Ogen laten laseren?

Om je Medical Class 1 te verkrijgen of behouden, moet je je ogen laten keuren door een door het AMS aangewezen expert voorafgaand aan een ooglaserbehandeling. Doe je dat niet, dan kom je niet meer voor een Medical Class 1 in aanmerking! Je oogafwijking voorafgaand aan de ingreep moet namelijk ook binnen de refractielimieten van +5/-6 vallen binnen het huidige reglement van JAR-FCL. Rond april 2013 gaat het IVW (sinds 1 janauri jl. ILENT genaamd) over op de voorwaarden volgens EASA waarbij er geen refractielimieten meer gelden. Dan kun je feitelijk met iedere oogafwijking piloot worden als je ogen gezond zijn en je zicht goed is met een bril of contactlenzen. Maar laat ook dan voor de zekerheid eerst je ogen door het AMS keuren voorafgaand aan een ooglaseringreep.

Er is een goede website waarop alle informatie staat over het thema ooglaseren en oogafwijkingen voor (verkeers)vliegers namelijk www.ooglaserenpiloten.nl
 
Last edited:
Op het risico af dat ik de thread 'kaap', hoe zit het met correctieve lenzen? Ik heb jaren geleden nachtlenzen gedragen, deze wijzigen tijdelijk de vorm van je hoornvlies. Daarmee heb je overdag perfect zicht zonder lens of bril. Ik had daar hele positieve resultaten mee.

Tijdens mijn initial klasse 2 werd me pas verteld dat dat niet mocht, heeft me heel wat gedonder opgeleverd. AEC en Mevr. Roodenburg hebben me er destijds doorheen gesleept. Mogen nachtlenzen straks onder EASA wel?
 
Back
Top