MFA of...?

Soepkip

New member
Heren en Dames,

Zoals vele andere heb ik ook de droom om verkeersvlieger te worden, maar hoe?

Op dit moment ben ik 20 jaar. Ik heb mijn HAVO niet afgerond omdat toen de focus op het voetballen lag, helaas heeft een zware blessure daar ook een punt achter gezet.

Vervolgens heb ik de MBO4 opleiding Aviation Operations gedaan en momenteel ben ik werkzaam bij KLM operations in het OCC.

Toch wil ik een poging wagen om verkeersvlieger te worden.
Zelf zat ik te denken aan de Martinair Flight Acadamy. Ik heb wat rond gezocht op airwork maar vond alleen oude topics van jaren geleden. Ik heb begrepen dat het de laatste tijd wat beter gaat en dat er een aantal leerlingen vrij snel werden aangenomen door onder ander transavia en Wizzair.

Aanstaande Zaterdag ga ik me laten informeren op de infodag. Zijn er nog extra belangerijke punten waar ik vragen over kan stellen?

Raden jullie mij een ander traject aan? Bijvoorbeeld avondschool om alsnog de HAVO af te ronden en een poging te wagen bij de KLS?

In ieder geval bedankt voor het doorlezen.

Groeten
 
Vervolgens heb ik de MBO4 opleiding Aviation Operations gedaan en momenteel ben ik werkzaam bij KLM operations in het OCC.

Hallo Soepkip,

ik werk op dit moment in hetzelfde gebouw, maar niet met de intentie om ooit beroepspiloot te worden.

Over je vraag: er zijn wel degelijk nieuwere topics over dit onderwerp dan de jaren oude topics die je hebt gevonden. Kort samengevat: iedereen wil je wel opleiden. Daar verdienen ze veel geld aan. Daarna is er weinig werk, al trekt het wel wat aan. Omdat er zo weinig werk is kunnen de airliners heel kieskeurig zijn. HAVO zou genoeg moeten zijn, maar als er mensen met VWO zich aandienen kom je met HAVO niet binnen. En dat geldt nog sterker als je je HAVO niet hebt afgemaakt en dat later via een avondopleiding probeert recht te breien. Die pilotenopleiding gaat je dan waarschijnlijk wel lukken, maar de vraag is of je daarna ooit werk vindt. Als die infodag georganiseerd is door opleiders wordt de situatie veel rooskleuriger voorgesteld, maar je moet echt kijken naar de werkgevers. Die nemen niet zo gauw iemand met zo'n opleidingstraject aan.
 
Beste Soepkip,

Het klopt dat van de recent afgestudeerde klassen een (overgroot) deel snel aan het werk is gekomen. Van de wat langer afgestudeerde klassen is het overgrote deel nog werkloos thuis.
De MFA is een prima school op het moment dat de markt iets aantrekt. Op het moment dat de dalen echt enorm diep zijn, zijn er scholen in Nederland waar je eerder aan een baan komt.
 
Maak eerste de HAVO af en misschien ook nog wel het VWO.
Weet ik niet zeker maar ik denk dat NL'se maatschappijen aan een leeftijdsgrens van 29(?) zitten. Reken terug daarvan:
  • Met 28 klaar met je vlieg opleiding zodat je een jaartje werk kan zoeken.
  • Met 26.5 je vliegopleiding (1.5 jaar) starten.
  • Betekent dat je nog 5-6 jaar hebt om een vervolgopleiding af te ronden en geld te gaan verdienen zodat je niet het hele bedrag hoeft te lenen.
 
Maak eerste de HAVO af en misschien ook nog wel het VWO.
Weet ik niet zeker maar ik denk dat NL'se maatschappijen aan een leeftijdsgrens van 29(?) zitten. Reken terug daarvan:
  • Met 28 klaar met je vlieg opleiding zodat je een jaartje werk kan zoeken.
  • Met 26.5 je vliegopleiding (1.5 jaar) starten.
  • Betekent dat je nog 5-6 jaar hebt om een vervolgopleiding af te ronden en geld te gaan verdienen zodat je niet het hele bedrag hoeft te lenen.

Ik blijf die leeftijdsgrens toch discutabel vinden. Er mag namelijk niet op leeftijd gediscrimineerd worden. Maar goed. Je moet je afvragen of NL airlines wel zo heilig zijn.
 
Er wordt ook niet gediscrimineerd op leeftijd wanneer je iedereen die solliciteert op de hoogte stelt van de eis - want dat is het. Het wordt pas discriminatie wanneer te pas en te onpas leeftijd wordt gebruikt om iemand af te keuren.

Is discrimineren dan ook dat iemand met vmbo niet mag solliciteren? Of iemand met aanleg tot epilepsie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Er wordt ook niet gediscrimineerd op leeftijd wanneer je iedereen die solliciteert op de hoogte stelt van de eis - want dat is het. Het wordt pas discriminatie wanneer te pas en te onpas leeftijd wordt gebruikt om iemand af te keuren.

Is discrimineren dan ook dat iemand met vmbo niet mag solliciteren? Of iemand met aanleg tot epilepsie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee, discriminatie is als er arbitrair een grens gesteld wordt gebaseerd op totaal ondoorzichtige redenen.

Epilepsie is medisch dus dat is onzin.
 
Back
Top