Om solo een vliegtuig te mogen besturen, is een medische keuring vereist. Privévliegers moeten een medische verklaring klasse 2 kunnen overleggen, alvorens zij solo mogen vliegen. Soms kan je fysieke gesteldheid voorkomen dat je een dergelijke verklaring verkrijgt, waardoor je niet mag vliegen. Een fysieke gesteldheid waardoor je in Europa onder de oude regelgeving per definitie wordt afgekeurd is een oogafwijking van meer dan -8 dioptrie. Blijkbaar zie je dan in de ogen van de oude regelgever te slecht om te mogen vliegen.
Gelukkig was daar dan de Amerikaanse (FAA) wetgever die een andere mening was toegedaan. De Amerikaanse wetgever interesseert zich niet in de oogafwijking als zodanig, maar in het gezichtsvermogen met behulp van eventuele hulpmiddelen (bril of lens). Om deze reden hebben verscheidene Europeanen met een oogafwijking van meer dan -8D, de Amerika-route gevonden. Op basis van een Amerikaanse FAA PPL kón je namelijk vrijelijk in Europa met een Amerikaans geregistreerd vliegtuig vliegen. Met de nadruk op kón…
De nieuwe EASA regelgeving heeft hier namelijk een stokje voor gestoken: om in Europa het luchtruim in te mogen, is een Europees EASA PPL vereist, ongeacht het land waar het toestel geregistreerd staat. Een Amerikaans geregistreerd toestel vliegen in Europa met een Amerikaans FAA PPL behoort met de nieuwe EASA regelgeving niet langer tot de mogelijkheden.
De nieuwe EASA regelgeving is echter niet alleen maar kommer en kwel. De vereisten met betrekking tot de oogafwijkingen om een medische verklaring klasse 2 te verkrijgen zijn onder de nieuwe EASA regelgeving versoepeld. Hiermee sluiten de EASA vereisten voor een medische verklaring klasse 2 meer aan bij het Amerikaanse FAA equivalent ervan. Ook in Europa geldt straks dat oogafwijkingen als zodanig irrelevant zijn, maar dat gekeken wordt naar het gezichtsvermogen met behulp van eventuele hulpmiddelen.
Met andere woorden: de groep personen die onder de oude regelgeving te slechtziend was in de ogen van de wetgever, is onder de toekomstige EASA regelgeving wel geschikt!
Kan je hieruit concluderen dat de Europese wetgever in het verleden een grove inschattingsfout heeft gemaakt door personen met een oogafwijking van meer dan -8D per definitie als te slechtziend te beschouwen of moet geconcludeerd worden dat vandaag de dag de veiligheidsnormen in de lucht naar beneden zijn bijgesteld waardoor slechtzienden ook geschikt zijn om te vliegen?
Gelukkig was daar dan de Amerikaanse (FAA) wetgever die een andere mening was toegedaan. De Amerikaanse wetgever interesseert zich niet in de oogafwijking als zodanig, maar in het gezichtsvermogen met behulp van eventuele hulpmiddelen (bril of lens). Om deze reden hebben verscheidene Europeanen met een oogafwijking van meer dan -8D, de Amerika-route gevonden. Op basis van een Amerikaanse FAA PPL kón je namelijk vrijelijk in Europa met een Amerikaans geregistreerd vliegtuig vliegen. Met de nadruk op kón…
De nieuwe EASA regelgeving heeft hier namelijk een stokje voor gestoken: om in Europa het luchtruim in te mogen, is een Europees EASA PPL vereist, ongeacht het land waar het toestel geregistreerd staat. Een Amerikaans geregistreerd toestel vliegen in Europa met een Amerikaans FAA PPL behoort met de nieuwe EASA regelgeving niet langer tot de mogelijkheden.
De nieuwe EASA regelgeving is echter niet alleen maar kommer en kwel. De vereisten met betrekking tot de oogafwijkingen om een medische verklaring klasse 2 te verkrijgen zijn onder de nieuwe EASA regelgeving versoepeld. Hiermee sluiten de EASA vereisten voor een medische verklaring klasse 2 meer aan bij het Amerikaanse FAA equivalent ervan. Ook in Europa geldt straks dat oogafwijkingen als zodanig irrelevant zijn, maar dat gekeken wordt naar het gezichtsvermogen met behulp van eventuele hulpmiddelen.
Met andere woorden: de groep personen die onder de oude regelgeving te slechtziend was in de ogen van de wetgever, is onder de toekomstige EASA regelgeving wel geschikt!
Kan je hieruit concluderen dat de Europese wetgever in het verleden een grove inschattingsfout heeft gemaakt door personen met een oogafwijking van meer dan -8D per definitie als te slechtziend te beschouwen of moet geconcludeerd worden dat vandaag de dag de veiligheidsnormen in de lucht naar beneden zijn bijgesteld waardoor slechtzienden ook geschikt zijn om te vliegen?