Netjets interview

Slobby

New member
Hier is een overzicht van de selctie procedure bij Netjets. Tevens wil ik er op wijzen dat er nu ook een hele goede link is naar de kennis bank mbt aanname bij verschillende maatschappijen maar zag dit pas nadit ik dit stukje gescheven had. Ik heb het tevens in het engels gedaan ingeval je een engelse collega hebt die het ook zou willen lezen.
Ik plaats het toch maar en zal tzt ook de link naar de aanname eisen bijwerken.
Voor al die naar het interview gaan, veel succes.

Slobby.

For all of you who will attend the NetJets interview in the near future.

The Day consist of four parts

Individual interview – half an hour
Written English test – half an hour
Written technical test – 20 minutes
Sim session - one hour


For the interview you need to study performance A, JAR-OPS, Jeppesen charts, weather charts, fuel planning, alternates and planning minimums, lvp procedures, speeds during departure, segments and in my case know your aircraft by heart. Study the fuel, electrical, engine, limitations and know the company and the concept of fractional ownership.

They need 400 pilots in the next three years and are looking for a mix of pilot with high and low hours. Low is 1500 and a frozen atpl. They are very nice people and they are not out there to get you but to asses your knowledge and how you react under stress. The panel is based on the flight department and the HR.
Customer service is very important but most of all is flight safety. Take that in to consideration in answering all your questions. They will start with your resume and than they will give you scenario’s related to customer service and will you ask you technical questions on the basis of good cop, bad cop. If you do not know an answer be honest and do not start digging your own hole.

In the room you also will find a large with board with some weather, holding procedures, circling procedures ect. The will ask you about the weather in front of a cold front. Explain the symbols on a Jetstream including CAT. If you do an IFR approach to a field followed by a circling to the opposite runway and you have to make a go around what do you do? During taxi a non dispatch item fails. Do you handle it via the Mel or as an in-flight item?




The Written English test is straight forward. You have half an hour to read trough 18 pieces of text followed by answering 4 questions related to the text on the basis of
A)True B) false C) can't say.
Base you answer on the text and not on external knowledge.

The technical test is based on 25 multi choice and 5 open questions
You need to study the material mentioned above. You may find some of the questions in the Cathay tech book but not all of them. Some were altimeter related; calculate true altitude and some on ice fluids. However this will change. I recommend “ ace the pilot technical pilot interview, by Gary v. Bristow, Perf A, JAR OPS, minima, ice conditions and look at the hold over times and type of fluids.


Sim
Depending where you go you will get an EMB 145, B1900, King Air, or a Citation B.
It doesn’t matter. They know you are not rated on this machine so they will look at your basic flying and instrument skills. This is raw data flying so if you have a change do some training, do it. Make sure that any deviations from the flight path are corrected ASAP. Again, they are not out there to get you but will asses your skills and qualities.
You will get a briefing with respect to the Sim and the weather and he will tell you that the next time he is trough the door he will be your able but unimaginative pnf.
The rest is up to you.

Give all your briefings on the ground including your alternate so you do not have to brief them in the air. Make sure that you inform the PNF what to do and brief other related procedures.

Expect a SID, level flight followed by an emergency. This will force you to make some decisions for returning or diverting and everything related to this condition. They are looking for good manual handling, CRM, command skills etc.

Good luck
Slobby:airforce:
 
Last edited:
Volgens de voorspellingen (???) de komende jaren minimaal zo'n 150 piloten per jaar (ca. 30 vliegtuigen per jaar).
Volgende week EBACE in Geneva!
 
Na 2,5 jaar ben je al een oude rot bij NJE. Ik was geloof ik nr 340 (of zoiets) en nu zijn ze al bij 750. Ik zou er een tiental naast kunnen zitten, maar ik heb natuurlijk meer te doen dan al die Netjets cijfers bij te houden. :grijns:

Grtz Mike5
 
Mike -

Hoelang nog voor je upgrade op dit moment ? en hoelang is de projected upgrade time for new hires die op dit moment joinen als "lowtimer" op de Gulfstream/Falcon ?
 
Dat verhaal van “low timers” op de Gulfstream of Falcon is gewoon niet waar. Van alle FO’s die op de Gulfstream vliegen zijn alle “low timers” van de small fleet gekomen en alle overige die direct kwamen hadden meestal 2000+ uren. Zij zijn alleen seat locked voor 1,5 jaar na het halen van hun lijncheck. Niemand krijgt hun upgrade direct op de G5.

Als ik op de small fleet had blijven vliegen had ik nu al upgrade mogelijkheden gehad. Maar het gerucht gaat dat er volgend jaar misschien een senior FO positie komt op de G5. Moet ik ook de upgrade course volgen en upgrade sim doen, maar je blijft dan FO op de G5, met een salaris verhoging natuurlijk, want daar doen we het uiteindelijk voor. ;) Het idee hier achter is dan de ervaring een beetje in de vloot blijft. Het zijn natuurlijk nog allemaal plannen en niets is nog (zoals altijd) concreet, maar zit hier nog wel prima. Op de small fleet heb ik het ook heel erg leuk gehad, maar dit bevalt mij toch een stuk beter. Daarbij heb ik het captain salaris toch niet nodig en kan het dus nog wel even uitzingen.

Morgen weer airline naar Mallorca en dan vlucht naar Dubai en de volgende daar weer naar Tokio. Heb “the truck” alvast gewaarschuwd dat we eraan komen! :grijns: Geef mij maar long range!!

Grtz Mike5
 
Mike -

Dacht de "low timers" (rond de 2000TT) long range worden aangenomen bij NJE, en high timers naar de small fleet gaan ivm snelle upgrades.. vandaar mn 'low timers' vraag.

Lijkt me leuke operatie opzich, G5 is ook een erg mooie kist overigens.
 
Was ook niet persoonlijk tegen jou. Veel mensen bij Netjets denken ook dat als je low time bent naar de long range vloot gaat. Dit is gewoon niet waar. Er zitten dan ook meer “low timers”op de small fleet dan op de large cabine fleet. Zat even na te rekenen, maar van alle direct entry FO's op de Gulfstream hadden tussen de 2500-3500 hrs TT.

De G5 is trouwens een ouwe stoomboot! Daar heeft de crew rest niet eens een raampje. En die avionics is ook zooo out dated! :grijns: Daar hebben we er gelukkig ook maar 1 van. :grijns:

Zit je te denken om naar Europa te komen FD?

Grtz Mike5
 
Zit je te denken om naar Europa te komen FD?

Grtz Mike5

Jij kan gewoon niet wachten om mij naar buiten te sturen tijdens een regenstorm in Singapore voor de walk around !!!! ;)

Mag ik Mike 5 sir zeggen of moet ik captain sir zeggen tijdens de trip ? ;) Boy seniority sucks ! :grijns:

Zit lekker op het moment. Woon erg prettig. En de tijden van single zijn en in mn auto wonen zijn ook voorbij. Maar zeg nooit nooit.

Aan de andere kant... Rechts naast Flyboy zitten of rechts naast Mike 5 zitten.... mmmmm :grijns:

FD
 
Last edited:
Ga jij maar alvast een goed regenpak kopen als je naar Europa komt! :grijns:

Je kunt denk beter naast Flyboy zitten. Erik is een stuk mensvriendelijker! ;)

Grtz Mike5
 
Mwa Erik heeft ook nog een Colombus/Denver/Teuge/ ergensinTexas/Eindhoven/Centennial/Amsterdam appeltje met me te schillen... :grijns:

Dus of ik nou in SIA of in VIE in de kou sta nat te worden maakt ook weinig uit...

Denk dat ik nog ff lekker aan deze kant van de plas blijf! ;)
 
He FD

ik zou het toch maar gauw proberen, als je ooit terug naar Europa wil! Laatste getallen zijn in de orde van 40 kisten erbij volgend jaar. Waar we die vliegers gaan vinden, weet ik nog niet. Het lijkt er wel op dat er steeds meer mannen van Emirates, Qatar etc komen die het leven in de zandbak wel hebben gezien. Maar toch, dat betekent zo'n 200 man, plus vervanging van een paar dozijn die toch liever elke avond thuis zijn of iets groters willen vliegen.

Erik
 
Hey Mike, heb je gemist in de truck! Laatste tijd is the cage toch effe iets gezelliger!!! Je begint in de jetlag, dan effe bij Brian in de barge kijken, doorslenteren naar de cage en dan de bus naar mama san in de truck om lekker te lallen. Om 4 uur word je eruit gezet en dan naar het hotel teruglopen om de snacks van Austrian in hun eigen crewroom op te eten!!!
Wat een leven!
 
He Arie..

de truck rules in Narita!!! vind ik nog steeds lachen.. vooral als die ouwe taarten van NWA vinden dat je te jong bent om capt te zijn...

FAA RAID, FAA RAID magische woorden om snel bij de bar te komen!!

k.
 
Wel benieuwd: kijken ze nou bij Netjets ook of je wel enigszins geschikt bent om zakenlieden, rijke(re) mensen, vips etc. te woord te staan? Kan me voorstellen dat niet iedereen daar geschikt voor is.

Drukke zakenlieden die enkel vergaderen onderweg of hebben ook zij de -gezonde- neiging altijd even een kijkje in de cockpit te willen nemen / praatje met de piloten te maken? Lijkt me dat Netjetspassagiers net ff wat prettiger te doen zijn dan een vracht Engelsen op weg Alicante, of zijn ze juist kritischer?
 
Hoi Netjets kollega's,

begin in oktober ( belabberde opzegtermijn huidige werkgever) met INDOC in Portugal en heb tegen die tijd ca. 5000 uur FO/CRJ ervaring.

Hoe lang duurt het tot upgrading? 1 jaar, 3 jaren of meer (je hoort overal wat anders)? ( Ik heb namenlijk positie als CPT A320 bij AirBerlin afgezegd)
Doe ik mijn Type-rating in de USA of nu in Farnborough? :confused:

Alvast bedankt,

Nog Shittyliner
 
Hey Shittyliner,

Gefeliciteerd :biertje:

Tijd tot upgrade hangt beetje af van hoe jouw training verloopt, het kan 3 maanden duren, maar ook 2 jaar.

Sim in de USA of Farnborough? Hangt af van de kist waar je op komt, Falcons en Gulfstreams in de states en de rest afhankelijk van beschikbare sim slots of in de states of in de UK ( geloof zelf ook Dubai voor de HS-125).

Grtn,
XP
 
Back
Top