Piloot of doorstuderen?

Nazorg, tjsah...

Als je op hun verhaal ingaat, dan vertellen ze dat ze verschillende contacten met maatschappijen hebben. Daarnaast zou er binnenkort (nu over 12 dagen) een contract ondertekent worden waarbij ze 50 vliegers per jaar mogen aanleveren en die hebben ze niet eens zoveel...

Ze geven sollicitatietraining en onderhouden contact met jou over nieuwe vacatures ed. Maar ja, dat is wat zij jou vertellen natuurlijk! Je zal wel zelf moeten solliciteren (zeiden ze ook trouwens:) ) en dat van dat contract wachten we nog af, want daarover zullen ze een mail versturen als het zover is.

Ik heb geen mavo, ik heb een MBO en wat je dan vaak in advertenties ziet is: MBO diploma met HBO werk en denk niveau...:rolleyes: , maar Havo afmaken kan altijd nog (misschien tijdens praktijklessen aangezien je dan toch vrij veel tijd over hebt!). Ik was toen tijdens mijn havo periode niet gemotiveerd en nog te jong, maar die tijden zijn wel veranderd!

Edit: Op de site van TransAvia staat: Havo of gelijkwaardig
 
Zullen we dat woordje "nazorg" eens voorgoed verbannen van dit board? Ik krijg er de kriebels van... we zitten hier niet bij Dr. Phil... Ik stel hierbij voor dat Diana alle posts gaat filteren en 't woordje vervangt met "xxxxxx" of zo... :cool:

Variatie bedankt... 't Blijkt al weer dat alleen de mannen/vrouwen die al een baan hebben een realistische kijk op de zaken hebben. Muv Immortal die de boel volgens mij redelijk in de smiezen heeft.

Ik begrijp 't ook enigzins wel. Je wilt graag een baan als vlieger en alles moet ervoor wijken... inclusief common sense. Toen ik 18 jaar geleden begon met mijn opleiding had ik al deze informatie niet ter beschikking! Met de komst van 't internet is dat alles nu wel beschikbaar maar men is op de een of andere manier nog steeds blind voor 't grote risico dat men loopt.

2 jaar in de bijstand. Ondertussen rondvluchtjes doen op Teuge... 10 uur in de maand hooguit. Een maatschappij zit echt niet te wachten op zo'n kandidaat. Mijn ouders hebben heel wat nachten wakker gelegen.

Als je perse wilt gaan vliegen moet je 't vooral doen. Kom achteraf niet zeuren als je na 2 jaar nog geen baan hebt en de bank loopt te hijgen in je nek.
 
Zelf ben ik op dit moment ook op zoek naar een opleiding om mijn droom waar te maken. Dromen zijn leuk maar ik ben wel zo realistisch om me bewust te zijn van het risico dat ik neem. Om het risico wat kleiner te maken ben ik gaan zoeken naar goedkopere vliegscholen, je komt dan al snel in Canada of Amerika terecht. Het brengt mij alleen bij de volgende vraag of het niet juist een groter risico is om je opleiding in het buitenland te volgen. Om hier dan vervolgens een baan te krijgen moet je dat natuurlijk helemaal zelf regelen en je hebt hier dan ook nog helemaal geen contacten kunnen maken.
Aangezien hier ook al wat ervaren vliegers aanwezig zijn vroeg ik me af of jullie mij willen vertellen hoe ik het risico dat ik hoe dan ook ga nemen zo klein mogelijk kan maken. Is het verstandig om naar het buitenland te gaan of is het verstandiger hier in nederland het dubbele te investeren? Heb ik er iets aan om straks in het bezit van mn brevet in extra vlieguren te gaan investeren of kan ik beter direct terug komen?
Alle tips en nuttige info zijn welkom :D.
Alvast bedankt!
 
Instars said:
Zelf ben ik op dit moment ook op zoek naar een opleiding om mijn droom waar te maken. Dromen zijn leuk maar ik ben wel zo realistisch om me bewust te zijn van het risico dat ik neem. Om het risico wat kleiner te maken ben ik gaan zoeken naar goedkopere vliegscholen, je komt dan al snel in Canada of Amerika terecht. Het brengt mij alleen bij de volgende vraag of het niet juist een groter risico is om je opleiding in het buitenland te volgen. Om hier dan vervolgens een baan te krijgen moet je dat natuurlijk helemaal zelf regelen en je hebt hier dan ook nog helemaal geen contacten kunnen maken.
Aangezien hier ook al wat ervaren vliegers aanwezig zijn vroeg ik me af of jullie mij willen vertellen hoe ik het risico dat ik hoe dan ook ga nemen zo klein mogelijk kan maken. Is het verstandig om naar het buitenland te gaan of is het verstandiger hier in nederland het dubbele te investeren? Heb ik er iets aan om straks in het bezit van mn brevet in extra vlieguren te gaan investeren of kan ik beter direct terug komen?
Alle tips en nuttige info zijn welkom :D.
Alvast bedankt!

Op dit forum staan heel veel van dit soort discussies, als je goed zoekt, kan je een groot aantal topics vinden over modulair (Amerika) versus intergrated (vliegschool in Ned. KLS/NLS/EPST etc)

Volgens de een (Flying Dutchman/Iz bijv) is het dé manier om er te komen via modulair, omdat maatschappijen niet kijken naar je school, maar gewoon of jij je ATPL papiertje op zak hebt en met meer uren.

Volgens de ander is een ab initio opleiding (intergrated dus) de manier omdat dé 3 grote maatschappijen (BA, KML, LH) met heel veel low timers beginnen, dus met 200 uur in je broekzak.

Het is wat je zelf wilt, je eigen risico's afwegen, of je het avontuur in de States wel aankan, liever meer geld uitgeeft of niet.

Uiteindelijk wordt je hetzelfde, de een met meer uur dan de ander de ander met een grotere schuld, maar misschien wel meer kans om bij bijv. KLM te komen vliegen.

Ik wil intergrated gaan doen, gewoon vanwege het feit dat ik hier een hele lieve vriedin heb zitten, die ik gewoon niet langer dan een half jaar kan missen (alhoewel dat ook al lang is :D ;) )

succes,

Immortal
 
Wow, Immortal, je hebt door de oude topics zitten ploegen :) M'n mening is wel bijgesteld de laatste tijd. Hoewel ik het leuk zou vinden als iedereen na z'n opleiding eerst op een turboproppie zou gaan vliegen en dan op een RJ ofzo (een behoorlijke verbreding van je operationele ervaring) en dan op de grote kisten terecht zou komen, is de werkelijkheid anders (in Europa). Nu is de "meest zekere" manier denk ik het doen van een relatief goedkope integrated course en dan ergens een typerating kopen. Niet dat ik het laten betalen voor een rating een goede zaak vind -- absoluut niet! -- maar het is wel de snelste en zekerste manier, denk ik. In ieder geval niet de goedkoopste :)

Je moet toch een balans zoeken. Als aan de ene kant modulair doen heel veel geld scheelt, is het interessant omdat dat veel minder druk op je zet als je klaar bent en gaat solliciteren (stel dat je dus geen baan vindt). Aan de andere kant word je met een integrated course wel helemaal strak en solide klaargestoomd om de airline wereld in te stappen, tegen een hoge prijs. Zo hoog, dat het de vraag is of je het zou overleven als je geen baan kunt vinden.
 
Iz I can't agree more...

En ik heb idd heel wat oude topics door zitten bladeren, ik moet zeggen jullie zeggen hier alles wat je denkt, waardoor het soms hard lijkt, maar het is dan wel op z'n eerlijkst!!

Als elke piloot op dit forum zou zeggen tegen fukko of elke ander die piloot wil worden, dat ie het gewoon moet doen, ogen sluiten en zijn droom achterna vliegen, is de kans groot dat je teleurgesteld uit de lucht knalt... :passed: En dan is de grond ineens hard...

Daarom kan je beter met je ogen open en vooral positief dromen :)

Immortal
 
Ik ga eerst nog een HBO volgen. Is toch een stukje extra zekerheid, daarnaast hoeft het misschien maar 2 jaar extra te zijn. Ik hoop eigenlijk de AP&M te gaan doen, maar dat moet blijken uit de KLS selectie...

In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Binnenkort de KLS open dag en de EPST open dag in januari!

Fukko
 
Back
Top