na wegvallen van MP in Europa, meer 737's voor TFL?

Berven

New member
Nu weten wij dat MP weggevallen is als chartermaatschappij voor Europese vluchten. Maar TFL heeft in 2008 wel 2 Boeings 737-800's in haar vloot. En verder heb ik op diverse reissites gelezen dat touropertors bezig zijn om de resterende stoelen te verdelen tussen HV, TFL, Air Berlin en sommige Europese vakantiechartermaatschappijen zoals Monarch, Condor en etc. Er is nu een geweldige kans voor TFL om te groeien als een grote chartermaatschappij onder vlag van TUI. TUIfly NL zou best in de toekomst volgens mij over 5 á 6 737's beschikken. Alleen -800's, later misschien als het aan TUI ligt wel grotere 737-900ER's. Ik vind het wel op zich jammer dat er weinig concurrentie is op het chartermarkt, wellicht de mensen ook altijd zeuren over een betere service zoals ruime beenruimtes en wellicht (gratis) catering, maar dat is niet bij Arke Fly geval op Europese vluchten. In ieder geval doet Air Berlin ook erg goed bij Nederlanders, vooral op route van AMS-PMI. Ik denk dat niet alleen voor TFL groeipontentie is, maar ook voor Air Berlin is een geweldige kans om zich uit te breiden op Nederlandse chartermarkt. Met vooral veel Nederlanders die via Duitsland met Air Berlin vliegen naar diverse zonvakantiebestemmingen.

Zou TFL ook later naast Schiphol ook vanaf andere vliegvelden zoals regionale luchthavens zoals Enschede of Eelde kunnen vliegen in opdracht van diverse reisogranisaties naar drukke Europese vakantiebestemmingen? Op dit manier zou HV een geduchte concurrent er bij.

Er gaat binnenkort veel veranderen in chartermarkt.
 
Heeey Berven,

Ik denk dat het heel interessant gaat worden.

Maar 1 vraag wil ik je toch wel stellen: Wat heb je precies met de B739 ?? Denk dat dat ding voor de NL markt niet rendabel is, 800 is een prima bak.

Groeten Steef
 
Ik denk dat er zeker 5 738`s komen...(lees: van horen zeggen) dus het gaatje dat MP achterlaat zal wel snel gevuld gaan worden de komende jaren.
Hoe ging dat ook al weer...de een z´n dood is de ander....
 
EL Stevo, ik boedel namelijk dat de 737-900ER wel interessant is voor chartermaatschappijen zoals TUIfly. maar er kunnen maximaal 220 pax in tegenover de 737-800's, pax 186-189. Hoeveel zitten er in van de TFL-737? Ik denk dat met een 737-900ER iets meer comfortclass zou kunnen zijn dan in 737-800.

TUI zal bij Boeing in komende jaren mogelijk vervolg orders plaatsen voor meer 737's en 787's en hebben dus ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld van -800 converteren naar iets kleinere -700 of grotere -900ER. Dat is afhankelijk van de marktsvraag en groei van het bedrijf zelf.

Goed dat je aangeeft dat een 737-900ER niet rendabel is voor NL-markt, maar in elk geval zal TUIfly als één grotere maatschappij opereren, dus dat wordt wel makkelijk met toestellen verplaatsen van ene land naar andere land, zover in seizoengebonden is. Bijvoorbeeld in de zomerseizoen kan TFL tijdelijk over 737-900ER beschikken als het kan en daarna na de zomer gaat de 737-900ER weer naar duitse TUIfly of Engelsen. Zo dat is wel rendabel lijkt mij, want je hoeft zelfs in heel jaar niet altijd met een grotere toestellen dan 737-800's te vliegen.
Ik weet dat ook in een Boeing 737-800 wel redelijk vol is met drukke perioden.

Kijk, MP was niet echt flexibel meer met Europese bestemmingen, de laatste jaren zelfs, en echter moesten ze veel bezuinigen. Vroeger kon MP met groetere vliegtuigen zoals MD-11, DC-10-30 en Boeing 747 vanaf AMS in drukke zomermaanden naar Spanje, Griekenland, Portugal, Turkije en etc vliegen, zodat meer mensen mee konden in één gezamelijke vlucht. Dat tijdperk is nu echt voorbij lijkt mij. De chatermarkt is veel schraler aan het worden tijdens de komst van prijsvechters. In die tijd kan je ook niet met een 757 vol zien te krijgen in diverse perioden.

Is een 737-700 wel interessant voor TFL? Lijkt mij wel, dan kan men flexibel ingezet op mindere vraag naar Europese vakantiebestemmingen. Ik denk dat dit wel voor TFL een mooie ontwikkeling is om een vloot van 3 of 4 -800's en 2 -700's te hebben.
 
Korte reactie.

Kan iemand mij vertellen waarom concurrenten van de TUI als touroperator, nu wel met TUI airlines cq arkefly gaan vliegen?
Wil jij als touroperator dat jouw consument/klant in een vliegtuig gaat zitten waarin met grote letters Arkefly op staat?? En binnen in het vliegtuig ook te maken krijgt met produkten van de concurrent?
In duitsland hebben Alltours, ITS en andere kleinere touroperators al afscheid genomen van Tuifly aldaar. Zij vliegen niet meer met tuifly, maar stappen over naar air berlin, condor.. (zelfs tijdens het zomerseizoen meer dan 150.000 stoelen geannuleerd bij Tuifly voorheen Hapag Lloyd)
En denk eens aan het volgende. Wil jij als touroperator dat de concurrent inzage krijgt in de commerciele deals tussen airline en touroperator??? Ik dacht het niet.
Wil jij als touroperator dat door bij TFL te vliegen in principe het produkt van TUI/ARKE etc financiert?

Nee, ik acht de kans niet groot dat TFL erg hard gaat groeien. (maar ik kan het natuurlijk mis hebben)

Dutchbird en air holland 2 en 3 zijn het ook niet gelukt. Wat is er nu veranderd waarom het bij TFL wel gaat lukken?

Weet je wie een grote kans had om groot te worden?? De exel aviation groep!. Alleen daar stonden een aantal heren aan het stuur met oogkleppen, want anders...
 
PHEHEH

ik zie een gedeelte ook zeker zo! maar aan de andere kant... maakt het echt veel uit wat op de buitenkant staat? Lijkt me toch niet.
Tevens denk ik dat Transavia een groot stuk over zal nemen van het gedeelte wat bij MP weg valt. Trans heeft de capaciteit wel denk ik. En zeker ook omdat MP 50% klm is zullen de rechten op die routes denk ik binnen de klm blijven (dus trans).
Het zou natuurlijk mooi zijn als de tour operators zo veel mogelijk bij Tui onder willen brengen, dan heeft arke een mooie kans om snel te groeien op de europese charter markt.
Maar in nederland een grote onafhankelijke maatschappij, zoals air berlin in duitsland is, zie ik niet snel gebeuren. Daar is de markt denk ik te klein voor en daarvoor is klm/transavia te groot.
 
Viper: Er zijn geen "rechten" op de routes van MP die nu binnen
de KLM blijven. Wel airport slots en die blijven voorlopig binnen
de klm/mp groep. Die vervallen alleen als ze binnen een
bepaalde tijd niet meer gebruikt worden.

De routes zelf zijn helemaal open. Wat mp gedaan heeft is de
contracten op de Europa vluchten afhandelen en daarna niet meer
verlengen.

Mp biedt simpelweg een product minder aan de touroperators en
die moeten hun stoelen nu ergens anders heen slepen. Kan iedereen zijn.
 
Korte reactie.
Dutchbird en air holland 2 en 3 zijn het ook niet gelukt. Wat is er nu veranderd waarom het bij TFL wel gaat lukken?

Weet je wie een grote kans had om groot te worden?? De exel aviation groep!. Alleen daar stonden een aantal heren aan het stuur met oogkleppen, want anders...

Wat is het verschil tussen Exel en Air Holland helemaal niks, waren beide onafhankelijk, als ik alle berichten en eens terug lees, denk ik dat MP de grote verliezer is.

MP heeft vaak geprobeert nieuwe spelers op de NL markt kapot te maken, en helaas dat is ze bij TFL niet gelukt, het is nu zelfs al zo dat MP capaciteit inhuurt van TFL.

MP is de gedeeltelijke verliezer, en dat moeten ze nu bezuren.
 
Wat een onzin verhaal.

Die inhuur is incidenteel en dat doet TFL ook wel eens bij mp.
Is totaal geen beleid en heeft niets te maken met "kapot" maken.

Air Holland ging kapot aan zichzelf, DB en Exel aan Erik de Vlieger en
Mosselman die opeens zijn stoelen naar Transavia overbracht.

Als er iemand iets te verwijten valt dan is het Erik de Vlieger en
de Touroperators die er een puinzooi van gemaakt hebben.
 
Goed, maar denk dat we het wel met elkaar eens kunnen zijn dat MP bovengenoemde airlines het licht niet in de ogen gunt / gunde.

Verwachting is vijf 738's in 2010, voorlopig zonder intentie voor de aanschaf van meer toestellen van dit type. Strategie was om alleen de rendabele lijnen (bulk) zelf te vliegen en de rest van de stoelen elders te dumpen. Volgens mij is deze koers nog niet gewijzigd?
 
Volgens de laatste berichten 1x 737 in november, 2x 737 in april, 3x 737 in juni en 4x 737 in juli. Tevens sprake van een verdubbeling van het aantal vliegers de komende jaren.
 
Volgens de laatste berichten 1x 737 in november, 2x 737 in april, 3x 737 in juni en 4x 737 in juli. Tevens sprake van een verdubbeling van het aantal vliegers de komende jaren.

Bedoel je niet 1e in november, 2e in april, 3e in juni en 4e in juli?
De eerste 2 staan inderdaad al geplanned.
 
Hola,

Totalen.... 10 stuks is (vooralsnog) een beetje te hoog gegrepen. We gaan naar 5 stuks.....

Wordt een mooie club mannen.....

Groeten Steef
 
haha ja doelde op een totaal van vier 737's volgend jaar zomer :radar:

Een letterlijk en figuurlijk 'ONGELUKkige' registratie trouwens, de eerste 73. (PH-TFA) ;)
 
Hola,

Totalen.... 10 stuks is (vooralsnog) een beetje te hoog gegrepen. We gaan naar 5 stuks.....

Wordt een mooie club mannen.....

Groeten Steef

Mee eens. Er is in NL momenteel ook totaal geen ruimte voor een airline met 10 kisten charter paxen, naast HV. Sterker nog ik denk dat die ruimte er ook nooit zal komen.

Probleem is dat de Nederlandse (europa) chartermarkt gewoon niet of nauwelijks meer groeit, dus mocht TFL verder groeien dan verwacht ik dat die groei eerder in de ICA hoek zit dan in de Euro hoek. Of TFL zet haar eigen low-coster op a la Thomson :p. Maar ook dat zie ik niet snel gebeuren.

De enige manier die mijns inziens een groei van de Europa vloot van TFL kan betekenen is het gratis weggeven van de stoelen aan TC en alle andere non-TUI tokos.

Kortom sorry berven, maar ik ben bang dat die 739s er nooit gaan komen. Is met de huidige business modellen die gebruikt worden in charterland gewoon geen ideale kist :(...

Gr.
 
@

Ok. 4 B737-800's erbij
Dat is nog al wat. Betekent een groei van 400% in aircraft capaciteit.
Vraag is: Wat gebeurt er met de 4 B767's. Blijven zij in de vloot. Worden deze 4 B767's meer op ICA ingezet (uitbreiding dus)?? Of blijft ICA produktie hetzelfde en gaan de B767's meer Europa vliegen??
Volgens mijn calculaties (bron actuele dienstregeling www.schiphol.nl) vliegt TFL nu in het hoogseizoen 4 B767 en 1 B738.
Stel eens voor; de 4 B767 blijven in de vloot en er worden4 B738 toegevoegd, welke bestemmingen en voor wie gaan deze vliegtuigen vliegen?
Zie andere discussies: andere touroperators gaan niet met TFL vliegen. Dat is cash brengen naar de concurrent. Zie huidige ontwikkelingen in duitsland. TUIFLY is geen succes geworden (van HLF en HLX naar TUIFLY). Niet TUI gelieerde Touroperators hebben deze zomer reeds contracten geannuleerd en contracteren komende winter en zomer andere airlines dan de duitste TUIFLY. Gevolg is slecht bezettingsgraden en verlies. Verkeerde strategie. CEO van de TUIFLY goep dhr Muller is afgelopen woensdag op non-actief gezet.
De enige touroperator die met de TFL zou kunnen vliegen is een dochter onderneming van FIRST CHOICE (nl SUNRISE).
Misschien dat de TUI-groep (NL) nog wat andere touroperators gaat kopen, wie weet.
Voor de lezers die al wat langer op airwork actief zijn, zie discussies met Dutchbird en de slotpositie op Schiphol. Ik kan me niet voorstellen dat er voor de TFL opeens slots (met name nacht) beschikbaar zijn voor de 4 extra B738's. Want deze slots heb je nodig om een hoge vlootproduktiviteit te kunnen krijgen. En dat is nodig voor je winstgevendheid.
Daarnaast vraag ik me af wat de TFL met de 5 B738 in de winter gaat doen. Zoveel business is er niet in de winter.
Wat gaat er met de europa vluchten van MP gebeuren? (naar TFL???, lijkt me niet)
Of gaat de TFL een andere strategische positie innemen?? Wie weet.
Veel vragen, dus ook veel mogelijke antwoorden.
Ik denk zelf dat de B767 positie's wordt afgebouwd (minimaal -1) en dat er 2 B738 bijkomen. 4 is nog al veel.
We zullen zien......
ps wie weet of er al een opvolger voor J.H. bekend is?
 
Wij gaan gewoon onze eigen stoelen vliegen van bulkbestemmingen (oftewel weghalen bij andere clubs die meer geld kosten).

Uiteindelijk 767/787 voor de ICA en 738 voor Europa.

Groeten Steef
 
@el stevo

Dan zie ik de toekomst niet rooskleurig in voor TFL. 5 B738 voor bulkbestemmingen in de zomer is veel te veel voor alleen de TUIgroep, laat staan in de winter.

gr pheheh
 
Back
Top