Mogelijkheden HAVO E&M diploma

RonG

New member
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even kort voorstellen op het forum. Ik ben Ron, 24 jaar en woonachtig in de buurt van Schiphol. De indruk en kriebeling die ik elke keer krijg als ik langs Schiphol rijd, hebben mij het afgelopen half jaar - jaar enthousiast gemaakt om misschien een opleiding tot piloot te gaan volgen.

Ik zeg misschien, omdat er een hoop afwegingen zijn te maken, voordat ik mij er volledig op kan storten.
Eén afweging is de volgende en gelijk een vraag aan personen hier op het forum die dit wellicht kunnen beantwoorden.

Het is namelijk zo dat ik in het bezit ben van een HAVO diploma profiel E&M, met enkel Wiskunde B1. Ik heb dus geen Natuurkunde in mijn pakket of als keuzevak toentertijd gekozen. Begin januari las ik op de site van de KLS dat het niet langer mogelijk is om bij een HAVO-diploma deelcertificaten (Natuurkunde) te halen en vervolgens toegelaten te worden tot de selectie.
Dit was voor mij wel even een domper, aangezien ik besloten had om begin 2009 na een redelijke oriëntatie in te schrijven bij de KLS.

Nu ben ik verder gaan kijken en heb ik veel informatie kunnen vinden over EPST, waar het vooralsnog wel mogelijk is om met mijn huidige papieren in aanmerking te komen voor de opleiding (het is de vraag of dit op korte termijn ook gaat veranderen.. ).
Dit brengt wel wat verandering met zich mee, want ik zag het al helemaal voor me dat ik via KLS een baan bij de KLM zou bemachtigen (dromen is af en toe heel fijn ;)).
Niets is onmogelijk, want ik heb vernomen dat er ook via EPST kandidaten aan worden genomen bij de KLM. Op dit moment is die situatie wel even anders, maar de deur staat in ieder geval op een kier en is dus niet volledig dicht!
Nu is alleen mijn vraag, heb je bij de KLM ook sowieso een diploma met Natuurkunde nodig? Ik hoef niet koste wat kost bij de KLM te werken - het zou wel heel mooi zijn - want ik begrijp ook dat het zeker de eerste jaren vaak niet anders kan. Toch zou ik graag willen weten of ik na een x aantal jaren ooit de mogelijkheid kan hebben om naar KLM te gaan, of dat het dus überhaupt met mijn huidige diploma niet mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Last edited:
Dag RonG,

Welkom op het forum!

Allereerst wil ik even kwijt dat maatschappijen hun eigen eisen kunnen stellen aan een kandidaat vlieger. Bij de KLM zul je ook Natuurkunde op je lijst moeten hebben. Voor de meeste maatschappijen is dit trouwens het geval.
Mijn advies is dan ook om niet naar aan een vliegopleiding te starten zonder de benodigde vakken. Het gaat het namelijk aan het einde van de tunnel niet alleen om of je de opleiding haalt, maar of je snel ergens een goede baan kan krijgen.
Maak het jezelf dan niet te moeilijk. Zeker niet in tijden als deze...
 
Dag Co-Co Flanel,

Bedankt voor je reactie!

Wat ik mij nu alleen af vraag is of ik dan beter VWO kan halen (wat aanzienlijk meer tijd en geld gaat kosten) of dat ik dan aan een certificaat Natuurkunde op HAVO niveau genoeg heb.
Voor de KLS is een certificaat niet (meer) voldoende om tot de selectie toegelaten te worden. Maar is het wel voldoende om bij diverse maatschappijen aan de slag te kunnen? Want wat is zo'n certificaat dan eigenlijk nog waard vraag ik me af?
 
RonG,
Je wordt wel toegelaten als je een afgeronde technische HBO af hebt gerond.
Ik weet niet of dit nog de moeite is voor jou aangezien je 24 bent.
Ik ga na mijn havo( ik mis Wiskunde B, natuurkunde wel aanwezig) een HBO doen om vervolgens aan een vliegopleiding te beginnen. Het is nu zelf mogelijk voor mij om naar de KLS te gaan, als ik maar die HBO afrondt.

Succes!
Wannabe
 
IK Las het zojuist ook even op de site van KLS.
Raar zeg. Ik moet nog beginnen met Havo dus voor mij is het nog geen probleem omdat ik zowiezo wis en nat neem.

Wat is achter deze besluitvorming de logica? Buiten de crisis om, want natuurkunde blijft natuurkunde.. of je hem nu meteen al deed of later haalt.

Deze vraag is zeer nuttig dus graag meer info voor RonG.

Groeten,

royaldman
 
Wat is achter deze besluitvorming de logica? Buiten de crisis om, want natuurkunde blijft natuurkunde.. of je hem nu meteen al deed of later haalt.

Je beantwoord de vraag zelf al, de crisis is mijns inziens de reden.
Ze hebben bij de KLS een bepaalde selectieprocedure waar (laten we zeggen) 8% doorheen komt. Dat percentage komt normaal gesproken ongeveer overeen met het aantal plekken wat ze hebben in de klassen (anders selecteren ze niet slim). Echter nu hebben ze minder plekken, maar willen de selectie niet veel zwaarder maken (dat zou niet echt fair zijn). Hoe beperk je dan de stroom mensen die door de selectie komt enigszins? Nou de starteisen wat verhogen, dan nemen de aanmeldingen ook iets af.
Als ik het niet mis heb was vroeger (zo'n 10 jaar terug) de verhouding tussen aanmeldingen en opleidingsplaatsen nog erger en kon je toen alleen met VWO daar terecht, maar dat weet ik niet zeker.

Misschien heeft het een hele andere reden hoor, bijvoorbeeld dat ze de extra natuurkunde cursus van laag niveau vinden, maar dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk want HAVO natuurkunde stelt ook niks voor.

Als ik in jouw situatie zat zou ik me op Lufthansa of EPST focussen. (Buiten de crisis om) prima baankansen en het gros van de maatschappijen eist echt geen natuurkunde hoor.
Succes met je keuze in ieder geval. :biertje:
 
Het is toch juist Lufthansa die enorm strenge eisen stelt? Minimaal VWO heb ik begrepen.. Dan kom je met je HAVO papiertje zonder natuurkunde er niet in, lijkt mij?
 
Ohja shit, dat klopt ja, je hebt gelijk. Ik dacht ik heb ook HAVO, maar ik heb nog een technische HBO erbij en dan kan je er wel weer solliciteren.
Anyway dat verhaal van vroeger over de KLS met alleen VWO staat daar los van.
 
hmm ik vind dit wel vreemd...

Hoe zit het dan als je bijv. Natuurkunde en Wiskunde B1 via het loi haalt (met staatsexamen). Dan kun je toch gewoon je certificaten met je oude diploma inwisselen bij de ib-groep voor een nieuw diploma en alsnog gewoon solliciteren bij de KLS of niet?
Ik zie het verschil tussen een behaald vak op je diploma en een deelcertificaat niet echt aangezien de leerstof en het examen hetzelfde is...
 
Natuurlijk is het qua niveau hetzelfde, daar zal het ze echt niet om gaan. Het gaat erom om de aanmeldingen te verminderen. Als ze na de crisis meer piloten nodig hebben bij de KLM zullen de eisen wel weer terug gaan naar het oude niveau.

Ik denk dus ook niet dat ze het accepteren als je het via de LOI haalt en dan laat omzetten, je moet het gewoon in je vakkenpakket hebben. Het lijkt mij trouwens zo dat als je graag piloot wilt worden je trouwens sowieso meer affiniteit hebt met beta vakken dus dan zou je sowieso al het goede profiel gekozen moeten hebben. Ik bedoel als wiskunde en natuurkunde je absoluut niet liggen is dat niet een beste basis voor een vliegopleiding.
 
Voor mij was de reden om voor E&M te kiezen dat ik goed met cijfertjes was/ben. Ik heb ook expres voor Wiskunde B gekozen en niet voor Wiskunde A, wat de meeste doen die voor E&M of C&M kiezen.

Ik had altijd het idee in de branche van accountancy te gaan werken en in die hoek ben ik nu ook min of meer beland.

Nu mis ik dus eigenlijk nog Natuurkunde in mijn pakket en ik kan me goed voorstellen dat KLS dit aangepast heeft, aangezien het aantal plekken flink omlaag gaat en er op deze manier een stuk minder aanmeldingen zullen zijn.
Dat ik nu de opleiding niet via KLS zou kunnen doen is helaas niet anders, toch ben ik nog erg benieuwd of een behaald certificaat Natuurkunde wel voldoende is voor een vliegtuigmaatschappij om mij aan te nemen.
 
Bij KLM blijft de eis vanuit de vakbond dat je natuurkunde moet hebben, daarom heeft de KLS deze eis ook overgenomen. Echter bij de KLM zelf maakt het, in tegenstelling tot, de KLS niet uit of deze als aparte cursus gedaan is of niet.

De kans dat je bij KLM terecht komt via een andere vliegschool dan KLS is wel erg klein natuurlijk. Voor zover ik weet zijn er niet veel maatschappijen die natuurkunde eisen, bijvoorbeeld Ryanair en British Airways kennen deze eis niet.
 
Natuurkunde is bij mij op school (Martinair) ook niet verplicht..
wellicht handig om op te letten: ik weet niet hoe je de opleiding gaat financieren, je hebt kans dat voor garantiefonds wel weer een natuurkunde certificaat benodigd is, dat is bij Martinair wel het geval geloof ik.
 
Ik snap de beweegredenen van KLS wel, maar ik vroeg me af of die regel te omzeilen is.

Ik heb namelijk mijn havo diploma ook in 2 jaar gehaald waarbij ik enkel deelcertificaten had die zijn samengevoegd tot een diploma. Als ik nu extra deelcertficaten haal kan ik die weer samenvoegen met mijn diploma. Ik zie het verschil gewoon niet en is er om heen te werken?

Edit: Ik heb navraag gedaan bij zowel de Ib-groep en de Loi (de kls afdeling marketing was niet bereikbaar) en het blijkt dus mogelijk om voor deelcertificaten een vrijstelling te vragen en deze zo te laten toevoegen aan je havo diploma. Er blijkt (indien er staatsexamen wordt gedaan) ook geen verschil te zitten tussen vakken op je diploma en in de vorm van een deelcertificaat. Kortom, een omslachtige methode maar volgens mij de manier om die regeling te omzeilen zonder eerst je havo opnieuw te doen met een ander profiel of alsnog je vwo te halen. Ik ga het morgen nog even navragen bij de KLS maar de ib-groep zegt ook dat een opleider in principe geen onderscheid mag maken tussen een deelcertificaat en een diploma als hetzelfde examen/niveau is bereikt.
Daarbij geldt natuurlijk wel dat de ib-groep niet veel te maken heeft met de kls maar dat was wel hun idee erachter.
 
Last edited:
Voor de volledigheid de tekst van de KLS site:
Vanaf 5 januari 2009 is een nieuwe regeling van kracht. Deze houdt in dat het voor HAVO kandidaten niet meer mogelijk is om een onvolledig vakkenpakket aan te vullen met deelcertificaten. Zij moeten dus beschikken over het juiste vakkenpakket.

Ik interpreteer het zo: In jouw geval met HAVO in twee jaar accepteren ze dat dus niet ook al had je toen direct natuurkunde erbij had gedaan want jouw diploma bestaat überhaupt uit deelcertificaten. Alleen als je volgens de normale wijze HAVO gedaan hebt met natuurkunde kun je solliciteren. Mocht je toch natuurkunde erbij halen en met een nieuw diploma aan komen zetten dan kunnen ze vervolgens aan de data zien dat je het niet volgens het reguliere traject hebt gevolgd en zullen ze je dus waarschijnlijk afwijzen.

Of ze kijken puur naar het feit of natuurkunde op de examenlijst staat en of je dus niet met een los deelcertificaat aan komt zetten, maar dat zou nergens op slaan, dan zou het eenvoudig te omzeilen zijn.
 
Ik had de volledige tekst gelezen. Mijn diploma bestaat inderdaad geheel uit deelcertificaten; maar het nieuwe diploma wat ik heb gekregen na het behalen van al mijn vakken maakt geen onderscheidt tussen vakken die ik eerder of later heb gehaald; het is niet te zien op welke manier dan ook aan dat diploma dat het eerst deelcertificaten waren.
Bovendien, zoals ik al zei. Deelcertificaten en Diploma's zijn geheel gelijkwaardig en ik heb een goede reden om te onderbouwen dat ik niet gelijk een Natuurkundig profiel heb gekozen. Kortom die regel werkt niet echt naar mijn mening.
 
Ik vind deze zaak ook vreemd. Havo niveau certificaten is gewoon gelijk aan het niveau van het havo diploma.

Ik hoop ook meer te vernemen.
 
Is het dan niet handig om de KLS even te bellen en te vragen waarom ze daar onderscheid in maken?
 
Back
Top