Om je Medical Class 1 te verkrijgen of behouden, moet je je ogen laten keuren door een door het AMS aangewezen expert voorafgaand aan een ooglaserbehandeling. Doe je dat niet, dan kom je niet meer voor een Medical Class 1 in aanmerking! Je oogafwijking voorafgaand aan de ingreep moet namelijk ook binnen de refractielimieten van +5/-6 vallen binnen het huidige reglement van JAR-FCL. Rond april 2013 gaat het IVW (sinds 1 janauri jl. ILENT genaamd) over op de voorwaarden volgens EASA waarbij er geen refractielimieten meer gelden. Dan kun je feitelijk met iedere oogafwijking piloot worden als je ogen gezond zijn en je zicht goed is met een bril of contactlenzen. Maar laat ook dan voor de zekerheid eerst je ogen door het AMS keuren voorafgaand aan een ooglaseringreep.
Er is een goede website waarop alle informatie staat over het thema ooglaseren en oogafwijkingen voor (verkeers)vliegers namelijk www.ooglaserenpiloten.nl
Er is een goede website waarop alle informatie staat over het thema ooglaseren en oogafwijkingen voor (verkeers)vliegers namelijk www.ooglaserenpiloten.nl
Last edited: