Noordzee-vlucht

Als je het in een single engine wil doen zou ik zoals al gezecht hier via het kanaal gaan (het kortste stukje over zee) en uitrekenen hoe hoog je moet vliegen om in een glijvlucht de kust te kunnen halen.

Persoonlijk zou ik het niet doen...
 
Owwww, asjeblehieffff, capt relax!!!!!!. Je weet hoop ik toch wel dat je je lifevest aan kunt trekken zonder 'm op te blazen. Als er dan wat gebeurd heb je hem al om met de straps vast en hoef je na het verlaten van het vliegtuig alleen nog maar aan de touwtjes te trekken. Dat bedoelde ik dus. Godsamme zeg, nationale IQ test weet je nog ?

sorry voor de verwarring :passed:
Gewoon even slecht verwoord ;)

Iq-test, okay... maar dan wel een beetje vriendelijker zijn en dan trakteer ik misschien een biertje :biertje:
 
Ik zou zeker een dinghy meenemen

Kom op KL hij wil in een Cessna 152 naar de overkant! Niet in een Kingair :grijns:

Aan alle pessimisten onder ons,
Ik begrijp jullie voorzichtigheid en een goede planning en voorbereid zijn op een aantal vervelende scenario's is prima, maar we moeten het nu ook niet weer overdrijven.
Het is, in een C152, 30 minuten vliegen als je het vanuit Oostende doet en 10-15 minuten vanuit Calais.
Is nog niemand van jullie in de winterperiode het IJsselmeer overgevlogen? Dat kan namelijk ook verschrikkelijk koud zijn, gegarandeerd minder scheepvaart dan door het kanaal en tenslotte is de oversteek op bepaalde punten qua afstand vergelijkbaar met het kanaal.

Voor ale duidelijkheid ik heb geen enkel probleem dat en ieder Boer Harms informeert over de risico's en het geven van allerlei tips, maar om het nu volledig af te raden vind ik wat overdreven!
 
Hij heeft het niet over Calais of over Oostende. Hij heeft het over Hoek van Holland. Dan is het dus ongeveer een uur boven water met een C152. En dan VFR.... In het midden kan je daar beide kusten niet meer zien..........
 
Hij heeft het niet over Calais of over Oostende. Hij heeft het over Hoek van Holland. Dan is het dus ongeveer een uur boven water met een C152. En dan VFR.... In het midden kan je daar beide kusten niet meer zien..........

Point taken.
 
Calais of Oostende is inderdaad geen probleem, heb dat meerdere keren gedaan. Zoveel extra tijd kost het ook niet om ff naar het zuiden te tuffen en de fuel is er veel goedkoper. Ben het dan ook helemaal met je eens dat hij het veel beter daar kan doen. In de UK kan je overigens fantastisch VFR vliegen.
 
Zal ik dan hier ook maar wat zeggen... vanuit HvH ben je verplicht een dinghy mee te nemen want je zit op een bepaald moment meer dan 50 Nm van de kust af. Vesten is uiteraard vanzelfsprekend.

Navigatie is minder een probleem dan men denkt, je staat er verbaasd van hoeveel (scheeps) verkeer je tegen komt en zelfs als je moet ditchen moet je oppassen dat je niet een of ander platform raakt. Bakens genoeg en je zult vast wel al een TomTom hebben :)

Ik heb zelf enkele malen het kanaal overgestoken zowel rechtstreeks (EHMZ) als via Oostende - Dover. meestal rond de 3500- 5000 feet. Zelfs rechtreeks zit je maar een minuut of 10 zonder land ( ligt natuurlijk wel aan het zicht...).
Zoewel in de UK, BE en NL wordt je goed begeleid door ATC. (althans dat zijn mij ervaringen). Ik zou het zo weer doen, maar alles hangt van de omstandigeheden af. Het is en blijft een bijzondere ervaring.

Als ik de reacties hier zie vraag ik me af wie vesten bij zich heeft (laat staan om heeft) als ze op 1400 feet het IJsselmeer over gaan.
 
Durf je nog, boerharms?

;)

Nou Okki, ik denk dat ik m'n tractor maar weer uit de schuur haal als ik het zo hoor :grijns: Nee, gekheid uiteraard. Ben enorm blij met de goede reakties en alles is welkom. Voor de goede orde moet ik ook melden dat we het pas volgend jaar in mei willen doen. Natuurlijk steekt er altijd een risico in, maar dat is sowieso met vliegen en eigenlijk met alles wat je doet lijkt mij.
Wat mij (ons) zo bijzonder lijkt is om (even) boven zee te vliegen, zonder dat je land in zicht hebt. Zoals de 'oude' vliegers deden boven de Atlantische Oceaan (bijv. Lindbergh) en Sir Charles Kingsford Smith en de zijne boven de Stille Oceaan. Met dat idee wil boerharms slechts de Noordzee over.:eek:
 
Wat mij (ons) zo bijzonder lijkt is om (even) boven zee te vliegen, zonder dat je land in zicht hebt. Zoals de 'oude' vliegers deden boven de Atlantische Oceaan (bijv. Lindbergh) en Sir Charles Kingsford Smith en de zijne boven de Stille Oceaan. Met dat idee wil boerharms slechts de Noordzee over.:eek:

Dat is precies wat ik bedoelde met een bijzondere ervaring en het is goed voor je zelfvertrouwen als je weer land ziet en precies op het geplande punt weer de kust kruist ( en dat zonder GPS :) ).

Jammer dat nacht VFR niet mag in Nederland anders konden we het op de sterren doen. :)
 
Zoals de 'oude' vliegers deden boven de Atlantische Oceaan (bijv. Lindbergh) en Sir Charles Kingsford Smith en de zijne boven de Stille Oceaan. Met dat idee wil boerharms slechts de Noordzee over

Mijn gedacht!

Single Engine vloog ik liever boven (open)zee dan in cumulus graniticus gebied.

VFR (bolkompas) oversteekje van Cannes naar Tunis over de Middellandse Zee op 1.000' MSL (headwind) in een antieke katoenen hoogdekker, no problem.

Stella Artois Airrace (Air Racing voor bier :D) van Biggin Hill via Calais (chek point) naar Gent, low level op 200' AGL en minder.

Idem ontelbare low level directe oversteken naar U.K. v.v. :kiss:

Het is maar net waar je voor kiest.

Kick the Tire and Light the Fire.
 
Wat mij (ons) zo bijzonder lijkt is om (even) boven zee te vliegen, zonder dat je land in zicht hebt. Zoals de 'oude' vliegers deden boven de Atlantische Oceaan (bijv. Lindbergh) en Sir Charles Kingsford Smith en de zijne boven de Stille Oceaan. Met dat idee wil boerharms slechts de Noordzee over.:eek:

ja en die 'oude' vliegers zijn ook allemaal dood. :grijns:
 
Ik heb meerdere keren de Noordzee overgestoken. In het begin vooral via Oostende (inderdaad de eerste helft bijna parallel aan de kust) en later ook direct. Je kunt jezelf heel erg bang maken, of er nuchter mee omgaan. Met een tweemotorig toestel heb je tijdens een uurtje boven zee meer redundancy maar ben je bij een inflight fire net zo het haasje.

Ik heb in de loop de jaren ruim 900 uur s-e gevlogen, maar nooit een engine failure gehad. Als je overdag bij overtuigend VFR weer de crossing maakt zie je ook al het scheepvaartverkeer. Ik weet dat er veel mensen zijn omgekomen bij het ditchen, maar heb ook iemand gesproken die drie keer succesvol is geditched en ken verhalen van anderen die bij het ditchen niet eens natte voeten hebben gekregen.

Erik.
 
Wat is gevaarlijker? Goed voorbereid op FL55 over de Noordzee naar de U.K. of naar een veldje in Duitsland en daarbij over het Düsseldorf-Duisburg-Oberhausen-gebied vliegen? Of op 1200' over een uitgebreid bosgebied? Of, inderdaad, met 5km zicht op 1200' over de Waddenzee naar Texel? Het is maar hoe gek je elkaar kunt/wilt maken. Als iemand de oversteek via Dover wel heeft gezien en rechtstreeks wil, zijn er voldoende ervaren vliegers die hem/haar daarmee op weg willen helpen. By the way, was een vliegtuig niet bedoeld om zo rechtstreeks mogelijk van A naar B te gaan? Volgens mij was dat zo'n beetje ook het idee van die jongens Orville en Wilbur. Nogmaals, een goede voorbereiding maakt de mooiste vluchten mogelijk: denk 'ns aan een safari-vlucht in Zd-Afrika of, dichterbij, een vlucht over de Alpen:rt:
 
Wat is gevaarlijker? Goed voorbereid op FL55 over de Noordzee naar de U.K. of naar een veldje in Duitsland en daarbij over het Düsseldorf-Duisburg-Oberhausen-gebied vliegen? Of op 1200' over een uitgebreid bosgebied? Of, inderdaad, met 5km zicht op 1200' over de Waddenzee naar Texel? Het is maar hoe gek je elkaar kunt/wilt maken. Als iemand de oversteek via Dover wel heeft gezien en rechtstreeks wil, zijn er voldoende ervaren vliegers die hem/haar daarmee op weg willen helpen. By the way, was een vliegtuig niet bedoeld om zo rechtstreeks mogelijk van A naar B te gaan? Volgens mij was dat zo'n beetje ook het idee van die jongens Orville en Wilbur. Nogmaals, een goede voorbereiding maakt de mooiste vluchten mogelijk: denk 'ns aan een safari-vlucht in Zd-Afrika of, dichterbij, een vlucht over de Alpen:rt:

Propellors zijn zowiezo gevaarlijk! :passed:
 
Tijdens opleiding ook SE van oostende naar dover op 4500ft.

vertelde dit verhaal laatst aan collega vlieger en die verklaarde me voor gek.

Op dat moment stond ik er niet bij stil dat het gevaarlijker was dan op 1200' naar texel etc. Al vond ik dat al nooit gevaarlijk.

Mijn advies gewoon doen is een mooie ervaring even vergeten dat je single engine vliegt:D . (alleen dan en niet bij motor storing:huilt: )

PS. ik deed het in de zomer periode juli of augustus zoiets. Water is iets warmer dan.
 
Indien je (toevallig) een night rating hebt en echt iets bijzonders wilt doen, vlieg dan daags voor nieuwe maan naar de kanaal (w)eilanden (Alderney, Guernsey of Jersey) en fladder met nieuwe maan een nachtrondje (Alderney, Guernsey, Jersey v.v.).
 
Zal ik dan hier ook maar wat zeggen... vanuit HvH ben je verplicht een dinghy mee te nemen want je zit op een bepaald moment meer dan 50 Nm van de kust af. Vesten is uiteraard vanzelfsprekend.


Hmmmm hier wil ik even op inspringen. Een lifeVEST is verplicht bij meer dan 50 NM uit de kust. Een lifeRAFT pas bij 400 NM of 2 uur vliegen (whichever is less).

VFR vanuit de hoek zou ik persoonlijk ook niet doen, maar alles is mogelijk uiteraard. Ook even terugkomen op herkenningspunten VFR: soms heb je op de veluwe ook een stukje zonder herkenningspunt, dan overbrug je dit stukje toch ook met koersje, tijd etc.....

Ben benieuwd wat boerharms gaat doen...:airforce:
 
Back
Top