Maar als de lease prijs zo laag is, en de markt schreeuwt om a320's, waarom is dan MP er niet in geslaagd om de afgelopen winter een a320 (die in eerste instantie over was) uit te huren aan derden?
Ik weet niet waar MP allemaal geprobeerd heeft die kist onder te brengen en onder welke voorwaarden. Als dit voor een paar maanden in de winter bij een maatschappij in Europa is dan kan ik me voorstellen dat er niet zoveel kandidaten zijn. Er zijn wel weer maatschappijen die in de winter een paar kisten ergens in een wetlease weg willen zetten.
Maar, het wordt een mooi verhaal. Bij elke wet-lease aan derden komt de vakbond om de hoek kijken. En ik weet niet hoe de a320 CAO er exact uitziet bij het verhuren van vliegtuig met crew aan derden. En, zou wel komisch zijn, de "oudere" a320 piloten, die graag bij huis wilden zijn, kunnen in de nabije toekomst zo maar ergens anders in de wereld gestationeerd worden.
Wordt vervolgd.....
Het hangt er helemaal vanaf hoe MP deze reorganisatie wil aanpakken. Als er op afdeling wordt gesaneerd (i.p.v. op senioriteit) dan kan het inderdaad nog een interessant verhaal worden. Misschien wordt de uiteindelijke patstelling tijdens de onderhandelingen met de VNV:
1) In de wetlease tegen mindere voorwaarden maar wel als MP personeel met homebase AMS en werkzaam in XXX
2) Airbus divisie opgedoekt; iedereen op straat en zelf een baan gaan zoeken".
Dat zou toch gewoon kunnen?
Ondanks het feit dat de bonden sterk zijn gaan zij uiteindelijk in dit scenario, mijns inziens, aan het kortste eind trekken. Er zijn zoveel voorbeelden van bedrijven die gesaneerd worden. Uiteindelijk wordt er door de bonden water bij de wijn gedaan omdat je de belangen van een relatief kleine groep niet ten koste van een hele grote groep tot het einde der tijden kan verdedigen.
Hetzelfde geldt voor het geheel blokkeren van de deal. Een mogelijk einde is dan een volledig faillisement is met nare gevolgen voor het gehele personeel. Kennelijk is MP in de huidige situatie niet meer levensvatbaar.
Een pleister op de wonden is door 19 of 77 al aangegeven. De vliegers bij MP hoeven zich niet zoveel zorgen te maken dat er geen banen beschikbaar zijn ... (zelfs als Alitalia over de kop gaat). Je moet alleen waarschijnlijk wel verhuizen..... :bwah:
Anyway ... ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken. Ik hoop oprecht op een goede afloop voor iedereen die MP werkzaam is!