Nieuwe financiële constructie KLM Flight Academy?

Tomtheflyer

New member
Beste forumleden,

https://klmflightacademy.nl/opleiding/kosten-financiering/

Heeft de KLM FA een nieuwe financiële constructie? Eerst was het namelijk zo dat je een lening kreeg bij de KLM (werkgeverskrediet), als je aan de KLM FA zou starten. Nu staat er op de site dat de KLM de opleiding voor je betaalt.

Van de site: "Daarom draagt KLM op dit moment zorg voor de betaling van de kosten van de opleiding tot verkeersvlieger aan de KLM Flight Academy voor jou als student. De opleidingskosten zijn voor het jaar 2023 vastgesteld op € 135.000,-. Mocht je de opleiding niet succesvol afronden of je raakt gedurende de opleiding medisch ongeschikt, bestaat geen terugbetalingsverplichting voor jou als student."

Groet,
Tom
 
"Zodra sprake is van indiensttreding als vlieger bij KLM gelden voor de opleidingskosten de afspraken die KLM en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) hebben gemaakt in de CAO voor KLM vliegers. Op dit moment lopen er nog gesprekken over hoe dit er precies uit moet gaan zien. Dit wordt door KLM met VNV besproken."

De kosten moeten aan KLM worden terugbetaald alleen zijn ze er nu nog niet helemaal uit hoe deze constructie er precies uit gaat zien.
 
Ik ben vorige week bij KLMFA opendag geweest. Ze hebben nieuwe planning voor de toekomst en die zou als t goed komt volgend jaar. Is door de directeur van KLMFA doorgegeven. De nieuwe plan is om zonder lening te beginnen. En zonder risico's en ook de kamer wordt gratis aangeboden. Maar als je bij klm begint te werken zou de salaris paar honderdtjes minder.
 

Attachments

  • Screenshot_20231116_040317_Gallery.jpg
    Screenshot_20231116_040317_Gallery.jpg
    94.6 KB · Views: 48
Komt dus uiteindelijk ook wel erop neer dat je het geld gewoon terug betaald. Wat natuurlijk begrijpelijk is.
British Airways werkt ook trouwens met zo een structuur, opleiding wordt "betaald" tegenover dat het startsalaris lager komt te liggen.
 
Het grootste voordeel van deze constructie lijkt mij dat je bij ontslag niet met een restschuld blijft zitten.

Dat lijkt me een niet te onderschatten voordeel, in een tijd dat de EU en ook bijna de hele lokale politiek flink het mes in de luchtvaart willen zetten, te beginnen met short haul, vliegtaks en algehele beperkingen op vliegbewegingen.

Het is ook jammer dat Lelystad waarschijnlijk niet open gaat: dat had het enige vliegveld kunnen worden met heel weinig omwonenden onder de approach en departure routes.

De KLM kon de komende jaren wel eens een minder mooie werkgever worden dan het ooit was. Voor groei moet je naar Azië. Hier is de post-covid opleving tijdelijk.
 
Het grootste voordeel van deze constructie lijkt mij dat je bij ontslag niet met een restschuld blijft zitten.

Dat lijkt me een niet te onderschatten voordeel, in een tijd dat de EU en ook bijna de hele lokale politiek flink het mes in de luchtvaart willen zetten, te beginnen met short haul, vliegtaks en algehele beperkingen op vliegbewegingen.

Het is ook jammer dat Lelystad waarschijnlijk niet open gaat: dat had het enige vliegveld kunnen worden met heel weinig omwonenden onder de approach en departure routes.

De KLM kon de komende jaren wel eens een minder mooie werkgever worden dan het ooit was. Voor groei moet je naar Azië. Hier is de post-covid opleving tijdelijk.
Is dan een moeder taal niet verreist?
Zoals bij de KLM een vereiste is dat je Nederlands goed beheerst, Lufthansa heeft volgens mij ook dezelfde eis voor het spreken van de Duitse taal.
Als dit in Azië minder belangrijk is en alles in het Engels gaat zou het nog wel een interessant back-up plan kunnen worden.
 
Het grootste voordeel van deze constructie lijkt mij dat je bij ontslag niet met een restschuld blijft zitten.

Dat lijkt me een niet te onderschatten voordeel, in een tijd dat de EU en ook bijna de hele lokale politiek flink het mes in de luchtvaart willen zetten, te beginnen met short haul, vliegtaks en algehele beperkingen op vliegbewegingen.

Het is ook jammer dat Lelystad waarschijnlijk niet open gaat: dat had het enige vliegveld kunnen worden met heel weinig omwonenden onder de approach en departure routes.

De KLM kon de komende jaren wel eens een minder mooie werkgever worden dan het ooit was. Voor groei moet je naar Azië. Hier is de post-covid opleving tijdelijk.
@berggeit draagt hier een heel belangrijk punt aan. Wannabe's LEES wat hij (zij?) zegt. De klimaatwaanzin gaat in de toekomst een dingetje worden, zeker als Timmerfrans op het schild wordt gehesen. Als ik alles opnieuw zou moeten doen en de mogelijkheid hebben om het "investeringsrisico" bij een ander te leggen (KLM), zou ik die mogelijkheid met 2 handen aanpakken.

Hoewel ik het eens ben dat er weinig mensen onder de aanvliegroute van Lelystad wonen, ben ik het er niet mee eens dat het verplaatsen van de "overlast" ooit een goed idee was. Vooral omdat er geen serieuze infrastructuur ligt. Er is een reden dat de grootste luchthaven in de randstad ligt...

Dan je punt over Azië: mogelijk blijft dat een groeimarkt, maaaaaar er zijn alleen mogelijkheden voor (zeer) ervaren vliegers. Deze zijn dan TIJDELIJK nodig, totdat er voldoende eigen mensen klaargestoomd zijn. Dan word je er uitge-bonjour-ed.
 
@Azië: Geldt dat ook voor India? Dat ze alleen tijdelijk ervaren piloten van buiten aannemen.

De verkiezingsuitslag is voorlopig enigszins 'veilig' voor de luchtvaart, voor zover er een stabiele regering gevormd kan worden. Maar de druk vanuit de EU blijft. Verbod op korte vluchten komt het eerst - ik hoop dat dat alleen voor fossiele vluchten zal gelden, anders is dat een harde rem op de verduurzaming van de luchtvaart die juist bij korte vluchten begint.

Eindhoven gooit de fossiele GA en zakenvluchten eruit per 2026, Schiphol eerder. Daar gaat het niet bij blijven. Daar komen ook weer piloten door vrij, want zo snel zijn er niet voldoende electrische vliegtuigen.
 
@Azië: Geldt dat ook voor India? Dat ze alleen tijdelijk ervaren piloten van buiten aannemen.

De verkiezingsuitslag is voorlopig enigszins 'veilig' voor de luchtvaart, voor zover er een stabiele regering gevormd kan worden. Maar de druk vanuit de EU blijft. Verbod op korte vluchten komt het eerst - ik hoop dat dat alleen voor fossiele vluchten zal gelden, anders is dat een harde rem op de verduurzaming van de luchtvaart die juist bij korte vluchten begint.

Eindhoven gooit de fossiele GA en zakenvluchten eruit per 2026, Schiphol eerder. Daar gaat het niet bij blijven. Daar komen ook weer piloten door vrij, want zo snel zijn er niet voldoende electrische vliegtuigen.
Ik zou zeggen dat deze discussie beter in dit https://forum.airwork.nl/index.php?...-luchtvaart-en-waar-ligt-de-groeimarkt.12588/ topic gevoerd kan worden, omdat het teveel afleidt van de originele vraag.
 
Last edited:
Back
Top