Medisch afgekeurd + rest van selectie, wat nu?

fabian1323

New member
Goedenavond,

Vandaag heb ik mijn FAM en VMO gehad, ik ben dit jaar juni begonnen met selectietesten en tot aan vandaag is het allemaal in sneltreinvaart doorgegaan. Na PO1 werd ons verteld dat er vrijwel niemand meer door de selecties komt in deze tijden, toen ik VFS had gehaald was de verassing ook voor mij zelf groot. PO2 kon hierdoor voor het eerst sinds 3 maanden weer uitgevoerd worden omdat ik de 4e was die het groepje compleet maakte. Je kunt dus wel begrijpen hoe blij ik was dat alles zo goed ging :)

Ook PO2 verliep zonder problemen, hierna SOL gehad wat een van m'n leukste ervaringen tot nu toe was! Vorige week donderdag ben ik gebeld met de mededeling dat ik alle testen succesvol heb afgerond en dus voor zover ik hier zelf invloed op had het had gehaald.
Ze wilden zo snel mogelijk een afspraak maken voor de medische keuring en sporttest omdat ze mij, samen met nog 1 jongen graag voor de klas van 6 februari wilde hebben. Nu begon het dus wel spannend te worden.

Vandaag was het dan zover. Ik heb voor ik aan de gehele selectieprocedure begon mijn ogen laten controleren bij Meten is Weten bij het CML omdat ik een afwijking van ong. -2 aan beiden ogen heb. Ik zat op het randje. Daarom heb ik mij laten testen bij VisionClinics om te kijken of mijn ogen geschikt waren om gelasered te worden, gelukkig waren mijn ogen geschikt. Voor mij groeide het vertrouwen dus wel een beetje. Vandaag had ik als laatste de oogtest, de sporttest heb ik ruim voldoende afgerond en ook alle onderdelen waren in orde. Toen kwam dus de voor mij gevreesde oogtest en helaas bleek mijn vermoeden waarheid te worden, ik zou hier afvallen. Ten eerste was mijn sterkte te groot, waar ik al op had gerekend. Nou werd mij ook verteld dat laseren wel een optie is, maar dat de KLU een leeftijd van minimaal 21 jaar hanteert om dit te laten doen, terwijl de klinieken die dit uitvoeren een leeftijd van 18 jaar hanteren. Ik ben momenteel 18, bijna 19, en hoopte dus dat dit bij de KLU gewoon hetzelfde zou zijn als bij de klinieken. Dit was dus al de eerste grote domper voor mij, toen kwam er nog de test voor exoforie, dit heeft te maken met hoe snel je dubbel gaat zien als een object dichtbij je neus komt, deze waarde was bij mij te groot. Ondanks dat de optometrist zei te gaan overleggen met de arts werd het mij al vrij snel duidelijk dat het einde oefening was.

Bij het gesprek met de arts werd dit ook duidelijk, mijn ogen waren te slecht, op beide voorgenoemde punten. Volgens de arts had ik wel een kans dat de afwijking in exoforie nog bij kan trekken omdat mijn oogspieren zich nog ontwikkelen. Maar op het punt van verte zien was ik sowieso afgevallen. Ik was bij deze dus afgekeurd. De arts vertelde mij dat ik dus als ik zou willen als ik 21 ben weer mijn exoforie kan laten meten, mocht dit dan goed genoeg zijn kan ik mijn ogen laten laseren, het probleem is alleen dat een positieve uitslag van de testen maar 1 jaar geldig blijft en dit betekent dus dat ik sowieso alle testen opnieuw zal moeten doen.

Nou dus mijn vraag aan jullie:
Momenteel werk ik fulltime en had deze baan om de tijd tussen alle testen te dekken, mijn doel is piloot worden, niet om per se het leger in te gaan. Ik zit er dus nu over te denken om een 'normale' luchtvaartschool te gaan zoeken en hier proberen bij te komen, dan misschien als ik 21 ben kijken hoe alles er dan voor staat en of ik misschien nog de luchtmacht kan proberen. Ik ben zelf op zich wel geïnteresseerd in in het buitenland de opleiding volgen (deels), bij voorkeur de V.S..
Wat is jullie advies hierover? Is het een goed plan om nu te beginnen bij een burgerluchtvaartschool, zo ja, welke? En heeft het zin om als ik 21 ben het allemaal opnieuw te proberen, ook met een eventuele schuld die ik dan al heb van de burgerluchtvaartschool?
Graag hoor ik jullie ideeën en opmerkingen!

Groeten,

Fabian :)
 
Hey Fabian,

Luchtvaartscholen in Nederland:
KLM Flight Academy
CAE NLS
EPST (je opleiding volg je in Oxford bij Oxford Aviation Academy)

Luchtvaartscholen buitenland:
Oxford Aviation Academy
Lufthansa (via sponsorship; zij betalen je opleiding voor je)

Maar als je per se bij de luchtmacht wil, dan zou ik als ik jou was gewoon wachten tot je 21 bent en dan opnieuw ervoor gaan.

In de tussentijd dat je wacht zou het ook geen kwaad doen een HBO of Universitaire opleiding te volgen. Wellicht iets met luchtvaart? De keuze blijft aan jou natuurlijk.

Succes.
 
Hee fabian!

Dit heeft niks met jouw vraag te maken, maar omdat jij het al zo ver geschopt hebt in de selectie wil ik even iets aan je vragen. Ik heb deze week mn gvss gehaald, en mij werd ook verteld dat bijna onmogelijk was om door te komen etc. Maar is het afvalpercentage bij de VFS ook zo gruwelijk hoog als bij de GVSS? Of is de kans groot dat je het haalt, omdat je bij de gvss bent geselecteerd op je vliegaanleg?

Dankje
 
Het afvalpercentage is helaas wel erg hoog inderdaad, ik was bij VFS met 1 andere jongen, hij is toen afgevallen. Maar nog steeds niet onmogelijk natuurlijk! Ik heb VFS in september gedaan en was een van de eerste sinds een aantal maanden die door was. Dus ja, de kans is klein, maar als GVSS goed ging dan kan je VFS denk ik in principe ook gewoon. Bij VFS is het alleen een beetje geluk hebben ook af en toe. Je moet namelijk op 'gevoel' vliegen en kan niet meer je attitude indicator gebruiken, in plaats van dit gebruik je referentiepunten, kleine streepjes in de cockpit die dan in een bepaalde hoek staan. Als je mazzel hebt valt zo'n streepje bijvoorbeeld precies in de hoek van je cockpit (klinkt nu vaag, als je bezig bent snap je wat ik bedoel), dan kan je heel precies vliegen zonder een indicator. Voor mij was 30 graden bochten vliegen zonder m'n AH dus ook geen probleem gelukkig doordat ik goede referentiepunten had. En GVSS is denk ik minder een test op vliegaanleg dan VFS, GVSS is zo precies met de tijd en alles dat het meer goede concentratie vereist dan vliegaanleg. Maar heel veel kan je niet voorbereiden/leren... je moet gewoon je best doen, meer kun je niet doen ;)
 
Dag Fabian,

Wat een vervelend verhaal zeg! Lijkt mij ook heel erg balen.
Aankomende maandag heb ik mijn PO2 van de KLS.
Zelf heb ik een oogafwijking van +4,5 en het limiet is daar +5 (of -6) dus ik ben er ook wel een beetje gespannen voor.

Ik denk dat een school als de KLS wel wat voor je zou zijn. Je kwam ook door die nog strengere selecties bij de KLU door, dus kan je ook de KLS proberen! (of een andere luchtvaartschool).

In ieder geval succes met je carriere!
 
Bedankt voor de reacties! :) Ik heb inderdaad ook zitten kijken naar de KLS, omdat de selectieprocedure veel dezelfde onderdelen bevat, ik denk echter dat ik nu toch meer geïnteresseerd ben geraakt in EPST. Van alles wat ik heb gelezen en gehoord schijnt het niveau hier echt hoog te zijn en ook de selectietesten zijn erg zwaar, medisch natuurlijk minder dan de luchtmacht. Wat mij aan EPST wel erg trekt is dat de opleiding in het buitenland is en het vlieggedeelte vlakbij Phoenix. Ik heb de website goed bekeken en op dit moment lijken zij ook vrij veel van de afgestuurde kwijt te kunnen aan maatschappijen in o.a. Engeland. Sowieso blijken zij een hoog aanzien te hebben in Europa.

Ik heb zonet gebeld met AEC om een afspraak te maken om mijn ogen voor burgerluchtvaart te laten keuren voordat ik aan weer een selectieprocedure begin. Dan gaat het vooral om die exoforie. Ik denk dus dat ik mocht dit goed zijn, ga kijken hoe alles is bij EPST en dan een keuze ga maken tussen óf EPST óf KLS. Volgens mij is het alleen wel zo op dit moment dat bij de KLS de wachtlijsten erg groot zijn?
Ik las op de site van EPST dat dit jaar voor het eerst sinds 2008 de vraag naar piloten van hen groter is dan de aanmeldingen dit jaar! Dat is dus wel een goed teken :D
Mijn keuze heb ik dus nog niet gemaakt, maar ik wil zo snel mogelijk door! Maar natuurlijk wel met een weloverwogen keuze :)
 
Hoi Fabian,

Erg vervelend dat je alle tests haalt en vervolgens niet door je medical komt. Als je de burgerluchtvaart in wil zou ik als eerste een afspraak maken om een medische keuring klasse 1 voor beroepsvliegers te laten doen. Ik weet niet precies hoe de eisen daar zijn met betrekking tot exoforie. Ik kan me voorstellen dat men op dat punt dezelfde eisen heeft als de KLu. Wat betreft die -2 zit je wel goed, als je tenminste geen cilindrische afwijking van hoger dan 2 hebt. De eisen op dit moment zijn +5 tot -6 inclusief cilinder, maar de geruchten gaan zelfs dat men in de nieuwe EASA regelgeving deze hele eis wil schrappen en vervangen door de eis dat je minstens 100% gecorrigeerd moet kunnen zien (zoals in de USA). Ook al heb je dan -10, als een bril of lenzen dat 100% kan corrigeren zit je goed. Maar dat zijn geruchten...

Een ander advies wat ik je wil geven is om iets achter de hand te houden. Het is erg moeilijk om aan een baan te komen in de cockpit op het moment. De kans je niet aan de bak komt ondanks je ATPL is zeker aanwezig. Daarom is het goed om bijvoorbeeld een HBO diploma te hebben waar je op terug kan vallen. Die opleidingen zijn in deeltijd te doen en goed te combineren met de gemiddelde vliegopleiding.

Maar eerst: medical class 1 doen.
 
Hey shevhenco,

bedankt voor je antwoord :)
Ik word maandag gebeld door AEC om een afspraak te maken om m'n ogen te laten testen voor medical klasse 1. De rest is namelijk al allemaal bij de KLU getest en goed bevonden. Het gaat dus echt alleen om mijn ogen op dit moment wat een twijfelgeval is. En wat betreft iets achter de hand hebben, ik weet dat de situatie slecht is, mijn broer heeft ong. 2-3 jaar geleden zijn opleiding voor beroepsvlieger in de burgerluchtvaart afgerond bij Stella Aviation Academy in Teuge, hij heeft tot op heden ook geen baan kunnen krijgen bij airliner. Wel is hij nu instructeur bij Stella en blijft zo dus toch vliegen en de brevetten geldig houden. Momenteel heb ik een redelijk goed betaalde baan waar ik fulltime werk en niet opeens weg hoef. Ook ben ik pas 18 jaar oud en dus nog genoeg tijd om rustig aan te doen, ik heb mijn tweetalig VWO diploma en kan dus als ik wil elk moment aan een vervolgopleiding beginnen. Maar omdat ik mij echt volledig wil focussen op vliegen en EPST aangeeft dat ook zij merken dat het wel al iets begint te verbeteren denk ik dat ik toch echt nu 'vol' voor m'n vliegopleiding wil gaan. EPST heeft ook een regeling dat zij als je binnen 2 jaar geen baan hebt tijdelijk je rente kosten overnemen, dit scheelt dus ook behoorlijk financieel gezien. Dus waarschijnlijk, als mijn ogen goedgekeurd worden voor burgerluchtvaart, ga ik de selectietesten van EPST of KLS proberen en hier proberen aan de opleiding te beginnen :)

Ik heb trouwens alleen een afwijking van -2, geen cilindrische afwijking, dus dat komt goed ;)
 
Fabian,

Bedenk je wel dat als je na je vliegopleiding toevallig geen baan krijgt (die kans is reëel) en dan nog met een lening aan je kont aan een HBO of Universitaire opleiding moet beginnen, je niet helemaal lekker zit. Kan allemaal wat 'boemannerig' klinken, maar er zitten op dit forum veel aspiranten op een roze (of blauwe) wolk die 'De droom van piloot worden' heet. Ze laten alles varen voor hun droom om er na een aantal jaren achter te komen dat ze vooraf misschien toch wat beter aan risicospreiding en -inschatting hadden kunnen doen.

Veel succes met je medical en ik hoop dat je over 20 jaar captain bij KLM bent. :)
 
Jammer voor je.
Het is niet het einde van de wereld, er zijn genoeg opties open voor je.
Heb je eraan gedacht om een opleiding in het buitenland te doen?
Er is flink meer dan alleen een vliegopleiding in NL.
 
Ja, ik heb in december de eerste fase voor EPST gedaan en deze gehaald :), heb komende maandag medische keuring klasse 1 (de oogtest hiervan heb ik apart van te voren gedaan en gelukkig gehaald).
Dinsdag heb ik fase 2, de simulatortest en woensdag fase 3, het persoonlijkheidsonderzoek. Ondertussen werk ik nog steeds in Amsterdam, maar ik zal dus heel binnenkort weten waar ik aan toe ben :)
Het wordt dus weer even spannend volgende week maar ik heb er wel zin in!
 
Je bent door het hele traject van de selectie luchtmacht gekomen, ik moet binnenkort de PO-1 doen, maar ik vroeg me af of je nog tips hebt! Zou je me misschien je emailadres in een privebericht kunnen sturen? Dat praat wat relaxeder!

Ik hoop niet dat Fabian dat doet, want dan heeft niemand wat aan zijn adviezen en ervaringen! :biertje:
 
Het lijkt me niet slim als Fabian dat zou doen, want hij heeft net zoals iedereen die ver in de selectie is, een geheimhoudings verklaring moeten tekenen. Maar heel PO1 staat al in de kennisbank dus je zou daar eens moeten kijken. Als je de kennisbank leest weet je eigenlijk alles wat je op PO1 kan verwachten. Succes :)
 
NoChute: Ik ben nu aan het wachten totdat ze genoeg mensen hebben voor PO2. Dus als jij nou even zorgt dat je supersnel door die keuringen heen komt, Dan kan ik ook weer verder!
 
Back
Top