Opleiding Lufthansa

Zijn er momenteel al ex-KLS'ers die de Lufthansa selectie met succes doorlopen hebben?
Ja, stuk of 10 inmiddels, met nog enkele tientallen die bezig zijn met de selectie.
En worden zij dan ook van de wachtlijst afgehaald?
Nee, maar degenen die gaan beginnen bij Lufti (dwz Germanwings, Lufthansa Cityline en Lufthansa Italia), hebben een flinke bond moeten tekenen voor 4 jaar dus als ze binnen die periode vertrekken (naar KLM), moeten ze (een deel van) de kosten terug betalen aan Lufthansa.
 
Het spijt me als ik wat verkeerds heb gezegd net. Ik ben nogmaar net nieuw op het forum dus weet jammer genoeg nog niet zo goed als jullie hoe de luchtvaartwereld in elkaar zit..

Dit is positief bedoeld: je bent in ieder geval bewust onbekwaam. Of wetend onwetend. Zie deze goede post:

iemand al bekend met het rijtje:

- onbewust onbekwaam
- bewust onbekwaam
- bewust bekwaam
- onbewust bekwaam

Dit is vaak het ontwikkelingspad voor een bepaalde skill of eigenschap. Het wil zoveel zeggen dat je eerst niet weet dat je niks weet, en helemaal op het eind ben je je er niet eens meer van bewust wat je allemaal goed doet.

Vergelijk het met autorijden: als jochie/meisje achterin de auto bij pa/ma lijkt het allemaal heel simpel (onbewust onbekwaam). Dan, als je gaat lessen ontdek je dat je niks kunt (bewust onbekwaam). Bij het examen weet je wel hoe het moet, maar moet je bij alles nog goed nadenken (bewust bekwaam). Na 10 jaar in de file te hebben gestaan denk je er niet meer bij na en reageer je alleen nog bewust op uitzonderlijke situaties (hopenlijk) (onbewust bekwaam).

Vergeet niet dat dit board leden heeft uit alle 4 de groepen, en dat die groepen verschillen per onderwerp. Laten we elkaar daarom niet te zeer afkatten.

Wacht in ieder geval tot je bewust bekwaam bent, of wetend wetend bent. Maak dan pas je keuze voor een vliegschool. Of kies er geen. De eerste twee stappen heb je al gezet: toegegeven dat je bewust onbekwaam bent en Airwork bezocht. Succes!

Overigens was het onderwerp in dat topic waar het citaat vandaan kwam ook Lufthansa.
 
Last edited:
Haal je natuurkunde deelcertificaat en ga dan naar de hogeschool van Amsterdam om Aviation of op inholland in delft (daar krijg je tegenwoordig je diploma voor niks;)) Hier krijg je een prima basis voor je ATPL theorie
 
Deutschland ist Supergeil

Deutschland ist Supergeil

Duitsers zijn niet bijzonder relaxed, nee.

Dat vind ik bijzonder aangenaam in het geval van de politie. Die staan niet achter een boom te flitsen, hebben geen bonnenquota, maar zijn hier gewoon aan het boeven vangen. Hangjongeren is hier ook geen begrip. En mensen wegsturen die aangifte komen doen, zouden ze hier ook niet aan durven denken. En mensen gaan hier ook echt de gevangenis in, met zijn tweeen op een cel, geen playstation, en niet met goed gedrag na 20% van je straf weer op straat staan.

Hier rijden de treinen in de winter. Als er in NL ergens een fileprobleem is, proberen ze het op te lossen door de automobilisten de trein in te pesten. Hier worden zulke problemen met asfalt bestreden. De wegenbelasting is hier een kwart, geen BPM, en duitsers geven gas als ze inhalen. Benzine is ook wat goedkoper, en de boetes zijn hier ongeveer de helft. Behalve de parkeerboetes, die beginnen bij 5 Euro. En ik lach me rot over blik op de weg (op televisie komen omdat je 150 op de snelweg rijdt).

Ook is het wel lekker om in een echte democratie te leven. Waar politici zoals burgemeesters, senaatsleden etc gewoon door de mensen gekozen worden. In Nederland is dat gereserveerd voor het baantjescircuit voor de partijbobo's.

In NL kan je geen huis meer voor een normale prijs vinden omdat er bijna niks gebouwd mag worden, en tegelijkertijd de huizenmarkt door hypotheekrenteaftrek en premiewoningen gehyped wordt. Huren wordt alleen voor de armen gestimuleerd, dus als je behoorlijk wilt wonen kom je niet om een veel te dure koopwoning heen. Als je pech hebt heb je dan voor een paar ton een nieuw huis met een goedkope krakende trap, verwarmingsbuizen die over de muren lopen en is je voorpui van karton. Je kunt in D trouwens ook op een helling wonen, heb je uitzicht op wat anders dan de schutting van je buren.

En zoals ik al betoogd heb kan je hier een aantal sporten doen waar in NL het landschap voor ontbreekt. En dat bij beter weer.
 
Dit klinkt allemaal zeer goed!
Binnenkort heb ik de laatste ronde van de selectie bij GermanWings, dus ik hoop er ook te gaan wonen.

Wat zijn belangrijke dingen om rekening mee te houden als je naar Duitsland verhuist?
 
Wat zijn belangrijke dingen om rekening mee te houden als je naar Duitsland verhuist?

Niet je huur opzeggen of verkopen in NL :)

Tis natuurlijk wel allemaal waar wat CPT Oveur zegt, maar ik vind het toch wel erg fijn dat ik hier op de hoek een zak bitterballen kan gaan halen en dat er in de kroeg NL's wordt geluld.

Hoe dan ook, of je FRA of CGN komt, tis allemaal goed te shuttelen.
 
Niet je huur opzeggen of verkopen in NL :)

Tis natuurlijk wel allemaal waar wat CPT Oveur zegt, maar ik vind het toch wel erg fijn dat ik hier op de hoek een zak bitterballen kan gaan halen en dat er in de kroeg NL's wordt geluld.

Hoe dan ook, of je FRA of CGN komt, tis allemaal goed te shuttelen.
Ja dat mist Cpt Oveur ook :) Op trips naar NL gaat altijd de koeltas mee voor kroketten enz., belgisch bier, goede kaas, en pakken Brinta voor Oveur Jr. gaan ook altijd mee. Pepernoten haal ik elk jaar online.
 
Duitsers zijn niet bijzonder relaxed, nee.

Dat vind ik bijzonder aangenaam in het geval van de politie. Die staan niet achter een boom te flitsen, hebben geen bonnenquota, maar zijn hier gewoon aan het boeven vangen. Hangjongeren is hier ook geen begrip. En mensen wegsturen die aangifte komen doen, zouden ze hier ook niet aan durven denken. En mensen gaan hier ook echt de gevangenis in, met zijn tweeen op een cel, geen playstation, en niet met goed gedrag na 20% van je straf weer op straat staan.

Hier rijden de treinen in de winter. Als er in NL ergens een fileprobleem is, proberen ze het op te lossen door de automobilisten de trein in te pesten. Hier worden zulke problemen met asfalt bestreden. De wegenbelasting is hier een kwart, geen BPM, en duitsers geven gas als ze inhalen. Benzine is ook wat goedkoper, en de boetes zijn hier ongeveer de helft. Behalve de parkeerboetes, die beginnen bij 5 Euro. En ik lach me rot over blik op de weg (op televisie komen omdat je 150 op de snelweg rijdt).

Ook is het wel lekker om in een echte democratie te leven. Waar politici zoals burgemeesters, senaatsleden etc gewoon door de mensen gekozen worden. In Nederland is dat gereserveerd voor het baantjescircuit voor de partijbobo's.

In NL kan je geen huis meer voor een normale prijs vinden omdat er bijna niks gebouwd mag worden, en tegelijkertijd de huizenmarkt door hypotheekrenteaftrek en premiewoningen gehyped wordt. Huren wordt alleen voor de armen gestimuleerd, dus als je behoorlijk wilt wonen kom je niet om een veel te dure koopwoning heen. Als je pech hebt heb je dan voor een paar ton een nieuw huis met een goedkope krakende trap, verwarmingsbuizen die over de muren lopen en is je voorpui van karton. Je kunt in D trouwens ook op een helling wonen, heb je uitzicht op wat anders dan de schutting van je buren.

En zoals ik al betoogd heb kan je hier een aantal sporten doen waar in NL het landschap voor ontbreekt. En dat bij beter weer.

Drop mij maar in Zuid Duitsland tussen de semi Heidi's met blonde vlechten en in mijn geval 2 pullen Baco en veel te korte jurkjes. En niet te vergeten het eerste weekend van Oktober Oktober Zuipfestijn.

En die skietjes wil ik ook graag onderbinden.

Humor? Nou nee, daar zijn ze inderdaad niet goed in. Muziek maken ook niet. Die Schlager ist für Schwule. Oder wie buchstabiert mann das?

En lekker planken is voor mij ook weggelegd.
 
Wat belangijk is om te weten als je naar Duitsland verkast?

Nou, je emigreert officieel, dus je zal aan een aantal dingen moeten voldoen. Je moet bijvoorbeeld verzekerd zijn. WA-plicht. Hier in Deutschland heet dat Haftplicht. Zeker doen! Kost je een paar euro per maand maar kan je behoeden voor giga schulden. (ik reed op de stoep bij de verzekeringsagent iemand van zn fiets. Kosten ambulanceritje; €9800,- exclusief pleisters) Dus tel maar uit als je wat gebeurt. Dan de ziektekosten uiteraard, tenzij je met je Nederlandse een deal kan maken.(reis/internationaal). Daarna dien je ingeschreven te worden, tenzij je officieel in NL blijft wonen.

En zo kan ik nog wel verder gaan. Google anders even op "wonen en werken in duitsland". Je zult vast en zeker enkele hits tegenkomen.

Voor specifieke vragen mag je me een DM sturen, kan altijd kijken of ik je kan helpen. Woon immers alweer 6 jaar in Duitsland.
 
Dag mensen,

Ik ben me ook even aan het verdiepen in de Duitse markt, vanwege de genoemde aantrekkelijke financiële randvoorwaarden..
Maar een paar dingen zijn mij na het lezen van dit topic nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp heb je dus 2 Lufthansa vliegscholen: een school in Bremen (kosten 60.000 plus baangarantie, bij Lufthansa? Cityline? German Wings?) en een LFT (Lufthansa Flight Training) in Frankfurt? Wat ook onderdeel is van Lufthansa? Zijn dat dan 2 aparte scholen? Hebben ze dezelfde selecties?

En wat is het verschil tussen een Ab Initio en een Direct Entry? Vast hele domme vragen, maar ik ben het antwoord nog niet tegengekomen hier.
Als iemand me het even kort en bondig kan uitleggen, snap ik ook weer hoe die Duitse vork precies in de steel zit.

Alvast bedankt!
 
Er is maar 1 school die in Bremen :) Lufthansa flight training verzorgt TR's if im correct en AI: Geen ATPL brevet en Ready entry is iemand met wel een ATPL brevet :)
'
 
Merci beaucoup!

Maar KLS'ers worden toch ook betiteld als AI terwijl ze wel een ATPL brevet hebben? Of zijn dat dus direct entries..?

En de school in Bremen leidt op voor de mainline en ook cityline? (waarbij je dus alleen bij de mainline kan komen met VWO/HBO?)

En heeft German Wings ook een eigen opleiding? Of trekken zij vrije markters aan? (misschien ook uit Bremen?)
 
Back
Top