Is er een reden om zo paniekerig te reageren?
a) We hebben nog weinig idee wat het onderzoeksrapport zal uitwijzen; en of de boete er daadwerkelijk komt
b) In het verkeer kan ik ook evengoed een boete krijgen voor het in gevaar brengen, of hinderen van het verkeer; (tot een maximum van € 2250,-, 2 mnd cel of 2 jr rijontzegging.)
Op een dergelijk airport is er al snel sprake van behoorlijk hinderen (om de vergelijking te trekken) plus ecomonische consequenties.
Paniekerig zou ik het niet willen noemen, meer ernstig verontwaardigd als dit nieuwsbericht zou kloppen. Want toestanden waarbij justitie / politie meteen boetes of straffen gaan uitdelen, voor of zelfs na een onderzoek, corrumpeert de veiligheids cultuur die we in de luchtvaart hebben. De open veiligheidscultuur die we hebben (tegenover de strafcultuur die je ziet buiten de luchtvaart) zorgt ervoor dat vliegen zo ongelooflijk veilig is. En de status van die cultuur is al in meerdere internationale verdragen vastgelegd. Maar sinds een paar jaar zijn er een paar dingen gebeurt, vooral in Nederland (alsmede Italië) waarbij het lijkt alsof justitie ambtenaren het gevoel hebben hun status te laten gelden binnen de luchtvaart, niet beseffend dat dit meer dan averechts werkt. Zij leven nog in de middeleeuwse veronderstelling dat mensen minder fouten maken als je ze bedreigt met straffen / boetes.
Dit persoon heeft zeker niet opzettelijk economisch verkeer gehinderd, hij was gewoon bezig zijn eigen leven en dat van zijn passagier te redden nadat hij kennelijk een te harde landing had gemaakt (en wellicht zijn er nog meer factoren die hebben bijgedragen). Wat wil je met zo'n boete nou bereiken? Nu zal elke piloot een harde landing wel uit z'n hoofd laten? Alsof dit persoon opzettelijk zijn kist gemold heeft. Volgende keer maar neerstorten in een weiland (zonder brandweer) om die 737 vanuit Tenerife niet tegen te zitten? Een vriend heeft al meegemaakt dat er bijna iets mis ging in Italië, maar dat ATC hem verzocht hier vooral geen melding van te maken (uit angst voor de gevangenis). Daar gaat je open leer-cultuur...
Het kernpunt is dat de straf cultuur ten koste zal gaan van heel veel levens en dat is wat wij (en ironisch genoeg ook justitie) willen voorkomen. Het was erg genoeg dat er na de runway incursion op Schiphol (sleep kist kruist in mist voor Delta kist) straffen werden uitgedeeld na het onderzoek (aan de controller, chef controller alsmede zelfs de student - controller, maar raar genoeg niet aan de managers in de organisatie die zo'n bezetting mogelijk hadden gemaakt, noch aan de tow truck driver voor het niet goed challengen van de controller betreffende zijn positie etc etc), maar nu worden er al straffen uitgedeeld terwijl de kist bij wijze van nog op de baan ligt. Met zo'n beleid kweek je een cultuur waar niemand (controllers en vliegers vooral) meer onveilige situaties, waar lering uit getrokken kan worden, zal doorgeven en waar vliegers (kleine en grote kisten) de volgende keer na een bird strike of harde touch & go mogelijke schade niet meer melden en geen fire en rescue aan zullen vragen uit angst voor boetes vanwege hun "slechte vliegerschap" of "economisch hinderen". En dat soort dingen (die vertraging opleveren en een erkenning geven van een situatie waar iets (tegenover iemand) fout gegaan is) getuigen dan eigenlijk juist van slecht vliegerschap zoals we het nu kennen. Een bouncer hebben we allemaal wel eens gemaakt, eentje waarbij je gear kapot ging waarschijnlijk niet, maar het persoon (of ATC) heeft in ieder geval de common sense gehad om door te gaan, het probleem aan te geven en samen met ATC het probleem te evalueren en uiteindelijk de rescue service erbij te betrekken om alles tot een zo veilig mogelijke einde te laten verlopen. Dat getuigt van goed vliegerschap en daar wordt ie door de KLPD (als het klopt) dus voor bestraft. Wat gaat de volgende vlieger doen in zo'n situatie, wetende dat de KLPD al klaar staat met het bonnenboekje (of de boeien)?
Dus ja, dit vind ik een serieus ernstig iets. Wat mij betreft mag de AOPA / PNL / VNV zich hier flink tegen verzetten.