Ogen laten laseren?

Nah spreekt met ook niet echt aan.
Als ik geen piloot kan worden dan wil ik toch denk ik meer iets doen waarbij je veel moet reizen. Dat is namelijk ook een leuk onderdeel (natuurlijk niet het leukste/belangrijkste, dat blijft vliegen:)) aan het piloot zijn.
 
AMC zal je waarschijnlijk naar IVW doorverwijzen. Hebben ze ook bij mij gedaan.
Ik heb mijn ogen in 2008 laten laseren (LASEK). Ik had -1,5/cilinder -0,75 en -1,75/cilinder -0,5.
Ik ben ZEER tevreden, ook al is er nog steeds een kleine cilinder van -0,25 in 1 oog. Dit verder weglaseren gaat, maar gaat ten kosten van de dikte van je hoornvlies. Aangezien ik nu perfect zie en de oogtest zonder problemen doorkom, vind ik het niet nodig er nog iets aan te doen. Maar weet dus, dat de cilinder mogelijk niet helemaal weggaat. Wellicht kan het bij jou wel voldoende zijn om (ruim) binnen de grenzen te komen, maar let op: het resultaat van ogenlaseren en eventuele bijwerkingen is geheel afhankelijk van de kwaliteit van je hoornvlies en de nazorg. Dus kies een goede laserkliniek! Overigens waren mijn ogen na 1 week stabiel. Het langste duurde het maken van een afspraak met de oogarts en de afhandeling van IVW.
 
@FMO nou min of meer. Ik ben getipt door een ander iemand op Airwork over bepaalde punten in dit IVW rapport: http://www.ivw.nl/Images/IVW-DL_FCL 3_A5_tcm247-197700.pdf
Op pagina 96 staat: '8 [ ]Na refractiechirurgie kan [ ][een beoordeling als zijnde geschikt] voor klasse 1 en voor klasse 2 door de AMS worden overwogen, op voorwaarde dat:
(a)de preoperatieve refractie (zoals gedefinieerd in JAR-FCL 3.220(b) en 3.340(b)) [][niet groter was dan +5 of -6 dioptrieën] voor klasse 1 en [ ][niet groter dan +5 of -8 dioptrieën] voor klasse 2; (b)een toereikende refractiestabiliteit is bereikt (minder dan [ ][0,75] dioptrieën variatie gedurende de dag); (c)onderzoek van het oog geen postoperatieve complicaties laat zien; (d)de gevoeligheid voor schittering ("glare") binnen normale grenzen ligt;[ ] (e)de mesopische contrast[ ][gevoeligheid] niet verslechterd is[ ][;] (f)[ naar goeddunken van de AMS een herziening wordt uitgevoerd door een oogarts die voor de AMS aanvaardbaar is.]'

Hierin wordt dus gezegd dat ik nog goedgekeurd kan worden qua ogen, mits die eisen goedgekeurd worden bij mij. Ook dingen als samenwerking tussen de ogen worden dan gecontroleerd. Probleem is dat dit pas echt kan worden vastgesteld ná de operatie. Dus na de operatie kan ik nog steeds afgewezen worden.

Waar heb jij je laten laseren?
 
Bij Lufthansa is het in ieder geval zo, ze nemen geen ab-initios die op het randje van de eisen zitten. Vermoedelijk omdat ze bang zijn dat je dan te snel problemen krijgt met het behouden van je medical.

Dus als je zoiets van plan bent, zou ik in ieder geval ook even bij het aeromedical center van je gewenste werkgever navragen of die strengere eisen voor ab-initios stellen, het beste bij een arts, niet bij de receptie.

Gelaserde ogen is volgens mij een no-go bij LH. Bij je initial medical keuring wordt je ook onderworpen aan een apparaat wat daar speciaal op checked.
 
Gelaserde ogen is volgens mij een no-go bij LH. Bij je initial medical keuring wordt je ook onderworpen aan een apparaat wat daar speciaal op checked.

Volgens mijn optometrist kan je het gewoon zien. Er blijft immers altijd littekenweefsel aanwezig omdat ze je hoornvlies los moeten snijden. Eigenlijk onmogelijk dat dit onzichtbaar geneest, en een goede opticiën ziet dat zo.

Na het laseren is het (weer) goed laten keuren tevens afhankelijk van dit littekenweefsel. Als het te zwak geneest dan is dit afkeur. Je oogbol dan immers ook zwakker.
 
Op je 16e zijn je ogen nog niet stabiel, met name cylindrisch. Als je nu laat laseren neem je een onacceptabel risico, afgezien van de overige risico's mbt. ooglaseren. Je zult echt een aantal jaren moeten wachten.
 
Wie heeft het erover dat ik me nú wil laten laseren? Dat mag niet eens! Het gaat er mij om dat ik goed geïnformeerd ben voor als ik 18 of ouder ben. Er is denk ik een grote kans dat ik me namelijk moet laten laseren.
 
Ik ben bij Vision Clinics in Delft geweest. Ze stonden toen als 'zeer goed' bekend (uit kwaliteitsonderzoek). Overigens ook VC A'dam. Ook kende ik meer mensen die hier geweest zijn, met goede resultaten. Ga zeker niet besparen op de kosten! Het zijn wel je ogen. Let op een goed vooronderzoek en een goed nazorgprogramma. Houdt je ook aan de voorschriften!
Er zijn altijd risico's. Het is tenslotte een operatie. Jouw ogen kunnen ook anders reageren.
Natuurlijk is het zo dat je er altijd wel iets van blijft zien. Maar hoeveel hangt ook af van de vakmanschap van de oogarts. Bij mij is er namelijk nauwelijks meer iets van te zien. Dit betekent trouwens niet, dat je het moet gaan verzwijgen.

Lasertechnieken worden ook steeds beter, dus tegen de tijd dat je 18 bent, zal het succespercentage ook groter worden. Wellicht is het dan ook beter geaccepteerd bij buitenlandse maatschappijen/instanties.

Dus martijn_k:
- T.z.t informeren bij IVW/KIWA/hoe ze dan ook heten. Eventueel ook navragen bij buitenlandse instanties/maatschappijen. In het buitenland zijn ze niet altijd even ver. In 2008 was de minimale wachttijd in Duitsland ook 1 jaar. Overigens was bij mij de definitieve goedkeuring ook na een jaar, tijdens mijn eerstvolgende medical. Ik had toen allang toestemming om weer te vliegen.
- zoek een goede laserkliniek en laat je daar informeren en onderzoeken
- informeer bij mensen die zich hebben laten laseren (vermijd broodje aap!)
- maak dan pas de beslissing of je het risico wilt nemen
 
Oke hartstikke bedankt voor je info! Ik zal over een paar jaar als het er de tijd voor is zeker nog even hiernaar terug kijken :)
 
Misschien nog een tip uit wat ik in mijn zoektocht ben tegengekomen.
Vermijd aub de Turkse "ooglaser vakanties", oa in Istanbul. (ja weer die turkse kwaliteit he)
Ze claimen een hoop moois met de websites, incl NL bedrijven welke dit organiseren. Nieuwste apparatuur enz. Maar het aantal "horror" verhalen van mensen welke het gedaan hebben overspoeld het internet.
Lijkt me niet de beste keuze. Google er eens op, en je zal het zien.
 
hmm ik zie het al ja. mooie dingen beloven maar uiteindelijk...
ik kies dan denk ik maar voor de nederlandse (betrouwbare) kwaliteit :)
 
Ja zou ik zelf ook doen, maar ik durf het nog niet aan. Ik vraag het elk jaar aan mijn optometrist bij de keuring of het al veiliger word, maar hij zegt van niet. (en heeft echt heel veel ervaring in zijn vakgebied) Zijn advies: zolang je ermee mag vliegen, gewoon afblijven. Als je het verpest dan dekt je LOL verzekering niets, en is het ook einde carriere. Daar zit je dan met je (rest) schuld en zonder baan.

Ik vind vooral de verhalen betreft turkije in het geneesproces eng. De eerste dagen is het helemaal top, en dan beginnen de problemen. Sommige met infecties, andere zien nog slechter dan voordat ze gelasered werden. (zelfs iemand van -2 naar -5.5!) En garantie? tot aan de deur.

In nederland is het toch wat meer aan onze (soms veels te strenge) richtlijnen onderworpen, en als je achteraf toch verhaal wilt halen is dat een stuk makkelijker.
 
beste martijn_k; ik zou ik het verstandiger vinden om je oogafwijking op een andere manier weg te werken/verbeteren: door eye-exercises, het is een natuurlijke manier om je oogafwijking te verbeteren of zelfs helemaal weg te werken lees dit: http://www.rebuildyourvision.com/index-a.html er zijn veel piloten die dit ook gedaan hebben om hun medical te halen; als het niet lukt kan je je ogen alsnog laten laseren.
hope this helps:)

saffire
 
beste martijn_k; ik zou ik het verstandiger vinden om je oogafwijking op een andere manier weg te werken/verbeteren: door eye-exercises, het is een natuurlijke manier om je oogafwijking te verbeteren of zelfs helemaal weg te werken lees dit: http://www.rebuildyourvision.com/index-a.html er zijn veel piloten die dit ook gedaan hebben om hun medical te halen; als het niet lukt kan je je ogen alsnog laten laseren.
hope this helps:)

saffire

Beste Saffire,
Bedankt voor de tip, wist niet dat dit bestond. Ik heb in de afgelopen jaren mijn ogen eigenlijk al getraind door niet toe te geven aan een bril. Voor mijn keuring wist ik niet eens dat ik er eentje nodig had, en laatste meting was ik zelfs 1 dioptrie vooruit gegaan.
Echter betwijfel ik of bij cylinder zoals ik heb, je dit echt kan trainen. Het is een oogbolafwijking, en als je moe bent dan kan je dat niet meer met de lens corrigeren.
Maar ik ga er eens goed naar kijken.:biertje:
 
Hmm interessant. Als het goed is ga ik binnenkort een keer naar een oogarts bij het AMC, ik zal meteen even daarover vragen.
Ik betwijfel inderdaad net als Martijn737 of het veel helpt qua cylinder omdat dit komt door een onregelmatige oogboloppervlakte en dat kan je voor zover ik weet moeilijk zelf verbeteren, en ik heb juist een probleem met mijn cylinder.
En fin ik zal er verder over informeren, bedankt!:)
 
het dragen van lenzen en brillen is zover ik het weet ook schadelijk voor je ogen het maakt ze zwakker waardoor je zelf ook merkt dat je om de 1 of 2 jaar weer een nieuwe sterkte hebt en een nieuwe bril of lenzen moet hebben(waarmee de opticien erg blij is omdat hij aan je verdient) geloof het of niet maar alles draait nu om geld.
ik zou zeggen probeer rebuildyourvision.com en als het niet werkt kan je je geld terug krijgen(staat op de site) maar ik weet niet zeker of het helpt qua je cylinderafwijking,

veel succes!

lati ma mati:grijns:
 
Back
Top