martinair

Nou ben ik niet bepaald hoger management, maar volgens mij kan MP met een beetje goed denken zeker overleven. Nederlanders zijn van huis uit handelaars en luchtvracht is toch zeker een booming business op het moment. Het is al een hele tijd waar MP het geld voornamelijk verdient. De heer Leo heeft een van onze nationale trotsen al zo een beetje cadeau gedaan aan de Fransen. Trans is ook al een speelballetje van AF en moet de volgende club er nu ook aan?
Ik vind het moeilijk een management te geloven dat destijds zat te knoeien met Alitalia en die dik moesten af betalen en er nu alsnog mee eindigen in een Alliantie. Zo enorm slecht ging KLM nou ook niet een paar jaar terug dat ze niet konden overleven. Een partner was nodig, maar de tent uit handen geven was toch onnodig. Zal me niet verbazen als over een paar jaar blijkt dat bepaalde heren zichzelf behoorlijk hebben verrijkt met het geheel, ten koste van.........

Time will tell. Maar of er dan nog Nederlandse luchtvaart bestaat?
 
Machtspellletjes

Machtspellletjes

Martinair wordt dadelijk geofferd aan KLM-AF, kunnen ze pochen met een van de grootste
vrachtallianties ter wereld met China Southern erbij.
De KLM heeft een groeiend vlieger/TD tekort: kan MP mooi opvullen.
Gaat allemaal over de ruggen van het Martinair personeel wat al 50 jaar met keihard werken een fantastische maatschappij heeft weten op te bouwen.
De wereldluchtvaart heeft binnenkort/nu een tekort aan goed opgeleide vliegers en TD,
dus gelukkig zit de markt mee om goede arbeidsvoorwaarden af te dingen of om weg te gaan.
Vreemd dat dit politiek spel zich in de pers afspeelt, verdient allemaal geen schoonheidsprijs en is het Martinairpersoneel niet waardig.
Just my 2 cents......
 
de vrachtmarkt is de laatste jaren sterk geweest, maar europese mij-en hebben nu last van de hoge eurokoers voor uitvoer van cargo uit europa en er is veel meer capaciteit op de cargomarkt gekomen waardoor de opbrengsten aan het dalen zijn, denk aan great wall airlines, Jade cargo, air bridge cargo etc. die je ook erg vaak op schiphol ziet staan. Op deze manier wordt het lastig om de verliezen van de pax divisie te compenseren. Bovendien geeft het wel een synergievoordeel als de cargo met KLM wordt geintegreerd, alleen mocht het zover komen dan zal het integreren van de senioriteitslijsten wel weer een drama worden............
 
Integratie hoezo?

Integratie hoezo?

Het hele integratieprobleem wordt simpelweg opgelost door de nieuwe aparte KLM-Cargo
divisie met 7x MD11, 4x 747-400BCF en 3x747-400ERF geheel door MP-vliegers te laten vliegen/opereren naar analogie van Lufthansa/Singapore Airlines/Cathay Pacific etc.
Aparte CAO/WRR en aparte senioriteitslijst, waarbij als men wil overstappen een formule
in werking geldt die een KLM senioriteit oplevert, deze formule geldt meteen voor de vliegers die niet bij KLM-Cargo te werkgesteld kunnen worden vanuit Martinair.
De KLM vliegers worden gecompenseerd doordat Martinair ICA grotendeels door de KLM gevlogen gaat worden (AF vliegt tenslotte ook gewoon op vrijwel iedere Martinairvakantiebestemming) en dus met een nieuwe (ICA MP + groei KLM-AF) order van 777's (wat toevallig nou opeens) geen achteruitgang voor de KLM vliegers oplevert.
Arbeidsplaatsen en omstandigheden gegarandeert en groei KLM-AF bewerkstelligd en de
grootste Cargo alliantie ter wereld(+China Southern!) is gemaakt!
Dit is precies wat KLM-AF wil: na alle paxfusies de cargofusies, Maximale synergie en winst! Koop de aandelen maar alvast in.....
Dit is een vooropgesteld plan van KLM-AF ,vallen de muntjes nu ook waarom de 4e KLM -400ERF
plots naar AF moest?
 
Last edited:
Ik denk dat horizontale instroom voor ons al voordeel op zou leveren aangezien MP alleen maar ica kisten inbrengt (is goeie functiepay en lifestyle), maargoed, er zijn altijd mensen die in zulke gevallen de belangen van anderen vergeten en iedereen onderaan willen hebben. Bij lufthansa staat de cargo wel op dezelfde senioriteitslijst geloof ik trouwens, zou voor klm makkelijker zijn om gewoon twee grote md11 en 74 divisies te opereren lijkt mij ivm flexibiliteit. Dus de vnv heeft dat smoesje over afgenomen vraag op de cargomarkt en het vervroegd uitfaseren van de 742 bij AF gewoon maar geslikt? Volgens de AF vliegers komt het ding idd niet terug augustus volgend jaar.
 
Zo enorm slecht ging KLM nou ook niet een paar jaar terug dat ze niet konden overleven.

Binnen anderhalf jaar gingen de cashreserves van KLM van zo'n 2 miljard euro naar 750 miljoen. Dat is een aderlating van 17 miljoen euro per week. Trek de lijn even door en het is duidelijk wanneer het allemaal op zou zijn. Daarin is niet meegeteld dat ze het hoofdkantoor in Amstelveen hebben verkocht. Ja, dan gaat het wel heel slecht, en zonder de overname had KLM niet meer bestaan.

Slechts een paar jaar verder is AF-KLM de grootste internationale airline ter wereld op basis van omzet, en wordt er flink winst gemaakt. Het is één van de opmerkelijkste turnarounds ooit.

Transavia draait goed, nieuwe Franse tak, 36.4 miljoen euro winst afgelopen boekjaar, een 8% stijging. En dat als speelballetje van de groep, maar AF-KLM heeft er wel veel vertrouwen in.

Als ik eigenaar van MP zou zijn, zou ik er ook mee in m'n maag zitten. Na al die bezuinigingsrondes van de afgelopen jaren is er nog steeds geen consistent positief resultaat te halen, en daar betaal je als grootaandeelhouder aan mee. Zeker met de bizarre 50/50 spagaat, soms concurrerend op je eigen routes, zie ik toch duidelijke mogelijkheden om die productie veel efficiënter te werk te stellen en te verdelen. Maar binnen één bedrijf en in de huidige vorm is dat waarschijnlijk moeilijk te handhaven.

De productie is er (blijkbaar), dus qua werkgelegenheid is er niet zoveel te vrezen, alleen wordt in de huidige vorm daarmee geen of niet consistent winst gemaakt.
 
KLM wil Martinair opsplitsen

AMSTERDAM - Een opsplitsing van Martinair is onvermijdelijk. Volgens topman Leo van Wijk van Air France-KLM is de luchtvaartmaatschappij zelfstandig niet levensvatbaar meer. Martinair moet volgens hem worden verdeeld tussen KLM en Transavia.
Van Wijk, de tweede man van Air France-KLM, is commissaris bij Martinair dat voor de helft eigendom is van KLM. De andere helft is in handen van de Deense reder Maersk. Die wil er al jaren van af.

Een commissie onder leiding van voormalig SAS-topman Sorensen doet op dit moment in opdracht van de aandeelhouders onderzoek naar de toekomst van Martinair. Maar volgens Van Wijk kan de uitslag niet anders zijn dat Martinair wordt opgesplitst en in onderdelen bij KLM en Transavia worden ondergebracht.

De directie van Martinair is daar fel op tegen. Die wil dat de aandeelhouders instemmen met de vervanging van oudere vliegtuigen. Daar kan volgens Van Wijk geen sprake van zijn. ,,Het is iets dat het management graag wil, maar zo'n besluit neem je niet als je niet eerst duidelijkheid hebt over de toekomst.''

Martinair is volgens Van Wijk vlees noch vis. Op passagiersgebied is het te klein, op vrachtgebied - door externe problemen - niet succesvol genoeg. ,,Hun markt wordt alleen maar kleiner. Ze zijn zo langzamerhand aan hun einde gekomen.''

In het scenario dat Van Wijk al eerder schetste worden de vrachtactiviteiten ondergebracht bij KLM Cargo. De intercontinentale passagiersvluchten worden ook door KLM overgenomen, de vluchten binnen Europa door KLM-dochter Transavia.

Volgens Van Wijk is de keuze van Martinair om zowel op vracht als passagiersgebied actief te blijven, mislukt. ,,We hebben de directie de tijd gegeven het uit te werken, maar dat is niet gelukt. Het opnieuw positioneren van de passagiersactiviteiten is niet gelukt. Het management heeft niet voor elkaar gekregen waar we om gevraagd hadden.''

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=93365
zaterdag 26 mei 2007
 
@ tailookdriver, ik hoop dat je gelijk krijgt maar ik geloof er niet in.


Heeft niemand dan een link van een wat meer uitgebreid artikel waarin staat dat de passage divisie desnoods opgegeven word, ook al gaat dat met hoge kosten gepaard?
 
Mergers

Mergers

The scenario presented by tailhookdriver is overly optimistic imho.

I am not aware of a single Airline merger where everyone is happy with the result.
It always comes down to each side trying to get the best possible deal at the expense of the other.

This time we have the VNV involved - one thing these guys excel at is f*cking it all up for everyone.

Just look at all the problems at MP in 2000 when the air holland people joined.

Some advice

- You have no influence on the outcome - so no point worrying.

- There is no downside to applying at other airlines

- Wait until you know what your options are - then choose the one that's right for you
 
Last edited:
De KLM heeft een groeiend vlieger/TD tekort: kan MP mooi opvullen.

Alleen als ze de KLS hebben gedaan natuurlijk :grijns:

Gaat allemaal over de ruggen van het Martinair personeel wat al 50 jaar met keihard werken een fantastische maatschappij heeft weten op te bouwen. Vreemd dat dit politiek spel zich in de pers afspeelt, verdient allemaal geen schoonheidsprijs en is het Martinairpersoneel niet waardig.

Helemaal mee eens. Een probleem en veel onzekerheid voor het personeel. Als er al uberhaupt genoeg plekken zijn dan zal er ongetwijfeld een kleine discussie losbarsten over de integratie. Die discussie is hier al een beetje gestart want ik zie de eerste opmerkingen over seniorititeitslijsten al verschijnen. Wellicht kan de VNV hier in positieve zin wat bijdragen.

Ik ben bang dat 10 of 77 wel een punt heeft als het daadwerkelijk tot een integratie of opdeling komt. Lang niet iedereen zal even blij zijn. Voor de vliegers is er echter genoeg werk op dit moment. Een schrale troost ...
 
valt me toch wel op dat iedereen bij mp er erg rustig onder blijft. Word het misschien niet eens tijd dat ook zij duidelijkheid opeisen bij de directieleden, doe iets zou ik zeggen dreig met iets voor mijn part ga staken jullie toekomst staat op het spel. Vind trouwens dat Dhr van Wijk erg makkelijk uitspraken doet over mp er word niet nagedacht dat personeel ook gevoel heeft en op deze manier wordt het werken er net echt leuker op lijkt mij.
 
Snap effe de parallel tussen Ford Air (bedrijfje met een paar BBJ's die in opdracht van Ford vlogen) en Martinair niet helemaal. :confused:

BTW, welk incident?

Dat geeft niks!

Maar daar gingen de werknemers op een gegeven moment ook staken vanwege onheldere toekomst, daardoor ging uiteindelijk het hele bedrijf op de fles.....
 
Hmmm, had je niet beter Sabena (een national pride, een land zuid van ons) als voorbeeld kunnen nemen ? Anyway, er is bij MP geen sprake van staken, onrust... dat wel.
 
En dat is altijd het vervelende aan het hele verhaal. Het wordt pas naar buiten gebracht op het moment dat het rond is. En er zekerheid is wat er nou gaat gebeuren. Aan de ene kant is dit logisch, maar aan de andere kant is dit heeeeeeel vervelend voor het personeel wat er direct mee te maken heeft.

Sterkte jongens (en meiden natuurlijk)!!!!
 
Back
Top