Piloot of doorstuderen?

Fukko

New member
Beste iedereen,

Op het moment ben ik bezig met het afronden van mijn vierjarige MBO niveau 4 opleiding. Tevens heb ik een niet afgeronde Havo (3 naar 4 overgang). Gisteren (16-11) ben ik op een voorlichtingsdag geweest van Stella Aviation Academy en ben dus echt helemaal enthousiast om aan zo'n opleiding te beginnen. Ik weet dat het heel veel verkooppraatjes zullen zijn en daarom is 1 van de vragen van mij of de markt wel weer aantrekt? Waar degene van de SAA op bleef doorgaan...(aannemende dat er in de komende jaren niets gebeurt)

Ook heb ik binnenkort een open dag van de KLS (AP&M). Wanneer de KLS mij niet bevalt (of de selectie niet haal) zal ik denk ik toch richting de SAA gaan, maar zijn mijn kansen wel goed genoeg na de opleiding? Of kan ik beter tijdens bijv. de praktijklessen (als er tijd over is) mijn Havo via NTI afronden? Of is dat nog niet genoeg en kan ik beter eerst Aviation aan de HVA doen?

Mijn leeftijd is op het moment 20 jr en wanneer ik aan een HBO studie zou beginnen ben ik 21 jr.

Alvast bedankt (hopend op een serieus antwoord en ja, search al gebruikt)

Fukko (rare nickname, weet het)
 
Hallo Fukko,

Er zijn veel opleidingen en overal zal het verkoop praatje een beetje het zelfde zijn daar moet je door heenkijken. Er zijn veel goede opleidingen, wat belangrijk is wat is de eventuele nazorg van zo'n opleiding bijvoorbeeld EPST, die helpen je goed aan een baan. Zijn zat opleidingen die je na het behalen van je FATPL laten zwemmen. Heb zelf goede ervaring met Oxford Aviation Training. Als je in Engeland een opleiding wilt volgen is het goed om eens op Pprune te rond te neuzen. Hier staan veel ervarings verhalen op en vergelijkingen van de diverse opleidingen in the U.K. Ik bel zelf een voorstander van intergrated t.o.v. Modulair maar dat is geheel persoonlijk. Zijn zat mensen met goede ervaringen met modulair, het scheelt wel veel geld. Er zullen vele op dit forum het niet met mij eens zijn maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Omdat veel maatschappijen in de U.K. daar een voorkeur voor hebben. Ken een aantal jongens van rond de 20, 21 die de opleiding bij EPST hebben gevolgd en vrij snel een baan hadden in the U.K. of in Holland sinds kort.

Ik zou het zelf zeker nu gaan proberen en niet eerst een HBO gaan volgen, de ontwikkelingen in de markt zijn goed en je ziet steeds meer mensen die al lang wachten een baan krijgen, en de school verlaters wachten ook steeds korter.

Bezoek gewoon de info dagen, die je kunt bezoeken. En bekijk vooral het financiele verhaal goed, je zit er wel een tijd aan vast. Veel succes

Jester
 
Hee Fukko,

Les 1 voor het shoppen naar een vliegopleiding: Kijk niet naar het enthousiasme van de presentator op een open dag. Als een school verhaaltjes nodig heeft als "het trekt wel weer aan" of "het wordt allemaal beter" of "er komt een enorm tekort" dan moet je al achterdochtig worden.

Een goede school hoeft het niet van die onzin te hebben. Als jij 125.000 euro gaat beleggen dan ga je ook niet naar een beleggingsadviseur toe die zegt "ja het is nu wel kut, maar het wordt een stuk beter!!" Een goede school geeft je de ervaring en kwaliteit mee zodat je ook in slechte tijden een goede kans maakt op een baan.

En dan vraag ik me af waarom je nu al minder positieve verwachtingen hebt van de KLS dan van Stella. Heb je het daar toevallig met iemand over de KLS gehad?

Iz
 
De vraag is of je het risico wilt nemen, iedere school heeft zo zijn manieren om mensen te plaatsen. Het verschil zit er meer in hoe lang daarover gedaan wordt. De markt trekt idd aan, dat is nou eenmaal zo! lees de positieve berichten maar op dit board. De keuze die je moet maken is. Welke school het beste bij jou past. De drie scholen die je genoemd hebt zijn naar mijn mening even proffesioneel. Alleen verschillen ze van contacten met airlines na je opleiding. En uiteindelijk moet je toch zelf solliciteren!

gr...
 
Stefan, bij SAA is dat genoeg...bij de andere scholen weet ik dat nog niet helemaal. KLS weet ik zeker dat je niet direct naar de vliegschool kan. Maar ik ga idd zoveel mogelijk open dagen bezoeken en dat van dat enthousiasme begrijp ik inderdaad ook wel dat dat wel wat verkooppraatjes zullen zijn (niet allemaal dus schijnbaar, aangezien de markt dus echt wel weer aantrekt volgens jullie).

En Iz, ik heb geen slechte verwachtingen...de school zal top zijn. Maar daarom ga ik dus ook naar een voorlichtingsdag toe, om dus bijv. ook de sfeer te proeven.

Dank voor jullie (serieuze :rt: ) antwoorden...

Fukko
 
Fukko,

Hou er wel rekening mee dat je grofweg 40.000 euris EXTRA moet reserveren voor 't vervolg traject (dus na je opleiding!). Regel dat voordat je met je opleiding begint want straks loop je achter de feiten aan. Als je dat extra bedrag niet kan ophoesten blijf je achter met een mooi brevet maar zonder baan!

Die praatjes over "nazorg" en "plaatsing bij een maatschappij" is grote onzin. MISSCHIEN kan de school regelen dat je ergens op gesprek mag komen maar je zal (ALS je uberhaupt aangenomen wordt!?) ZELF je typerating moeten betalen.

De markt is NU _relatief_ gunstig voor ERVAREN vliegers. Je bent nog steeds een "snotneus" als je over 2 jaar "klaar" bent. Niemand zal op je zitten te wachten. Bovendien is er een grote kans dat de markt zeer slecht is tegen de tijd dat jij je brevet hebt.

Ik raad een ieder af om een vliegopleiding te volgen. Er zijn al veel te veel werkloze vliegers op de markt...

Maak eerst je HBO af is mijn advies... Heb je in ieder geval wat om op terug te vallen.
 
Dag Meester,

Lekker postief, tjonge jonge wat een zwartkijker. Wat is er mis gegaan met je, zie dat je toch vlieger bent?

Fukko als je droom vliegen is, DOEN!!! maar zoek het wel goed uit. "nazorg"en plaatsing bij een Maatschappij, kijk eens bij EPST, OXford Aviation Training, CTC etc. ze bestaan echt, je zult er echter wel selectie voor moeten doen. Je kunt er niet zomaar naartoe.

Zelf net klaar met de opleiding, 18 man in juli 2005. 13 hebben reeds een baan en sommige zitten al op de lijn. De overige 5 zijn uitgenodigd door maatschappijen voor selecties,

Hou op met die negatieve onzin van ooooh het is zo slecht. Natuurlijk het is niet makkelijk en het vinden van een baan is pittig en hard soliciteren en pakken brieven schrijven maar zeker niet uitzichtloos zoals "meester" het stelt

Positief denken!!!!

Jester
 
Last edited:
Dat weet ik van dat extra geld, dat heeft die school me netjes verteld. En dat je het iedereen af raad, maakt natuurlijk geen verschil...piloot wil je worden of niet!

Een MBO diploma is toch gelijk aan Havo? En zijn er trouwens ook mensen die dus nooit aan een baan als piloot zijn gekomen, ondanks dat ze verder in orde waren enzo?
 
Jester,

dat negatieve gevoel krijg ik altijd van dit soort berichten en dan begin ik idd te twijfelen...
EPST infodag is aangevraagd (16 jan). Nls info aangevraagd.
 
Meester,

Ik begrijp je punt... Maar mensen zoals fukko en ik ook bijvoorbeeld, willen gewoon heeeeel erg graag vlieger worden. Ja het is een droom die je achterna gaat. En netzoals elke droom, als je echt wilt, motivatie toont en laat zien dat je het in je hebt, kan je die waarmaken! (Dat geloof ik tenminste :D)

De markt voor piloten is op dit moment helemaal verziekt en ook al zal dit wel of niet aantrekken er zullen dan waarschijnlijk altijd wel teveel piloten blijven, omdat vliegscholen natuurlijk zoveel mogelijk geld willen afpersen, dus breiden ze hun vliegschool uit en zeggen ze: "Kijk wij zijn de grootste vliegschool van het kleine landje Nederland en wij leveren X aantal piloten per jaar af!"

Dus de markt zal naar mijn mening ook voorlopig wel verzadigd blijven en als je over tien jaar misschien in een goede markt positie komt dat je zo aan de slag kunt, ben je misschien weer te oud om gunstig te zijn voor een "grote" maatschappij.

Of terwijl, wil je kans maken op de baan van je dromen dan moet je daar NU in gaan investeren! Daarom geloof ik ook als je 100% gemotiveerd bent, er hard voor gaat die 2 jaar (misschien 3 als je even moet wachten op een baan) zo veel mogelijk presteert, dat kom je er echt!

Waarom verteld bijvoorbeeld de KLS mij dat ze tot nu toe IEDEREEN (dat heeft de voorlichter van de KLS persoonlijk tegen me gezegt), een baan heeft die de kls heeft gevolgd? Het lijkt me meer dan logisch dat een vliegschool verkoop praatjes houdt, maar ze zullen toch niet tegen mij liegen?

Alleen dan nog die idiote torenhoge schuld gaan aflossen! Natuurlijk is 140.000 pleuries te gek voor woorden natuurlijk, maar je wilt wat of niet? Als je je opleiding over 10 jaar gaat doen is de schuld 160.000 euro! Natuurlijk kan het geen kwaad om te investeren in een HBO studie maar zoals fukko al zegt, heeft hij al een mbo dus kan hij ook aan het werk!

Vliegen vind ik het mooiste wat er is, het is alleen jammer dat het zo ongelofelijk veel geld kost... Ik denk dat ik zelf amper besef wat ik doe als ik straks misschien 140.000 euro (Daar kan je een villaatje van kopen in de ardennen!!!!) op het spel zet om piloot te worden...

Geloof me De Meester, misschien vind je me blind, maar ik kom er hoe dan ook...

En fukko, maak een goede keuze, vliegscholen zijn instellingen die geld van je willen hebben, dus ze willen jou en staar je niet blind op een Garantiefonds, probeer erachter te komen welke connecties vliegscholen hebben, kijk hoelang piloten gemiddeld bezig zijn voordat ze een plaatsje krijgen rechts in de cockpit en hoeveel geld ze dat heeft gekost, kijk ook naar de mogelijkheden in Amerika om het modulair te doen, maar alsjeblieft begrijp dat je een schuld hebt van 140.000 Euro en 200 vlieguren, dus dat je weet waar je aan begint!

Immortal

ps de Meester:

Die 40.000 euro kan je die niet meefinancieren bij de bank?
 
Fukko,

Niet door laten beinvloeden, en je eigen oordeel vellen. Ik kreeg het zelfde te horen van veel mensen voordat ik zelf aan de opleiding begon een aantal jaren geleden. Toen was de tijd ook nog een stuk slechter dan nu. Kijk een aantal gegevens moet je goed onder ogen nemen. Zoals inderdaad zijn er veel vliegers die thuis werkeloos op de bank zitten. Maar er zijn er nog veel meer die vliegen. Werkeloze vind je in iedere bedrijfstak. Je a.) je droom waar maken als dat kan, b.) jezelf proberen daar waar mogelijk te onderscheiden van een hoop andere. Dit kan met name door de keuze van opleiding. (waarom 40 jaar een baan beoefenen die je eigenlijk niet had willen doen, terwijl je je droom werkelijkheid had kunnen maken ) Ik heb er ook 4 maanden overgedaan voordat ik m'n eerste interview kreeg. Dat is niets vergeleken met andere ken mensen die een paar jaar terug nog 22 maanden op de bank hebben gezeten. Maar die vliegen nu wel!!!

Veel succes met het zoeken, en laat je niet gekmaken door al die zwartkijkers en negatievelingen.

groeten

Jester
 
Moet de Meester echter volledig gelijk geven.

Jester, dat jij nu zo snel door kunt rollen, gefeliciteerd (dat meen ik!).
Dat er echter in NL nog steeds honderden jongens thuis zitten, die niet dat geluk hadden, die geen school hadden die net die extra stap zet, dat verdwijnt niet doordat jij nu net ff snel aan de bak kan komen.

Hier bij LH/CLH zitten genoeg KLS'ers, NLS'ers, en daarvan de meeste NIET doordat hun opleiding moeite heeft gedaan. Dat is meestal door die leerlingen ZELF georganiseerd! Sterker nog, de KLS, nu O Zo Trots op hun Hansa-jongens, wilde destijds maar "al te graag" die jongens kwijtraken! "Nee, eigenlijk kan dat niet, je staat bij ons op de wachtlijst, en solliciteren is dan contractueel verboden. Als je daar begint, smijten we je er hier af" Dat is later dan toch aardig goedgekomen, maar 't blijft een vreemde markt.

Zoals gezegd, als je KLS volgt, KAN het zijn dat het je zoals Jester vergaat. Het KAN ook heel erg goed zijn dat ze net dan weer 5 jaren wachtlijst hebben. (En na die 5 jaar wel een Baangarantie, maar niet per sé in de cockpit!)

Als je niet het geluk hebt KLS te volgen, dan is het zeker van belang
1. Een extra diploma te hebben -> Die maanden dat je thuis zit, kun je dan bij uitzendbureau's sneller aan de slag gaan, EN beter verdienen. Trust me, je bent blij over elke extra Euro! Bin there, done that!
2. Die extra 40.000 gereserveerd te hebben -> Zie de (helaas, en in mijn ogen criminele) Self Sponsored Type Rating. Ook als Topic hier op het PBB te vinden.

Ik wil hier niemands droom verpesten, maar ik ken helaas nogal wat jongens van wie de droom behoorlijk verpest IS, en die nu dus gewoon, met schulden en al, thuis zitten.

Ik ben nu ff niet zo egoistisch om te roepen "Ik heb een baan, dus jullie moeten ff positief gaan staan doen"

Aan de andere kant, als je er zelf aan blijft werken, en niet op de school gaat wachten, dan heb je een goeie kans. Maar je zult uit goeie huize moeten komen, want na je 30ste afwijzing zinkt je zelfvertrouwen definitief weg. En dan moet je nog naar die 31, of misschien 32ste...
 
Ah, Jester was net die seconde sneller...

Goed, dan zijn we het grotendeels met elkaar eens, met het verschil dat ik meen dat je beter 2 tot 4 jaar kunt studeren, en evt. een berg geld klaar hebt liggen.

Diegene die ik ken, die eerst nog een MTS of HTS of whatever gevolgd hebben, hebben vaak vooraf al meer ervaring. Dat maakt zowel de opleiding alswel je latere werk makkelijker.
En in mijn ogen als Backup/Tussen-optie niet geheel nutteloos.

Succes,

Var.
 
Variatie said:
Ah, Jester was net die seconde sneller...

Goed, dan zijn we het grotendeels met elkaar eens, met het verschil dat ik meen dat je beter 2 tot 4 jaar kunt studeren, en evt. een berg geld klaar hebt liggen.

Diegene die ik ken, die eerst nog een MTS of HTS of whatever gevolgd hebben, hebben vaak vooraf al meer ervaring. Dat maakt zowel de opleiding alswel je latere werk makkelijker.
En in mijn ogen als Backup/Tussen-optie niet geheel nutteloos.

Succes,

Var.

Ben ik wel met je eens Variatie, je kan dan bijvoorbeeld ook nog AP & M doen bij de KLS, dan heb je iig een soort van een HBO TB papiertje, en een ATPL.
 
Ik heb al een MBO papiertje (binnenkort febr.) of toch echt doorgaan voor een HBO papiertje icm een vliegopleiding? Dat laatste 'kost' me namelijk wel weer 2 jaar en misschien is dat wel 2 jr waarmee je hebt kunnen solliciteren en dus misschien een baan te pakken hebt. Want IS de kans nou zóó veel groter met een hbo papiertje dat je een (betere) vliegbaan 'afdwingt'?
 
Volgens mij nemen een heleboel maatschappijen geen mensen aan met alleen MBO+vliegopleiding, maar vragen minimaal havo diploma. Kijk bijvoorbeeld maar eens op transavia.com
 
MBO is toch gelijk aan Havo? En met MBO heb je bijv. ook al stage gelopen wat je met havo niet hebt gedaan.
 
Immortal heeft in ieder geval de juiste attitude (Fukko misschien ook maar die van Immortal springt er uit in z'n verhaal), namelijk supergemotiveerd (belangrijk!) maar wel in de gaten wat de risico's zijn.

Uiteindelijk moet je het ook zo zien: Hoewel er misschien duizenden banen al bezet zijn en er duizenden kandidaten rondzwerven; je hebt maar één baan nodig! En alleen al de juiste attitude, werkethiek en sollicitatiemethodiek zullen je zo in de betere helft van solliciterende vliegers plaatsen (waarbij je dus in ieder geval de helft van je solliciterende concurrenten achter je laat, al waren ze al klaar voor jou).

Dus wat dat betreft, als je de risico's goed begrijpt en een backup plan hebt (financiëel, kijk ook eens naar de salarisscenario's via Kennisbank > Hoe word ik piloot), ga er nu voor! Als er geen backup plan mogelijk is, dan dus niet doen.

Fukko, wat is de nazorg van Stella eigenlijk (gewoon voor m'n eigen info) en bij welke maatschappijen hebben zij vliegers neergezet? Dus echt via de school geplaatst, niet zelf gesolliciteerd?

Bij mijn weten is MBO geen HAVO. Bij HAVO hoort ook HBO-denkniveau, wat je wel eens in sollicitaties ziet. VWO -> academisch (universitair) denkniveau en MAVO -> MBO denkniveau.
 
Back
Top