PPL-IR

PPL: minimum 55 uur x EUR 110 p.u. (= inclusief landingsgeld) = EUR 6,050. Dan 10 uur instrument x 110 = EUR 1,100. Echter, voor een uur instrument ben je ongeveer 1.5 uur aan het vliegen dus zal eerder rond de EUR 1,600 liggen.

Voor CPL/ME/IR reken op EUR 30k. Ga ik dus niet redden. Voordeel van de school waar ik vlieg: ze hebben een charter afdeling en laten PPL houders charters meevliegen en uren loggen voor hun CPL (uiteraard krijg je niet betaald hiervoor). Uiteindelijk betaal je dus meestal niet voor de volledige 250 uur voor je CPL.

Voor een conversie in NL zal je geloof ik wel minimaal 100 uur moeten hebben, al vind ik de regels daarover niet heel erg duidelijk.
 
Ik zelf te denken aan een IR volgend jaar en twijfel tussen JAA en FAA.
Vraagje aan de heren die de JAA route aan het volgen waren. Hoe is het gelopen ? Is de praktijk te doen, als je 1 a 2 uurtjes kunt lessen in de week ?
Hoeveel vlieguren lijkt in de praktijk haalbaar, voor iemand die er niet fulltime mee bezig is.
Alvast bedankt voor de info.
Groet,

Leon.
 
Ik zou gewoon JAA doen... Heb het zelf in 10 maanden gedaan (incl. Theorie en naast een drukke baan) met ca. 1 les per week (1:10 - 1:30 aan vlieguren). In het begin kan je wat meer doen op de sim.. Ik vond het qua tijd en planning erg meevallen.. wel handig als je een beetje in de buurt van het veld woont of werkt.
 
Een les per week is ongeveer de frequentie waar ik zelf ook aan zit te denken. Misschien maar even wachten tot de winter en dan eerst beginnen met de theorie.
Moet er toch een keer van komen. Dacht eerst FAA te gaan doen, vanwege de 2 x 1 week klassicaal les bij JAA (kost toch weer 2 weken vakantie). Maar, goed, die twee weken vallen ook nog wel te regelen, vooral wanneer ik het over 2 jaar uitsmeer (najaar-voorjaar).
Groet,

Leon.
 
In twee jaar lijkt mij ook zeker goed te doen. Wat handig is voor de planning als je geen “Night Qualification (NQ)” hebt is om te zorgen dat je navigatievluchten (ca. na 30 uur les = ca. 23 lessen) in de winter vallen. Deze doe je dan na daglicht periode en zo heb je meteen je uren voor de (verplichte) NQ te pakken (je hoeft dan niet 5 uur extra nacht te vliegen zoals de meeste scholen aangeven; het kan in een keer binnen de verplichte 50 uur!).

Wat betreft de theorie: Dat viel mij mee (qua plannen). Je doet 7 examens (in twee blokken) en ik heb in totaal 4 dagen vrij genomen (2 x 2 dagen) voor de grondschool (Orbit). Natuurlijk moet je ook nog vrij nemen voor de examens en die zijn tegenwoordig alleen in Adam en Assen (Maastricht is komen te vervallen als locatie geloof ik).

Maar al met al: Het is de moeite echt waard en ik vond het erg leuk om te doen! (en vooral nu om te hebben)
 
NQ heb ik al, sinds 3 weken :yeehaa:

Is de theorie maar 2x2 dagen ? Dat is goed te doen ! Ik dacht 2 x4 dagen (staat op de Orbit website).
Hoe zijn de theorie examens georganiseerd ? Alles op 1 dag (en dat dan twee keer) of 2x2 dagen ?
Alvast bedankt voor de informatie, heb ik echt veel aan.
Groet,

Leon.
 
Last edited:
Het is idd lastig om goede info te krijgen over enkel een IR(A) op een PPL(A). De meeste scholen (zowel praktijk als theorie) zijn ingericht op ATPL studenten en dus is de meeste informatie eigenlijk ook daarop geënt… Voor IR(A) doe je echter (gelukkig) veel minder vakken en stof; de scholen zeggen vaak in het begin dat het een hele week is (klopt voor ATPL), en in de praktijk blijkt dat je vakken zo zijn ingedeeld dat het voor jou twee dagen zijn. Ze kunnen echter geen garanties geven dat ze de indeling zo kunnen maken. Ik had zelfs nog het geluk dat een lesdag op een zaterdag was gepland! Het is dus een kwestie van een beetje overleggen en bij Orbit heb ik daar goede ervaring mee.

Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van jezelf en je eigen wensen en (tijd)mogelijkheden. Het examenrooster staat echter altijd vast (elke maand de zelfde volgorde)!:

http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Jaarplanning 2008 27062007.pdf

Je kunt je vakken zodanig organiseren dat je ook efficiënt bent met de examendagen (dus kies vakken die op 1 dag vallen voor je blok). Je krijgt weliswaar een planning van je grondschool, maar bent vrij die te wijzigen (en doe dat ook gewoon!). Ik heb zelf bijvoorbeeld ‘eigen’ blokken gedefinieerd en heb eerst 2 examens gedaan, vervolgens weer 2 en vervolgens 3; dat kwam mij beter uit met leren en gaf minder druk. Toch was ik nog binnen 8 maanden klaar.

Er is dus echt veel mogelijk. Ik werd eerst weerhouden door alle verhalen dat het bijna onmogelijk zou zijn om als werkende PPLer een JAA-IR te doen… Ik heb me te lang laten weerhouden! Het is gewoon een kwestie van plannen en overleggen… en dan is het echt goed te doen!

Oh ja, wat je dan nog moet doen is IFR communicatie praktijk. Dit kan via internet: www.atc-comm.nl (geeft ook nog een beetje een ‘echt’ gevoel omdat je je medeleerlingen alleen hoort en niet ziet). Dit praktijk examen doe je dan op een van de grote vliegdagopleidingen (NLS bijvoorbeeld; ca. 100Euro). Dit kan wellicht wel nog in Maastricht…
 
Heel erg bedankt voor deze informatie, hier heb ik echt wat aan.
Ook mij wordt bijna overal afgeraden om JAA IR rating te gaan doen, met name vanwege de theorie. Ik was dan ook al aan het overwegen om FAA te gaan doen (twijfelf nog steeds een beetje).
Twee weken vakantie opnemen voor de cursus en dan nog eens een week voor de examens krijg ik thuis niet verkocht. Twee keer twee dagen, lukt wel.
Groet,

Leon.
 
Ik snap het dilemma. Het voordeel voor jou (gezien je woonplaats) is dat je op Beek (Air Service Limburg, wellicht vlieg je daar al) je hele FAA IR kunt doen… Dat is natuurlijk makkelijk. Ik heb het zelf ook overwogen om FAA te doen.. Ik denk dat JAA inderdaad iets lastiger is (ook omdat de scholen je geen garanties kunnen geven over de grondschool planning – dus je loopt de kans dat je een periode moet overslaan als het net niet goed uitkomt. Overigens kan je dan ook overwegen om voor alle vakken in een keer grondschool te doen – dan heb je zeker aan 4 dagen genoeg en je mag je examens nog wel ‘uitsmeren’). Met FAA heb ik geen ervaring, maar begrijp dat je nog wel voor verschillende zaken naar andere steden moet reizen (omzetten brevet, examen doen etc; ooit allemaal gevraagd bij ASL).. Vergeet die niet in de vergelijking mee te nemen als je uitrekent hoeveel dagen je vrij moet nemen. En dat FAA theoretisch eenvoudiger zou zijn: Daar hoor ik nog al verschillende verhalen over (de meeste valt het juist tegen)! Dus onderschat het niet!
 
Ik vlieg inderdaad bij ASL, een heel fijn bedrijf.
Als ik FAA zou doen, zou ik ook een origineel FAA PPL willen halen en dan daarop de IR (geen gelijkstelling). Voor de theorie zou ik dan een keer naar Egelsbach moeten om examen achter de computer te doen (kan ook op zaterdag). Voor praktijkexamens komt er af en toe een FAA examinator naar Beek.
Moeilijker, makkelijker, waarschijnlijk maakt het niet zo veel uit, beide systemen hebben zo hun eigenaardigheden.
Probleem nu met FAA is dat de FAA instructeur die instrument geeft, alleen op donderdag en vrijdag lest. Ik zou zelf graag op zaterdag lessen. Als ik voor elke vliegles een halve dag vrij moet plannen is het ook niet te doen. Misschien wel volgend jaar.
Jou suggestie om beide blokken in 1 keer te doen in 4 dagen vind ik een goede, ga gelijk bellen of dat kan.
Bedankt!

Leon.
 
HIER al eens gekeken ;)

Ik vlieg inderdaad bij ASL, een heel fijn bedrijf.

Precies ;) "There Ain't No Better ....."

Probleem nu met FAA is dat de FAA Instructeur die instrument geeft, alleen op donderdag en vrijdag lest.

Overleg doet wonderen ;) b.v. 20:00-23:00 's avonds ?
 
HIER al eens gekeken ;)

Dank je, ik kende de site al, de meeste informatie kun je echter alleen lezen als je lid bent, hier wilde ik nog even mee wachten.

De kogel is door de kerk.
Het gaat JAA IR worden, met distance learning theorie, via Orbit. De praktijk bij ASL. Ik heb het op mijn werk en thuis kunnen regelen qua klassikaal onderwijs en examens (lees 2x2 weken vrij).
Te starten in het najaar (eerst vader worden).


Waarom JAA ?
Ik denk dat ik hier toch het meeste aan heb, we leven tenslotte in Europa. De kisten zijn ook nog eens goedkoper te huren dan de N-reg kisten (diesel versus AV-gas). Bovendien is een FAA gelijkstelling relatief makkelijk te regelen, andersom kan niet. Verder kan ik op zaterdag ochtend lessen, wat mij erg goed uit komt, bij een zeer goede instrukteur, die ook nog eens erg aardig is.

Heb wel maar vast Elite flightsim besteld, met Saitek stuurtje en pedaaltjes. Een soort van eigen trapperbox dus.

Bedankt allemaal, voor alle advies.
Groet,

Leon
 
Heb wel maar vast Elite flightsim besteld, met Saitek stuurtje en pedaaltjes. Een soort van eigen trapperbox dus.

Hier had je m.i. beter mee kunnen wachten ;)

Het (grootste) gevaar is dat je je zelf dingen (lees: skills) gaat aanleren die niet gewenst zijn.

De praktijk bij ASL.

Goede keuze ;)
 
GBOF,

Ik begrijp je punt dat je jezelf geen verkeerde zaken moet aanleren, maar als je gewoon doet wat de computer zegt en de PC evalueert je bij elke les. Wat kan er misgaan zou je haast zeggen?
Er wordt immers ook wel geclaimd dat een sim een prima procedure trainer is.
 
Wat kan er misgaan zou je haast zeggen?

De basis (Scan + Nav, omgang mental capacity enz.) van elke instrument vlieger ligt in een FNPT I/II trapperbox.

RMK / Armchair vliegen helpt ;)

Er wordt immers ook wel geclaimd dat een sim een prima procedure trainer is.

Marketing :blabla:

Mijn advies, gebruik als beginnend instrument vlieger dergelijke programma's uitsluitend in overleg met je IR instructeur en ga a.u.b. niet zelf zitten klooien.

RMK / Navigatie (QDM/QDR tracking/interceptions, ALT management enz.) is niets anders dan een wiskundige aangelegenheid, waarbij de uitkomst voorspelbaar is.
 
LHU gefeliciteerd met je JAA keuze...als je eenmaal een beslissing hebt genomen is het goed..

Wat betreft de FNPT I or II vs FS : Eens....
 
De basis (Scan + Nav, omgang mental capacity enz.) van elke instrument vlieger ligt in een FNPT I/II trapperbox.

RMK / Armchair vliegen helpt ;)



Marketing :blabla:

Mijn advies, gebruik als beginnend instrument vlieger dergelijke programma's uitsluitend in overleg met je IR instructeur en ga a.u.b. niet zelf zitten klooien.

RMK / Navigatie (QDM/QDR tracking/interceptions, ALT management enz.) is niets anders dan een wiskundige aangelegenheid, waarbij de uitkomst voorspelbaar is.


Ik zal wel zien, waarschijnlijk wel zeer goed geschikt om een les nog eens thuis te herhalen. Overigens is Elite wel FAA goedgekeurd, weliswaar met wat meer hardware, maar toch. Ik ben eigenwijs genoeg om te denken dat ik er in elk geval voor het trainen van procedures wel wat aan zal hebben. Prijs viel mij reuze mee (afgezet tegen kosten praktijkles). Maar goed, zal rustig aan doen.

@QED: Dank je, ook voor je advies. Van een PPLer die het traject al gedaan heeft horen dat het best te doen is, was net dat extra duwtje in de rug dat ik nodig had. Je wil niet weten hoeveel mensen (zonder JAA IR overigens) het mij hebben afgeraden.
Groet,

Leon.
 
geval voor het trainen van procedures wel wat aan zal hebben

Correct ;), zolang je dit in overleg doet met je IR instructeur en NIET vooruit gaat lopen op de IR syllabus.

afgezet tegen kosten praktijkles
Al eens nagedacht over wat het current .... (day and night) kost?
 
Correct ;), zolang je dit in overleg doet met je IR instructeur en NIET vooruit gaat lopen op de IR syllabus.


Al eens nagedacht over wat het current .... (day and night) kost?

Ja hoor, vlieg 40-50 uur per jaar, dit moet genoeg zijn. Maar ik denk dat sommige procedures veel efficienter op de SIM te oefenen zijn, je kunt immers steeds weer op hetzelfde punt beginnen en hoeft nergens naar toe te vliegen.


Zal overigens wel je andere punt ter harte nemen en niet vast mezelf gaan proberen IR vliegen aan te leren.

Groet,

Leon
 
Back
Top