Ongein op de frequentie

Vandaag weer mooie op 121,5. KLM stop calling "on guard" the whole time.
Daarop antwoord Klem: I´m just advising the other airplane that he is on guard, is that a problem?
Atc: Yes, that´s a problem i´ve heard it for 20 times now and it´s annoying the hell out of me.
Klem: Meeeeh (babygehuil)
Atc: Maaah
Atc: Grow up!
Klem: Growing up...

Heel droog, heel mooi
 
+/- 2 jaar geleden op schiphol appr

easy123 may we maintain high speed

negative easy123 reduce speed 220 kts due to noise

ok reducing 220 due to noice easy 123

andere stem waarschijnlijk captain:
easy 123 we are descending passing 8000 feet over the sea. ehh do we have to reduce due to noise?

Yes easy 123 if you continue this speed you will hit the preceeding a/c and that will make a lot of noise
 
callsign confusion: het ergste als je acmi vluchten uitvoerd. Ga je als Reach weg uit de VS, kom je terug naar Belgie als Gemini, even door Afrika als Das Air, dan een vluchtje voor een White Pelican en als Lufthansa Cargo terug naar JFK. En dan heb je dus de vluchtnummers die halverwege de trip veranderen. Aan het einde van een 16 uur dienstdag beginnen ze allemaal op elkaar te lijken.
Callsigns die ik de afgelopen drie jaar gehad heb:
Aviant
Fedex
Lufthansa (-Cargo)
Das Air
Tampa
Alitalia
White Pelican
Reach
Gemini
Florida West
World
Arrow
 
Kan ATC niet gewoon eerlijk zeggen, "reduce 220 kts for separation purposes" :wegkwijt:
Of wordt het feit dat er een speedreduction van hun kant uit nodig is, als een screw-up gezien? Ik zie anders echt het nut niet van dit soort smoesjes.
Al krijg je er wel leuke anekdotes van :biertje:
 
De leukste anekdote die ik jaren geleden meemaakte was toen ik op EHRD werd uitgecheckt.
Vlak na het overschakelen op twr voor taxi hoorde mijn instructeur en ik over de frequentie een PH vragen om vfr de CTR te mogen binnenvliegen via Zoetermeer, dus niet via de een voorgeschreven route, en om te landen. Twr vroeg de PH- of ze een vliegplan hadden. De PH- antwoordde negative, waarop Twr vroeg om te rapporteren wanneer ze de ctr binnenvlogen en tevens werd gevraagd naar de 'intentions'. De PH- antwoordde Wilco entering en in het Nederlands dat hij de intentions niet kon vertellen. Terwijl wij halverwege de taxibaan op weg waren naar V4, meldde de PH- dat ze ctr binnenvlogen. Twr: 'Proceed inbound the field, report field in sight and what are you're intentions' PH-: 'Proceeding, and wilco field in sight, en de intentions kan ik niet zeggen, ik bel u straks'. Voordat twr iets kon replyen hoorde ik mijn instructeur in plat Rotterdams over de frequentie roepen 'Joh, is het zo moeilijk om te zegguh dat je mot schaituh!':D
 
Vanuit engeland richting sugol ongeveer heading 070, met al enige vertraging

Amsterdam: rubensxxx turn left heading 050.
Rubensxxx: Is that for the shortcut?
Amsterdam: Yes, it is! (op een saggo manier)
RUbensxxx: Well we can even turn further left.
Amsterdam: Well in that case make it heading 030

:haha: mooi inkoppertje voor atc. Uitdrukking captain: priceless
 
Zo die approach controller was vanmorgen ook met het slechte been uit bed gestapt:

App: KLM XXX turn left heading 220

-geen antwoord-

App: Dan niet hè!
KLM: Calling KLM XXX?
App: Ja, you are now number 6!
 
Zo die approach controller was vanmorgen ook met het slechte been uit bed gestapt:

App: KLM XXX turn left heading 220

-geen antwoord-

App: Dan niet hè!
KLM: Calling KLM XXX?
App: Ja, you are now number 6!

Met het verkeerde been of niet, hij was in elk geval opgestaan in tegenstelling tot de vliegers :grijns:
 
Wat ik ook wel een erg leuke vind is de volgende.
Ik hing samen met een andere PH in de ctr van EHAM. De andere was hoorbaar niet vaak daar geweest en deed erg z'n best en was erg beleefd met RT. Z'n verzoek om een rondje rond de toren te maken werd gehonoreerd ... en hij was hoorbaar verheugd. Toen hij klaar was en via Victor de ctr verliet bedankte hij zeer beleefd voor de co-op, Waarop twr zei: "PXX, niks te danken, freq change approved en doe de volgende keer wel een stropdas om!" De PXX was hoorbaar van slag met z'n ".. euh ... say again ... PXX" Twr: "PXX, Oudoe!". :D
 
We zaten eens met 3 AXL ATR's (MST, EIN en ANT) in de River holding ( 30 min delay), er was wat vertraging door harde wind - single runway ops. Voor baan 19R (toen nog) was de x-wind redelijk maar binnen limieten voor de ATR.
AXL 1 zegt tegen Schiphol; als het jullie uitkomt kunnen wij 19R ook gebruiken.
Schiphol; tuurlijk kan dat, heading 060 for vectors downwind 19R.

AXL 2 en 3 ook gelijk over de freq dat zij dat ook konden accepteren en werden ook op vectors voor de 19R gestuurd.

Komt er een Cityhopper op de frequentie die zegt: We can also accept 19R.
Schiphol: That's only for commuter airplanes.
Cityhopper: We are a Fokker 50
Schiphol: That is only for Air Exel commuter airplanes.

Vanaf dat moment tot nadat wij stil stonden op het Bravo platform hebben wij dubbel gelegen.:grijns::grijns:
 
volgens mij iemand uit helmond!!!

zo stond ik jaren terug op internet, Dutchmill 128.35 zingend op de achtergrond. terwijl FO radio deed. Was radio 10 aan het meebleren
het trieste, was een nummer van ABBA
 
volgens mij iemand uit helmond!!!
Dat was niet zo moeilijk:haha:, is die later niet naar de DAT vertrokken?

zo stond ik jaren terug op internet, Dutchmill 128.35 zingend op de achtergrond. terwijl FO radio deed. Was radio 10 aan het meebleren
het trieste, was een nummer van ABBA

Ach ja, iedereen zijn fouten, zit liever met Arrow op de luidsprekers
 
Gister avond waren ze op AMS APPR ook aardig vrolijk!
Ze floten over de frequentie. Was iemand opa geworden (bij deze nogmaals gefeli :D).
Tevens waren ze ipv speeds, dart scores aan het omroepen :grijns:

xxx Turn right heading EAST and reduce one hundred and eighty!!! zoals ze dat dan bij darten uitspreken.

Ach ja, iedereen zijn fouten, zit liever met Arrow op de luidsprekers

heb liever mn ipod over mn boxen :D
 
Afgelopen maandag was ground ook in een goede bui op schiphol...we rijden bij V1 van 18R af...nemen contact op met ground....

Ground: Wat hoor ik nou zijn jullie overgenomen door AF-KLM?
Wij: Ja dat hoorden wij ook.
Ground: Das mooi, misschien gaat KLM dan ook wat harder taxieen
 
Afgelopen maandag was ground ook in een goede bui op schiphol...we rijden bij V1 van 18R af...nemen contact op met ground....

Ground: Wat hoor ik nou zijn jullie overgenomen door AF-KLM?
Wij: Ja dat hoorden wij ook.
Ground: Das mooi, misschien gaat KLM dan ook wat harder taxieen
Mmm apart, we hebben recent op de F50 vloot een memo (NOTAC) gekregen dat we met de F50 te hard taxieën, klachten van zowel de pax als ATC...
 
Ik spreek natuurlijk als totale leek, maar ik heb altijd gehoord dat als je ongein of de rust over de radio verstoord, dat dat serieuze consequenties heeft. :)
 
ik heb altijd gehoord dat als je ongein of de rust over de radio verstoord, dat dat serieuze consequenties heeft. :)

Precies, ongein moet je niet verstoren.


Mmm apart, we hebben recent op de F50 vloot een memo (NOTAC) gekregen dat we met de F50 te hard taxieën, klachten van zowel de pax als ATC...

Ik zie jullie hier op EHBK ook altijd vrij snel voorbijrijden maar dat kan natuurlijk ook liggen aan mij daar ik een C172 vlieg :grijns:
 
er is een hele simpele formule voor dit verhaal over taxi snelheid:

IF paytime = blocktime THAN normal taxispeed / 2 = more money!
IF paytime is not depanding on blocktime THAM normal taxispeed * 2 = earlier in the bar!!

dat leer je weer niet op school he?!
 
Back
Top