Meevliegen op jumpseat?

Beste Airworkers,

Ik weet niet of dit het goede deel van het forum is maar goed.

Ik had laatst een verhaal gehoord over mensen die (geen piloten) mee mochten vliegen op de jumpseat. Voordat zij dit mochten moesten ze zich ergens aanmelden en werden ze compleet gescreend. In de kerstvakantie vlieg ik naar Dubai, nou lijkt het mij geweldig als ik mee zou mogen vliegen op de jumpseat of überhaupt in de cockpit kijken. Weet iemand hoe of waar dit kan?

Alvast bedankt!
 
Vragen kan je het altijd, en afh. met welke maatschappij je vliegt wil het misschien ook nog wel lukken soms. Buitenlandse maatschappijen denk het niet.
Ligt er dus aan met wie je naar Dubai vliegt, meeste kans denk ik bij Transavia, die doen er soms niet moeilijk over. Vooraf screenen etc is onzin, dat kan ook niet.
 
De meeste kans maak je als je de Captain/Co pilot kent. ik heb gehoord dat je bij sommige maatschappijen je baan kunt verliezen als je iemand op de jump mee neemt. Maar de meesten piloten laten je voor/na de vlucht even een kijkje nemen in de cockpit.
 
Zijn er maatschappijen dan die onbekenden op de jump mee nemen?

You'd be surprised what is still possible. That's all I'm going to say - don't want to get anybody in trouble.

Oke! Dan zal ik het gewoon netjes vragen. Ik vlieg met Emirates. En wel in een Airbus A-380! :yeehaa:

Emirates won't even let their own staff travel on the jumpseat. You may be able to get a cockpit visit after landing.
 
Emirates won't even let their own staff travel on the jumpseat. You may be able to get a cockpit visit after landing.

Serious? Than I will try it after the flight! And of course I'm gonna try mid-air! :)

Helikopterfan
 
Hangt echt af van de maatschappij, heb zelf vaker na 9/11 gejumpseat hoor, voordat ik bij een airline werkte maar zat wel op n vliegschool.

Zelf heb ik vaak mensen in de cockpit, maar altijd voor vertrek of na de landing. Mid-air gaat het je sowieso niet lukken, dan blijft die deur dicht voor onbekenden. Maar als je het vooraf probeert en je blijkt ineens de oom van zijn zus te kennen, je weet het nooit.

Zoals gezegd; hangt af van de maatschappij...

So long & Roll Tide!!
 
En wat is dan de kans om bij Emirates mee te vliegen? En als je vlieglessen neemt heb je dus meer kans om op de jumpseat mee te mogen?

Helikopterfan
 
En wat is dan de kans om bij Emirates mee te vliegen? En als je vlieglessen neemt heb je dus meer kans om op de jumpseat mee te mogen?

Helikopterfan

Zoals gezegd, de kans is zeer klein. Over het algemeen is het company policy dat er geen vreemden (niet airline personeel) in de cockpit mogen tijdens de vlucht. Als dat wel gebeurt kan het vervelende consequenties hebben voor de piloten.

Ik zou zeggen, vraag vriendelijk of je even in de cockpit mag voor of na de vlucht en geniet ervan :biertje:
 
Inderdaad gewoon even aan een steward(es) vragen of je een kijkje mag nemen.. Voor en na de vlucht laten ze je meestal wel binnen.
 
Volgens mij hebben wij dezelfde procedure als Emirates. Helaas mag er geen passagier tijdens de vlucht in de cockpit aanwezig zijn. Als je vroeg board even vragen aan de senior/pursur en misschien dat het voor vertrek kan en anders na de landing aan de gate.
 
Tijdens de vlucht gaat je dat helaas niet lukken bij Emirates, ongeacht je achtergrond.
Voor de vlucht is een beetje afhankelijk van hoe druk de bemanning het heeft. De 380 neemt namelijk nogal wat tijd in beslag om alle preflight procedures door te lopen
Na de vlucht kan het over het algemeen wel.
 
Ik kan me best voorstellen dat het veel tijd kost om bij zo een zo groot vliegtuig alle preflight procedures door te lopen. Dus ik ga het zeker na de vlucht vragen. 1 voordeel bij de A-380, de cockpit zit op dezelfde vloer als de Economy class! Dus kan ik makkelijker langs lopen!

Helikopterfan
 
Na de vlucht is inderdaad nooit een probleem, wij zijn vaak al klaar met al ons papierwerk als de passagiers nog aan het disembarken zijn, dus gewoon even aan de crew vragen.

Wanneer vlieg je precies? Kleine kans dat ik de vlucht zelf doe, maar mocht dat het geval zijn dan kan je uiteraard een rondleiding krijgen.
 
Back
Top