van vleugels moet krijgen.

Leuk veld trouwens, ik kom er graag.


Het maakt volgens mij weinig uit of je nou lest op een gecontroleerd veld of niet.(Behalve kosten misschien) Je bent sowieso toch een tijd bezig met het halen van een brevet dan lijkt mij de sfeer op een veld/club/school toch wel meetellen.




-Kees
 
Last edited:
Ik woon in Hoofddorp en heb gekozen voor Rotterdam (ookal omdat dat mijn geboorteplaats is)

Maar ik vind wel dat je er van leert door op een gecontroleerd veld te vliegen. Mocht je nog eens weg gaan naar een ander veld wat gecontroleerd is heb je wel er voordeel mee. Daarnaast heeft het wel wat om tijdens een solo "voorrang" te krijgen op een B737 van Transavia (omdat ik al op short final zat..)

Anderzijds: spaar lekker geld door je brevet te halen in de US (scheelt echt in kosten en tijd) en je hebt er een leuke tijd. Mocht je dat willen gaan doen kan ik je wel adviseren hier alvast wat lessen te nemen en ook alvast hier je theorie te leren.

Mocht je nog meer info willen stuur dan een PM

groet
KatanaHammer
 
Hoewel ik zelf vanaf Lelystad vlieg, zou ik een gecontroleerd veld aanbevelen als les-veld.
Als je die RT en procedures kan handelen, is een groen veld met een standaard luchtverkeerscircuit(zeg maar de standaard aanvliegroute naar de landing)alleen maar makkelijker.
Omgekeerd ervoer ik als een stuk moeilijker en een grotere uitdaging.

dus als je het kostenverschil kan ophoesten, zou ik het zo doen...

ps. RT=radiotelefonie. Die is op een gecontroleerd veld uitgebreider.
grtz,

N-1
 
Aan Gecontroleerd/niet gecontroleerd zitten voor- en nadelen.

Uiteindelijk leer je bij RT wat te doen, dus dat komt wel goed. Het lijkt me met name een kwestie van smaak en mogelijk kosten.
 
Aan Gecontroleerd/niet gecontroleerd zitten voor- en nadelen.

Uiteindelijk leer je bij RT wat te doen, dus dat komt wel goed. Het lijkt me met name een kwestie van smaak en mogelijk kosten.

Hier sluit ik me bij aan.
Op een gecontroleerd veld leer je procedures en RT wat sneller. Op een ongecontroleerd veld leer je dat je beter je ogen heel goed open moet houden.
Bovendien denk ik dat iemand die op een veld als Hilversum heeft leren lessen wat beter zijn/haar landingstechniek onder de knie heeft.


-Kees
 
RT leer je inderdaad wel sneller.

Ik moet wel zeggen dat ik mij verbaas over de RT kwaliteiten van een heleboel vliegers van een groen veld. Mensen die wel 2 minuten de frequentie bezet houden als ze een crossing clearance willen (ook terwijl het circuit vol zit en er IFR verkeer aankomt):

"Ehm.. Papa Hotel Victor Mike ehm.,...oh ja.. Papa Hotel Victor Charlie Mike, ehm... " (you get the point)...

Dat wil overigens niet zeggen dat het vliegen op een gecontroleerd veld ervoor zorgt dat je RT uitstekend is, want een boel hangt van jezelf af.

Verder is het inderdaad gewoon stoer om voorrang te krijgen op een 737 of een fokker 50 etc. Buiten dat... een groen veld is wel stukken relaxter en de vliegclubs/scholen geven ook vaak wat meer een clubgevoel. Op Rotterdam is het ook wel een echte club, maar velden als Hoogeveen en Teuge en Texel (en Hilversum?) geven toch net iets meer een "familie" gevoel (als je daarnaar op zoek bent).

Overigens: binnen no time is Lelystad ook gecontroleerd.. dus misschien is het nu juist wel beter :) best of both worlds....

Wat Katanahammer zegt is overigens ook waar.. als je tijd hebt...ga ZEKER lessen en vliegen in de US.. fantastisch. Let wel op dat je weet welk brevet je gaat halen (FAA of JAA/EASA).

Gr.
Abrucx
 
Wat maakt de RT nou uit? Daar is een goede cursus voor en later je eigen ervaring. En zoals Abrucx zegt; dat ligt ook helemaal aan jezelf.

Je moet leren vliegen en daar is ruimte voor nodig en met name een goede instructeur. Een die niet alleen procedures aanleert, maar je ook leert omgaan met de randen van de envelop. Wat mij betreft ligt de keuze daar en niet zo zeer gecontroleerd/ niet gecontroleerd. Als je het mij vraagt zorgt een gecontroleerd enkel voor extra opstakels, die je ook kunt leren te bedwingen als je later tijdens of na de opleiding mee gaat met clubvluchten of zelf met vliegmaten op stap gaat.

Het duurt nog wel een tijd voordat lelystad gecontroleerd is. Daar wordt nou al zo lang over gesproken, steeds gebeurt er weer wat .. en daarnaast, de vorm waarin het gecontroleerd wordt is ook nog niet goed bepaald.
 
Het duurt nog wel een tijd voordat lelystad gecontroleerd is. Daar wordt nou al zo lang over gesproken, steeds gebeurt er weer wat .. en daarnaast, de vorm waarin het gecontroleerd wordt is ook nog niet goed bepaald.

De goedgekeurde milieueffectrapportage staat op de site van de luchthaven, samen met een concept aanwijzing die de minister in oktober of november denkt te gaan ondertekenen. Alle documenten gaan uit van een CTR om het veld. Na de handtekening van de minister kan het sneller gaan dan iedereen denkt...

P.
 
Bezoek sowieso 'ns wat clubs/vliegscholen op beide velden. Sfeer proefen, info vragen, (gemiddelde) kosten nagaan...

Ik weet dat ze bij ons (Vliegclub Rotterdam) vaak aan een instructeur vragen om even een uurtje te gaan zitten met een kandidaat vlieger, om rustig alles uit te leggen en de mogelijkheden te tonen. Dan krijg je er ook meteen wat gevoel bij, althans, dat was mijn ervaring.

Als je gewoon rond wilt kijken op VCR kan ik je wel van dienst zijn. Ik vind het zelf een fijne vliegschool met hele goeie instructeurs. Er ze hebben er wel een paar, waardoor er bijna altijd een backup is als je 'vaste' instructeur niet kan of beschikbaar is.
En je kunt ook met verschillende instructeurs lessen, wat ook wel voordelen biedt, al is het maar voor een progress check om de 10 of 12 lessen.
Iedere instructeur heeft sowieso z'n eigen manier van lesgeven. Het kan ook niet klikken met een bepaald persoon en dat is het wel lekker als je naar een andere over kunt.

Bij VCR kun je verder lessen op Piper, Diamond, Robin of Cessna. Dat betekent dat je qua kosten ook wat kunt sturen, want de Cessna 152 is nu eenmaal de goedkoopste kist (althans, bij ons).

Anyway, genoeg reclame dacht ik zo... :dozey:
 
Het kostenaspect is belangrijk, maar de sfeer binnen een club is inderdaad een niet te verwaarlozen factor, tenzij je geen behoefte hebt aan clubleven.
 
Ik zie dat ik al genoeg vertegenwoordigers heb voor de KLM Aeroclub :biertje:.

Even het onderwerp aanhoudend, ik zou zelf een voorkeur voor Lelystad hebben omdat het gewoon makkelijker en een heel stuk goedkoper is. Niets ten nadele van VCR, maar ik krijg het gevoel dat ze daar aardig weggepest worden door het vliegveld. Security en paspoort controle, geen kortingen meer op landngs en ATC fee's, dat maakt het ingewikkeld en duur. Ik geloof dat een uurtje vliegen bijna het dubbele is als bij ons. Vandaar dat ik de laatste maanden waarschijnlijk ook veel aanmelden krijg van mensen die bij VCR vliegen / vlogen. Het lijkt er veel op dat hetzelfde gebeurt op Rotterdam als voorheen gebeurde op Schiphol (waar de KLM Aerolub vroeger zat). Alles steeds meer dicht en steeds duurder. Alleen de Vliegclub Schiphol zit er nog met 1 kist, maar vast niet voor lang aangezien er vanaf 1 september geen avgas meer zal zijn op Schiphol. Ik hoop dat Lelystad niet hetzelfde gaat doen zodra ze een CTR worden met steeds meer verkeersvluchten (mocht dat ooit gebeuren want er zijn veel meer obstakels dan alleen die handtekening).

Maar goed, als Rotterdam een heel stuk dichterbij is en het geld is geen probleem lijkt VCR me de logische keuze. Als je wel een keuze hebt (vanuit Haarlem is Lelystad maar iets van 5 km verder) zou ik dus voor Lelystad gaan. Enigste echte voordeel van Rotterdam is als je een IR hebt zodat je vaker kan vertrekken en kan aankomen in slecht weer. Maar in wolken vliegen doe ik al genoeg voor m'n werk. Als je zonodig ervaring wil hebben in een wat drukkere omgeving zit je vanaf Lelystad centraal genoeg om langs te gaan bij Groningen, Rotterdam of door de Amsterdam CTR heen. Sowieso zit je centraler waardoor velden in Duitsland zomaar een half uur minstens dichterbij vliegen zijn. De lol van lang moeten wachten achter een 737 (ik kreeg met mijn vlieglessen in Rotterdam bij Tulip dus gewoon NOOIT voorrang op verkeersvluchten, zelfs niet als iemand bij ons aan boord ziek was geworden en heb op de F50 ook nooit voorrang hoeven te verlenen aan gebakjes) zie ik niet in, kost alleen maar meer geld met het risico op zog turbulentie. En zoals gezegd, je kan vanaf Lelystad ook zo op en neer naar de grotere velden vliegen. Overigens zijn sommige leden lid van meerdere clubs tegelijk (bijvoorbeeld bij ons en bij VCR, Vliegschool Hilversum of Avianoord (Groningen)).

Op Lelystad zelf heb je dan wat meer keuze tussen clubs en commerciële verhuurbedrijven. Die laatste zijn meestal duurder maar bieden vaak ook FTO service, dus inclusief complex en multi, als je dat zou willen (bijvoorbeeld Singles and Twins). De KLM Aeroclub is een RTO, dus in principe PPL only. De kisten (2 x C172, 1 x PA28) zijn wel volledig IFR equipped. Voor niet KLM-personeel is het 65 euro per kwartaal, C172 108 euro per uur, PA28 127 euro per uur momenteel (block, nat). Het grote voordeel is dan prijs maar vooral clubleven en de mogelijkheid te netwerken om vliegvriendjes te vinden en om mee te doen met clubvluchten etc. Gezellig en leuk dus, want daar gaat het om.

Overigens kan je bij de KLM Aeroclub ook een proefles volgen, in principe op woensdagen met afspraak voor 99 euro (half uur), zie website.

Het schijnt dat mooie vrouwen het goed doen met marketing:

295068_UHBbz-M-1.jpg


Laatste tijd ook veel airworkers bj de club trouwens, nog gezelliger dus.
 
Last edited:
Nosig, ik snap je (commerciele) argumentatie wel m.b.t. Lelystad / KLM Aero club versus Rotterdam. En deels ben ik het er helemaal mee eens... MAAR

Hoeveel PPL-ers hebben de ervaring die een ATPL-er heeft met het vliegen op "grotere" kisten? Ik in ieder geval niet (niet dat ik nu maatgevend ben).

Ik vind het nog steeds geweldig om te horen:
"PH-ABC, taxi runway 24 victor 2" en daarna:
"Rubens51, taxi to runway 24" en op de taxiway de turbine motoren al van grote afstand horen, alsof hij je van de weg wil drukken (dit terwijl de afstand tussen jou en de Fokker ruim 300 meter is).

of terwijl je op final hangt: "PH-ABC make long field landing, keep the speed up"
"Transavia45, expect late landing clearance, traffic on short final, you're number 1".

Kleine dingetjes die voor een niet-commerciele PPL-er wel iets extra geeft. En natuurlijk krijg je geen voorrang op verkeersvluchten als ze dichtbij het veld zijn, maar ATC is redelijk efficient met het binnenwerken van kleiner verkeer (weet niet hoe het vroeger voor jou was).

Maar ja.. Schiphol Group (niet ATC) is inderdaad het kleine verkeer zat.. ook op Rotterdam (ook al krijgen ze wel nieuwbouw locatie toegewezen). Het wordt er niet goedkoper op. Maar een landingsfee op Rotterdam kost mij minder (incl. ATC) dan een weekend landing op Teuge/Seppe/Hoogeveen/Midden Zeeland. Terreinlandingen zijn natuurlijk wel stukken goedkoper.

Die vlieghuur..tja.. dat is inderdaad een stuk voordeliger dan Rotterdam (dat is overigens niet alleen bij VCR.. bij iedereen op R'dam is het duurder dan op een "groen" veld), ook al is de VCR dit jaar wel erg aan het verhogen (bijv: een afgetrapte C172 kost al meer dan EUR 200,= per uur).

Een groot voordeel voor lelystad is inderdaad de buitenlandvluchtjes.. je ligt voor Duitsland een stuk centraler.. Engeland en Belgie en Frankrijk dan weer niet.. Daar ligt Rotterdam beter voor. 't is maar hoe je het bekijkt.

Belangrijk voor de keuze Lelystad / Rotterdam is inderdaad wat je precies zoekt:
- goedkoop mogelijk => lelystad (50 uur => 80 euro minder = EUR 4000,=). Da's makkelijk verdient
- gezellige club => beiden is goed, alhoewel.. veel airworkers => veel gezelligheid = KLM Aeroclub?
- Opleiding CPL? => Rotterdam
- Opleiding IR ? => Rotterdam
- Lekkere vrouwen? => Lelystad, definately :p

Abrucx
 
Ik probeerde het toch niet commercieel te houden door ook wat andere alternatieven aan te prijzen. Commercieel zijn we juist niet, allemaal vrijwilligerswerk. Dat maakt het juist leuk en en passant goedkoop (wat ook leuk is). Ik verdien er niks mee, maar vind het alleen maar leuk als er meer gepassioneerde airworkers bijkomen :). Het kost mij alleen maar vrije tijd.

Ik snap wel dat het lekker is om even jetfuel te ruiken en het gevoel te hebben om met de grote jongens mee te doen (door voor ze te holden in het circuit), maar dan maak ik wel een keer een overlandje naar EHRD of EHGG, of ik ga weer eens naar net pannoramaterras. EHLE kan, zeker in een zomers weekend, een stuk drukker zijn qua verkeer en RT. En ook daar komen genoeg citations, king airs en een enkele catalina voorbij :). Maar ik snap het wel hoor, ken wel een paar leden die gigantische toers door Europa maken en alleen maar naar die grote, gecontroleerde, dure betonlandschappen gaan. Een pitoresque grasveldje of klein baantje in de bossen of tussen de heuvels vind ik juist veel leuker... ieder z'n ding :biertje:.

313085365_3yKcB-M.jpg
 
Back
Top