Piloten- en vliegscholen dag 20 oktober

zweuvert

Member
Erg nuttige dag voor de oriënterenden onder ons. (Als je hiervan nog niet op de hoogte was.)
Op zaterdag 20 oktober organiseert de Luchtvaart Hobby Shop voor de vijfde maal de jaarlijkse piloten- en vliegscholen dag in de winkel in Aalsmeerderbrug.

Tijdens deze dag zullen alle Nederlandse vliegscholen, vliegmedische keuringsinstituten en vliegloopbaan begeleiders vertegenwoordigd zijn om aspirant vliegers te informeren over de mogelijkheden en eisen voor het volgen van een vliegopleiding en de carrièrekansen.

Deze dag zal er ook een groot aantal verkeersvliegers en andere beroepsvliegers aanwezig zijn. Aan hen kan iedereen zijn of haar vragen kwijt, die hij of zij altijd al eens aan een piloot hadden willen stellen.

Ook de Koninklijke Luchtmacht zal aanwezig zijn met een uitgebreide informatiestand.

Toegang is zoals altijd gratis.

De winkel is open van 10.00 uur tot 17.00 uur!
Meer info en onder ander een lijst met deelnemers, vind je hier.
 
Ik ga er ook naar toe,
ditvind ik een goed idee om deze dag te houden omdat je dan alle vliegscholen zo snel gemakkelijk kunt vergelijken.
 
ik ga er op aanraden ook maar ff heen, 'k heb toch de auto van mammie mee dat weekend.

Wedden dat die kerels van de studiebeurs er weer staan!?
 
Ik zou er graag naartoe gaan maar ik ben 16 jaar jong en woon in België, Gaat iemand anders van België er ook naartoe? bv met de trein
 
Ik ben er ook geweest, het was wel handig om even bij verschillende scholen informatie te kunnen vragen, en ik heb er best veel van geleerd. Als je eenmaal mensen bij verschillende scholen aanspreekt kunnen ze je aardig veel vertellen, en je een goed beeld van de school geven.
 
Ik heb 2 scholen gezien, KLS en Seppe Airservice

Bij Seppe heb ik even staan luisteren naar wat een student te zeggen had maar dat was precies hetzelfde verhaaltje als alle andere scholen die geen KLS, NLS of Stella heten (wij zijn kleiner en beter). Nu zit daar natuurlijk wel waarheid achter maar ik weet nog steeds niet waarom ik nou precies voor hun school zou moeten kiezen, aangezien er ook andere kleinere scholen zijn (DFA, LLS, EAA) om maar wat te noemen.

En verder, er stonden 2 simulatoren, en allemaal mensen in de rij om even achter zo'n Uberjoystick te mogen zitten, 'k heb het zelf niet gedaan overigens. Op zo'n open dag komen er mensen die piloot willen worden (hoor ik ook bij overigens) en over het algemeen heren wiens hobby luchtvaart grote vormen heeft aangenomen, echte vliegtuigspotters en modelverzamelaars. Als buitenstaander had ik de indruk dat ik er niets te zoeken had.

Eigenlijk had ik er dus meer van verwacht, en zeker dat er meer scholen en instellingen zouden staan, zo leek het op het lijstje wel in ieder geval (of heb ik echt niet goed gekeken?).
 
Ben vandaag ook even geweest. Ik was blij dat ik was gegaan want het was toch wel erg informatief en leerzaam en het heeft toch wel bijgedragen aan mijn keuze tussen KLS / EPST.

In ieder geval bedankt voor het informeren over deze open dag.:cool:

Maar inderdaad, er waren minder vliegopleidingen aanwezig dan op de lijst vermeldt.
Zo was de KLu niet aanwezig en verder nog enkele vliegopleidingen
 
Ik heb 2 scholen gezien, KLS en Seppe Airservice

Bij Seppe heb ik even staan luisteren naar wat een student te zeggen had maar dat was precies hetzelfde verhaaltje als alle andere scholen die geen KLS, NLS of Stella heten (wij zijn kleiner en beter). Nu zit daar natuurlijk wel waarheid achter maar ik weet nog steeds niet waarom ik nou precies voor hun school zou moeten kiezen, aangezien er ook andere kleinere scholen zijn (DFA, LLS, EAA) om maar wat te noemen.

En verder, er stonden 2 simulatoren, en allemaal mensen in de rij om even achter zo'n Uberjoystick te mogen zitten, 'k heb het zelf niet gedaan overigens. Op zo'n open dag komen er mensen die piloot willen worden (hoor ik ook bij overigens) en over het algemeen heren wiens hobby luchtvaart grote vormen heeft aangenomen, echte vliegtuigspotters en modelverzamelaars. Als buitenstaander had ik de indruk dat ik er niets te zoeken had.

Eigenlijk had ik er dus meer van verwacht, en zeker dat er meer scholen en instellingen zouden staan, zo leek het op het lijstje wel in ieder geval (of heb ik echt niet goed gekeken?).

Voor zover ik dit begrijp heb je ook niet zo ver rond gekeken (of je was er te vroeg), er waren heel wat meer scholen dan Seppe en de KLS aanwezig, ik heb met mensen van de KLS, EPST, Stella, Seppe, Orbit, ICA, Martin Air en NLS gesproken. Behalve deze waren er ook nog andere instellingen, zoals instituten voor selectie training, ABN Amro, en ik heb ook een zweefvlieg club en vliegclub zien staan. En ik weet zeker dat ik nu vast nog wel iets vergeet ook, dus het was zeker heel wat uitgebreider dan je nu beschrijft (ik heb het nog niet vergeleken met het lijstje, maar ik twijvel er niet aan dat 90% van het lijstje er ook daadwerkelijk was, uit mijn hoofd weet ik alleen van de luchtmacht dat ik die niet heb gezien). De mensen met wie ik heb gesproken hadden ook ieder een ander verhaal (misschien omdat ik ook redelijk gerichte vragen stelde), en ik heb toch zeker een aantal grote verschillen tussen de scholen kunnen ontdekken.

Hoe laat was jij er? Want je moet wel erg slecht hebben gekeken als je er dezelfde tijd als ik was, en alleen Seppe en de KLS hebt gezien. :eek!: (ik was er rond 1 uur, en ben volgens mij tot ongeveer half 4 gebleven.)
 
Het was idd een geslaagde middag vond ik. Overal werd je keurig te woord gestaan. Hebben anderen trouwens nog aanmerkingen op ICA? Ze vertelden me dat je na de opleiding ook echt telkens een simulator check krijgt, sollicitatietrainingen enz. Ze hadden echter geen garantiefonds. Alhoewel ik keurig te woord werd gestaan, had ik zo mijn twijfels over deze school. Iemand nog wat aan te vullen?
 
Het was idd een geslaagde middag vond ik. Overal werd je keurig te woord gestaan. Hebben anderen trouwens nog aanmerkingen op ICA? Ze vertelden me dat je na de opleiding ook echt telkens een simulator check krijgt, sollicitatietrainingen enz. Ze hadden echter geen garantiefonds. Alhoewel ik keurig te woord werd gestaan, had ik zo mijn twijfels over deze school. Iemand nog wat aan te vullen?
Eigenlijk lijkt deze school mij wel wat. Na je opleiding krijg je nog een jaar lang simulatie training elke maand tijdens dat je gaat soliciteren bij maatschapijën, en je verlaat de school met een Europees en een Amerikaans brevet. Ze werken ook nog eens met kleine klassen (4 personen per klas), en de school is opgericht door vliegers met hun ideeën hoe een school anders zou kunnen zijn. Ik vind deze school toch wel wat anders dan de KLS/NLS/EPST achtige scholen. Ik ga zeker even verder kijken naar deze school, en waarschijnlijk naar de open dag, want het lijkt me best een goeie school!

Ik heb trouwens ook nog door gevraagd over dat ze geen garantiefonds hebben, ik kreeg als antwoord dat het niet hun bedoeling was om mij mijn geld terug te geven, maar om gewoon door te gaan totdat ik een baan had! Je bent natuurlijk wel medisch verzekert enzo, maar voor hun is je opleiding pas klaar als je aan de bak bent. Daarom hebben ze bewust gekozen om geen garantiefonds te gebruiken. Je begint je opleiding trouwens meteen in Florida, en hebt tegelijk theorie en praktijk! Na anderhalf jaar ben je klaar, en heb je twee brevetten (vinden de maatschapijën ook vast leuk om te zien), en blijf je dus nog een jaar door trainen op een simulator, wat ook weer een enorm voordeel kan zijn bij je solicitatie voor maatschapijen.

Heeft iemand hier nog iets op aan te merken, of ervaring met deze school?
 
Dat garantiefonds is natuurlijk ook niet alleen erg handig als je geen baan mocht vinden, maar vooral als je niemand hebt die borg voor je kan staan. Dus als je naar ICA gaat moet je volgens mij altijd iemand hebben die dit voor je kan/wil doen.
 
Back
Top