"Onbestuurbare" Embraer maakt noodlanding

Europe-American

Well-known member
https://www.upinthesky.nl/2018/11/11/onbestuurbare-embraer-maakt-noodlanding-in-portugal/

Een Embraer ERJ-190LR (P4-KCJ) van de Kazachse luchtvaartmaatschappij Air Astana raakte zondagmiddag in de problemen boven Portugal. Op geluidsfragmenten van de luchtverkeersleiding is te horen dat het toestel onbestuurbaar was.

Benieuwd wat daar aan de hand was.
Jammer dat het zo appelig wordt uitgelegd op wat toch een luchtvaart website hoort te zijn.
Iemand een idee wat daar aan de hand was?
 
Bijzonder verhaal inderdaad. Gezien het record op flightradar24 hadden ze er veel moeite mee. Ben benieuwd wat er mis is gegaan.
 
The mystery deepens..

https://apple.news/A9x0YH6VHQeyL80VCYVAWCg

In elk geval een vliegtuig zonder pax op een ferry vlucht na heavy MX.

The commuter jet, which had no paying passengers on board, had taken off at 1.31pm on Sunday 11 November from Alverca Airport, just northeast of Lisbon.
Two pilots and four technicians were aboard the aircraft, with the flight number KC1388. The Brazilian-made plane had spent six weeks undergoing maintenance, and was intended to operate a "ferry flight" to Minsk in Belarus - the first stage of a journey to Kazakhstan, the home of Air Astana.
 
Een hint van onze broeders op Pprune:

https://www.rapp.org/archives/2006/03/eagle_230/

Just two days after Christmas in 2000, an American Eagle commuter flight developed pitch trim problems immediately after takeoff from Chicago’s O’Hare International Airport. The pilots had the controls full forward, yet the aircraft was climbing at “3000 to 6000” feet per minute. All pitch trim controls were inoperative.

https://www.ntsb.gov/about/employme...ev_id=20010105X00017&ntsbno=CHI01IA055&akey=1

Emb 135 maar ik weet niet of het eenzelfde trim systeem is.
 
Lijkt op ‘reversed’ ailerons volgens Avherald

astana_e190_p4-kcj_alverca_181111_2.jpg


Ailerons reversed en rol spoilers correct.


astana_e190_p4-kcj_alverca_181111_1.jpg



Bron: http://avherald.com/h?article=4c04438e&opt=0
 
Hier beelden vanuit één van de F16s. Duidelijk te zien dat de piloten de kist met moeite op de baan kunnen houden tijdens de touchdown.

https://m.youtube.com/watch?v=fnGMdUQU1s8

Nogal... Ervoor twee go-arounds, en op dat filmpje wilden ze landen op 19R. Uiteindelijk driftten ze richting 19L en daarop geland omdat ze de drift niet konden corrigeren. Die baan lag daar dus 'toevallig' gunstig... Knap werk, na zo'n vlucht.
 
Back
Top