KLM wil Martinair opsplitsen
AMSTERDAM - Een opsplitsing van Martinair is onvermijdelijk. Volgens topman Leo van Wijk van Air France-KLM is de luchtvaartmaatschappij zelfstandig niet levensvatbaar meer. Martinair moet volgens hem worden verdeeld tussen KLM en Transavia.
Van Wijk, de tweede man van Air France-KLM, is commissaris bij Martinair dat voor de helft eigendom is van KLM. De andere helft is in handen van de Deense reder Maersk. Die wil er al jaren van af.
Een commissie onder leiding van voormalig SAS-topman Sorensen doet op dit moment in opdracht van de aandeelhouders onderzoek naar de toekomst van Martinair. Maar volgens Van Wijk kan de uitslag niet anders zijn dat Martinair wordt opgesplitst en in onderdelen bij KLM en Transavia worden ondergebracht.
De directie van Martinair is daar fel op tegen. Die wil dat de aandeelhouders instemmen met de vervanging van oudere vliegtuigen. Daar kan volgens Van Wijk geen sprake van zijn. ,,Het is iets dat het management graag wil, maar zo'n besluit neem je niet als je niet eerst duidelijkheid hebt over de toekomst.''
Martinair is volgens Van Wijk vlees noch vis. Op passagiersgebied is het te klein, op vrachtgebied - door externe problemen - niet succesvol genoeg. ,,Hun markt wordt alleen maar kleiner. Ze zijn zo langzamerhand aan hun einde gekomen.''
In het scenario dat Van Wijk al eerder schetste worden de vrachtactiviteiten ondergebracht bij KLM Cargo. De intercontinentale passagiersvluchten worden ook door KLM overgenomen, de vluchten binnen Europa door KLM-dochter Transavia.
Volgens Van Wijk is de keuze van Martinair om zowel op vracht als passagiersgebied actief te blijven, mislukt. ,,We hebben de directie de tijd gegeven het uit te werken, maar dat is niet gelukt. Het opnieuw positioneren van de passagiersactiviteiten is niet gelukt. Het management heeft niet voor elkaar gekregen waar we om gevraagd hadden.''
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=93365
zaterdag 26 mei 2007