Niet te Vertrouwen....wie?

-vrouwen die zeggen :" nee , ik heb zelf ook even helemaal geen zin in een relatie " of : " ik doe dit anders nooit hoor "
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar die laatste categorie.

-mensen met gele truien aan
 
-mensen met gele truien aan

Is het alweer zo ver??

2 weken lang een film op tv over mensen die opgejaagd worden door motoren en helicopters, met elke dag gele truitjes, groene truitjes, witte truitjes met rode stipjes, regenboogtruitjes en witte truitjes met rode kruizen...
 
Het huidige nederlandse kabinet (dit vooral ivm de arrestatie van de cartoonist)

Ludwig Wittgenstein, filosoof (1889-1951):

' Van dat waarover niet kan worden gezwegen, mag men spreken, zolang aan dat waarover wordt gesproken mag worden getwijfeld'


Solidarity_With_Gergorius_Nekschot.gif



Toelichting;

Ik vindt deze arrestatie een nieuw dieptepunt voor het zichzelf democratisch noemende NL. Weer zwicht men hier voor een paar bekrompen geesten die zichzelf het recht hebben toegeeigend om te beledigen maar niet beledigd willen worden.
 
De maatschappij, dat ben jij.
(ik niet overigens want ik woon in het buitenland)

Ik hoor 90% van de mensen klagen over dit soort dingen, maar er gebeurt niks tegen.
 
Ik vindt deze arrestatie een nieuw dieptepunt voor het zichzelf democratisch noemende NL. Weer zwicht men hier voor een paar bekrompen geesten die zichzelf het recht hebben toegeeigend om te beledigen maar niet beledigd willen worden.

Heb je het nu over de arrestatie zelf, of het feit dat er een aanklacht is en dat door het OM voortgezet wordt. Want dat laatste ondersteunt juist de principes waarop onze democratische samenleving gestoeld is.

Er zijn grenzen aan wat je mag zeggen en schrijven, vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles mag zeggen en schrijven (of in dit geval tekenen). Dat hebben we democratisch vastgelegd in verschillende grondwetten. Dat jij of welke persoon/groep dan ook een vermeende overtreding van die afspraken/wetten mag aanvechten bij de rechter is juist een van de pijlers onder onze samenleving. Het is aan de rechter om te kijken of je inderdaad de regels hebt geschonden.

Dat staat los van het feit of de tekeningen nu wel of niet de wet overtreden en de (schandelijke) manier waarop het tot nu toe is opgepakt door het OM/H. Balin.
 
Heb je het nu over de arrestatie zelf, of het feit dat er een aanklacht is en dat door het OM voortgezet wordt. Want dat laatste ondersteunt juist de principes waarop onze democratische samenleving gestoeld is.

Er zijn grenzen aan wat je mag zeggen en schrijven, vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles mag zeggen en schrijven (of in dit geval tekenen). Dat hebben we democratisch vastgelegd in verschillende grondwetten. Dat jij of welke persoon/groep dan ook een vermeende overtreding van die afspraken/wetten mag aanvechten bij de rechter is juist een van de pijlers onder onze samenleving. Het is aan de rechter om te kijken of je inderdaad de regels hebt geschonden.

Dat staat los van het feit of de tekeningen nu wel of niet de wet overtreden en de (schandelijke) manier waarop het tot nu toe is opgepakt door het OM/H. Balin.

Ik heb het over de arrestatie zelf natuurlijk. Als iemand aanstoot neemt aan deze cartoons kan deze persoon een aanklacht indienen. De cartoonist zal dan normaler wijze eens uitgenodigd worden om een en ander toe te lichten. De rechter zal bepalen of iets kan of niet.


''Vrijheid van meningsuiting is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder voor vervolging door de staat te hoeven vrezen.

Vrijheid van meningsuiting wordt vaak beschouwd als een integraal concept in democratieën. De vrijheid om zonder angst voor vervolging je mening te kunnen uiten staat expliciet vermeld in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

De wettelijke beperkingen op de vrijheid van meningsuiting kunnen per rechtsstaat verschillen. Het Nederlandse strafrecht richt zich tegen smalend taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad), maar minder of niet tegen obsceniteit of schendingen van goede smaak.''



''Het EHRM (Europees Hof voor de Rechten van de Mens) heeft aangegeven hoe ver het recht van vrijheid van meningsuiting nu eigenlijk gaat (EHRM 24 februari 1997, de Haes and Gijsels v. Belgium):

The Court reiterates that the press plays an essential role in a democratic society. (...) freedom of expression is applicable not only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any section of the community. In addition, journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (...).''
 
Ik heb het over de arrestatie zelf natuurlijk. Als iemand aanstoot neemt aan deze cartoons kan deze persoon een aanklacht indienen. De cartoonist zal dan normaler wijze eens uitgenodigd worden om een en ander toe te lichten. De rechter zal bepalen of iets kan of niet.

Wat ik heb begrepen is er een aanklacht ingediend ... al in 2002. De natuurlijke persoon die de naam Gregorius Nekschot gebruikt was echter tot vorige week niet bekend, cq. te vinden.

"Het uitnodigen worden om het één en ander toe te lichten" is door het journaille vertaald naar "gearresteerd" of "aangehouden". Gregorius loopt op dit moment vrij rond, alleen met de wetenschap dat er een onderzoek is ingesteld of hij binnen/buiten de wet heeft gepubliceerd. En inderdaad zal in ons landje de rechter bepalen of dat niet/wel is gebeurd.
 
ik denk dat het allemaal met een sisser zal aflopen (en dat hoop ik ook) uit eerdere jurisprudentie is op te maken dat cartoonisten,politici,columnisten etcetera meer "vrijheden"hebben om het publieke debat aan te zwengelen. De officier van justitie is denk ik een beetje overactief geweest en voelt zich misschien zelf beledigd door deze cartoons.

We wachten af.........................
 
Ik heb het over de arrestatie zelf natuurlijk. Als iemand aanstoot neemt aan deze cartoons kan deze persoon een aanklacht indienen. De cartoonist zal dan normaler wijze eens uitgenodigd worden om een en ander toe te lichten. De rechter zal bepalen of iets kan of niet.
Over het hoe en waarom van de arrestatie is inderdaad niets goeds over te zeggen, ik denk zelfs dat als men de uitgever opgebeld had met de vraag over G.N. zich wilde melden op het dichtbijzijnste bureau, dit op een veel beter manier opgelost kon worden. Zelfs al heeft hij het voor elkaar gekregen om sinds de aangifte (3 jaar geleden!) onbekend te blijven, wat mij erg stug lijkt, dan nog is zo'n actie met 10 agenten en inbeslagname van zijn spullen niet echt gepast, naar mijn mening.
Lijkt wel op paniekvoetbal om te laten zien aan bepaalde groepen dat wij "echt wel van buitenlanders houden en we een ieder die er spot mee drijft hard aanpakken"

Zonde en (in)direct beperkt deze actie (de arrestatie dus, niet de vervolging ansich) de vrijheid van meningsuiting, het is een censuur door intimidatie...
 
...The Court reiterates that the press plays an essential role in a democratic society. (...) freedom of expression is applicable not only to 'information' or 'ideas' that are favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any section of the community. In addition, journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (...).''[/I]

Dus de TeleZaagsel mag blijven schrijven wat ze wil :p
 
Weer zwicht men hier voor een paar bekrompen geesten die zichzelf het recht hebben toegeeigend om te beledigen maar niet beledigd willen worden.

Tja nu een NL cartoonist, paar jaar geleden de cartoons in een Deense krant...
 
Back
Top