PPL belastingdienst, wel StuFi, hoe en wat?

Hallo,

Ik ga nu gewoon even kort en krachtig wezen: ben student aan een hogeschool en wil nu na een aantal jaar heel veel research te hebben gedaan dan toch wel beginnen met vliegen. Al gebeurt dat waarschijnlijk niet dit jaar (money issues, you know..) maar hopelijk wel volgend jaar, althans: dat is de doel.

Nu heb ik al een aantal topics gelezen over het opgeven van de PPL bij de belastingdienst. Natuurlijk moet je er bij zeggen dat je er je beroep van wilt maken. Dat geldt ook bij mij.

Nu heb ik een bestand van de belastingdienst gedownload (pdf) en kwam er een aantal punten uit:
- max €15.000 terugvordering
- intentie om je beroep ervan maken
- dingen over studiefinanciering..

Aangezien ik een HBO student ben, ontvang ik inderdaad studiefinanciering (alleen de basisbeurs dus +/- €90) en een OV chipkaart. Daarnaast werk ik bij een buurtsuper, ong. €250 p/m en af en toe bij een auto onderhoud centrum wanneer het mij uitkomt.

Nu had ik de vraag, hoeveel ik nou terug kan vorderen van de belastingdienst. Oh ook even voor de mensen die naar mijn leeftijd gaan vragen: Tussen de 18 en 23.

Stel dat als ik een participatie neem, is dit dan ook terug te vorderen? Natuurlijk niet de volle hap, maar een gedeelte..? Komt dit onder de sectie 'duurzame goederen'?

Alle kosten:
- Participatie: bijna €4.000
- Jaarlijkse onderhoud etc: €450
- Theorie lessen en examens: €1.500
- AT-Comm LPE + RT = €650
- Kleinmateriaal = €60
- Vlieggeld (benzine, vliegen etc) = €3.000
- Instructie geld = €2.750
- Brevet afgifte = €500
- Examinator = €200
- Medical = €400

Welke van de kosten hierboven zijn nou echt aftrekbaar? Écht alles? Hoeveel heb jij eigenlijk terug kunnen vorderen?

Alvast bedankt!! Hoop dat dit een goed topic kan worden.

Gr.
 
Voordat je gaat kijken wat je van de belastingdienst terug kunt vorderen, moet je eerst kijken wat je uberhaupt aan belasting betaalt.

Zo betaal je al geen belasting over je studiefinanciering.
Verder zit jij met je inkomen in de 1e belastingschijf, waar je ergens tussen de 30 en 40% belasting over je inkomen betaalt.
Echter, door de algemene heffingskorting gaat er 1900 euro af van het bedrag dat je aan belasting moet betalen.
Aangezien je met het door jou aangegeven inkomen nooit boven die 1900 euro aan belasting uitkomt, hoef je dus geen belasting te betalen.
Als je geen belasting betaalt, dan kun je er het komend jaar waarschijnlijk ook geen fiscaal voordeel op halen door je vliegopleiding-kosten op te geven aan de belasting.

Overigens ben ik geen fiscaal expert, dus hoor ik het graag als ik ergens fout zit!
 
Last edited:
Foohke bedankt voor je info. Maar dan is het denk ik verstandiger om het PPL te laten betalen door mijn vader of moeder. Dan schrijf ik de bedragen over op hun rekeningen. Dan kunnen zij het nog terugvorderen. Zij betalen namelijk wel belasting.

Maarrrr, IK doe de PPL. Nu wordt het een beetje tegenstrijdig te worden..
 
Aftrekken mag, krijg je negatief inkomen. Dit mag je doorschuiven totdat je inkomen hebt. Zoek op de site vd bdienst voor voorwaarden.

Voor de aftrekbare kosten is het simpel: alles! Reiskosten met de auto moet je ff nazoeken, is eea gewijzigd.

Ook de participatie mag je aftrekken. Ik heb het prijsverschil per uur tov huren * gevlogen uren afgetrokken.

Over de 15k limiet heb ik vaak geschreven, gebruik de search functie.

Suc6 met uitzoeken!
 
JC heeft gelijk, je bouwt, als je nog geen inkomen hebt, een negatief inkomen op. En dat is goed.

Het via je ouders laten lopen, gaat, denk ik, niet werken. Zij doen immers geen opleiding, en kunnen het dan waarschijnlijk ook niet aftrekken.

Maar ik zou ook gewoon een fiscaal expert opzoeken. Dat levert in dit geval misschien niet zoveel op, maar als je uiteindelijk wél verder gaat met een cpl/atpl-opleiding, dan zit het papierwerk tenminste al goed in elkaar.
 
Moet ik er nog bij schrijven dat je geen gebruik kan maken van deze regeling indien je gaat werken buiten Nederland? Iets om op te letten aangezien Ab Initio's zich eerst en vooral orienteren op de buitenlandse arbeidsmarkt, dus reken er niet op, in ieder geval niet in je eerste jaren. Wel blijf je je voordeel houden als je ooit weer terugkomt naar Nederland en geniet van een 'Nederlandse' salaris. Dan mag je er gebruik van maken.

Correct me if I'm wrong. Negatieve inkomen situatie is als het goed is op deze manier van toepassing.
 
Negatief inkomen creeren is prima maar denk er wel aan dat de belastingvrije voet er elk jaar een deel van afsnoept.

Via je ouders opgeven zou ik niet doen. De aftrekpost is namelijk opleiding voor eigen gebruik. Je ouders zullen niet hard kunnen maken dat zij zelf die vlieglesjes volgen.
 
Je kunt alles aftrekken, maar.... je moet aan kunnen tonen dat je je beroep van het vliegen wilt maken. Alleen een PPL is daar niet genoeg voor, want daar mag je je brood niet mee verdienen. Dat betekent dat je straks minimaal door moet gaan voor je CPL. Op zich trouwens geen probleem, die kosten kan je ook allemaal weer aftrekken.

Ik denk alleen dat de belastingdienst wat moeilijk gaat doen als je in je huidige situatie een PPL af wilt trekken. Dit omdat je al een HBO opleiding volgt en als ik het zo inschat een HBO opleiding in een volledig andere richting.

Kortom zorg dat je VOORDAT je je opleiding begint, eerst zwart-op-wit hebt van de belastingdienst dat je e.a. af mag gaan trekken. Anders ben je straks alsnog de sigaar. Waarom is dit belangrijk? Wat de voorgaande schrijvers hebben aangegeven is op zich allemaal waar, maar wel aan interpretatie van de deskundige bij de belastingdienst onderhevig. Er zijn dus ook mensen die het niet is gelukt om e.a. af te trekken.

n.b. Het kan helpen om gelijk een class I medical te scoren, in plaats van de class II die genoeg is om je PPL te halen.
 
Back
Top