Raygen
New member
Hoi allemaal,
Nu, net na de eerste praktijkles, vond ik het dan eindelijk tijd om een draadje op te starten en daarmee verhaal te gaan doen van het traject richting mijn PPL.
De weg hiernaartoe
Nogmaals in het kort over mij: 28 jaar, woonachtig én werkende in Groningen, en onlangs besloten om - na zo'n 3 jaar het idee in mijn hoofd te hebben - toch stappen te zetten richting piloot worden. Dat idee resulteerde eerder al in selecties bij de EPST en vervolgens de KLM FA. Het traject bij de EPST heb ik om financiële redenen (lees: niemand leent geld aan een (toen nog) student) afgekapt na de selectie met succes te doorstaan. Bij de KLM FA ben ik daarentegen helaas niet door de eerste selectieronde heen gekomen. Dat heb ik ook snel over mij heen kunnen zetten, wetende dat a) je met andere kandidaten wordt vergeleken en op ALLES bovengemiddeld moet scoren, en b) dat een eventueel modulair pad beter mij beter zou bevallen qua toewijding en financiële lasten.
Dus, modulair, en eerst, de PPL. In de afgelopen maanden ben ik hiervoor lid geworden bij de NNAC op EHGG en heb ik al enkele randvoorwaarden afgestreept. Class 2 medical afgerond, RT gedaan, deze week ergens komt LPE, allerlei spulletjes (kneeboard/logboek/headset/tas) gekocht. Theorielessen POF al gehad en daar komt dus ook binnenkort examen van bij het CBR.
De eerste lesvlucht
Maar toen werd het dus de hoogste tijd om eens echt de lucht in te gaan.
Kleine hint:
Nu had mijn instructeur mij gevraagd om uit het blauwe boekje van Cees Sterks (toevallig volg ik ook de theorielessen bij hem) de hoofdstukken 1 (besturing) en 3 (horizontaal vliegen) voor te bereiden. Ik kan jullie alvast verklappen: ik heb wel wat op m'n kneeboard opgekrabbeld over snelheden en RPMs voor overgangen tussen cruise flight en (critical) low airspeed, maar we hebben uiteindelijk ZOVEEL gedaan in deze les, dat dat toevallig even vergeten is.
Ik deed, onder uiteraard heel veel steuntjes en begeleidende aandacht van mijn instructeur, het volgende zelf: startup - taxi - runup - takeoff - climb - horizontaal vliegen, primary flight controls met (secundaire) effecten, bochten links / rechts (ook met alleen roer), climb en descent (ondertussen vragen over neusstanden, power settings, trim en welke volgorde je in deze dingen nodig hebt). Navigeren op punten in de verte. Vervolgens rondjes boven de stad Groningen maken (er waren vrienden die wisten dat ik vandaag in de lucht zou zitten). Fotografisch bewijs genomen van dit alles. Vervolgens over punt November direct naar downwind runway 05 en long landing approved. Bij approach en landing kwam er wel heel veel tegelijk op me af en begon ik gewoon letterlijk te vliegen "op elke aanwijzing van mijn instructeur". Uiteindelijk heeft hij na mijn approach toch echt zelf weer de controls genomen voor flare en landing.
Daarnaast heb ik voor al het bovenstaande ook zelf de RT gedaan. Startup, taxi, takeoff, departure route, vragen om orbits te maken boven Groningen (approved above 1500ft), antwoord op melding van traffic bij Y achter ons langs, vervolgens oproepen om over N binnen te komen en de downwind in te gaan. Cleared to land runway 05, long landing approved. Runway vacated roepen, en de taxi terug.
Ik was (en ben nu nog) bekaf, maar de instructeur was blij verrast met de indruk die ik vandaag gemaakt heb en deelde ook mee dat hij eigenlijk nog niemand in les 1 de RT had zien doen. Daar was ik dan weer heel blij mee en wat een geweldige indruk heeft dit gemaakt om allemaal als eerste les te doen. (Niet vergeten af en toe achterover te leunen, naar buiten te kijken en je te realiseren hoe mooi het allemaal is!) En vooral was ik blij dat de instructeur er zelf ook een boel plezier van had. We hebben deze eerste 01:05 block-tijd in mijn logboek afgesloten met een biertje en wat nootjes bij de debrief aan de bar. En dan proeft zo'n eerste slok wel héél lekker...
Enkele gedachtes over deze eerste les
Ik ben eventueel met een kleine voorsprong begonnen, gezien ik zo'n 2.5 jaar vluchtsimulaties thuis gedaan heb, waarin je enkele basisprincipes, vliegtuigsystemen en tot op zekere hoogte ook de RT (lees: VATSIM) tot je kunt nemen. Maar - grote kanttekening - dit waren dan allemaal grote IFR kisten waar je dan met stukjes plastic op je bureaublad zo'n ding de lucht in stuurt en vervolgens de AP erop zet. En dan, omdat je niks anders hebt, ga je strak naar je instrumenten kijken.
Voor mij de grootste uitdaging is dus om te leren "by the seat of your pants" te vliegen. Nu zit je écht in de lucht en is er een schat aan informatie die je kunt "zien" en "voelen". Neusstanden t.o.v. de horizon zijn bijvoorbeeld nu heel belangrijk en dit is voor mij nog een beetje zoeken. Hoe sterk je klimt of daalt en hoe je je bochten maakt, daar komt in zekere mate dus nu ook een gevoel bij.
Wat ook grappig is is dat ik (na al die gesimuleerde kisten met yaw dampers en andere leuke automatische dingen) nu pas leer begrijpen hoe die turn and slip indicator écht werkt - EN hoe je dus een mooie gecoördineerde bocht maakt. Ik heb voor mijzelf tijdens de les al een aantal keer hardop moeten zeggen "STEP ON THE BALL" (goede tip van de instructeur). Aan het einde was ik warempel tevreden met een paar bochten en hoeveel voeten ik voor het indraaien gaf, maar een aantal keren keek ik naar dat ding en zat het balletje opeens ergens anders.
En dan, de laatste grote uitdaging - en dit kan evt. ten nadele werken: ik ben nu in feite al jaren gewend om, bij de approach en landing, je glijpad met de NEUS te regelen en je snelheid met het gas. Om het nu om te draaien, neusstand = snelheid en gas = glijpad, is dus niet intuïtief voor mij en ik moet dat automatisme er eigenlijk weer "uit" halen. Ik had dit wel in de debrief besproken met de instructeur, die mij vertelde dat er hier en daar al wordt geleerd dat je in zo'n kleine kist ook wel hetzelfde kunt doen als met die grote jets wat dit betreft, maar gezien de "landelijke" standaard - en ook hetgeen waar ik op geëxamineerd zal worden - leek het me toch beter om het dan op de "standaard" manier te doen.
Ter afsluiting
Het is tijdens zo'n eerste les een overweldigende bak informatie die op je afkomt en ik hoop voor de volgende les wel degelijk wat dingetjes opgepakt te hebben. Ik heb een kneeboard vol met notities over dingen om bij de volgende les voor te bereiden (VFR kaartjes, W&B, vluchtplan indienen, kist reserveren onder vele andere). Ik hoop vooral ook om deze goede eerste indruk door te zetten en gewoon het benodigde werk te leveren om mooie progressie te maken. Want ik kon al behoorlijk wat dingen doen in deze eerste les, maar dat was feitelijk nu allemaal bonus en extra en had eigenlijk nog niet gehoeven - en er komt wel degelijk het moment dat je dat alles ook in de vingers moet hebben.
Goed, ik heb alweer een pagina vol. Ik zal jullie terugzien bij het verslag van mijn tweede lesvlucht. Het wordt nog even zien wanneer dat is, want de instructeur van vandaag zit in mei erg vol en ik wil natuurlijk blijven vliegen. Maar om na de eerste les meteen al te wisselen tussen instructeurs brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Enfin, komt vast goed, ik ga in ieder geval nog deze vlucht een paar keer herhalen - in de simulator
Nu, net na de eerste praktijkles, vond ik het dan eindelijk tijd om een draadje op te starten en daarmee verhaal te gaan doen van het traject richting mijn PPL.
De weg hiernaartoe
Nogmaals in het kort over mij: 28 jaar, woonachtig én werkende in Groningen, en onlangs besloten om - na zo'n 3 jaar het idee in mijn hoofd te hebben - toch stappen te zetten richting piloot worden. Dat idee resulteerde eerder al in selecties bij de EPST en vervolgens de KLM FA. Het traject bij de EPST heb ik om financiële redenen (lees: niemand leent geld aan een (toen nog) student) afgekapt na de selectie met succes te doorstaan. Bij de KLM FA ben ik daarentegen helaas niet door de eerste selectieronde heen gekomen. Dat heb ik ook snel over mij heen kunnen zetten, wetende dat a) je met andere kandidaten wordt vergeleken en op ALLES bovengemiddeld moet scoren, en b) dat een eventueel modulair pad beter mij beter zou bevallen qua toewijding en financiële lasten.
Dus, modulair, en eerst, de PPL. In de afgelopen maanden ben ik hiervoor lid geworden bij de NNAC op EHGG en heb ik al enkele randvoorwaarden afgestreept. Class 2 medical afgerond, RT gedaan, deze week ergens komt LPE, allerlei spulletjes (kneeboard/logboek/headset/tas) gekocht. Theorielessen POF al gehad en daar komt dus ook binnenkort examen van bij het CBR.
De eerste lesvlucht
Maar toen werd het dus de hoogste tijd om eens echt de lucht in te gaan.
Kleine hint:
Nu had mijn instructeur mij gevraagd om uit het blauwe boekje van Cees Sterks (toevallig volg ik ook de theorielessen bij hem) de hoofdstukken 1 (besturing) en 3 (horizontaal vliegen) voor te bereiden. Ik kan jullie alvast verklappen: ik heb wel wat op m'n kneeboard opgekrabbeld over snelheden en RPMs voor overgangen tussen cruise flight en (critical) low airspeed, maar we hebben uiteindelijk ZOVEEL gedaan in deze les, dat dat toevallig even vergeten is.
Ik deed, onder uiteraard heel veel steuntjes en begeleidende aandacht van mijn instructeur, het volgende zelf: startup - taxi - runup - takeoff - climb - horizontaal vliegen, primary flight controls met (secundaire) effecten, bochten links / rechts (ook met alleen roer), climb en descent (ondertussen vragen over neusstanden, power settings, trim en welke volgorde je in deze dingen nodig hebt). Navigeren op punten in de verte. Vervolgens rondjes boven de stad Groningen maken (er waren vrienden die wisten dat ik vandaag in de lucht zou zitten). Fotografisch bewijs genomen van dit alles. Vervolgens over punt November direct naar downwind runway 05 en long landing approved. Bij approach en landing kwam er wel heel veel tegelijk op me af en begon ik gewoon letterlijk te vliegen "op elke aanwijzing van mijn instructeur". Uiteindelijk heeft hij na mijn approach toch echt zelf weer de controls genomen voor flare en landing.
Daarnaast heb ik voor al het bovenstaande ook zelf de RT gedaan. Startup, taxi, takeoff, departure route, vragen om orbits te maken boven Groningen (approved above 1500ft), antwoord op melding van traffic bij Y achter ons langs, vervolgens oproepen om over N binnen te komen en de downwind in te gaan. Cleared to land runway 05, long landing approved. Runway vacated roepen, en de taxi terug.
Ik was (en ben nu nog) bekaf, maar de instructeur was blij verrast met de indruk die ik vandaag gemaakt heb en deelde ook mee dat hij eigenlijk nog niemand in les 1 de RT had zien doen. Daar was ik dan weer heel blij mee en wat een geweldige indruk heeft dit gemaakt om allemaal als eerste les te doen. (Niet vergeten af en toe achterover te leunen, naar buiten te kijken en je te realiseren hoe mooi het allemaal is!) En vooral was ik blij dat de instructeur er zelf ook een boel plezier van had. We hebben deze eerste 01:05 block-tijd in mijn logboek afgesloten met een biertje en wat nootjes bij de debrief aan de bar. En dan proeft zo'n eerste slok wel héél lekker...
Enkele gedachtes over deze eerste les
Ik ben eventueel met een kleine voorsprong begonnen, gezien ik zo'n 2.5 jaar vluchtsimulaties thuis gedaan heb, waarin je enkele basisprincipes, vliegtuigsystemen en tot op zekere hoogte ook de RT (lees: VATSIM) tot je kunt nemen. Maar - grote kanttekening - dit waren dan allemaal grote IFR kisten waar je dan met stukjes plastic op je bureaublad zo'n ding de lucht in stuurt en vervolgens de AP erop zet. En dan, omdat je niks anders hebt, ga je strak naar je instrumenten kijken.
Voor mij de grootste uitdaging is dus om te leren "by the seat of your pants" te vliegen. Nu zit je écht in de lucht en is er een schat aan informatie die je kunt "zien" en "voelen". Neusstanden t.o.v. de horizon zijn bijvoorbeeld nu heel belangrijk en dit is voor mij nog een beetje zoeken. Hoe sterk je klimt of daalt en hoe je je bochten maakt, daar komt in zekere mate dus nu ook een gevoel bij.
Wat ook grappig is is dat ik (na al die gesimuleerde kisten met yaw dampers en andere leuke automatische dingen) nu pas leer begrijpen hoe die turn and slip indicator écht werkt - EN hoe je dus een mooie gecoördineerde bocht maakt. Ik heb voor mijzelf tijdens de les al een aantal keer hardop moeten zeggen "STEP ON THE BALL" (goede tip van de instructeur). Aan het einde was ik warempel tevreden met een paar bochten en hoeveel voeten ik voor het indraaien gaf, maar een aantal keren keek ik naar dat ding en zat het balletje opeens ergens anders.
En dan, de laatste grote uitdaging - en dit kan evt. ten nadele werken: ik ben nu in feite al jaren gewend om, bij de approach en landing, je glijpad met de NEUS te regelen en je snelheid met het gas. Om het nu om te draaien, neusstand = snelheid en gas = glijpad, is dus niet intuïtief voor mij en ik moet dat automatisme er eigenlijk weer "uit" halen. Ik had dit wel in de debrief besproken met de instructeur, die mij vertelde dat er hier en daar al wordt geleerd dat je in zo'n kleine kist ook wel hetzelfde kunt doen als met die grote jets wat dit betreft, maar gezien de "landelijke" standaard - en ook hetgeen waar ik op geëxamineerd zal worden - leek het me toch beter om het dan op de "standaard" manier te doen.
Ter afsluiting
Het is tijdens zo'n eerste les een overweldigende bak informatie die op je afkomt en ik hoop voor de volgende les wel degelijk wat dingetjes opgepakt te hebben. Ik heb een kneeboard vol met notities over dingen om bij de volgende les voor te bereiden (VFR kaartjes, W&B, vluchtplan indienen, kist reserveren onder vele andere). Ik hoop vooral ook om deze goede eerste indruk door te zetten en gewoon het benodigde werk te leveren om mooie progressie te maken. Want ik kon al behoorlijk wat dingen doen in deze eerste les, maar dat was feitelijk nu allemaal bonus en extra en had eigenlijk nog niet gehoeven - en er komt wel degelijk het moment dat je dat alles ook in de vingers moet hebben.
Goed, ik heb alweer een pagina vol. Ik zal jullie terugzien bij het verslag van mijn tweede lesvlucht. Het wordt nog even zien wanneer dat is, want de instructeur van vandaag zit in mei erg vol en ik wil natuurlijk blijven vliegen. Maar om na de eerste les meteen al te wisselen tussen instructeurs brengt natuurlijk ook wat met zich mee. Enfin, komt vast goed, ik ga in ieder geval nog deze vlucht een paar keer herhalen - in de simulator
Last edited: