Modulair: kwaliteit & after-care

MedFlyer

New member
Hoi iedereen!
Ik heb rond geneuzeld, maar ik kon niet echt een (recente) topic vinden die mijn vraag kon beantwoorden. Here goes!! Ik heb besloten op mijn ATPL, naast mijn huidige baan, te gaan behalen. De theorie ga ik bij Orbit groundschool volgen, alleen ik ben nog niet over de praktijkschool uit. Ik heb de lijst met ATO's bij ILENT vandaan gehaald en bekeken welke scholen ATPL modulair te doen is.

- AIS Flight Academy
- Avion Training
- Breda Aviation
- EFTC
- Rotor & Wings
- Wings over Holland

Mijn vragen.
1) Mis ik nog scholen?
2) Heeft iemand ervaring met (één van) deze scholen? Zo ja, kan je die delen?
3) Kan iemand wat vertellen over de kwaliteit van deze scholen?
4) En kan iemand wat vertellen over de after-care van de scholen?

Ik zit houd daarnaast de optie open om mijzelf klaar te stomen voor het ATP modulair programma van L3:
https://www.l3airlineacademy.com/career-programs/easa-flight-training-modules

Het totaal wil ik in ieder geval met de MCC van EPST afronden.

5) Iemand verder nog tips?

Dank!!
 
Misschien iets om over na te denken:

Doe je vliegen modulair buiten Europa in de VS of in Zuid Afrika of Canada en doe een CPL IR EASA conversie nadien.
Ik weet natuurlijk niet of dit te combineren is met je baan of dat je onbetaald verlof op kan nemen.

Hoi EA!

Ik heb vaker stukken van je voorbij zien komen! Goed spul!

Het is zou niet praktisch zijn, maar zou kunnen om de opleiding elders te doen. Ben je bekend met scholen uit Canada/VS?
 
Hi Medflyer,

Ik zou je adviseren om eens over de grens te kijken. Er zijn in het buitenland tal van vliegscholen die kwalitatief beter zijn dan de modulaire opleidingen die binnen NL worden aangeboden. Ik ben zelf bezig met een modulaire opleiding bij Bartolini Air in Polen, maar ik hoor ook goede verhalen over Diamond Flight Academy in zweden. Ook scheelt naar het buitenland gaan veel kosten. Denk aan een totaalbedrag van rond de 40.000 euro.

Qua MCC zou ik je adviseren eens te kijken naar Simtech in Dublin, of SIM4U in Berlijn. Hier kan je een goede MCC volgen voor ongeveer de helft van wat een bedrijf als EPST vraagt. Je moet je inbeelden dat Nederland een van de duurste Europese landen is wanneer het op vliegen aankomt, waar de kwaliteitsstandaard in andere EASA landen meestal vergelijkbaar of soms zelfs beter is.

Mocht je wat meer info willen, kan je me altijd een PM sturen.
 
@Allon1,

Zou je wat meer kunnen vertellen over je gekozen route wat betreft het opbouwen van uren?

Veel dank alvast!

Gr, Alicantino92
 
@Medflyer,
Ik ben sinds gisteren weer werkzaam als part time instructeur ;) maar ik ben niet verbonden aan een bepaalde school.
Ik kan je eventueel wel helpen met waar je naar moet zoeken en eventueel een keuze van een school.
Digits is degene die je moet spreken over Canada.
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie nu. Wings over Holland is eigenlijk de enige keuze in Nederland, ze hebben het dan ook druk. School is prima en hebben een goede relatie met EPST.

Ik heb ook gekeken naar Bartolini en Global Aviation S.A. Lijken beide goede partijen maar dan moet je wel een tijdje in het buitenland willen brommen.
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie nu. Wings over Holland is eigenlijk de enige keuze in Nederland, ze hebben het dan ook druk. School is prima en hebben een goede relatie met EPST.

Wat bedoel je met goede banden met EPST? En wat kan je mij verder vertellen over wings over holland?

Ik heb ook gekeken naar Bartolini en Global Aviation S.A. Lijken beide goede partijen maar dan moet je wel een tijdje in het buitenland willen brommen.
Ja inderdaad! Dat daar zit ik ook mee. Vooral omdat ik ook nog mijn inkomen naast de opleiding en ik ben getrouwd. Dus dan maak je ook niet zomaar de keuze om te verhuizen voor enige tijd. Anders zou ik in eerste nog voor EFA willen gaan.
 
Ik zou er gewoon een keer langs gaan, dan krijg je er een beetje een gevoel bij!

Begin lekker met de theorie, dan heb je nog genoeg tijd om een beetje rond te neuzen ;-)
 
Med,
Ik geef je liever antwoord op het forum zodat eventueel anderen ook iets aan die informatie hebben.
Wat Amerika betreft:
Er zijn veel hele goede scholen en er zijn veel middelmatige scholen en er zijn heel veel slechte scholen.
Wat is het verschil?
In een woord: diepgang.
Hoe ver ga je in het materiaal waarin je lesgeeft?

Om een voorbeeld te noemen.
Er is overlap tussen PPL, IR en CPL, FAA of EASA of CASA, maakt niet uit.
Overlap zijn bv Airspace, Airlaw ( Regulations), RadioNav, Systems (Instrumenten) en een aantal verplichte manoeuvres zoals Steep Turns ( steile bochten) en Stalls en alle series landingen.
Hoe beter je dit leert tijdens je PPL hoe beter ie het weet en hoe minder moeilijk ( makkelijk is het nooit) je de vervolg phases leert.
Het is belangrijk dat je school een hoofd vlieginstructeur heeft die dit begrijpt.
Veel instructeurs zien PPL,IR en CPL als drie onafhankelijke trainings fases en dat is niet zo.
Een carrière leerling moet eigenlijk moeiteloos doorstromen.
Ik zou ook zeker aanraden om je PPL te doen op hetzelfde type vliegtuig waar je IR op gaat doen.
Dit gaat je geld en frustratie schelen.
 
Inderdaad even langs gaan. Ik ben ook bij wings geweest en vond dat een zeer prettig gesprek en rondleiding. Voor bepaalde certificaten zal ik dan ook zeker daar aankloppen. Wel heb ik uiteindelijk gekozen voor een participatie (diamond flyers) icm PPL opleiding bij nimbus air. Die zitten net als wings ook op Lelystad en type vliegtuig (DA20 en straks DA40) sluit goed aan bij IR op de DA40 later.
 
Hi,

Ik heb ook de modulaire weg bewandeld naast mijn fulltime job. Begonnen bij de stichting Katana Flyers en mijn PPL gehaald. 3,5 jaar later de frozen ATPL behaald. De rest van de opleiding heb ik in Polen gedaan los van mijn MCC/JOC (Cockpit4u Berlijn op een FFS B737-300 Level D). Hele goede ervaringen gehad. Na een hoop zoekwerk ben ik uitgekomen bij Bartolini Air en Adriana Aviation in Polen. Uiteindelijk voor de laatste flightschool gekozen gezien zij toch beter uit de bus kwamen qua kosten, kwaliteit en ze hebben een eigen vliegveld en campus. Eind Juni 2018 begonnen en 5 augustus de skilltest gehaald. Met iets meer dan een maand was ik klaar. Houdt er wel rekening mee dat wanneer je het in zo een korte tijd wilt afronden je flink moet bikkelen.

Succes!
 
Last edited:
Ik heb die prijzen net eventjes bekeken en er staat voor het complete cadetten programma iets van een 45000 ?
Kan toch niet?
 
Omwille van de transparantie…. Aan de hand van de door DA20 verstrekte informatie op dit forum (in dit draadje en een ander bericht uit een eerder draadje) kom ik door een zoektocht op de bekende Social Media tot de conclusie, dat DA20 sinds augustus 2018 zelf de eigenaar is van Brics Aviation.
 
Ik snap echt niet waarom mensen echt perse in Nederland willen studeren. De wereld is groot, er zijn honderden opties. Training in het buitenland is even goed of soms zelfs beter dan in Nederland, voor veel lagere kosten. En als je echt in Nederland wil blijven, dan zal je zien dat een job vinden veel moeilijker is dan een school vinden.

45k voor integrated fATPL lijkt mij heel realistisch in Oost-Europa. Ik ken ten minste twee ATOs waar je het zelfs voor minder kan doen. Bartolini in Polen doen het voor 45k en hebben ondertussen een goede reputatie verworven door de goede prijs-kwaliteit verhouding. En als je op LinkedIn kijkt zal je zien dat veel van hun studenten nu bij RYR en andere grote maatschappijen werken. Egnatia in Griekenland zij ook veel goedkoper dan de opties in NL/BE, en zij krijgen studenten uit heel de wereld via akkoorden met luchtvaartmaatschappijen (vooral uit het oosten).

After-care is ook zo'n grap bedoeld om meer geld te winnen. De enige verantwoordelijke voor after-care ben je! Je bent degene die voor assesments moet voorbereiden. Het feit dat uw ATO misschien een assesment organiseert voor een maatschappij betekent heel weining.

Als je toch in het Westen wil gaan studeren bij een "grote" school, dan ga tenminste voor een airline-mentored training scheme. Als je dan bij zo'n 6-7 selecties geweigerd wordt, dan moet je goed zien of je geschikt bent.

PS: Oost-Europeanen zijn ook mensen, zij bijten niet. Het kan zelfs een voordeel om in Oost-Europa te gaan studeren, zeker als je integrated gaat (maar modulair is het ook goedkoper). Kosten met voeding, transport, etc... zijn veel lager.
 
Omwille van de transparantie…. Aan de hand van de door DA20 verstrekte informatie op dit forum (in dit draadje en een ander bericht uit een eerder draadje) kom ik door een zoektocht op de bekende Social Media tot de conclusie, dat DA20 sinds augustus 2018 zelf de eigenaar is van Brics Aviation.

Helaas lijkt Airwork af te glijden naar een plek waar de informatie steeds onbetrouwbaarder is geworden.
Sluikreclame, gefrustreerde figuren die hun gram willen halen, grof taalgebruik; waar zijn de moderators gebleven?
 
Omwille van de transparantie…. Aan de hand van de door DA20 verstrekte informatie op dit forum (in dit draadje en een ander bericht uit een eerder draadje) kom ik door een zoektocht op de bekende Social Media tot de conclusie, dat DA20 sinds augustus 2018 zelf de eigenaar is van (.......).


Bij nader inzien is het niet chique om op deze manier reclame te doen. Vandaar dat ik omwille van de ''transparantie'' het stukje reclame heb verwijderd.
 
Misschien moet je ook melden dat je de eigenaar bent van "Brics Aviation" en niet van "Adriana Aviation", want straks krijgen nog meer mensen schrik van de Oost-Europese ATOs.
 
Hallo allemaal!
Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met Wings over Holland en hier hun (f)atpl hebben gedaan? Overweeg om daar het (f)atpl te halen. Heb helaas niet de mogelijkheid om een opleiding in het buitenland te doen. Ik kan hier op het forum weinig vinden over de betreffende club en eventuele ervaringen, maar wellicht zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen? @medflyer; jij inmiddels al een keuze voor een opleiding gemaakt? Hoor het graag!
 
Back
Top