martinair

dus de familieleden van AB moeten respect verdienen?
die mensen hebben kompleet níéts met Arnold z'n journalistiek te maken.

erg makkelijk Flameout, maar ik vind respect als uitgangspunt veel mooier.

even voor de duidelijkheid: ik vind ook niet al AB z'n stukjes even mooi. Maar wat wel mooi is, is om zijn schrijven met feiten en argumenten om ver te krijgen in plaats van met schreeuwen over zoons, dochters etc.
 
Heel nobel van je LARSPL... Ben het helemaal met je eens.

Echter... de vliegende collega's hun families zijn ook geconfronteerd met uitlatingen van onze rioolrat der nederlandse journalistiek. Hoe denk je dat mensen in de omgeving van deze collega's reageerden toen AB zonodig naam en toenaam moest publiceren?
Hij heeft daarmee de zaak persoonlijk gemaakt. Is dit respectvol?

Deze man is verantwoordelijk voor zeer veel negativiteit. Zowel over maatschappijen die nog bestaan als over cluppies die failliet zijn gegaan. Allemaal hardwerkende mensen waarover AB zonodig het een en ander moest zeggen.
Is dat dan respectvol?

Sorry... Hij krijgt niet wat hij verdient. Geef hem met dat vadsige lijf nog een paar fricandelletjes en een enkeltje noordpool. Kunnen wij weer uitgaan van nobele basisprincipes voor een ieder.

Gegroet
 
The real shortage - Pilots not planes.

The real shortage - Pilots not planes.

Volgens mij wil geen enkele maatschappij deze a320's incl de cockpit hebben. Cockpit zoeken deze airlines zelf wel (vanuit kostenoogpunt).

I could name you at least 6 airlines desparately looking for airbus rated pilots - a number of these will also take F/O's. They can't get the planes fast enough either so this is a fantastic opportunity for them.

As a group I'm sure there are some very good deals to be made.
 
Last edited:
CEO

CEO

Arie Verberk treedt morgen (20/7) af als Algemeen Directeur van Martinair.
Paul Gregorowitsch (Corporate KLM) schijnt hem op te volgen per 15 augustus.
 
Last edited:
@ 19 of 77, Sjakie

Ongetwijfeld zullen er voldoende airlines zijn die interesse hebben in het overnemen van de 3 a320's. Nog steeds meer vraag naar aircrafts (met name de gewilde a320) dan beschikbaar. Daar gaat het ook niet over.
Mijn stelling is echter dat andere airlines niet zullen staan te trappelen om de crew ook over te nemen. Wat ik begrepen heb (correct me if i am wrong), bestaat de MP a320 crew met name uit piloten hoog op de senioriteitslijst (die gekozen hebben om klein te vliegen ipv groot bij de introductie van de a320). Eea houdt in de gemiddelde salarislasten ook hoog zullen zijn van de crew die bij de a320 hoort.
Dus als een andere airline de a320 wil overnemen plus de crew (cockpit uiteraard), dan zal deze airline gemiddeld hogere kosten hebben dan alleen de a320 (en zelf opleiden cq aannemen van eigen cockpit). Gezien de moordende concurrentie, staan kostenreductie cq -minimalisatie centraal bij iedere airline.
Ik begrijp wel dat MP gebaat is bij het overdragen van crew en a320 vloot naar een andere airline. Dit maakt de discussie met de vakbonden wellicht gemakkelijker.
Maar let op, MP kan de a320 niet verkopen want deze zijn eigendom van de lease maatschappij. Wat MP wel kan doen, is in een vorm van een zgn wetlease deze aircrafts verhuren aan een andere airline voor een aantal jaren. Echter de a320 blijven dan bij MP op balans staan en de crew blijft MP-crew (boekhoudkundig niet ideaal). Een andere mogelijkheid is dat de lease maatschappij de a320 elders onderbrengt (dus niet meer op de balans van MP) en dat MP de crew seperaat voor een langere termijn verhuurt aan (andere) airlines.

Dus Sjakie, ik heb er wel degelijk over nagedacht. Dit is echter mijn stelling cq gedachtengang, niet de naakte waarheid (laat staan een roddel). Uiteraard kun je er niet mee eens zijn. Niet iedereen heeft even kennis in dit forum. Dus........ Daarom is het ook een forum zodat je met elkaar kan discusseren cq kennis kan delen.

Als je nog steeds vindt dat ik roddel, okay, all yours....

By the way, denk je werkelijk dat de IT produktie ook overgenomen gaat worden door een andere airline? Ik heb begrepen dat MP vanaf 01 november geen verplichtingen meer heeft m.b.t. de IT produktie in Europa. Dus dan valt er dus toch ook niets over te nemen? Touroperators kunnen zelf besluiten waar zij hun capaciteiten zullen gaan inkopen.
 
Last edited:
Arie Verberk treedt morgen (20/7) af als Algemeen Directeur van Martinair.
Paul Gregorowitsch (Corporate KLM) schijnt hem op te volgen per 15 augustus.

Bron ? Ik hoor niks !

en als iedereen zijn posts gaat editen en antedateren word het wel erg onoverzichtelijk!
 
Last edited:
Beste PHEHEH,

Ik kan ver met je gedachten meegaan, welke dan ook zeer aannemelijk klinken. Toch maak je een denkfout mbt de kosten van de zgn wetlease aan andere maatschappijen. Martinair heeft de 3 A320's tegen een zeer goede prijs kunnen leasen, lees: 3 jaar geleden. Het "nadeel" van de hoge salariskosten (welke maar 5% van het totale kostenplaatje uitmaakt), wordt teniet gedaan door het voordeel van de gunstige leaseprijzen. Martinair heeft te kennen gegeven met 10 mogelijke partijen te onderhandelen mbt de Airbussen en personeel. Als ze te duur was waren dit er zeer zeker minder.


Happy landings!

Doc.
 
Bron

Bron

Bron ? Ik hoor niks !


Update 27/7 12:45lt:

President Directeur Arie Verberk wordt opgevolgd door Paul Gregorowitsch

Per 1 september 2007 wordt Arie Verberk als President Directeur van Martinair opgevolgd door Paul Gregorowitsch. Verberk bereikt de leeftijd van 65 jaar en gaat na 12 jaar Martinair met pensioen.

Omdat verwacht wordt dat het proces van de vorming tot één aandeelhoudersstructuur en de herstructurering van Martinair een aanzienlijke tijd in beslag neemt, zou dat kunnen betekenen dat halverwege het proces een nieuwe President Directeur het stokje zou moeten overnemen. In samenspraak met de Commissarissen is besloten dat het beter is, dat zijn opvolger het gehele traject vanaf september zal gaan leiden.

Paul Gregorowitsch (51) was tot voor kort werkzaam bij KLM in de functie van Commercieel Directeur Passage. Hij heeft sinds 1980 bij KLM in diverse functies gewerkt bij Passage en Cargo in binnen- en buitenland. Daarmee haalt Martinair een ervaren luchtvaartman in huis.

Schiphol, 27 juli 2007.
 
Last edited:
Employment market

Employment market

PHEHEH;118557Mijn stelling is echter dat andere airlines niet zullen staan te trappelen om de crew ook over te nemen. Wat ik begrepen heb (correct me if i am wrong), bestaat de MP a320 crew met name uit piloten hoog op de senioriteitslijst (die gekozen hebben om klein te vliegen ipv groot bij de introductie van de a320). Eea houdt in de gemiddelde salarislasten ook hoog zullen zijn van de crew die bij de a320 hoort.
Dus als een andere airline de a320 wil overnemen plus de crew (cockpit uiteraard), dan zal deze airline gemiddeld hogere kosten hebben dan alleen de a320 (en zelf opleiden cq aannemen van eigen cockpit). Gezien de moordende concurrentie, staan kostenreductie cq -minimalisatie centraal bij iedere airline.
Ik begrijp wel dat MP gebaat is bij het overdragen van crew en a320 vloot naar een andere airline. Dit maakt de discussie met de vakbonden wellicht gemakkelijker.
Maar let op, MP kan de a320 niet verkopen want deze zijn eigendom van de lease maatschappij. Wat MP wel kan doen, is in een vorm van een zgn wetlease deze aircrafts verhuren aan een andere airline voor een aantal jaren. Echter de a320 blijven dan bij MP op balans staan en de crew blijft MP-crew (boekhoudkundig niet ideaal). Een andere mogelijkheid is dat de lease maatschappij de a320 elders onderbrengt (dus niet meer op de balans van MP) en dat MP de crew seperaat voor een langere termijn verhuurt aan (andere) airlines.

I'll leave the seniority issues as those are for the VNV to decide.

PHEHEH,

I'm not sure you understand just how great the demand is for A319/320/321 pilots. I'm registered with most of the employment agencies. I have not updated my details for over 18 months but they are still sending me contracts.

2.5 years ago I applied to a carrier in central Asia - they turned me down because I was not current on the 757. Currency is no longer an issue - companies will now bear the extra training costs. I recently turned down an interview for a job on the 767 - I only have 250 hours on type and haven't flown the aircraft for 6 years.

Salaries are going up - law of supply and demand. It's no longer a question of whether companies can afford to pay high wages - they no longer have this choice. The only way to get the people is to improve the package on offer - the other option is to park the aircraft. You can only train so many people in house - then you have to hire from outside.

A large group of experienced airbus pilots would be a godsend to a lot of airlines.

One more example - Belgium. After the collapse of Sabena there were loads of unemployed pilots desparate for work. Companies took advantage of this by paying crap wages (E4000/mo for A320 Captain if I remember correctly). Now the shoe is on the other foot as Belgian pilots jump ship for better paying jobs outside Belgium. There was a widely circulated article about this not too long ago. Good to see people voting with their feet!

Interesting times ahead - that's for sure.
 
@ dr feelgood
Je hebt een punt. Van de goedkope lease prijs wist ik niet. Overigens zijn de lease overeenkomsten vorig jaar verlengd voor een nog langere periode. Klopt dat? Tegen dezelfde goedkope voorwaarden?
De lease-maatschappij is er dus niet bij gebaat dat deze a320's bij MP blijven. Want als de leasemaatschappij de a320's terug in hun portefeuille krijgen, dan kunnen zij deze tegen hogere prijzen verhuren aan andere airlines dan nu aan MP. Dus dat wordt een mooi spel.
Maar als de lease prijs zo laag is, en de markt schreeuwt om a320's, waarom is dan MP er niet in geslaagd om de afgelopen winter een a320 (die in eerste instantie over was) uit te huren aan derden?
Maar, het wordt een mooi verhaal. Bij elke wet-lease aan derden komt de vakbond om de hoek kijken. En ik weet niet hoe de a320 CAO er exact uitziet bij het verhuren van vliegtuig met crew aan derden. En, zou wel komisch zijn, de "oudere" a320 piloten, die graag bij huis wilden zijn, kunnen in de nabije toekomst zo maar ergens anders in de wereld gestationeerd worden.

Wordt vervolgd.....
 
Maar als de lease prijs zo laag is, en de markt schreeuwt om a320's, waarom is dan MP er niet in geslaagd om de afgelopen winter een a320 (die in eerste instantie over was) uit te huren aan derden?

Ik weet niet waar MP allemaal geprobeerd heeft die kist onder te brengen en onder welke voorwaarden. Als dit voor een paar maanden in de winter bij een maatschappij in Europa is dan kan ik me voorstellen dat er niet zoveel kandidaten zijn. Er zijn wel weer maatschappijen die in de winter een paar kisten ergens in een wetlease weg willen zetten.

Maar, het wordt een mooi verhaal. Bij elke wet-lease aan derden komt de vakbond om de hoek kijken. En ik weet niet hoe de a320 CAO er exact uitziet bij het verhuren van vliegtuig met crew aan derden. En, zou wel komisch zijn, de "oudere" a320 piloten, die graag bij huis wilden zijn, kunnen in de nabije toekomst zo maar ergens anders in de wereld gestationeerd worden.

Wordt vervolgd.....

Het hangt er helemaal vanaf hoe MP deze reorganisatie wil aanpakken. Als er op afdeling wordt gesaneerd (i.p.v. op senioriteit) dan kan het inderdaad nog een interessant verhaal worden. Misschien wordt de uiteindelijke patstelling tijdens de onderhandelingen met de VNV:

1) In de wetlease tegen mindere voorwaarden maar wel als MP personeel met homebase AMS en werkzaam in XXX
2) Airbus divisie opgedoekt; iedereen op straat en zelf een baan gaan zoeken".

Dat zou toch gewoon kunnen?

Ondanks het feit dat de bonden sterk zijn gaan zij uiteindelijk in dit scenario, mijns inziens, aan het kortste eind trekken. Er zijn zoveel voorbeelden van bedrijven die gesaneerd worden. Uiteindelijk wordt er door de bonden water bij de wijn gedaan omdat je de belangen van een relatief kleine groep niet ten koste van een hele grote groep tot het einde der tijden kan verdedigen.

Hetzelfde geldt voor het geheel blokkeren van de deal. Een mogelijk einde is dan een volledig faillisement is met nare gevolgen voor het gehele personeel. Kennelijk is MP in de huidige situatie niet meer levensvatbaar.

Een pleister op de wonden is door 19 of 77 al aangegeven. De vliegers bij MP hoeven zich niet zoveel zorgen te maken dat er geen banen beschikbaar zijn ... (zelfs als Alitalia over de kop gaat). Je moet alleen waarschijnlijk wel verhuizen..... :bwah:

Anyway ... ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken. Ik hoop oprecht op een goede afloop voor iedereen die MP werkzaam is!
 
Wetlease

Wetlease

Het "nadeel" van de hoge salariskosten (welke maar 5% van het totale kostenplaatje uitmaakt), wordt teniet gedaan door het voordeel van de gunstige leaseprijzen.

Ik ben geen econoom maar ik heb mij wel eens laten vertellen dat voor de gemiddelde airline de brandstofkosten nummer 1 staan. Nummer 2 is de salariskosten. Misschien ben ik verkeerd ingelicht maar is 5% van het totale kostenplaatje voor salarissen niet heel erg weinig? Temeer omdat brandstof bij een wetlease toch ook meestal voor rekening van de huurder is?
 
Hierbij een klein artikel uit de telegraaf hedenochtend. Bijzonder vind ik dat MP de Europa divisie wil verkopen (maar niet onverwacht). Ik vraag me af, wat verkoopt MP dan??? De lease-contracten, de bijbehorende korps, contracten met touroperators?


Or wil bestemming Martinair weten

door ARNOLD BURLAGE

AMSTERDAM - De ondernemingsraad van Martinair heeft de directie in een brief gesommeerd uitleg te geven over de reorganisatieplannen. Personeel tast nog steeds in het duister over de toekomst van de maatschappij. Martinair is in handen van KLM (50%) en Maersk (50%), dat af wil van het belang. Air France-KLM is geïnteresseerd in onder meer de cargodivisie. De or van Martinair is over die plannen wel geïnformeerd, maar tast verder volledig in het duister. Voor een voorgenomen inlijving door de KLM en het staken van de Europavluchten vanaf dit najaar, zijn nog steeds geen formele stappen gezet. Inmiddels heeft financieel directeur Rob de Fluiter Balledux de Europadivisie te koop aangeboden aan het Nederlandse consortium de Daedalus Groep, die ook interesse heeft getoond om Martinair volledig over te nemen. In eerste instantie zouden deze activiteiten echter worden gestaakt
 
PHEHEH, ik begrijp het. Nerderlandse consortium zou europadivisie van MP overnemen, en gaan daardoor nieuwe chartermaatschappij opzetten, bedoel je? In ieder geval kan IVW niet zomaar AOC niet verlenen aan nieuwe chartermaatschappij, zodat die eerst talloze procedures door moeten lopen! Heeft die consortium goede mensen om een luchtvaartmaatschappij te leiden, niet zoals Air Holland en Dutchbird. Ik vraag me af.
 
Back
Top