Multi engine rating kosten/verhuurders

jkveenstra

New member
Nu ik in het bezit ben van een PPL, wil ik in de nabije toekomst een volgende uitdaging aangaan. Het lijkt me erg leuk om een Multi engine rating te halen.

Wat zijn de mogelijkheden om dit te halen in Nederland?

Bij ASL heb ik gezien dat het €476,- p.u. kost voor een DA42. Is het mogelijk om het ergens goedkoper te doen? Is €300,- p.u te optimisch of toch haalbaar in Nederland?
 
Als de prijs een probleem voor je is, is het wellicht een idee om te rating in het buitenland te halen (VS of Engeland). Zodat je in NL straks in bezit van de rating alleen de huur te betalen hebt.
Overigens, als je een uitdaging zoekt is het ook een goed idee om je Instrument Rating te halen, hier heb je single engine ook veel aan. En het is wat goedkoper dan ME vliegen.
Succes met de keuze. Ik ken ook wel wat ME kisten (o.a. S&T en Wings over Holland op Lelystad), maar dat zijn vergelijkbare prijzen.
 
Bij de diamond flyers zijn ze bezig om een da42 aan te schaffen zodat je goedkoop me kan vliegen. Uurprijs zou vergelijkbaar zijn waar je ergens anders een single engine voor zou vliegen.
Nadeel is natuurlijk dat je een participatie moet aanschaffen. Als het je interesseert kijk eens op

http://www.diamondflyers.nl
 
Inderdaad best leuk, die participatie in een DA 42, wel jammer dat je daarvoor wel eerst even 25.000 Eurootjes moet neerleggen. En dan heb je nog geen meter gevlogen, best een dure hobby...
 
Inderdaad best leuk, die participatie in een DA 42, wel jammer dat je daarvoor wel eerst even 25.000 Eurootjes moet neerleggen. En dan heb je nog geen meter gevlogen, best een dure hobby...

Beetje vreemde opmerking natuurlijk. Een schitterend initiatief voor relatief weinig geld. Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen of andere prioriteiten stellen. Je mag immers meedoen, je hoeft niet. Vliegen is sowieso geen goedkope hobby.
 
Nu ik in het bezit ben van een PPL, wil ik in de nabije toekomst een volgende uitdaging aangaan. Het lijkt me erg leuk om een Multi engine rating te halen.

Wat zijn de mogelijkheden om dit te halen in Nederland?

Bij ASL heb ik gezien dat het €476,- p.u. kost voor een DA42. Is het mogelijk om het ergens goedkoper te doen? Is €300,- p.u te optimisch of toch haalbaar in Nederland?

Als prijs een probleem is, dan ga je vermoedelijk ook niet zo snel MEP vliegen voor je plezier.

Kan je dan niet beter IR gaan doen om je vaardigheden te verhogen. (MEP vliegen zonder IR lijkt mij zo-i-zo niet echt praktisch)
 
Bedankt voor de reacties. 25K heb ik helaas niet op de plank liggen. Daarnaast vindt ik de prijs (25K x 20 = 500K) enigszins overgewaard (het ging toch om een tweedhands kist?). De duurste DA42 op planecheck is 430K.

MEP vliegen blijft nog even een droom voor mij zo te lezen.
 
Bedankt voor de reacties. 25K heb ik helaas niet op de plank liggen. Daarnaast vindt ik de prijs (25K x 20 = 500K) enigszins overgewaard (het ging toch om een tweedhands kist?). De duurste DA42 op planecheck is 430K.

MEP vliegen blijft nog even een droom voor mij zo te lezen.

Er zit gelijk geld in die 500k om nieuwe motoren aan te schaffen. Daar krijg je later dus geen extra rekening voor.
 
Hoeveel bedraagt de uurprijs dan? Er wordt wel steeds gezegd "voor minder dan een SEP", maar de prijzen van een SEP kunnen ook stevig variëren ;)
 
Geschatte uurprijs is zo'n 180 euro.

Leuke om te bedenken is dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent dan een c172 voor 150 euro per uur aangezien je sneller vliegt. Voorbeeld:

C172 met 120 kts doet 1 uur over een trip van 120 nm = 150 euro.
DA42 met 150 kts doet 0.8 uur (48 min) over 120 nm= 0.8*180= 144 euro

Vandaar dat je goedkoper vliegt dan de gemiddelde SEP (sowieso is 180 euro ook een prima bedrag als je bedenkt dat je bij Wings Over Holland een DV20 huurt voor 149 euro per uur)
 
mocht je het in de USA willen doen dan is het 210,- USD per uur op een Seminole

Dat is wel erg goedkoop, waar is dat dan ?

DA42 scheelt niet erg veel met b.v. Air Service Limburg.
b.v. : http://www.skystead.com/prices/prices.html
DA 42 $458.00/uur; instructeur $70.00/uur

Verder kan ik ASL uit eigen (weliswaar niet op de twin) ervaring van harte aanbevelen.
Ook over skystead (=EAA) trouwens erg goede geluiden gehoord, maar als je ticket/verblijf/visum/TSA er bij optelt, kun je het goedkoper in Nederland doen. Bovendien heb je het dan gelijk op je JAA brevet.

Alle red tape maakt het vliegen in de VS steeds minder interessant , of je moet in korte tijd veel uren willen maken, dan kan het nog wel financieel interessant zijn. Maar zoiets als een MEP rating (voor VFR staat volgens JAA 6 uur) is goedkoper hier te doen. Zeker als je de rating op een JAA brevet wilt hebben.
 
Last edited:
Back
Top