OK wie had er een mayday net op SPL?? Kwam net een kist valk over mijn huis

@ 49015: Ik begrijp ook niet helemaal waar je je druk om maakt?

Zoals Phoenix zegt: ze hebben gekeken en zijn weer weggegaan.
De conclusie die ze getrokken hebben kan op veel meer gegevens gebaseerd zijn dan alleen data uit de CVR en FDR.

Ze zien geen reden tot een onderzoek en zijn weer weggegaan.
De pers ziet de politie, belt de afdeling voorlichting, vraagt om een persbericht en dan krijgen ze die.

Maar anyway, ik denk dat je pas uit je vel hoeft te springen als ze dingen gaan roepen als: Er ZIJN fouten gemaakt, want de bemanning had de vogels moeten ontwijken :D '
 
WTF? Waar bemoeien ze zich mee? Ik snap dat ze een rol spelen in het hele gebeuren, maar dit geeft me toch een akelig opgejaagd gevoel. Je kunt geen scheet laten in de luchtvaart of de politie zit achter je aan. Doen ze dat ook met artsen in het ziekenhuis? Zouden ze eigenlijk wel moeten doen.'Arts vrijgelaten uit voorarrest omdat uit onderzoek blijkt dat de patient een natuurlijke dood gestorven is. De arts was verdacht vanwege het nauwe contact met de patient'.

Phoenix, je doet moeilijk man :p:
Het staat er toch allemaal in mijn eerste post, voor de duidelijkheid hierboven geciteerd. Ik geef duidelijk aan dat de politie er ook aan te pas komt maar dat de manier waarop mij een onbehagelijk gevoel geeft, ontzettende duidelijk refererend naar het artiekel van de luchtvaartpolitie in de telegraaf.

Verder kun je mijn opmerking over artsen met geen mogelijkheid serieus nemen!
 
@ 49015: Ik begrijp ook niet helemaal waar je je druk om maakt?

'

Het gaat natuurlijk niet om één enkel geval. Was het niet een wedstrijdje tussen het OM en Pieter van Vollenhoven wie het eerst bij het wrak van Turkish Airlines mocht? We hebben het al vaker gehad op het PBB over de criminalisering van de luchtvaartonderzoeken. In Flight International van vorige week staat er een heel groot artikel over. Ik ben dus niet de enige die zich druk maakt hierover. Het artikeltje in de telegraaf is de zoveelste 'teken aan de muur'.
 
Zie het anders. Je rijdt met je auto over de weg en opeens komt er stoom uit je motor. Je zet je auto netjes aan de kant en belt de ANWB. Er komt ook nog een agent kijken, niets aan de hand verder. De volgende dag ligt er een briefje in de post van het OM waarin staat dat ze uw handelen hebben onderzocht en besloten hebben om niet tot vervolging over te gaan.

Denk je dan:
A. Waar hebben ze het nou over!
of
B. Gelukkig, het is de taak van het OM om elk wissewasje te onderzoeken!
 
Foto's van de motor:
IMG_0234.jpg

IMG_0235.jpg

IMG_0236.jpg

IMG_0237.jpg

IMG_0238.jpg

IMG_0239.jpg
 
Zoo .. dat zijn informatieve platen.

Ik speculeer dat Haarlem en omgeving gisteren naar gebraden kip moet hebben geroken ... misschien moeten we maar eens bij de plaatselijke supermarkten en snackbars nagaan of de verkoop van gevogelte gisteravond groter was dan gemiddeld :blabla:;)
 
Phoenix, je doet moeilijk man :p:

Natuurlijk :)

Verder kun je mijn opmerking over artsen met geen mogelijkheid serieus nemen!

Waarom niet? Jij meent het misschien niet, maar ik ken meerdere piloten die hetzelfde voorbeeld (niet het 'persbericht' natuurlijk, maar wel of de politie bij artsen komt kijken) serieus aanhalen.

We hebben het al vaker gehad op het PBB over de criminalisering van de luchtvaartonderzoeken. In Flight International van vorige week staat er een heel groot artikel over. Ik ben dus niet de enige die zich druk maakt hierover. Het artikeltje in de telegraaf is de zoveelste 'teken aan de muur'.

Het gaat in het stukje in de FI vooral over 'automatic criminalisation of incidents and accidents.' Wat hier gebeurd is, is juist het tegenovergestelde. De KLPD heeft vrijwel meteen afgezien van crimineel onderzoek. Dit voorval is dus juist een voorbeeld dat het in NL gelukkig lang niet altijd uitkomt op een strafrechtelijke zaak.
Ook de FI geeft aan dat strafrechtelijk onderzoek plaats moet hebben bij een incident, maar dat het niet automatisch een strafrechtelijke zoektocht naar de mythische 'schuldige' moet worden gestart.

Dit betreft een mini-incident, maar precies een voorbeeld van hoe ook de FI gesuggereert dat het zou moeten gaan. Mooi toch?

Zie het anders. Je rijdt met je auto over de weg en opeens komt er stoom uit je motor. Je zet je auto netjes aan de kant en belt de ANWB. Er komt ook nog een agent kijken, niets aan de hand verder. De volgende dag ligt er een briefje in de post van het OM waarin staat dat ze uw handelen hebben onderzocht en besloten hebben om niet tot vervolging over te gaan.

Denk je dan:
A. Waar hebben ze het nou over!
of
B. Gelukkig, het is de taak van het OM om elk wissewasje te onderzoeken!

Als ik met mijn rokende auto andere mensen potentieel in (levens)gevaar heb gebracht, dan verwacht ik inderdaad dat de politie kijkt of ik dat heb gedaan. In jouw voorbeeld is je auto stuk, in het voorbeeld van deze kist gaat het om meer dan 100 inzittenden plus de mensen die zich onder het vliegpad bevonden. Gelukkig kwam de KLPD er snel achter dat er geen reden is om aan te nemen dat hier bewust mensen in levensgevaar zijn gebracht. Mooi toch.
 
Verder valt me op dat hier nu iemand keihard over een persbericht valt.
De pers heeft net zo weinig verstand van het werk van de KLPD als van ons werk. Als er in de pers iets staat over vliegen dan duurt het nog geen 30 seconden of we hebben met zijn allen alweer uitgeplozen wat een onzin de pers geeft gepubliceerd.

Maar nu de pers iets schrijft over de KLPD, dan gaan we er ineens wel vanuit dat de pers het helemaal correct heeft uitgezocht, een expert in huis had om er de juiste interpretatie aan te geven, en dat het gepubliceerde dus exact aangeeft wat er gebeurd/gezegd is.

Dat is toch niet reëel?

En verder hebben de meeste mensen bij de KLPD de ballen verstand van ons werk. En de meeste piloten hebben de ballen verstand van het werk van de KLPD.
Van mijn vrienden bij de KLPD, en de ervaring met hun werk geeft aan dat de meeste KLPDers dat zich dat eerste wel realiseren. Maar van mijn vrienden in de cockpit en ervaring met hun werk geeft aan dat de meesten zich dat laatste totaal niet realiseren. En ga nou niet roepen dat ze bij de KLPD 'gewoon boeven moeten vangen' want dat is hetzelfde als roepen dat wij alleen maar op de takeoff knop hoeven drukken.

Ik heb iemand bijgestaan die op Schiphol een redelijke fuckup geeft gemaakt. Die had ook zeker wel fouten gemaakt. De KLPD kwam langs, vroeg wat er gebeurd was, dat hebben we verteld, en net zoals bij de arts in het verpleeghuis gingen ze er vanuit dat wij de waarheid vertelden omdat wij er verstand van hebben. Ook daar was de conclusie dat er 'geen fouten waren gemaakt die strafrechtelijk onderzoek noodzakelijk maken.' Terwijl er zeker wel fouten waren gemaakt. Toch klinkt die conclusie van de KLPD zoals deze uit het persbericht. Misschien dat de pers toch iets inkortte omdat ze 'het verschil toch niet begrepen?' Of zou de pers zoiets nooit doen?

Al met al; neem die berichten toch met een korrel zout man.

Zo, nou heb ik moeilijk genoeg gedaan.

Ik speculeer dat Haarlem en omgeving gisteren naar gebraden kip moet hebben geroken ... misschien moeten we maar eens bij de plaatselijke supermarkten en snackbars nagaan of de verkoop van gevogelte gisteravond groter was dan gemiddeld

Misschien waren die vuurballen die gezien zijn wel kant-en-klare kippepootjes! Lekker! :biertje:
 
Natuurlijk :)
Als ik met mijn rokende auto andere mensen potentieel in (levens)gevaar heb gebracht, dan verwacht ik inderdaad dat de politie kijkt of ik dat heb gedaan. In jouw voorbeeld is je auto stuk, in het voorbeeld van deze kist gaat het om meer dan 100 inzittenden plus de mensen die zich onder het vliegpad bevonden. Gelukkig kwam de KLPD er snel achter dat er geen reden is om aan te nemen dat hier bewust mensen in levensgevaar zijn gebracht. Mooi toch.

Bedankt voor je uitgebreide post. Ik begrijp heel goed wat je zegt, maar toch blijf ik mokkend zitten met het idee dat het vooralsnog zo overduidelijk is dat er niets crimineels te halen valt wat dit incident betreft dat de KLPD nooit de voorpagina van de internet telegraaf had mogen versieren. :p:
 
Maar nu de pers iets schrijft over de KLPD, dan gaan we er ineens wel vanuit dat de pers het helemaal correct heeft uitgezocht, een expert in huis had om er de juiste interpretatie aan te geven, en dat het gepubliceerde dus exact aangeeft wat er gebeurd/gezegd is.

Dat is toch niet reëel?

Dat klopt! Maar als je zo doorredeneert kun je nooit meer een mening hebben over nieuwswaardigheden.
 
Dat klopt! Maar als je zo doorredeneert kun je nooit meer een mening hebben over nieuwswaardigheden.

Goed punt :). Een mening met een korrel zout moet lukken toch?

Hoewel we natuurlijk wel altijd kunnen Telegraaf-bashen! Biertje erbij? :D
 
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik begrijp heel goed wat je zegt, maar toch blijf ik mokkend zitten met het idee dat het vooralsnog zo overduidelijk is dat er niets crimineels te halen valt wat dit incident betreft dat de KLPD nooit de voorpagina van de internet telegraaf had mogen versieren. :p:

DEN HELDER - Een sportvliegtuig is dinsdag (8 juni) tijdens de landing op Den Helder Airport met zijn neus op de baan terechtgekomen. In het vliegtuig zal alleen de piloot, maar die hoeft niet naar het ziekenhuis. Dat heeft een woordvoerder van de marechaussee laten weten. Het zou gaan om een eenmotorige Cessna.

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) gaat het incident onderzoeken, meldt de marechaussee verder. De marechaussee heeft de piloot zelf al over het ongeval ondervraagd.

Nou zeg....nu doet de KMAR dat ook al!

bron:http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=35203
 
De marechaussee heeft de piloot zelf al over het ongeval ondervraagd.

Nou zeg....nu doet de KMAR dat ook al!

Wat is "ondervraagd"? Iedereen met de schrik vrij en dan moet de MAR die meteen ter plaatse is zeggen: "oh .. ik mag u niets vragen over het ongeval."
Wat een onzin zeg! We zijn wel erg gevoelig...

Origineel gepost door 49015
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik begrijp heel goed wat je zegt, maar toch blijf ik mokkend zitten met het idee dat het vooralsnog zo overduidelijk is dat er niets crimineels te halen valt wat dit incident betreft dat de KLPD nooit de voorpagina van de internet telegraaf had mogen versieren

.... en het is natuurlijk niet de KLPD die bepaald wat er op de voor kant van de (internet) telegraaf staat... dus ook dat kunnen we ze niet aanrekenen.
 
Last edited:
De berichtgeving stond vol klinkklare onzin en ronduit belachelijke opmerkingen. Dit kun je maar een groep toebedelen en dat is de weer eens niet bijster slimme pers die zich niet met de feiten bezig houd en in het kader van "sensatie verkoopt meer" het eigen nieuws denkt te moeten maken n.a.v. een birdstrike.

Dat de KLPD of wie dan ook deze belachelijke en bijzonder onnozele berichtgeving nog een klein beetje naar de realiteit probeert te brengen met persberichten kun je ze natuurlijk niet kwalijk nemen.

Misschien nog wel veel erger is in mijn ogen dat een goed opgeleid man als de burgemeester van Haarlem zulke verschrikkelijk domme opmerkingen durft te maken over iets waar hij klaarblijkelijk geen enkel verstand van heeft. Bij die man en de Nederlandse "pers" krijg ik pas een naar gevoel in mijn onderbuik.
 
Hoorde van ooggetuigen in Haarlem (zelf ook vliegzaam) dat de kist écht extreem laag vloog, iemand op de hoogte van de actuele hoogte/route die ze vlogen?
 
Vlak langs je huis JPC!
Hij was idd echt laag, ik hoorde de motoren goed gieren en zag nog net een stukje voorbij schieten. Het was helaas te weinig om echt een hoogte te schatten, maar laag was het echt wel!

Misschien wouden ze onder de wolken blijven. Ik schat ze wel rond de 1000' over haarlem.
 
Back
Top