Opleidingskosten niet meer fiscaal aftrekbaar?

djef

New member
Ik las net op de website van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvlieger dat de rente voor de opleidingskosten om verkeersvlieger te worden niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Naar mijns inziens is het beroep verkeersvlieger nu alleen nog weggelegd voor de welgestelde onder ons of je moet graag een toren hoge schuld willen. En laten we wel zo realistisch blijven, een kans op een baan is volgens mij uiterst klein.

Ben benieuwd naar de reacties ....

Zie http://www.vnv-dalpa.nl/publiek/vvworden onder het kopje Opleidingskosten

Opleidingskosten
Tegenwoordig vergt de opleiding tot verkeersvlieger een investering van minimaal € 90.000,-. In Nederland dragen noch de overheid noch de luchtvaartmaatschappijen bij aan deze kosten. Ook is de rente van deze studieschuld fiscaal niet meer aftrekbaar.
 
Hallo djef,

Allereerst welkom op dit forum!
Rente is al jaren niet aftrekbaar meer. (voor zover dat überhaupt zo was) Opleidingskosten zijn wel aftrekbaar. Dat is dus in eerste instantie negatief inkomen. Dit kan tot meer dan 40.000 euro belasting voordeel opleveren, dus dat is aanzienlijk.
Schuld zul je (meestal) wel aan moeten gaan. Hier zijn verschillende constructies met banken voor, afhankelijk van de school en bank.
Verder wil ik je aanraden om je goed in te lezen op dit forum. Er zijn tientallen discussies over scholen, kosten, aftrekbaarheid, schulden en baan kansen. Met de zoekfunctie moet dit snel te vinden zijn.

Succes,
vR
 
Tegenwoordig vergt de opleiding tot Verkeersvlieger een investering van minimaal € 90.000,-. In Nederland dragen noch de overheid noch de luchtvaartmaatschappijen bij aan deze kosten. Ook is de rente van deze studieschuld fiscaal niet meer aftrekbaar.

Dit is niet geheel correct, bij de KLM krijg je dacht ik €12.000 tegemoedkoming in de opleidingskosten.
 
Sure? Te zien aan je type wel maar dacht dat het bijzonder inkomen was, netzoals vakantiegeld, 13e maand etc. etc.
 
Tja bijzonder inkomen of niet, het verschil is enkel het tarief dat je erover betaalt.
Het klopt inderdaad dat je bij KLM ervoor kunt kiezen :)haha:) om een tegemoetkoming in de opleidingskosten te ontvangen, van ongeveer 12k.

Laat ik het even simpel samenvatten:

Stel je hebt 100k opleidingsschuld. Over de eerste 100k die je bruto verdient, kun je alle betaalde inkomstenbelasting terug krijgen. Nadat je dit hebt gedaan is je negatieve inkomen weg en mag je net als ieder ander de staatskas gaan spekken.

Opzich een mooie regeling, het komt er op neer dat je de eerste 2 jaar van je loopbaan als vlieger belastingvrij casht. :biertje:

Tips & trics:

*Mocht je in het buitenland gaan vliegen, laat je dan niet uitschrijven in Nederland, dan vervalt namelijk je zuur betaalde negatieve inkomen. Beetje jammer namelijk als je ooit weer in Nederland gaat werken.
*Zorg ervoor dat je geen studiefinanciering via de IB-groep aanvraagt (NLS),
als je hier namelijk recht op hebt gehad zit er een maximum aan het terug te vragen bedrag over je studie.
*Je kunt het bedrag maandelijks terug krijgen dmv een voorlopige teruggaaf aan te vragen (is wel lekker als je nog maximaal rente betaalt). Echter het bedrag in één keer terugvragen is gunstiger, omdat je er dan rente bovenop krijgt (je hebt immers 'teveel belasting betaald').
*Wellicht een open deur, maar maak niet de fout te denken dat je 'potje' bij de belastingdienst pas op is als je je volledige studiebedrag terug hebt ontvangen. De regeling gaat over het bruto inkomen, niet netto.
 
Heeft iemand nog enig idee of en hoe opleidingskosten fiscaal aftrekbaar zijn i.c.m. Duits inkomen?

Zo ja, please let me know? :) (PM)

Hoor en lees namelijk verschillende verhalen dus ik zie door de bekende bomen het bos niet meer.

Thanks in advance!

Novincharki
 
Het "hoe haal ik het meeste uit mijn belastingaftrek" verhaal:

Laat me als eerste beginnen over de term "negatief inkomen", dit is per 2001 komen te vervallen, wat nu nog overblijft is de "persoonsgebonden aftrek", eventueel niet gebruikte sommen geld in dit potje kan je meenemen naar volgende jaren. Dit blijft in principe onbeperkt geldig, maar bij een rondvraag bij verschillende belastinginspecteurs lijkt dit aantal jaren te liggen tussen de 5 en oneindig. Let op dat je de studiekosten die je gemaakt hebt, moet opvoeren als aftrekpost in het jaar dat je ze gemaakt hebt. Voorbeeldje:
2010: € 26.000,- betaald aan de vliegschool, aangifte 2010 € 26.000,- opvoeren als studiekosten.
2011: de overige zoveel euro's overgemaakt, deze in je aangifte van 2011 opvoeren.

Dan over de rente over een lening die je hebt afgesloten voor het betalen van je opleiding (en eventueel andere zaken zoals een nieuwe auto, huis uitgezonderd). Deze rente is al zeker 10 jaar niet meer aftrekbaar van de belastingen in NL.

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

1) Controleer of het land waarin je werkt een belastingverdrag heeft met NL ter voorkoming van het betalen van dubbele inkomstenbelasting. Als dit zo is, dan houdt het verhaal gelijk op. Je betaalt namelijk inkomstenbelasting in het land waar je werkt. Mocht je nog in Nederland woonachtig zijn, dan ben je een dief van je eigen portemonnee en wel om het volgende:

De belastingaangifte zit in Nederland zo in elkaar, dat je over je wereldinkomen aangifte moet doen, dus ook geld verdient in bv Duitsland. Aan het einde van het verhaal wordt er dan gekeken hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen en het deel van het brutosalaris wat je in het buitenland hebt verdiend, daarover hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Een rekenvoorbeeld om het even makkelijker te maken:

Restant persoonsgebonden aftrek afgelopen jaar (je studiekosten dus): € 140.000,-
Bruto inkomsten Duitsland: € 50.000,-

Wereldinkomen bij je belastingaangifte: € 50.000,-
- Restant persoonsgebonden aftrek € 140.000,-
---------------- -/-
Belastbaar inkomen € 0,-
Te betaling belasting over inkomen € 0,-
Vermindering ter voorkoming betalen
dubbele belasting (100%) € 0,-

Restant persoonsgebonden aftrek € 90.000,-

Zoals je ziet wordt eerst de aftrekpost meegenomen om vervolgens te kijken wat je nog moet betalen en dan pas de vermindering ter voorkoming van betalen van dubbele belasting. Leuk gevalletje van Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord ;).

De oplossing voor dit is om je uit te schrijven uit Nederland en je in te schrijven in het land waarin je werkt. De persoonsgebonden aftrek blijft gewoon staan tot je weer terugkomt naar Nederland en dan kan je het alsnog gebruiken.

2) Als je in een land woont dat geen verdrag heeft met Nederland, dan wordt het lastig, want dan moet je gaan aantonen dat je al belasting betaalt hebt. Dat is natuurlijk geen probleem, want je hebt je jaaropgave. Ook in dit geval is het een kwestie van heel snel wegwezen uit Nederland. Namelijk hetzelfde verhaal als hierboven.

3) Je woont in een land dat een verdrag heeft met Nederland en dat land heeft nog een mooie constructie bedacht (zoals Luxemburg). Als je namelijk in Nederland staat ingeschreven en je werkt in Luxemburg als piloot, dan betaal je in Luxemburg geen belasting. Zij gaan er vanuit dat je dat in Nederland doet. En wat is daaraan het mooie? Dat je de eerste 2 jaar lekker in Nederland ingeschreven blijft staan, je aftrekpost opeet en vervolgens dus 2 jaar lang geen belasting betaalt, niet in Luxemburg en niet in Nederland. Je moet alleen wel even aan kunnen tonen dat je sociale leven zich in Nederland afspeelt, anders heb je namelijk geen recht om in Nederland ingeschreven te staan. Na 2 jaar schrijf je je in in Luxemburg en geniet je van een zeer tropisch belastingtarief van gemiddeld 17% (afhankelijk van de hoogte van je inkomen natuurlijk) :grijns:

Om het even kort samen te vatten: in principe is het dus zo snel mogelijk uitschrijven uit Nederland als je werkt in het buitenland, behalve als je naar Luxemburg gaat. Je kan natuurlijk altijd even een bezoekje brengen aan de belastingdienst in het land waar je werkt en vragen of zij ook zo'n regeling hebben dat je geen belasting betaalt als je piloot bent en in NL ingeschreven staat (iets over gelijke behandeling, Europese Unie, etc. etc.).

Vergeet 1 ding in ieder geval nooit: gemaakte kosten die afgetrokken kunnen worden moet je ook echt opvoeren in het jaar dat je ze hebt gemaakt. Als je je belastingaangifte gedaan hebt zonder deze op te voeren, dan moet je weer een wijziging toepassen, etc. etc. Allemaal dubbel werk. En je hebt 5 jaar lang de tijd om alsnog aangifte te doen over een bepaald jaar.

Mocht je nog eventuele vragen hebben over persoonlijke situaties en je wilt niet dat heel Airwork weet hoeveel je per maand moet betalen aan je lening ;), stuur maar een p.m.

Happy landings!
 
Ik ben op dit moment aan het studeren voor belasting adviseur. Kwam net wat tegen wat misschien relevant is voor sommige die op een latere leeftijd aan een vliegopleiding willen beginnen.

Het betreft Drempel en Maximum aftrek. Art.6.30 Wet IB'01.

Als je namelijk buiten de standaardstudieperiode bevindt (tot 30 jaar) is de aftrek voor scholingsuitgaven gebonden aan een maximum van 15000 euro.
 
Ik ben op dit moment aan het studeren voor belasting adviseur. Kwam net wat tegen wat misschien relevant is voor sommige die op een latere leeftijd aan een vliegopleiding willen beginnen.

Het betreft Drempel en Maximum aftrek. Art.6.30 Wet IB'01.

Als je namelijk buiten de standaardstudieperiode bevindt (tot 30 jaar) is de aftrek voor scholingsuitgaven gebonden aan een maximum van 15000 euro.

Even ter aanvulling de standaardstudie periode is een periode van maximaal 16 kwartalen (4 jaar) tussen je 18e en je 30e. De periode hoeft niet aaneensluitend te zijn, dus kan ook gebruikt worden voor een typerating voor je 30e.
De periode gaat in wanneer jij bepaalt, dus op het moment dat je de kosten maakt.
Tijdens de studieperiode moet je volledig studeren, dus niet parttime werken/studeren.

Dat houdt voor de meesten in dat je door je ouders in je levensonderhoud wordt voorzien, dat kan voor je ouders een aftrekpost opleveren.
 
Heeft iemand nog enig idee of en hoe opleidingskosten fiscaal aftrekbaar zijn i.c.m. Duits inkomen?

Zo ja, please let me know? :) (PM)

Hoor en lees namelijk verschillende verhalen dus ik zie door de bekende bomen het bos niet meer.

Thanks in advance!

Novincharki

Als 10% of meer van je inkomen in Nederland wordt verdiend, zijn de kosten in Nederland aftrekbaar (Schumacker-arrest). Anders zijn de kosten hier niet aftrekbaar, mogelijk wel in Duitsland...
 
Was toch wel in de veronderstelling dat het plafond na het 30ste levensjaar,15000Eu per jaar was en niet totaal. Maar wellicht is dit ook veranderd.
 
Was toch wel in de veronderstelling dat het plafond na het 30ste levensjaar,15000Eu per jaar was en niet totaal. Maar wellicht is dit ook veranderd.

Die € 15.000 geldt al meteen, niet vanaf je 30e. Daarom is er in het belastingplan 2001 een uitzondering gemaakt voor mensen met extreem hoge studiekosten. Dat is de standaard studieregeling.
 
Tips & trics:

*Mocht je in het buitenland gaan vliegen, laat je dan niet uitschrijven in Nederland, dan vervalt namelijk je zuur betaalde negatieve inkomen. Beetje jammer namelijk als je ooit weer in Nederland gaat werken.
*Zorg ervoor dat je geen studiefinanciering via de IB-groep aanvraagt (NLS),
als je hier namelijk recht op hebt gehad zit er een maximum aan het terug te vragen bedrag over je studie.
*Je kunt het bedrag maandelijks terug krijgen dmv een voorlopige teruggaaf aan te vragen (is wel lekker als je nog maximaal rente betaalt). Echter het bedrag in één keer terugvragen is gunstiger, omdat je er dan rente bovenop krijgt (je hebt immers 'teveel belasting betaald').
*Wellicht een open deur, maar maak niet de fout te denken dat je 'potje' bij de belastingdienst pas op is als je je volledige studiebedrag terug hebt ontvangen. De regeling gaat over het bruto inkomen, niet netto.

* schrijf je JUIST UIT in Nederland. Doe je dit niet verrekend de belastingdienst jouw wereldinkomen met je persoonsgebonden aftrek, terwijl de belastingdienst volgens het belastingverdrag überhaupt geen belasting mag heffen.
Je persoonsgebonden aftrek verdampt dus als je je niet uitschrijft!
Dat de persoonsgebonden aftrek blijft gewoon bestaan, ook als je uitgeschreven bent!
 
* schrijf je JUIST UIT in Nederland. Doe je dit niet verrekend de belastingdienst jouw wereldinkomen met je persoonsgebonden aftrek, terwijl de belastingdienst volgens het belastingverdrag überhaupt geen belasting mag heffen.
Je persoonsgebonden aftrek verdampt dus als je je niet uitschrijft!
Dat de persoonsgebonden aftrek blijft gewoon bestaan, ook als je uitgeschreven bent!

of zorg ervoor dat 10% minimaal van je inkomen in Nederland belast is, dan houd je in Nederland recht op deze aftrek.
 
* schrijf je JUIST UIT in Nederland. Doe je dit niet verrekend de belastingdienst jouw wereldinkomen met je persoonsgebonden aftrek, terwijl de belastingdienst volgens het belastingverdrag überhaupt geen belasting mag heffen.
Je persoonsgebonden aftrek verdampt dus als je je niet uitschrijft!
Dat de persoonsgebonden aftrek blijft gewoon bestaan, ook als je uitgeschreven bent!

Ik ken de regels niet, kan alleen zeggen dat dit bij mij niet het geval was. Ik betaal belasting in Duitsland, sta gewoon in Nederland ingeschreven. Doe ieder jaar vrijwillig aangifte in NL, heb nog nooitfalend iets hoeven te betalen en mijn persoonsgebonden aftrekpost is nog exact even hoog als 5 jaar geleden.
Maar zoals ik zeg, ik ken de exacte regels niet.
 
Back
Top