PPL halen op (on)gecontroleerd veld?

PH-PPL

New member
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier.
Sinds de middelbare school wilde ik piloot worden, door een hoop omstandigheden niet aan begonnen. Het is echter wel altijd blijven kriebelen. Verkeersvlieger heb ik uit m'n hoofd gezet, dat is een gepasseerd station.
Maar ben mij wel aan het oriënteren om m'n PPL te gaan halen. En zo toch bezig te zijn met de luchtvaart.
Op dit forum al veel interessante stukken mogen lezen en ben benieuwd naar de adviezen/meningen hier.

Wat zou het beste jaar getij zijn om te beginnen? Is dat nu of nog wachten tot zomer herfst ?
Ik heb de mogelijkheid om te kiezen tussen een vliegschool op een gecontroleerd vliegveld en ongecontroleerd, ik ben benieuwd naar de voor en nadelen.

Alvast bedankt voor de adviezen.
 
In principe maakt het niet zo veel uit. Je leert in eerste instantie vooral vliegen: het toestel bedienen, take-off, landing, stijgen, dalen, bochten, noodprocedures. Daarna ga je leren navigeren en ga je naar andere velden vliegen, waaronder velden met en zonder luchtverkeersleiding. Ben je geen luchtverkeersleiding gewend, dan klinkt dat misschien spannend, maar de andere kant is ook waar: als je lest op een gecontroleerd veld en je vliegt voor het eerst naar een groen veld, dan moet je je realiseren dat niemand je vertelt wat je moet doen en of er ander verkeer in de buurt is.

Er zijn belangrijker keuzes te maken als je wil leren vliegen. Lees eens https://www.bol.com/nl/nl/p/private-pilot-blueprint/9300000123612383/ om een beeld te krijgen. Het allerbelangrijkste is dat je een klik hebt met je instructeur, anders gaat het erg lang duren voordat je een brevet haalt.
 
Leuk dat je wil gaan vliegen, het is een geweldige hobby. Ik ben het met PPP eens dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt waar je lest en je hebt al besloten voor een PPL te gaan. Zorg ervoor dat je voldoende middelen hebt om door te pakken en ook na het behalen van je PPL te blijven vliegen, als je dit moet uitsmeren over een lange tijd slijten je skills tussendoor en kost het weer een hoop geld om op niveau te komen. Begin optijd met de theorie, RT en LPE, dat kan je maar beter uit de weg hebben voor het examen in de buurt komt.
 
Ik ben net als jij nieuw als actieve bijdrager hier, maar heb hier als lezer veel goede info opgedaan. Ondertussen ben ik in oktober begonnen met met mijn PPL en had daarbij o.a. dezelfde afwegingen die jij hier benoemt.

M.b.t. wanneer te beginnen: als je het als hobby, zoals ik, naast je werk erbij doet en plant om 1x in de week te lessen ( in de praktijk valt tot de helft uit i.v.m. niet VMC weer) dan ben je per definitie meer dan een jaar bezig en heb je dus, wanneer je ook start, met alle seizoenen te maken. Begin dus gewoon wanneer je er klaar voor bent!

Ik les zelf op Teuge. Dat is een ongecontrolleerd veld, waarbij je van begin af aan leert dat je zelf verantwoordelijk bent voor separatie, dat geeft je dat een goede basis. Zoals @PPP zegt moet je je de procedures op gecontroleerde velden daarnaast eigen maken, maar dat leer je in de navigatiefase van je PPL en bij je Communicatie module theorie en je VFR RT training.

Verder is het voordeel van een verharde baan dat je alleen afhankelijk bent van het actuele weer en niet van of de baan voldoende hard is na de regen van vannacht.

Mijn advies: kies een school die bij je past en waar je een klik mee hebt, op een veld waar je jezelf de komende tijd tientallen keren naartoe ziet rijden en waarvan je inschat dat je lessen zo vaak mogelijk doorgaan.
 
Het is een beetje een formule van
  • Afstand
  • Luchtruim
  • Veld condities
  • Les tarieven
  • Vliegtuig type
  • Club of school
Die formule is voor iedereen wel hetzelfde maar het belang van de onderdelen verschilt per persoon.
Vliegtuig type, sommige zijn meer gewicht gevoelig dan anderen. Als je met je instructeur maar met halfvolle tanks kan vliegen limiteert dat een beetje. Sommige zijn erg krap in de schouders andere weer minder geschikt als je boven de 1.85 bent.
Hoeveel vliegtuigen van hetzelfde type? Als er een onverwacht in onderhoud gaat is er iets anders. Kan een heel leuk vliegtuig zijn maar als ze er maar een van hebben dan kan dat flink ophouden.
Een vliegveld kan een dusdanige luchtruim indeling hebben dat je tijd kwijt bent met heen en weer vliegen naar een oefengebied waar je hoger of lager kunt. Dat gaat van je effectieve oefen tijd af en kost extra geld.
Een leuk veld waar je 4 maanden van het jaar niet kan vliegen door de gras condities kost je meer tijd.
Als je een uur heen moet rijden en je les is gecancelled dan is dat maar een paar keer leuk.
Anyway je begrijpt dat het voor iedereen een beetje anders ligt.
 
Bedankt voor alle antwoorden, ben ik een hoop wijzer van geworden :).
Samenvattend maakt het dus niet heel veel uit gecondoleerd of ongecontroleerd. Heeft beide voor en nadelen.

Grasbaan heeft zeker z'n charmes, vroeger bij EHHV zweef gevlogen, maar nu niet echt een grasbaan in de buurt.
 
Kom maar gewoon naar het groenste veld van Nederland, TEXEL INTERNATIONAL AIRPORT !!
Motor Zweefvliegclub Texel geeft opleidingen voor het LAPL brevet, en beschikt over de beste instructeurs van heel Nederland....!!! :ROFLMAO: (y)
Groet,
Ger
 
In principe maakt het niet zo veel uit. Je leert in eerste instantie vooral vliegen: het toestel bedienen, take-off, landing, stijgen, dalen, bochten, noodprocedures. Daarna ga je leren navigeren en ga je naar andere velden vliegen, waaronder velden met en zonder luchtverkeersleiding. Ben je geen luchtverkeersleiding gewend, dan klinkt dat misschien spannend, maar de andere kant is ook waar: als je lest op een gecontroleerd veld en je vliegt voor het eerst naar een groen veld, dan moet je je realiseren dat niemand je vertelt wat je moet doen en of er ander verkeer in de buurt is.

Er zijn belangrijker keuzes te maken als je wil leren vliegen. Lees eens https://www.bol.com/nl/nl/p/private-pilot-blueprint/9300000123612383/ om een beeld te krijgen. Het allerbelangrijkste is dat je een klik hebt met je instructeur, anders gaat het erg lang duren voordat je een brevet haalt.
Bedankt voor de tip van het boek, heb het als luisterboek geluisterd :)
Wat ik ook het het luisterboek begrijp en hier ook een beetje lees is dat het wel aan te raden is om eerst theorie te doen alvorens solo te gaan.
 
Nagekomen reaktie... Ik stond anderhalf jaar geleden voor dezelfde keuze, en ik heb controlled gekozen. Achteraf een goede keuze, maar de reden waarom, dat zie ik nu wel een beetje anders dan toen.

Wat ik nú al (na amper anderhalf jaar rondlopen in "het wereldje") regelmatig gehoord heb onder privépiloten, is dat sommigen die opgeleid zijn op ongecontroleerde velden, het als een flinke drempel ervaren om door een CTR te vliegen of naar een gecontroleerd veld.

Er komen inderdaad méér en iets andere radio calls bij kijken, volgens een wat strakker recept. Ook vaker van frequentie wisselen, de ATIS letter meenemen, dat soort zaken.

Je leest dat ook terug in verslagen in de GA clubbladen. Geen punt als je het gewend bent, maar in alléén een RT training, of anderhalf bezoekje in je opleiding, raakt duidelijk niet iedereen daar comfortabel mee. Die routine kun je natuurlijk later alsnog opbouwen, maar dat gaat niet vanzelf.

Andersom is die stap veel makkelijker, en zou ik niemand weten die alleen tussen controlled velden vliegt met PPL.

Doe met die informatie wat je wilt; ook afhankelijk wat je met je PPL wil doen uiteindelijk.

Maar dan het "stick and rudder" gedeelte nog. Hoewel elke fatsoenlijke instructeur van je zal eisen dat je hem ook op een kilometerslange baan heel precies neerzet, centerline houdt en tijdig go-around calls maakt als dat nodig is... is de eerste keer dat er een écht hek rap dichtbij komt, toch even slikken! De eerste keer gras is ook een ervaring. Maar je kunt die twee dingen natuurlijk tijdens je opleiding al bewust opzoeken - mocht je net als ik, op enorme asfaltvlaktes beginnen waar je desnoods bijna overdwars kunt landen ;-)
 
Back
Top