Pet reactie op "waarom pet" in beroepsforum

LPV

New member
Als niet vlieger kan ik mij er best wel iets bij voorstellen dat een werkgever graag ziet en zelfs eist dat haar personeel de door haar verstrekte bedrijfskleding incl. attributen zoals o.a. petten, hoedjes, shawls, dassen, tijdens een voor een ieder zichtbaar in het openbaar optreden ten alle tijde gedragen dienen te worden.

Als reiziger kijk en toon ik in ieder geval meer respect naar iemand in uniform met een "normaal" hoofddeksel zoals b.v. de uniformpet dan naar iemand in uniform met op het hoofd een soort van baseball petje met daarop het bedrijfslogo. Voorbeelden te over tegenwoordig.
Een "echte" uniformpet dwingt gewoon meer respect af en oogt ook veel beter, is meer chique.

Ook denk ik echt dat als je trots op je in dit geval werk als vlieger bent je ook trots bent om dit zonder te overdrijven naar buiten toe te kunnen tonen ongeacht of je achter de schermen wel eens overhoop ligt met je werkgever maar believe it or not, dat is overal zo hoor dus hoeft het een beslist niet ten koste te gaan van het ander.

Het zou alleen geen kwaad kunnen als sommige werkgevers sommige petten dan wel haar personeel onder de pet eens wat actiever onder de loep nemen. Heb zeer recent op Schiphol enkele jonge KL coco's met pet zien lopen maar het leken wel van die "zakken" die in opleiding zijnde commando's ook moeten dragen voor dat zij de felbegeerde groene baret uitgereikt krijgen.
 
Als ik iemand rond een vliegtuig zie hangen met 4 en soms 3 strepen, dan heb ik sowieso 'respect'.

Ik heb daarentegen voor iedereen respect, als je het maar ook gedeeltelijk terugkrijgt.

Als ze zonder een pet lopen, goed, ze zijn toch wel in pak.

Maar geen gekke combinaties zoals nike airmax met een spijkerbroek, en dan een petje.
 
Als ik iemand rond een vliegtuig zie hangen met 4 en soms 3 strepen, dan heb ik sowieso 'respect'.

Ik kom vaak genoeg pax tegen die hun neus ophalen voor mijn 3 strepen hoor .. Die je gewoon scheef staan aan te kijken als je excuses maakt en vraagt of je er misschien even langs mag (bij de security te AMS)
 
Als je iemand van je eigen leeftijd zietmet 3 strepen, is je eerste reactie meestal, are u kiddin me?
Daarnaast verwachten ze ook niet dat je als piloot door hun security komt, ze denken namelijk dat je altijd in een vliegtuig zit.
 
Sowieso is er weinig tot geen respect in Nederland voor vliegers met die typische 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit. Daar doet een pet meer of minder niets aan.
 
Laatst na de walkaround vroeg ik of ik even via langsmocht om terug te kist in te mogen.

'IK STA TOCH OOK TE WACHTEN?'

Joh dan gaan we toch een uur later...
 
Laatst na de walkaround vroeg ik of ik even via langsmocht om terug te kist in te mogen.

'IK STA TOCH OOK TE WACHTEN?'

Joh dan gaan we toch een uur later...
Andersom werkt het ook zo. Sta je tussen 15 keurige jongens en meisjes, allemaal strak in het pak in een leslokaal terwijl je zelf een spijkerbroek en t-shirt aan hebt met de secretaresse te praten over de lokale roddels. En dan krijg je te horen:

Meneer, wilt u NU onmiddellijk ophoepelen, wij hebben serieuze dingen te doen.

Viel toch tegen toen ondergetekende 5 minuten later die persoon was die ze die "belangrijke dingen" ging uitleggen :biertje:

Autoriteit krijg je niet met een pakkie of pet, maar de anti-authoritaire houding van veel Nederlanders is af en toe inderdaad wel een beetje vermoeiend...
 
Laatst na de walkaround vroeg ik of ik even via langsmocht om terug te kist in te mogen.

'IK STA TOCH OOK TE WACHTEN?'

Joh dan gaan we toch een uur later...

Geweldige reactie.

Ik heb sowieso het gevoel dat het respect naar de vliegers toe met de jaren enorm is gedaald. Ik sta nog niet in de positie om het kunnen ervaren, maar het lijkt net alsof ze piloten zien als mensen die een onwijs makkelijk karwei te doen hebben, veel betaald krijgen en waarschijnlijk toch alleen maar de autopilot laten vliegen ipv zelf..

Een soort "ik betaal jou, je doet je werk maar" mentaliteit.
 
Mensen zijn nog altijd onder de indruk als ze horen dat je piloot bent. Maar het is geen diepgaande indruk. Het is niet de indruk die je krijgt als je op een feestje zegt 'ik ban neurochirurrg'. Je kunt ze evengoed vertellen dat je vorig jaar op Safari bent geweest.

Of het respect gedaald is, dat weet ik niet. Wel is er een irritant type passagier (je hoort veel tijdens het commuten) dat meent te moeten rondbazuinen tegen de passagiers die naast ze zitten dat 'alles op de automatische piloot gebeurt en dat een vliegtuig met een ILS automatisch landt'. Waarom ze dat per sé willen zeggen tegen wildvreemden is mij een raadsel. Toch een soort ontzag die ze niet kunnen handlen?
LPV
Als reiziger kijk en toon ik in ieder geval meer respect naar iemand in uniform met een "normaal" hoofddeksel zoals b.v. de uniformpet dan naar iemand in uniform met op het hoofd een soort van baseball petje met daarop het bedrijfslogo. Voorbeelden te over tegenwoordig.
Een "echte" uniformpet dwingt gewoon meer respect af en oogt ook veel beter, is meer chique.
Chique? Rete-oncomfortabel wil je zeggen. :)
Chique komt er toch helemaal niet bij kijken om een vliegtuig te besturen? Als je met je auto tien uur lang naar Zuid Frankrijk rijdt in de hete zomer, doe je dat het liefst in je mooiste pak, hemd en das of draag je liever wat comfortabelers? Ik pleit niet voor baseball petjes. De vraag is, heb je meer respect voor een piloot met een anachronistische fossiel op z'n hoofd of eentje die gewoon z'n wek doet zonder hoofddeksel?

Nu ik er wat langer over nadenk, zo'n André Kuipers esa overall lijkt me wel wat! En wie heeft er nou geen respect voor André!
 
LPV

Chique? Rete-oncomfortabel wil je zeggen. :)
Chique komt er toch helemaal niet bij kijken om een vliegtuig te besturen? Als je met je auto tien uur lang naar Zuid Frankrijk rijdt in de hete zomer, doe je dat het liefst in je mooiste pak, hemd en das of draag je liever wat comfortabelers? Ik pleit niet voor baseball petjes. De vraag is, heb je meer respect voor een piloot met een anachronistische fossiel op z'n hoofd of eentje die gewoon z'n wek doet zonder hoofddeksel?

Er is ook helemaal niemand die vindt dat je tijdens het besturen van een vliegtuig een pet dient te dragen op misschien de enkeling na dan die denkt hiermee te kunnen scoren bij een "zoekende" cabin attendant. Het gaat uitsluitend en alleen om de momenten dat de vlieger zich in uniform in openbare ruimten begeeft.
 
Ik kom vaak genoeg pax tegen die hun neus ophalen voor mijn 3 strepen hoor .. Die je gewoon scheef staan aan te kijken als je excuses maakt en vraagt of je er misschien even langs mag (bij de security te AMS)
Ligt misschien toch aan die zilveren strepen die jullie hebben??
 
Bomber jack en headset over de cap! Those were the days!


lieutjg-vincent-g-quillen-usnr-1943.jpg
 
Nu ik er wat langer over nadenk, zo'n André Kuipers esa overall lijkt me wel wat! En wie heeft er nou geen respect voor André!

Top-oplossing. Er is geen comfortabeler werkkleding te bedenken dan het vliegoverall :)!
 
Geweldige reactie.

Ik heb sowieso het gevoel dat het respect naar de vliegers toe met de jaren enorm is gedaald. Ik sta nog niet in de positie om het kunnen ervaren, maar het lijkt net alsof ze piloten zien als mensen die een onwijs makkelijk karwei te doen hebben, veel betaald krijgen en waarschijnlijk toch alleen maar de autopilot laten vliegen ipv zelf..

Een soort "ik betaal jou, je doet je werk maar" mentaliteit.

Voor welke beroeps-groep is het respect nou niet gedaald ?
 
Back
Top