Opleiding Aviation op HvA, 2009-2010

Om je gelijk uit je droom te halen. Studenten die hun P naar één jaar nog niet hebben worden toch nog toegelaten bij Aviation Management. Ik spreek uit ervaring....
 
Ik wil in dit topic meteen graag een vraag stellen aan degenen die nu al Aviation doen. Ik weet nu al dat ik graag wil gaan voor het Aviation Management traject, dit is voor zover ik weet gelijk aan Aviation Engineering met uitzondering van het laatste jaar. Op de open dag heb ik daarover al even met een docent gesproken, hij vertelde me toen dat dit het zogenaamde "honours traject" is en dat je er voor moet solliciteren en goede cijfers moet hebben. Dat wist ik nog niet, dus goed om te weten. Maar ik hoorde laatst dus via via dat om uberhaupt voor Aviation Management in aanmerking te komen dat je het eerste jaar meteen je P moet halen. Nu zou ik graag willen weten of dat klopt? Zowieso ga ik daar wel voor, maar dit zou een extra motivatie kunnen zijn.

Ja, je kan gewoon management gaan doen ookal heb je je P niet meteen. Wel wordt verwacht dat je geen 5,5 en 6jes haalt. En het is een pré dat je voorzitter bent van bijvoorbeeld je voetbalvereniging of iets in die richting. Maar daar heb je nog wel een paar jaartjes de tijd voor dan :)
 
Heey Sapphire,
Inderdaad leuk idee om een soort groepje te vormen. Ik heb al veel contact met wannabevlieger en Rieuw.
Ik heb overigens geen problemen met inloggen:p kijk ook regelmatig of er al een mailtje is ofzo(A).

Gr. Dwaynee
 
Hey, ik keek bij de groepen van Airwork maar volgens mij is het -gezien de categorien die er zijn- niet echt voor ons bedoeld, meer voor jongens en meisjes van de vliegscholen of die bij een maatschappij werken oid. Dan maar een hyves maken?

Ik ga morgen de HvA bellen over die login, had niet eerder tijd.
 
heey!
Als ik naar mijn webmail kijk van de HvA, zie ik alleen de optie: Wachtwoord wijzigen staan.
Hebben jullie dat ook?? of zit ik dan gewoon niet bij mijn mail te kijken?? Ik log namelijk in bij de HvA ID management ..... ofzo;) greetz
 
heey!
Als ik naar mijn webmail kijk van de HvA, zie ik alleen de optie: Wachtwoord wijzigen staan.
Hebben jullie dat ook?? of zit ik dan gewoon niet bij mijn mail te kijken?? Ik log namelijk in bij de HvA ID management ..... ofzo;) greetz

Hé Gabberpietje,

Je komt in je HvA mail door te gaan naar de website : webmail.hva.nl !
Daar even je gebruikersnaam en wachtwoord invoeren en je bent er! :)
 
Beste (misschien) nieuwe studenten van Aviation Studies op de HvA,

Ik zie hier boven dat er een aantal vragen zijn omtrent de inhoud van de studie. Zelf heb ik het eerste jaar nu bijna afgerond en het is mij prima bevallen! Voor degene die meer over de inhoud willen weten van het eerste jaar, een kort overzicht:

Een jaar op een HBO-opleiding wordt verdeelt in 4 blokken, oftewel periodes. Bij Aviation Studies krijg in elk blok theorie vakken, practica en een project.

Periode 1 en 2:
De eerste twee periodes lopen vlekkeloos in elkaar over en zal ik dan ook als 1 blok beschouwen. Tijdens het eerste half krijg je veel theorie vakken als Natuurkunde, Wiskunde en Mechanica. Maar ook vakken als Aerodynamica en Aviation komen aan bod. Deze vakken lijken nog redelijk op de manier zoal je dat op de middelbareschool gewend bent. Je krijgt dan hoorcolleges (Hierbij wordt de stof uitgelegt) en werkcolleges (Hierbij kan je je huiswerk en sommen maken).
Ook worden er practica gegeven, denk hierbij aan lassen, plaatwerken en verspannen. Je leert hier niet om super nauwkeurig te lassen want dat zijn meer de MBO studies. Wel is de bedoeling dat je weet welke verschillende manier er zijn om te lassen en hoe/wanneer je deze gebruikt. Want anders kan je nooit goed leiding geven als Engineer.
Een ander belangrijk onderdeel zijn de projecten. In de eerste twee periodes wordt je ingedeelt in een groep van 7 a 8 personen. Het eerste project heet basic six. De basic six, zijn de zes belangrijkste instrumenten in een vliegtuig. De bedoeling van de projectgroep is om onderzoek te doen naar de werking van basic six in bijv. een cessena 172 (Analoog, wijzers). Vervolgens moet je het hele systeem gaan ontwerpen van de pitot-statische buis tot aan CRT-scherm, zoals dat in een moderne Boeing/Airbus weergegeven wordt. Een ontzettend leuk project met veel technische details en ontwerp/onderzoek.

Periode 3:
De theorie vakken en practica zijn nog redelijk het zelfde als de eerste twee perdiodes. En zal daar dus niet verder op in gaan.
Het 2e project (in periode 3 dus) gaat over Flight Controls, In een Boeing 737 wordt alle besturing naar bijv. het rudder, rolroeren en hoogteroer nog gewoon met staalkabels vanuit de cockpit gedaan. Op het laatste stukje zit er een soort stuurbekrachtiging (Power Control Unit) die de input versterkt en de vlakken laat uitslaan. Echter, in een Airbus A320 wordt wordt de besturing electronische gedaan (Fly-By-Wire). Nu moet je met een (nieuwe) projectgroep gaan onderzoeken of het rendabel en mogelijk is om het systeem van de A320 in de B737 in te bouwen. Ook dit is een heel leuk een goed project.

Blok 4:
In blok 4 worden de theorie vakken iets minder zwaar. Je krijgt hier geen natuur- en wiskunde meer. Wel komen dan vakken als Meteo en Airport Operations aanbod.
Je krijgt dan practica in pneumatische systemen (luchtdruk) en een Cockpit practicum. Welke erg leuk zijn.
Voor het laatste project moet je een nieuwe luchthaven gaan ontwerpen. Op Rotterdam Airport vliegt nu zowel General Aviation (Cessena's, ect) en Commercial Aviation (Transavia.com, ect). Nu wil de directie van RA dat de General Avaition een andere luchthaven krijgt zodat RA kan groeien in capaciteit van boeings en Airbussen. Je moet dus opzoek naar een nieuwe locatie, facaliteiten aanbieden (zoals ILS, aprons, PAPI, ect.), luchtroutes aanleggen zodat ze niet in de war komen met bestaande luchtroutes. Een moeilijk maar super intressant project.

Deze studie is best te halen als gemotiveerd bent en er redelijk wat uurtjes voor wilt vrij maken. Iemand gaf hier boven aan dat er van de 300 maar 50 overblijven. Dit is bullshit. We begonnen met 450 en zijn nu nog met ong. 170 over. De mensen die afvallen is puur gebrek aan motivatie. De opleiding is heel goed te doen, maar , ik geef toe, zwaarder dan de gemiddelde HBO opleiding.

Als jullie nog vragen hebben over de opleiding kan je mij altijd een berichtje sturen of hier reageren.

Douwe
 
@ douwe.K

Ga jij het flight traject volgen? ... en als dat zo is waarom heb je dan voor het flight traject gekozen i.c.m. (het beruchte) Stella Aviation Academy?
 
@ douwe.K

Ga jij het flight traject volgen? ... en als dat zo is waarom heb je dan voor het flight traject gekozen i.c.m. (het beruchte) Stella Aviation Academy?

Beste Boschr,

Ik ben inderdaad de studie ingestapt met het idee om Aviation Flight (via Stella Flight Academy) te gaan doen. Ik was daarvoor bij Stella geweest en was daar toen erg over te spreken.
Het afgelopen jaar heb ik inderdaad veel beruchten verhalen over Stella gehoort. Momenteel ben ik mij dan ook opnieuw aan het orienteren qua vliegschool. En ga ik ze ALLEMAAL af met hele critische vragen die het afgelopen jaar bij mij boven zijn gekomen.
Ik wil je wel op 1 ding alert maken: Stel zelf veel vragen aan de mensen die op de vliegschool zitten/werken. Want 99% van de verhalen die ik hoor zijn van mensen van de KLS of een andere vliegschool die zelf totaal geen ervaring hebben met Stella. Ook zij horen die verhalen en ik durf te wedden dat er van vele muggen olifanten gemaakt zijn.

Wel adviseer ik om een studie te doen naast je ATPL, en dan bijvoorbeeld Aviation Studies omdat:
1. Veel mensen worden afgekeurd door gebrek aan 'levenservaring'. Deze studie zorgt ervoor dat je zeker levenservaring hebt.
2. Je hebt straks meer dan een ton schuld. Stel dat je op 30 jarige leeftijd een een ongeluk krijgt of je ogen gaan achteruit waardoor vliegen niet meer mogelijk is. Veel plezier met je HAVO/VWO diploma.
3. Je bent aantrekkelijker voor een maatschappij. Een maatschappij moet genoeg piloten in dienst hebben om aan de zomerpieken te kunnen voldoen. Echter in de winter heeft een maatschappij minder piloten nodig en kosten deze alleen maar geld. Met een Aviation diploma kan voor een maatschappij ook nog andere neventaken doen.

Douwe
 
Douwe,
Hartstikke gaaf dat je ons wat over de inhoud van de studie vertelt, super handig om al vast een idee te krijgen, het maakt mijn laaiend enthousiast. Echt dingen die ik zou willen weten over een vliegtuig en zou willen onderzoeken bijv. het bovengenoemde flight controls project!
Nogmaals bedankt keep up the good work!:nicethread:
Hoop je je P in het eerste jaar te halen?

Wannabe.
 
Douwe,
Hartstikke gaaf dat je ons wat over de inhoud van de studie vertelt, super handig om al vast een idee te krijgen, het maakt mijn laaiend enthousiast. Echt dingen die ik zou willen weten over een vliegtuig en zou willen onderzoeken bijv. het bovengenoemde flight controls project!
Nogmaals bedankt keep up the good work!:nicethread:
Hoop je je P in het eerste jaar te halen?

Wannabe.

Beste Wannabe,

Leuk om te horen dat de studie je zo aanspreekt. Mocht je deze studie gaan doen en je hebt een passie voor vliegtuigen dan is dit een geweldige keuze.
Ik wil inderdaad dit jaar mijn P gaan halen en dat is ook nog mogelijk. Alleen wiskunde uit de 3e periode heb ik niet gehaald maar die mag ik nog herkansen.

Laat het even weten als je voor de opleiding gekozen hebt.

Douwe
 
Douwe,
Ik heb me al ongeveer 2,5 maanden terug ingeschreven voor deze opleiding na het bezoeken van een open dag. Ik heb ook een brief gekregen voor me email account om in te loggen op de HvA site. Je moet best een apart wachtwoord verzinnen(1 cijfer 1 apart teken) dus had ik een heel ander wachtwoord gekozen als mijn gebruikelijke. Week later was ik hem vergeten.(Verschrikkelijk dom dat ik het niet heb opgeschreven) Maar nu kunnen ze mij dat wachtwoord niet sturen wegens 'extreme' veiligheidsredenen:bwah: Maar even kijken hoe ik dit ga oplossen want baal er verschrikkelijk van. Hoorde van Dween dat je ook roosters van de huidige klassen kunt kijken om een idee te krijgen van volgend jaar!:biertje:

Wannabe
 
Hoorde van Dween dat je ook roosters van de huidige klassen kunt kijken om een idee te krijgen van volgend jaar!:biertje:

Wannabe

Het is inderdaad mogelijk om onze roosters te bekijken mits jij je wachtwoord hebt. :kerst:
1. Om het vakken pakket van het eerste jaar te zien:
2. Ga naar intra.techniek.hva.nl (zonder www.)
3. Log in met gebruikersnaam en wachtwoord
4. In de linker balk zie je dan Aviation Studies staan. Als je daar op klikt kan je kiezen voor Jaar 1. Je krijgt dan een overzicht van alle vakken voor elke periode.
5. Als je op een hokje van een vak klikt krijg je meer info over het des betreffende vak.

Ik kan je helaas geen antwoord geven wat betreft het krijgen van jou wachtwoord, zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Douwe
 
Weet iemand wanneer de colleges in september weer beginnen?

Alvast bedankt, Raptor

In week 36, vanaf 31-08-09 dus. Het zou kunnen dat jullie dan 1 of 2 introdagen hebben, maar waarschijnlijk heb je die de week ervoor en beginnen jullie dan ook met de colleges.
 
Even een vraagje tussendoor:

Ik heb me (via Studielink.nl) al een geruime tijd terug ingeschreven voor Aviation Studies.

Ik heb tot op heden alleen nog maar een bevestiging gekregen van inschrijving via Studielink en tast nog in het duister mbt inlogcodes en allerlei andere leuke dingen waar jullie het over hebben.

Enig idee hoe lang het ongeveer duurt?
 
Beste Sierra,

Helaas kan ik je niet verder helpen, aangezien ik ook maar een gewone student ben. Wel raad ik je aan om even de HvA (Hogeschool van Amsterdam) te bellen om te controleren of je juist ingeschreven staat.

btw, vandaag mijn eerste tentamen Airport Operations gehad en deze ging nog goed ook :airforce:
EDIT: Vandaag uitslag -> Gehaald :D

Douwe
 
Last edited:
Back
Top