PH-XJB (DA40 TDI) maakt een geslaagde noodlanding in Weiland

PH-XJB is niet van de Diamond Flyers. De look en kleuren van deze kist zijn wel hetzelfde als van de Stichting Diamond Flyers.
 
Mooi veldje imo, geen slachtoffers en het neuswiel zit er nog onder (evenals de rest). Complimenten!
 
Als het Luchtvaartpolitie is (is me nog niet helemaal duidelijk) dan is dat niet meer dan standaard procedure.

En een beetje Googlen levert op dat het toestel van een bedrijf op Malta is maar aan de foto's te zien in gebruik is door Wings over Holland te Lelystad.
 
Ik woon er vlak naast, dus was er even naar toe gereden maar er stonden alleen 2 "normale" politie wagens en 2 wagens van Rijkswaterstaat.
Ook de brandweer was aanwezig met 1 brandweerwagen en een losse auto met brandweer commandant.

Verder Sbs6 cameraploeg en Omroepflevoland :)
Dus zal vanavond wel te zien zijn in Hart van NL
 
Er staat "aviation police' op de gele jas van die politieagente. KLPD afd. luchtvaartpolitie komt standaard bij een incident/accident, wordt ook vermeld in het item van omroep Flevoland.
 
Politieman: "het is een geluk dat ze een open veld hebben gevonden" :D Je moet heel slechte ogen hebben wil je geen open veld in Flevoland vinden. Maar mooi veld voor een noodlanding. Daar train je voor.

Kan teveel olie ook een oorzaak zijn van olielekkage? Ik kan mij voorstellen dat wanneer de olie heet wordt en uitzet, lekkage kan optreden, wanneer het oliesysteem tot aan de nok toe volzit.

Ik weet overigens niet beter dan dat het verplicht is luchtvaartpolitie op de hoogte te stellen van je noodlanding.
 
Politieman: "het is een geluk dat ze een open veld hebben gevonden" :D Je moet heel slechte ogen hebben wil je geen open veld in Flevoland vinden.

XanderFly, velden genoeg natuurlijk, maar volgens mij kun je bij een noodlanding wel behoorlijk veel last hebben van die honderden windmolens die er in de polder staan.
 
Het toestel is van een KLM vlieger die op Malta woont. Heb ook wel eens met deze kist gevlogen (stond op EHMZ).
 
Last edited:
eb8ac3d58ea02dfb0e097a37e0509e7c-450x450.jpeg

Nasty.
 
XanderFly, velden genoeg natuurlijk, maar volgens mij kun je bij een noodlanding wel behoorlijk veel last hebben van die honderden windmolens die er in de polder staan.

In je profiel staat PPL. Ik weet niet of je van Lelystad vliegt, maar 't is niet zo dat er om de vierkante meter een windmolen staat. Met het aantal dat er nu in de Flevopolder staat moet je nog verrekte goed mikken om er een te raken.
 
In je profiel staat PPL. Ik weet niet of je van Lelystad vliegt, maar 't is niet zo dat er om de vierkante meter een windmolen staat. Met het aantal dat er nu in de Flevopolder staat moet je nog verrekte goed mikken om er een te raken.

Bovendien was het een noodlanding om olielekkage en niet omdat de motor stilgevallen was. Dan heb je nog wel even de tijd om een goed veld te zoeken.

P.
 
Bovendien was het een noodlanding om olielekkage en niet omdat de motor stilgevallen was. Dan heb je nog wel even de tijd om een goed veld te zoeken.

P.

Dat is een misopvatting van de pers. Het ging dus om een geheel vermogensverlies, geen olie lekkage.

BRW persvoorlichter heeft vals bericht verspreid, opgestegen vanaf Schiphol zou er gezegt zijn en "rondjes maken om een landingsplaats te zoeken"... was het maar zo een feest ;-)!
 
Kan teveel olie ook een oorzaak zijn van olielekkage? Ik kan mij voorstellen dat wanneer de olie heet wordt en uitzet, lekkage kan optreden, wanneer het oliesysteem tot aan de nok toe volzit.

Een carter is geen gesloten systeem, er zit ontluchting op. Een béétje te veel olie wordt er via die ontluchting wel uitgegooid. Echt helemaal volgooien zou er voor zorgen dat je de motor niet gestart krijgt.

Olielekkage kan iets simpels zijn als een steentje dat je oliekoeler lek slaat, een slang die scheurt of die niet goed vastgedraaid is. Het kan ook ernstiger zijn, als bijv. een complete cylinder loskomt van het blok door afgebroken bouten, detonatie etc. Hoe dan ook, zonder olie blijft je blok niet lopen.
 
Back
Top