Piloot saai beroep?

Ik ben altijd verbaasd over het (vaak) grote verschil in mening tussen het vrouwelijk en mannelijk geslacht als het beroep piloot ter sprake komt.

Vrouwen: ohw wow, daar moet je vast heel slim voor zijn en adelaarsogen hebben...

Mannen (vooral type jonge zakenman, 5 bier op): Piloot, begin steeds minder respect te krijgen voor die mannen. Overbetaalde knoppendrukkers...

Wat is er nou het belangrijkste :D
 
Ik ben altijd verbaasd over het (vaak) grote verschil in mening tussen het vrouwelijk en mannelijk geslacht als het beroep piloot ter sprake komt.

Vrouwen: ohw wow, daar moet je vast heel slim voor zijn en adelaarsogen hebben...

Mannen (vooral type jonge zakenman, 5 bier op): Piloot, begin steeds minder respect te krijgen voor die mannen. Overbetaalde knoppendrukkers...

Damn, dit herrinert me aan de avond van mijn diploma uitreiking, waar ik stond te praten met een oude klasgenoot van me (ben zelf een keer blijven zitten) die dacht overal verstand van te hebben. Hij zei dat als bijna alle fouten in de luchtvaart, menselijke fouten zijn, dat we dan maar heel snel alles op de computer moesten doen en de piloot uit de cockpit moesten schoppen. Hij had inderdaad al een biertje of 5 op, dus het was hem ook niet aan zijn verstand te brengen dat niemand dan nog op het vliegtuig zou stappen als er geen piloot meer zou zijn, en zelfs ALS iemand het zou doen, dat bij de eerste crash alle computer zooi er uit gehaald zou worden en de piloot alsnog terug zou komen. ''Nou, dan kunnen we dat toch gewoon doen...?'' was zijn reactie...
 
Ik vind het een beetje flauw om elke keer weer piloten met bus en taxi chauffeurs te vergelijken. Vaak wordt dit gezegd door heel veel mensen en ik weet dan niet wat de redenen zijn. Jalozie misschien? Een vrachtwagen chauffeur die een pakketje ergens moet droppen kan je toch ook niet vergelijken als een astronaut die een space module moet afleveren bij het ISS in de ruimte!

Hoe gewoon vliegen tegenwoordig eruit ziet , de jongens voorin hebben toch echt wel van een degelijke opleiding genoten waar ze trots op mogen zijn en deze opleiding is absoluut niet te vergelijken als een "opleiding" tot bus of taxi chauffeur.

Vliegen als je carriere moet je zelf kiezen. Hou je van vliegen dan moet je het doen, anders niet. Een groot deel van je leven word ingenomen door je werk. So, it better be something good, otherwise you're screwd! Als je van geld tellen houd dan word je accountant, alleen tel je wel andermans geld. Ik tel liever dat van mezelf.
 
Hoe gewoon vliegen tegenwoordig eruit ziet , de jongens voorin hebben toch echt wel van een degelijke opleiding genoten waar ze trots op mogen zijn en deze opleiding is absoluut niet te vergelijken als een "opleiding" tot bus of taxi chauffeur.


En daar gaan we weer !!! De bus- en taxichauffeur met hun "opleiding" doen ook weer mee en ik las ook alweer over meer verantwoordelijkheid etc. etc.

Verwarren we nu steeds de verantwoordelijkheid niet met complexheid?

Want of u geliefde nu dodelijk verongelukt in een bus/taxi of vliegtuig, zal weinig aan de situatie doen veranderen op het moment dat u hiermede geconfronteerd wordt.

Een automobilist is nog geen chauffeur ! En een prive-vlieger is ook geen verkeers- of jachtvlieger.

En de opleiding tot vlieger kan je ook niet vergelijken met de opleiding tot arts !
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Misschien nog wel aardig om te melden dat de vliegers van het eerste uur gezien werden door de elite als een stel knurfen zonder hersens. En dat de KLM-vliegers van het eerste uur vooral bestonden uit de onder-officier vliegers. De officier-vliegers haalde hun neus er namelijk voor op en zagen er geen toekomst in.

Desalnietemin een hartelijke groet :biertje:
 
Om maar eens een Capt. te quoten :

"Ik heb altijd een beetje medelijden met die zakenmannen in de business class.
Die zijn om 4 uur opgestaan en hebben zich in een pak gehesen alleen om ervoor te zorgen dat wij een rondje met ze kunnen vliegen.En ze betalen er nog voor ook."

Kinderachtige opmerkingen zijn meestal door jaloezie ingegeven ( zie de vrouwelijke zienswijze , vinden de mannetjesputters vervelend ) en dus zeg ik niks of geef die Discovery-experts gewoon gelijk.
 
Je kunt ook stellen dat de cockpit een ruimte is waar mensen met pit koken. Zo kun je wel doorgaan.

Ik zou nooit mensen over willen halen om te gaan vliegen. Alleen niet gemotiveerden moet je overhalen om iets te doen.

Dus:
Piloot zijn is veel te gevaarlijk;
Helemaal niet leuk;
Zo'n uniform lijkt verdacht veel op het pak van kaptein Iglo en ik hou niet van diepvries;
Super simpel, zelfs een goudvis met onstoken kieuwen kan een Airbusje landen;
Heb je die stessen wel eens gezien? Dat die geen geriatrisch geteste Nimbus2000 krijgen snap ik niet;
Die zuig/blaas installaties (hiermee doel ik even niet op de stessen natuurlijk) aan de vleugels zijn hyperoninteressant;
En breek me de bek niet open over helikopters..... Alles beweegt, het trilt, je heb geen moment rust, geen imperiaal op het dak en voor veel minder geld heb je een veilige ventilator.

Dus zeg maar tegen die taxi-chauffeur-verhaal aanhangers: Vliegen is bah!
Dan zijn die mensen weer blij en kan jij weer lekker doen wat je leuk vindt.
 
Dus zeg maar tegen die taxi-chauffeur-verhaal aanhangers: Vliegen is bah!

Jup... totdat ze van de zomer weer massaal richting Spanje willen. Dan staan ze weer met hun neuzen tegen het raam aan gedrukt, naar de kist te kijken met een tinteling in hun onderbuik.

Ach... je kunt niet iedereen tevreden houden. Wat voor de één een saaie baan is, is voor de ander een droombaan. ;)
 
Waarom overhalen? Je bent piloot, en geboren om te vliegen (of je bent geen piloot, en geboren om gevlogen te woren ... ?)

Ik vind het vliegen geweldig. Heb te maken met mensen, natuur, techniek, economie, recht, etc., etc. en neem (levensbelangrijke) beslissingen ... wat wil ik (jij) nog meer!

En wat is er mooier om tegen de opposite-sex te kunnen zeggen: "I'll always get you sky-high, baby!" :D
 
En daar gaan we weer !!! De bus- en taxichauffeur met hun "opleiding" doen ook weer mee en ik las ook alweer over meer verantwoordelijkheid etc. etc.

Verwarren we nu steeds de verantwoordelijkheid niet met complexheid?

Want of u geliefde nu dodelijk verongelukt in een bus/taxi of vliegtuig, zal weinig aan de situatie doen veranderen op het moment dat u hiermede geconfronteerd wordt.

Een automobilist is nog geen chauffeur ! En een prive-vlieger is ook geen verkeers- of jachtvlieger.

En de opleiding tot vlieger kan je ook niet vergelijken met de opleiding tot arts !
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Misschien nog wel aardig om te melden dat de vliegers van het eerste uur gezien werden door de elite als een stel knurfen zonder hersens. En dat de KLM-vliegers van het eerste uur vooral bestonden uit de onder-officier vliegers. De officier-vliegers haalde hun neus er namelijk voor op en zagen er geen toekomst in.

Desalnietemin een hartelijke groet :biertje:

Dit hangt helemaal af van je definitie van verantwoordelijkheid. Waarom heeft een bankdirecteur meer verantwoordelijkheid dan een cassiere bij de AH? Ze doen tenslotte hetzelfde... Het gaat er ook om dat beslissingen die je neemt als piloot erg veel geld kunnen kosten of besparen.
 
Dit hangt helemaal af van je definitie van verantwoordelijkheid. Waarom heeft een bankdirecteur meer verantwoordelijkheid dan een cassiere bij de AH?

Hoi Koning Lucht,

Het is ook hoe je de definitie van verantwoordelijkheid beziet. In mijn opinie krijg je je salaris om je werk (je verantwoordelijkheid) optimaal uit te voeren en dan maakt het niet uit of je cassiere of bankdirekteur bent. Het feit dat je capaciteit hoger ligt, waardoor je meer taken aan kan, wil mijn inziens niet zeggen dat je meer verantwoordelijkheid hebt. Het is een beetje het verhaal van de communicerende vaten :haha: Het ene vat is hoger dan het andere vat, maar het niveau blijft gelijk.

Waarom piloot zo leuk is, om het topic te intercepten; het is een vak met een charisma, met een mystiek die niet te definieren is (daarom is het ook mystiek:p: ) en tevens is het zo gewoon geworden. De vliegers hebben nog steeds een aureool, terwijl ze de weg van waaghals tot wetenschapper hebben afgelegd. Wellicht zit daar de discrepantie van de mens die tegen die baan schopt, maar die baan tevens benijd. :huilt: :kiss:
 
Jo,

Ben ik dan de enige die het het saai vind!
starten/landen blijft gaaf, maar die uren ertussen blijven drama. zeker op LH.
hoe je het ook draait "hoe langer je in het vak zit, steeds meer begint het op werk te lijken"

op een gegeven moment gaat het niet meer om welk type je vliegt, waar naar toe etc,
maar om lifestyle, maw, veel knaken en veel vrij.

ok, ik begrijp dat men het beroep van vlieger met andere beroepen wil vergelijken, maar dat gaat nu eenmaal niet, er is geen vergelijk.
en die burgermannetjes in pakken die denken dat ze het kunnen, plaats ik gelijk in de afdeling afgekeurde wannabee/ amateur flight simmers<- wankers dus!!!:D

k.
 
Waarom denk je dat ze in de VS (airline) jumpseaters in de cockpit laten zitten als het achterin volzit ! :grijns:
 
Ik vind het vliegen geweldig. Heb te maken met mensen, natuur, techniek, economie, recht, etc., etc. en neem (levensbelangrijke) beslissingen ... wat wil ik (jij) nog meer!

hoho, onderschat in dat opzicht niet de taxichaffeur: Zit ook altijd minimaal een persoon (al dan niet dronken) bij je, komt nog eens op het platte land, rijd in de nieuwste deawoo, moet geld kunnen tellen als alle drie dronkapen apart betalen, en je mag niet even iemand gratis meenemen doordat ie z'n komt niet op de zitting laat rusten, etc,etc......en als je nog een omweggetje probeert om wat extra te verdienen......nou kun je je toch afvragen of dat een goede beslissing is geweest als die foute gasten achterin erachter komen dat je ze probeert af te zetten.......jaja!:grijns:



Climb350
 
hoho, onderschat in dat opzicht niet de taxichaffeur: Zit ook altijd minimaal een persoon (al dan niet dronken) bij je, komt nog eens op het platte land, rijd in de nieuwste deawoo, moet geld kunnen tellen als alle drie dronkapen apart betalen, en je mag niet even iemand gratis meenemen doordat ie z'n komt niet op de zitting laat rusten, etc,etc......en als je nog een omweggetje probeert om wat extra te verdienen......nou kun je je toch afvragen of dat een goede beslissing is geweest als die foute gasten achterin erachter komen dat je ze probeert af te zetten.......jaja!:grijns:

Climb350

Vergeet niet dat de gemiddelde wegenkaart van een grote stad nét effe lastiger is dan de gemiddelde approach chart. :D
 
TOMTOM en GPS.

GPS/ LNAV stuurde me vandaag overigens recht een berg in (database foutje, aldus Boeing. SAIR etc......:huilt:
 
Back
Top