Zowel met de piper als met de C172 niet genoeg ervaring om in te kunnen gaan op de specifieke vliegtuigen. Wel aardig wat met hoog- en laagdekkers gevlogen.
Als je gewoon rechtuit vliegt (straight/level) maakt het geen bal uit of je hoog/laag dekker vliegt.
Bij hoogdekkers merk je dat het zwaartepunt onder de vleugels ligt (en daarmee dus onder het aangrijpingspunt van de lift). Dit is een stabielere situatie dan bij laagdekkers. (Daar ligt het zwaartepunt boven het aangrijpingspunt van de lift. Dit is een onstabiele situatie, die wordt opgelost door de vleugels in een v-vorm te plaatsen.)
Zoals ook al opgemerkt, bij een hoogdekker heb je een beter grondzicht. Bij een laagdekker kan je juist makkelijker om je heen en omhoog kijken.
Als je het mij vraagt, is het (zeker als je begint met vliegen) handiger om op een hoogdekker te vliegen. Door je betere grondzicht, is landen gemakkelijker. Overigens zie ik het probleem niet om je eerste paar rondjes op een C172 te doen en dan na een tijdje over te stappen op de Piper. Ik heb zelf ook de meeste uren op hoogdekkers gedaan, maar ook wel een paar op laagdekkers. In totaal heb ik op 4 types en 6 verschillende kisten gelest. Ieder van die kisten was anders, maar dat heeft voor mij nooit zo een probleem gevormd. Nu moet ik zeggen dat ik mijn voorbeeld ook wel bizar vind. Als het even kan, zou ik iedereen aanraden om op maximaal 2-3 verschillende kisten te lessen.