Sorry
niet de 15 of 16-de, maar vandaag al de eerste geschriften en gedachten van B.
Lobby Air France-KLM voor behoud Martinair
’CHARTERACTIVITEITEN NAAR TRANSAVIA’
door ARNOLD BURLAGE
AMSTELVEEN – Air France-KLM stuurt aan op behoud van Martinair en probeert een gehele of gedeeltelijke overname door een groep Nederlandse investeerders te voorkomen. Officials van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie zijn bij de EU in Brussel een lobby gestart, die Martinair – eigendom van KLM (50%) en Maersk (50%) – overeind moet houden op de intercontinentale routes.
In de vertrouwelijke plannen wordt ervan uitgegaan de luchtvrachtdivisie van Martinair volledig in die van Air France-KLM te integreren. De Europese charteractiviteiten worden overgeheveld naar Transavia.com, 100% dochtermaatschappij van de KLM.
De commissie, die de toekomstmogelijkheden van het ’lijdende’ Martinair onderzoekt, zou in het advies, dat deze week op 14 juni wordt afgeleverd, in de eerste plaats op dat scenario aansturen. In dat geval neemt Air France-KLM de aandelen Maersk over.
KLM-directeur Paul Gregorowitsch, sterke man in de commerciële KLM-organisatie, is gevraagd als president-directeur van het nieuwe Martinair, dat zowel op de vrijetijdsmarkt als de zakelijke markt moet gaan opereren.
Op 18 juni is er een speciale commissarissenvergadering om over de naar verluidt vier mogelijke scenario’s te beslissen. Een andere serieuze optie is gehele of gedeeltelijke overname door een groep investeerders, met passagiersgarantie van reisorganisaties die voor langere tijd de maatschappij willen steunen.
In directiekringen van Air France KLM wordt aangevoerd dat ook de Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes is benaderd voor een juiste positionering van het Martinair-reddingsplan. Op grond daarvan zou vooral het KLM-scenario in aanmerking komen.
De kansen bij de EU-concurrentieautoriteiten worden hoog ingeschat. De luchtvaartverhoudingen in ons land zijn de laatste jaren drastisch veranderd en er is geen sprake meer van een monopoliepositie voor de KLM. De EU-autoriteiten hebben eerder een overname van Martinair door de KLM afgewezen op grond van een dominante marktpositie. Een officiële aanvraag is nooit ingediend. De EU-officials hoeven daardoor niet op een al genomen afwijzing terug te keren.
De Franse invloed, sinds de overname van de KLM door Air France, en de Scandinavische betrokkenheid via de andere aandeelhouder, Maersk, worden beschouwd als sterke troeven.
Intussen groeit de onrust onder het Martinair-personeel. Vakbond de Unie heeft in het overleg een beroep op de Martinair-directie gedaan om zo snel mogelijk het personeel te informeren. Een bonus, ook wel ’blijfpremie’ moet er voor zorgen dat het personeel bij de technische dienst niet al bij Martinair wegloopt. De vakbond meent dat er een bijzondere positie ontstaat binnen de technische dienst in verband met leegloop. „De komende weken zullen spannende weken worden. Wij zullen alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden”, liet onderhandelaar Sven Laarveld van De Unie het Martinairpersoneel voor het weekeinde nog weten.