PPL or whatever in Canada

Dat hoor je me niet zeggen.
Ik zeg alleen dat het me logisch lijkt dat je kunt aantonen die regels te kennen.
Het is de 100 uur PIC die nergens op slaat.
 
Er wordt gepraat over 100h PIC en 100h TT.
Welke is correct?
Ik neem aan dat het hierbij nog steeds om de omzetting van CAA naar JAA PPL gaat. Thanks =:rt: =
 
Sierra Mike Delta said:
Er wordt gepraat over 100h PIC en 100h TT.
Welke is correct?
Ik neem aan dat het hierbij nog steeds om de omzetting van CAA naar JAA PPL gaat. Thanks =:rt: =
100h PIC.
 
Wellicht interessant:

Afgelopen week bij Moncton Flying College (Moncton, Canada) geinformeerd. Zij doen de PPL conversie op basis van ICAO PPL + 100h TT ipv PIC. Je doet dan Air Law, Human performaces, RT, flight training 'as required' en vervolgens de skill test.

Nogal een verschil inderdaad met wat het IVW eist.
 
Hey,
Heeft iemand toevallig ervaring met de Moncton Flight College (MFC). Want ik vind het wel aantrekkelijk om daar mijn JAA PPL te halen. Alvast bedankt voor de informatie
 
Heeft iemand toevallig ervaring met de Moncton Flight College (MFC). Want ik vind het wel aantrekkelijk om daar mijn JAA PPL te halen.

Geen ervaring met de opleiding zelf, maar heb vorig jaar daar wel om informatie gevraagd.

Een uurtje dual lessen kwam toen op 252 CAD uit, en daar kwamen nog kosten voor briefing en debriefing bij.
Hoewel vliegen in Canada mij een leuke ervaring lijkt, kunnen ze kwa prijs dus niet met de Amerikaanse JAA scholen (die rond de $150 rekenen) concureren.
 
Moncton Flight College

Moncton Flight College

Heren,


Het enige dat ik weet is dat een groot aantal van de examens op deze school afgenomen worden door dezelfde examinator als in Florida.

Het is dus die dikke meneer met dat Hawaishirt aan, wiens gebit niet geheel verzorgd is en die houd van GROTE hoeveelheden chickenwings en dikke steaks.

Kortom, als je een ICAO PPL kan omzetten met 100h TT en een paar vakken, vervolgens examen doen met de hierboven beschreven meneer, dan lijkt me dat een goeie deal!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Hoi,

Ik heb geen idee of er nog mensen rondlopen die recent in Canada (meer precies, Vancouver, British Columbia) hebben gevlogen, maar ik vertrek per september naar de overkant van de oceaan voor een paar jaar en vroeg me af of er iemand is die tips heeft mbt vliegen daar. Ik heb een ICAO (Keniaans) PPL die ik zal moeten omzetten naar een Canadese, maar dat schijnt niet zo'n issue te zijn (100 uur PIC geldt niet in Canada voor zover ik begreep).

Alle tips zijn welkom, groeten uit Nairobi!
 
MFC

MFC

Hi,

Zoals Fixedgear idd opmerkt, heb ik verleden jaar mijn JAA PPL bij MFC gehaald en woon ik nu ook in Canada - 5 minuten van de vliegschool waar ik iedere dag de jets (en de Cessna's, Diamonds en Seminoles :) zie binnenvliegen :)

Ik ken MFC & de JAA afdeling onderhand vrij goed en vlieg zelf een aantal keer per maand bij MFC om mijn uren bij te houden en ook om andere brevetten te gaan halen, zoals Night Rating, Multi-Engine. Er is - zoals met iedere vliegschool lijkt me - een hoop te vertellen over MFC, maar stuur me gerust een PM voor meer informatie!

Ik weet zelf uit eigen ervaring (net zoals velen van jullie) wat het is om een vliegschool uit te zoeken en heb destijds (en nog steeds voor bepaalde onderwerpen) zelf ook dankbaar gebruik gemaakt van Airwork voor informatievergaring. Prima website/bulletin board! Berichten uit de eerste hand blijken toch altijd de beste en vooral ook de meest realistische informatie op te leveren ;)

En ja, die dikke meneer neemt nog steeds de JAA PPL examens af :) Had ik ook als examinator en is een hele geschikte vent (even afgezien van zijn haardos en gebit dan :00).
Groet,
WVG
 
hourbilding

hourbilding

Zag in 1e topic dat er ook gesproken werd over de mogelijkheid om aan hourbilding te doen..., wat ik dan mis is de info over hoe er in Canada wordt omgegaan met een JAR-FCL PPL brevet.
In de states moet er - na een schriftlijke procedure en uitgebreid onderzoek of ze jouw soort staafbom wel kunnen ontmantelen- een tijdelijk op regels FAA brevet aangevraagd worden waar tot 3 maanden voor staa.
Is dit in Canada ook het geval, of kan men daar met een JAA brevet "gewoon" instappen en wegvliegen..?
Wat doet de canadese dollar tegenwoordig in pleuro's, scheelt dat veel met dollar...?!
Wil met 2 maatjes een week of wat naar de states gaan om een flink aantal uren te scoren...
 
...,
In de states moet er - na een schriftlijke procedure en uitgebreid onderzoek of ze jouw soort staafbom wel kunnen ontmantelen- een tijdelijk op regels FAA brevet aangevraagd worden waar tot 3 maanden voor staa.
Is dit in Canada ook het geval, of kan men daar met een JAA brevet "gewoon" instappen en wegvliegen..?
...

Gaat vrij makkelijk, kwestie van vantevoren even overleggen met de betreffende vliegschool. Wordt zelfs in Quebec binnen een week geregeld, dus in de rest van Canada moet dat zeker ook kunnen :grijns:

Heb het zelf nooit gedaan maar diverse Europeanen daar op bezoek zien komen om uren te bouwen.

Let wel, gewoon met je JAA papiertje zwaaien en instappen ken dus nie he. Je krijgt een tijdelijke gelijkstelling.
 
Last edited:
Weet jij ook hoe lang tijdelijk is in dit geval? Zelf zit ik mogelijk binnenkort een jaar in Canada. Heb een Nederlands JAR-PPL en het zou leuk zijn als ik daar ook het hele jaar gewoon kan rondvliegen!

Weet ik niet meer.. ik dacht iets van 3 maanden ofzo.
Canada kennende zal het geen probleem zijn dit te verlengen.

Meestal zit er wel een vliegschool die hierin min of meer gespecialiseerd is en het je zo kan vertellen.
 
Hour building Canada

Hour building Canada

Hi SMD,

Beetje late reactie - heb een tijdje niet op Airwork gekeken.

Wat betreft hour building in Canada het volgende (voor zover ik weet, maar zeker checken met de betreffende flight school!):
* Er zijn scholen die JAA PPL/CPL brevetten afgeven (en dus ook de opleiding & examen doen). Wel, formeel wordt het brevet dan afgegeven door bijvoorbeeld de CAA in the UK, omdat de vliegschool daaraan gerelateerd is (of soms gewoon een satelite office is). Bij deze vliegscholen kun je zeker hour building doen obv je JAA brevet. Moncton Flight College is een voorbeeld. Er moeten dan een aantal dingen gebeuren:
(i) Check-out flight
(ii) Authorisatie verkrijgen van Transport Canada dat je in het Canadese luchtruim mag vliegen. Dit is een formaliteit; kost iets van CAN$50 en neemt 15 minuten in beslag. Je krijgt dan gewoon een papiertje wat je bij je brevet steekt. Dit is meestal geldig voor een jaar.
(iii) Soms moet je alsnog een Canadese medical verkrijgen, ondanks het feit dat je Class-II of Class-I JAA/JAR medical hebt. Dit stelt niets voor en is eigenlijk te gek voor woorden. Wat er letterlijk gebeurt, is dat je een afspraak met de dokter maakt (merk op dat dit gewoon een family dokter en dus zeker niet gespecialiseerd). Hij/zij neemt je bloekdruk op, kijkt even hoe je ademt en dat is het letterlijk. Hup, CAN$50 en 2 minuten later heb je je 'medical'.

* Als je wilt vliegen bij een Canadese vliegschool die JAA niet standaard erkent, dan zul je waarschijnlijk een check-out procedure moeten ondergaan. Ik heb echter geen idee hoe 'zwaar' of lastig dit is. Moet je echt even bij de flight school navragen.

* Qua visitor's status (stempel bij binnenkomst). Je mag maximaal 6 maanden per kalenderjaar in Canada verblijven obv je NL paspoort. Echter, je kunt extensie aanvragen, 1 maand voordat je datum verstreken is. Kost iets van CAN$75, maar dan ben je - als het goed is - weer zoet voor weer 6 maanden. Andere mogelijkheid is dat je Canada even verlaat en terug naar Europa gaat voor zeg 1 - 2 weken en weer terugkomt. Het kan echter zijn dat je toegang wordt geweigerd omdat je reeds 6 maanden in Canada bent verbleven. Als je aangeeft dat je een vliegopleiding volgt en je de vliegschool vraagt om een begeleidend schrijven, dan zou dat geen probleem mogen zijn. Maar het is letterlijk in de handen van de individuele man/vrouw die je tegenkomt bij de 1e port of entry in Canada :)

* Ik dacht dat ik ook iets over de Canadese $ koers las. Kijk gewoon even op xe.com. Ruim een jaar doet 1 CAN$ tussen de 0,65 en 0,70 Euro. De euro is dus nog steeds sterk en daarvan profiteer je hier.

Anyway, ondanks deze feedback, gewoon even bij de vliegschool je vraag voorleggen en schriftelijk (!) een antwoord vragen.

Succes en wellicht tot ziens in het Canadese luchtruim (en dan bedoel ik niet een mid-air collision of zo :)))

Groet,
WVG
 
Back
Top