Hour building Canada
Hour building Canada
Hi SMD,
Beetje late reactie - heb een tijdje niet op Airwork gekeken.
Wat betreft hour building in Canada het volgende (voor zover ik weet, maar zeker checken met de betreffende flight school!):
* Er zijn scholen die JAA PPL/CPL brevetten afgeven (en dus ook de opleiding & examen doen). Wel, formeel wordt het brevet dan afgegeven door bijvoorbeeld de CAA in the UK, omdat de vliegschool daaraan gerelateerd is (of soms gewoon een satelite office is). Bij deze vliegscholen kun je zeker hour building doen obv je JAA brevet. Moncton Flight College is een voorbeeld. Er moeten dan een aantal dingen gebeuren:
(i) Check-out flight
(ii) Authorisatie verkrijgen van Transport Canada dat je in het Canadese luchtruim mag vliegen. Dit is een formaliteit; kost iets van CAN$50 en neemt 15 minuten in beslag. Je krijgt dan gewoon een papiertje wat je bij je brevet steekt. Dit is meestal geldig voor een jaar.
(iii) Soms moet je alsnog een Canadese medical verkrijgen, ondanks het feit dat je Class-II of Class-I JAA/JAR medical hebt. Dit stelt niets voor en is eigenlijk te gek voor woorden. Wat er letterlijk gebeurt, is dat je een afspraak met de dokter maakt (merk op dat dit gewoon een family dokter en dus zeker niet gespecialiseerd). Hij/zij neemt je bloekdruk op, kijkt even hoe je ademt en dat is het letterlijk. Hup, CAN$50 en 2 minuten later heb je je 'medical'.
* Als je wilt vliegen bij een Canadese vliegschool die JAA niet standaard erkent, dan zul je waarschijnlijk een check-out procedure moeten ondergaan. Ik heb echter geen idee hoe 'zwaar' of lastig dit is. Moet je echt even bij de flight school navragen.
* Qua visitor's status (stempel bij binnenkomst). Je mag maximaal 6 maanden per kalenderjaar in Canada verblijven obv je NL paspoort. Echter, je kunt extensie aanvragen, 1 maand voordat je datum verstreken is. Kost iets van CAN$75, maar dan ben je - als het goed is - weer zoet voor weer 6 maanden. Andere mogelijkheid is dat je Canada even verlaat en terug naar Europa gaat voor zeg 1 - 2 weken en weer terugkomt. Het kan echter zijn dat je toegang wordt geweigerd omdat je reeds 6 maanden in Canada bent verbleven. Als je aangeeft dat je een vliegopleiding volgt en je de vliegschool vraagt om een begeleidend schrijven, dan zou dat geen probleem mogen zijn. Maar het is letterlijk in de handen van de individuele man/vrouw die je tegenkomt bij de 1e port of entry in Canada
* Ik dacht dat ik ook iets over de Canadese $ koers las. Kijk gewoon even op xe.com. Ruim een jaar doet 1 CAN$ tussen de 0,65 en 0,70 Euro. De euro is dus nog steeds sterk en daarvan profiteer je hier.
Anyway, ondanks deze feedback, gewoon even bij de vliegschool je vraag voorleggen en schriftelijk (!) een antwoord vragen.
Succes en wellicht tot ziens in het Canadese luchtruim (en dan bedoel ik niet een mid-air collision of zo
))
Groet,
WVG